Onko 2-tahtimoottorin käyttö vielä laillista?

varmuudenvuoksi

Juhannuksen viettopaikassa on kuulemma vain joku ikivanha perärutku käytössä. Veikkaan sen olevan 2-tahti. Miten on saako niitä käyttää vielä järvillä? Sen verran iso jorpakko että saattaa virkavaltaakin olla paikalla.

22

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poliiiiisi

      On se vielä sallittua. Sen sijaan idiooteilta on veneily edelleen kielletty, joten pysyppä poika tiukasti maissa.

    • sonik1

      Kannattaa soittaa myös poliisi paikalle kun näkee Bugatti Chironin (1500 hevosvoimaa ja laillinen), Saastuttaa aika paljon. Soita myös poliisi paikalle kun Finnair laskee 30 tonnia kerosiinia hyvinkin pienistä syistä esim Suomenlahteen. On tää kauhea maailma.

    • 2tahtipuhtautta100vuotta

      Kannattaa myös viher ekologiasta tsiisustellen soittaa poliisille kun joku ajelee 2 tuhannen kilon pakettiautolla maaseudulta lähikylään 20 gramman tupakkiaskin ostoon, risteilylle tallinnaan 20000 hv n laivalla saadakseen 15 senttiä tölkki halvempaa kaljaa tai lentää 60 metrisellä junan muotoisella kevytraudanpalasella vajaa äänennopeutta thaimaaseen viikoksi saadakseen ystävyyttä, pari värisävyä tummemman rusketuksen ja kaislaset krogilasinaluset

    • vm41

      Kyllä ensi alkuun kielletään ikivanhan teknologian (4T) käyttäjät jos koneet järvillä aletaan kieltää.

      • Herääpä_taas

        Ja sinä hörhökö sen päätät?


      • terveenjärjenbyroeau
        Herääpä_taas kirjoitti:

        Ja sinä hörhökö sen päätät?

        4-tahtisia perämoottoreita myyville liikkeille tulee asettaa ns. korjausvakuusvelvoitemaksu siihen luotavaan ns. nykynelarien yhteisrahastoon. Tästä tahosta asiakkaalle luvataan maksaa kaikki korjauskustannukset, mitkä ilmenevät jakopään ja venttiilikoneiston vioista sekä korkean painon aiheuttamat erälautavauriot veneelle.


      • Pässipää

        Ei polkupyörääkään kannata hylätä vaikka on vanha keksintö, mutta sitä kannattaa jalostaa ;)


    • Onniillekäyttöä

      On ekologista käyttää kaksarit loppuun.

      On myös käyttökohteita joissa ne ovat paikallaan. Esimerkiksi minulla on pikkupurkkarin perässä vanha kakstahti, simppeli vehje vähään käyttöön ja kevyt kanniskeltava. Saastuttaa toki mutta eipä sillä paljoa ajetakaan - vain satama-altaassa ja vastaavissa paikoissa.

      Moottoriveneilyyn on vaikea uutta vajaatahtista suositella mutta vanhoja 2-tahteja on turha heittää pois.

    • nelarit-saastuttaa

      Ihan samanlailla nelaritkin työntää pakokaasut potkurinavan kautta veteen. Muutama venttiili välissä ei poista nelarin saastuttavuutta.

      Ainoa keino vähentää perämooottoreiden päästöjä on asentaa niihin katalysaattori. Yhdessäkään nykyaikaisessa 4-t perämoottorissa sellaista ei ole. 2-T Evinruden e-tecissä, joka on tällä hetkellä puhtain markkinoilla oleva perämoottori, on hiililoukku (carbon zap)..
      Loukkua voisi kutsua eräänlaiseksi "hiilikatalysaattoriksi".

      • Dls

        No ei ole, on nimittän jo aikalailla sähköllä toimivia perämoottoreita ja lisää on tulossa.


      • Merellämennäänbensalla
        Dls kirjoitti:

        No ei ole, on nimittän jo aikalailla sähköllä toimivia perämoottoreita ja lisää on tulossa.

        Kaikki tämän päivän sähkömoottoriveneilijät ajelevat sellaisia maksimissaan 3 kilometrin edestakaisia onki-lenkkejä pienillä 60 ah akuillaan ja 300 watin kiinalaisvispilöillään, soutuveneillä, jollilla tai kanooteilla, tyynellä sisäjärvellä tai lammella jossa ulapaksi nimitetään sitä sijaintia kun ei näe horisontista enää naapurin kissaa. Koko sähkömoottoriveneilykeskustelu siten kuuluisi osastoon soutuveneet ja kanootit (tai taivaanrannanmaalarit vihreämmän globaalimarkkinatalouden puolesta ry.)

        Turha elvistellä polttomoottorille pärjäävillä sähköperämoottori-prototyypeillä, puhutaan sitten samaan hengen vetoon lentävistä autoista, aikakoneista ja mars matkailuista tai valehdellaan mista vaan muustakin niin että korvat heiluu.

        "Oikeat" moottoriveneet kulkevat bensiinillä ennen, nyt ja tulevaisuudessa, ja perinteisimmät niistä ovat 2-tahtisia. 2-tahtisten Luoja herra Ole Evinrude;n tuotannosta on kulunut karkeat 100 vuotta jos muistan.

        Kaikki 2-tahtiset kieltämistä unia näkevät ja sähkömoottorien vallankumousta manaavat voivat treenata mielessään selityksiä metsureille, moottorikelkkailijoille, raivaussahan käyttäjille ym. erikoisalojen käyttäjille miksi heidän laitteensa pitäisi painaa merkittävästi enemmän että saadaan akut, johdot tai muuten vain ylipaino venttiilien ja lakoketjujen lasti perusteltua.
        Vain kaikkein pienikuutioisimmat, yhden hevosvoiman lähes radio-ohjattavan moottorin kokoiste trimmerin moottorit ovat yltäneet tähän ihmeeseen.


      • Sahaa_odottaessa
        Merellämennäänbensalla kirjoitti:

        Kaikki tämän päivän sähkömoottoriveneilijät ajelevat sellaisia maksimissaan 3 kilometrin edestakaisia onki-lenkkejä pienillä 60 ah akuillaan ja 300 watin kiinalaisvispilöillään, soutuveneillä, jollilla tai kanooteilla, tyynellä sisäjärvellä tai lammella jossa ulapaksi nimitetään sitä sijaintia kun ei näe horisontista enää naapurin kissaa. Koko sähkömoottoriveneilykeskustelu siten kuuluisi osastoon soutuveneet ja kanootit (tai taivaanrannanmaalarit vihreämmän globaalimarkkinatalouden puolesta ry.)

        Turha elvistellä polttomoottorille pärjäävillä sähköperämoottori-prototyypeillä, puhutaan sitten samaan hengen vetoon lentävistä autoista, aikakoneista ja mars matkailuista tai valehdellaan mista vaan muustakin niin että korvat heiluu.

        "Oikeat" moottoriveneet kulkevat bensiinillä ennen, nyt ja tulevaisuudessa, ja perinteisimmät niistä ovat 2-tahtisia. 2-tahtisten Luoja herra Ole Evinrude;n tuotannosta on kulunut karkeat 100 vuotta jos muistan.

        Kaikki 2-tahtiset kieltämistä unia näkevät ja sähkömoottorien vallankumousta manaavat voivat treenata mielessään selityksiä metsureille, moottorikelkkailijoille, raivaussahan käyttäjille ym. erikoisalojen käyttäjille miksi heidän laitteensa pitäisi painaa merkittävästi enemmän että saadaan akut, johdot tai muuten vain ylipaino venttiilien ja lakoketjujen lasti perusteltua.
        Vain kaikkein pienikuutioisimmat, yhden hevosvoiman lähes radio-ohjattavan moottorin kokoiste trimmerin moottorit ovat yltäneet tähän ihmeeseen.

        On mulla 4T RAIVAUSsaha ja moottorikelkka ja hyviä ovatkin. On myös 2T kelkka jolla juuri kukaan ei halua enää ajaa vaan kaikki valitsevat nelarin! Mukavuuden takia myös molemmat perämoottorini ovat olleet jo yli 10 vuotta 4T.


      • SähköSeilori

        Vai niin. "Kaikki tämän päivän sähkömoottoriveneilijät ajelevat sellaisia maksimissaan 3 kilometrin edestakaisia onki-lenkkejä pienillä 60 ah akuillaan ja 300 watin kiinalaisvispilöillään, soutuveneillä, jollilla tai kanooteilla, tyynellä sisäjärvellä tai lammella jossa ulapaksi nimitetään sitä sijaintia kun ei näe horisontista enää naapurin kissaa."
        Itse ajelen sähkömoottoreilla 36-jalkaista paattiani. Ihan kivasti mennään. Perusajo on n. 5min laiturista pois ja sama 5 min takaisin. Purjeilla matka-ajo. Kauhukuva on vaikkapa paluu Tallinnan illanvietosta sunnuntaina stadiin ja koko tuuleton matka-ajo sähkömoottoreilla. Jossain puolessavälissä pitäisi käynnistää aggrekaatti jos ajaa vaikkapa yli 80% tehoilla mutta jos aika antaa myöten, niin ilman konemeteliä sähköllä kotiin asti. Minua oikeasti säälittää nuo startissa ja ajossa savupilveä lykkäävät purjehtijat joilla tuo yli satavuotinen tekniikka käytössään. Melu- ja hajuhaitta ilmeinen.
        Tuo väitteesi, että herra Ole Evinrude loi 2-tahtikoneen on ihan sama kuin väittäisit itse luoneesi kaurapuuron.


      • Lue-Historiaa
        SähköSeilori kirjoitti:

        Vai niin. "Kaikki tämän päivän sähkömoottoriveneilijät ajelevat sellaisia maksimissaan 3 kilometrin edestakaisia onki-lenkkejä pienillä 60 ah akuillaan ja 300 watin kiinalaisvispilöillään, soutuveneillä, jollilla tai kanooteilla, tyynellä sisäjärvellä tai lammella jossa ulapaksi nimitetään sitä sijaintia kun ei näe horisontista enää naapurin kissaa."
        Itse ajelen sähkömoottoreilla 36-jalkaista paattiani. Ihan kivasti mennään. Perusajo on n. 5min laiturista pois ja sama 5 min takaisin. Purjeilla matka-ajo. Kauhukuva on vaikkapa paluu Tallinnan illanvietosta sunnuntaina stadiin ja koko tuuleton matka-ajo sähkömoottoreilla. Jossain puolessavälissä pitäisi käynnistää aggrekaatti jos ajaa vaikkapa yli 80% tehoilla mutta jos aika antaa myöten, niin ilman konemeteliä sähköllä kotiin asti. Minua oikeasti säälittää nuo startissa ja ajossa savupilveä lykkäävät purjehtijat joilla tuo yli satavuotinen tekniikka käytössään. Melu- ja hajuhaitta ilmeinen.
        Tuo väitteesi, että herra Ole Evinrude loi 2-tahtikoneen on ihan sama kuin väittäisit itse luoneesi kaurapuuron.

        "....Minua oikeasti säälittää nuo startissa ja ajossa savupilveä lykkäävät purjehtijat joilla tuo yli satavuotinen tekniikka käytössään..."

        Ihan vaan tiedoksi sähköääliölle, että 4-tahtimoottori on vanhempi keksintö kuin 2-tahtimoottori.
        4-t koneen keksi Nicolaus Otto vuonna 1876, ja 2-t koneen Dugald Clerk v. 1878.. Eli 2 tahti on uudempaa tekniikkaa.

        ps. Ole Evinrude loi 2-tahti perämoottorin, ei 2-tahtikonetta.


      • Merellämennäänkonevoimal
        Lue-Historiaa kirjoitti:

        "....Minua oikeasti säälittää nuo startissa ja ajossa savupilveä lykkäävät purjehtijat joilla tuo yli satavuotinen tekniikka käytössään..."

        Ihan vaan tiedoksi sähköääliölle, että 4-tahtimoottori on vanhempi keksintö kuin 2-tahtimoottori.
        4-t koneen keksi Nicolaus Otto vuonna 1876, ja 2-t koneen Dugald Clerk v. 1878.. Eli 2 tahti on uudempaa tekniikkaa.

        ps. Ole Evinrude loi 2-tahti perämoottorin, ei 2-tahtikonetta.

        Ja minua säälittä purjehijat -in general


      • laineidenisä

        Purjehtijat ja "sähkövispiläjollailijat", kaikki pienokaisia reppanoita maailman laineilla


      • suosituin

        Useita kertoja olen teiltä perännyt niitä päästö vertaijuja, koskaan niitä saamatta ! 4t moottori polttaa puhtaammin ja hallitummin seoksen, 2t vaaditaan hiililoukku jotta saadaan 2t öljyn karstat jotenkuten hallintaan silti se saastuttaa matkavauhdissa ja kovassa ajussa enemmän kuin 4t vain tyhjäkäynnillä ovat tasavertaisia.


      • E-Tec_on.puhtain
        suosituin kirjoitti:

        Useita kertoja olen teiltä perännyt niitä päästö vertaijuja, koskaan niitä saamatta ! 4t moottori polttaa puhtaammin ja hallitummin seoksen, 2t vaaditaan hiililoukku jotta saadaan 2t öljyn karstat jotenkuten hallintaan silti se saastuttaa matkavauhdissa ja kovassa ajussa enemmän kuin 4t vain tyhjäkäynnillä ovat tasavertaisia.

        Useita kertoja olen perännyt päästö vertailuja 4-t koneista, koskaan niitä saamatta teiltä 4t hörhöiltä...!

        Uudet 2-T moottorit polttaa hallitummin seoksen, 4t vaaditaan katalysaattori jotta saadaan 4t päästöt jotenkuten hallintaan.


      • Suosituin
        E-Tec_on.puhtain kirjoitti:

        Useita kertoja olen perännyt päästö vertailuja 4-t koneista, koskaan niitä saamatta teiltä 4t hörhöiltä...!

        Uudet 2-T moottorit polttaa hallitummin seoksen, 4t vaaditaan katalysaattori jotta saadaan 4t päästöt jotenkuten hallintaan.

        Katalysaattorin asennus 4t perämoottoreihin on 2t lopullinen tuho, 2t sitä ei voi laittaa koska öljy karsta tukkii sen välittömästi.


    • vm41

      Pilkkujen nussijoiksi, tai kaksinaismoralisteiksi voisi 2T mollaajia verrata, kun toisella "kädellä" pidetään 2T ja toisella 4T, tilanteesta, tarpeesta johtuen.
      Moottoriveneilijät ovat muutenkin niin häviävän pieni porukka kaiken muun paskan levittelijöiden joukossa, että niitä ei periaatteessa ole olemassakaan, joten voitaisiin moinen populaatio jättää kokonaan vaille huomiota ja keskityttäisiin todellisiin saastuttajiin, eli risteilyaluksiin esimerkiksi.

    • US_Marine

      Hauskinta on kun joku viereinen vene vierasvenesatamassa parauttaa pari vanhaa Hino dieseliä käyntiin aamulla niin että oman vneeeneen takahytin ikkunoista tulee kaikki noki ja käry sisälle.

      • HSFO

        Jaa käyttääkö ne niissä hinnoissa rikkipitoista polttoainetta? Veneiletkö SECA alueen ulkopuolella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe