Katseet mihin?

pirjokoivula

Kun puhujaveli julistaa synninpäästön ihmiselle, niin toivooko hän, että julistettava kohdistaisi katseensa syntien anteeksiantajaan Kristukseen ja uskoisi omalle kohdalleen syntien anteeksisaamisen uskossa Kristukseen vai toivooko puhujaveli, että julistettava uskoisi, että hänellä, puhujaveljellä on valta antaa syntejä anteeksi ja vaikka uskoisi syntien anteeksiantajaan Kristukseen ja syntien anteeksisaamiseen Hänessä, niin on yhtä tärkeää ja välttämätöntä uskoa, että vain tässä uskossa oleva puhujaveli ja seurakunta vain voi antaa oikean synninpäästön .

12

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatusta

      Hebr. 12:
      2. silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.

    • etsivä-xxx

      Kyselet taas hyvin omituisia ainakin luterilaisen tunnustuksen piirissä olevien kannalta. Miksi ihmeessä teet tällaisen aivan kummallisen eron?
      Ensinnäkin olet sotkenut tähän asiaan puhujaveljen kun vanhoillislestadiolaisen opetuksen mukaan siihen ei mitään puhujaveljiä tarvita vaan kuka tahansa vanhoillislestadiolainen uskovainen on opetuksen mukaan Pyhän Hengen pappi. Puhujaveljellä ei ole sen isompaa roolia kuin muillakaan seurakuntalaisilla paitsi että hänet on kutsuttu puhumaan Jumalan sanaa seurakunnan kokoontumisissa.

      Luterilainen tunnustus yleisesti "lepää mm näiden jakeiden päällä":
      Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia… te olette ’valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja’, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa.” (1. Piet. 2.)

      Tästä on kirjoittettu mm Luthersäätiön sivustolla:
      "Yleinen/yhteinen pappeus on vakiintunut termi modernin luterilaisuuden piirissä. Usein yleistä/yhteistä pappeutta pidetään juuri Lutherin löytämänä ja painottamana asiana. Raamatusta termiä ei kuitenkaan löydy eikä myöskään luterilaisesta tunnustuksestamme, saati Lutherilta. Uudessa testamentissa kristittyjä kutsutaan papistoksi viisi kertaa (1. Piet. 2:5, 9; Ilm. 1:6; 5:10 ja 20:6). "

      Toiseen käsitykseesi jota kummastelen eli siihen miten ihmeessä erotat asiat näin.
      "niin toivooko hän, että julistettava kohdistaisi katseensa syntien anteeksiantajaan Kristukseen ja uskoisi omalle kohdalleen syntien anteeksisaamisen uskossa Kristukseen "
      Ei ole mitään syntien anteeksiantamusta ilman sitä, että uskoo Kristuksen sovitustyöhön.

      Synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä.

      1. Kor. 6:11
      Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. [Ap. t. 22:16; 1. Kor. 1:2; Tit. 3:5]
      Ef. 1:
      Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden [Ap. t. 20:28; Kol. 1:14; Hepr. 9:12; 1. Piet. 1:18,19]

      • etsivä-xxx

        Keskustelu siitä mikä on se Kristuksen kirkko ei ole sillä lailla liitettävissä yhdeksi "mössöksi" kuin mitä avaajan kysymyksessä on. Kysymys siitä tarkasteltava erikseen mutta siihen minulla ei nyt ole aikaa, enkä ole siihen keskusteluun tällä hetkellä halukas muutoinkaan.
        Lestadiolainen liittää sen siihen ajatukseen että tämä tapahtuu vain Kristuksen kirkon sisällä ja sen jälkeen on toinen asia mikä rajaa Kristuksen kirkon.


      • ihmettelenkin
        etsivä-xxx kirjoitti:

        Keskustelu siitä mikä on se Kristuksen kirkko ei ole sillä lailla liitettävissä yhdeksi "mössöksi" kuin mitä avaajan kysymyksessä on. Kysymys siitä tarkasteltava erikseen mutta siihen minulla ei nyt ole aikaa, enkä ole siihen keskusteluun tällä hetkellä halukas muutoinkaan.
        Lestadiolainen liittää sen siihen ajatukseen että tämä tapahtuu vain Kristuksen kirkon sisällä ja sen jälkeen on toinen asia mikä rajaa Kristuksen kirkon.

        Annat kyllä hyviä vastauksia (en ap)
        Anteeksi, että ihmettelen nimimerkkiäsi


      • Tietotuusjaelämä
        etsivä-xxx kirjoitti:

        Keskustelu siitä mikä on se Kristuksen kirkko ei ole sillä lailla liitettävissä yhdeksi "mössöksi" kuin mitä avaajan kysymyksessä on. Kysymys siitä tarkasteltava erikseen mutta siihen minulla ei nyt ole aikaa, enkä ole siihen keskusteluun tällä hetkellä halukas muutoinkaan.
        Lestadiolainen liittää sen siihen ajatukseen että tämä tapahtuu vain Kristuksen kirkon sisällä ja sen jälkeen on toinen asia mikä rajaa Kristuksen kirkon.

        Kerrotko oliko Jeesuksella kirkko? Kuuluiko Jeesus johonkin uskonnolliseen kirkkoon? Minä vastaan, ei ollut kirkkoa eikä kuulunut yhteenkään uskonnolliseen lahkoon.


      • kkmn

        Kyllähän nämä arvostelijat puhuivat nasaretilaisten lahkosta, Jeesuksen palvelus oli laajinta Galileassa. Voiko Galileasta tulla mitään hyvää? Tämähän on sen puusepän poika. No sen he tiesivät, että Messiaan piti syntyä Beetlehemissä, ja niinhän asiat menivät, että siellä Jeesus syntyi. Enkelit ilmoittivat ilosanoman paimenille, ei millekään ylipapille tai korkea-arvoisille.
        Olisihan heidän pitänyt tietää profeetoista sekin, että Jeesuksen palvelus keskittyi Galileaan.
        Matteus 4
        "12. Mutta kun Jeesus kuuli, että Johannes oli pantu vankeuteen, poistui hän Galileaan.
        13. Ja hän jätti Nasaretin ja meni asumaan Kapernaumiin, joka on meren rannalla, Sebulonin ja Naftalin alueella;
        14. että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo:
        15. "Sebulonin maa ja Naftalin maa, meren tie, Jordanin tuonpuoleinen maa, pakanain Galilea -
        16. kansa, joka pimeydessä istui, näki suuren valkeuden, ja jotka istuivat kuoleman maassa ja varjossa, niille koitti valkeus".
        17. Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".

        Varsinainen seurakunta perustettiin helluntaina ja apostolit opettivat uusia Jeesuksen opetuslapsia. He myöskin ohjasivat sen toimintaa ja Pyhä Henki (jossain mainitaan Herran henki esti menemästä tietyille alueille ja avasi tien muun muassa Eurooppaan). Myös enkelit toimivat aktiivisesti sanoman eteenpäin viemisessä.


      • Tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Kerrotko oliko Jeesuksella kirkko? Kuuluiko Jeesus johonkin uskonnolliseen kirkkoon? Minä vastaan, ei ollut kirkkoa eikä kuulunut yhteenkään uskonnolliseen lahkoon.

        Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

        Siitä voi päätellä.


      • Tietotuusjaelämä
        Kesitas kirjoitti:

        Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

        Siitä voi päätellä.

        Kyllä sinä Kesitas tiedät ettei kirkko sanaa ole olemassakaan. Kyriakee on ja siitä on väännetty kirkko paljon myöhemmin. Alunperin kyriake tarkoitti Herra/ herralle kuuluvaa. Mutta se on näiden kirkkoisien hommeleita jota noudattavat sadat uskonnolliset järjestöt kuten mm hellarit? Se on ekumeenisen kirkon aikaansaannosta joka onkin pahin eksyttäjä pois totuudesta. No, he saavat palkkansa.


      • Tietotuusjaelämä kirjoitti:

        Kyllä sinä Kesitas tiedät ettei kirkko sanaa ole olemassakaan. Kyriakee on ja siitä on väännetty kirkko paljon myöhemmin. Alunperin kyriake tarkoitti Herra/ herralle kuuluvaa. Mutta se on näiden kirkkoisien hommeleita jota noudattavat sadat uskonnolliset järjestöt kuten mm hellarit? Se on ekumeenisen kirkon aikaansaannosta joka onkin pahin eksyttäjä pois totuudesta. No, he saavat palkkansa.

        En kommentoinut asiaa mitenkään, mutta niin Sana sanoo.
        Alkutekstissä ”kirkkoni” paikalla on sana ”ekkélesian” joka on seurakunta.

        Miksi et itse ottanut sitä esille.
        Kuitenkin siitä Jeesuksen Universaali seurakunta kuitenkin lähti liikkeelle ja laajentuu päivittäin.
        Merkkeinä vahvin on kasteen otto upottamalla.

        Sanaa ”kyriake” ei esiinny Uudessa Testamentissa, ainoastaan silloin 300 luvulla skismassa ja linjanvedossa Idän ja Lännen kirkkojen osalta.


      • Tietotuusjaelämä
        Kesitas kirjoitti:

        En kommentoinut asiaa mitenkään, mutta niin Sana sanoo.
        Alkutekstissä ”kirkkoni” paikalla on sana ”ekkélesian” joka on seurakunta.

        Miksi et itse ottanut sitä esille.
        Kuitenkin siitä Jeesuksen Universaali seurakunta kuitenkin lähti liikkeelle ja laajentuu päivittäin.
        Merkkeinä vahvin on kasteen otto upottamalla.

        Sanaa ”kyriake” ei esiinny Uudessa Testamentissa, ainoastaan silloin 300 luvulla skismassa ja linjanvedossa Idän ja Lännen kirkkojen osalta.

        Niinpä, universaali maailmanlaajuinen Jeesuksen valittujen seurakunta johon Hän on itse valittunsa valinnut heidän uskon perusteella. Se pätee loppuun saakka, muut ovat hylänneet totuuden ja ovat ansainneet ikuisen eron Jumalasta. Niin se ystävät menee halusimme tai emme.


    • vanhoillinenitsekin

      ""Kristuksen kirkko ei ole sillä lailla liitettävissä yhdeksi "mössöksi" kuin mitä avaajan kysymyksessä on.""

      Kyllä se vaan on ihmeellinen "mössö" kaikki ne, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana ja Herrana ja tahtovat seurata Häntä. Vielä ihmeellisempää on se, että tämä "mössö" pelastuu Jumalan sanan mukaan, vaikka eivät olisi koskaan elämänsä aikana tavanneet yhtään vanhoillista.

      • näillämennään

        Eikä luterilaista kirkkoineen ja vauvakasteineen eikä niitä kolmeakymmentä lestahaaraa vaaroineen ja jelleineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe