Miten vietät Juutalaista sapattia?

Juutalaisilla oli Jeesuksen aikaan rabbien säädöksiä, joissa oli luettelo 39 työstä mitä ei saa sapattina tehdä. Niihin kuului mm. hierominen, ratsastus, uinti, tanssi, kahden vaon tai kahden ompeleen tekeminen ja jopa kihlautuminen, joka merkitsi rahan käyttöä tai lahjan käsittelyä. Jokaista tällaista sapattikäskyä vastasivat ns. ala- askareet. Niitä oli kutakin kohden joko 6 tai 39 eli näin sapattisäädöksiä saattoi kertyä 39x39 eli n. 1521 säädöstä.

Jeesus Joh 9 luvussa loukkasi näistä säädöksistä lukuisia kun paransi sokean hieromalla tahnaa sokean silmiin.

Näistä säädöksistä varoitta meille myös ent. fariseus Paavali:
Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Gal 4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.

Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/paavalin-uskonto/

Kuinka siis vietät juutalaista sapattia vai vietätkö sitä mitenkään? Tai jos vietät niin koetko olevasi paremmin pelastettu tai vanhurskautettu kuin se joka ei sitä vietä erityisemmin ?

20

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otakoppieikirj

      Ap 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

      Kreikaksi " en de tee miaa toon sabbatoon" eli " ensimmäisenä sapatista laskien"...

      Tällä edellä mainitsemallani raamatun kohdalla on usein ymmärretty tarkoittavan sunnuntaita... mutta alkukristityt nähtävästi viettivät tuolloin Herran Pyhää ehtoollista ja kokousta iltamyöhällä Lauantai-iltana, sapatin jälkeen, jatkaen kokousta myöhään yöhön seuraavalle päivälle eli Sunnuntaille !

      Tätä Juutalaiseen perinteeseen kuuluvaa sapatin päättävää ateriaa kutsutaan myös nimellä " melavee malkaa" joka kutsutaan nimillä " Daavidin ateria" ja " Messiaan ateria" !

      Myös 1 Kor 16:2 kehotusta.. " Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen ".. on tulkittu tukemaan ns. Herran päivän hyvin varhaista muodostumista lepopäiväksi alkukristittyjen keskuudessa... Juutalainenhan ei kuitenkaan saanut käsitellä rahaa sapattina ja siksi se tehtiin kristittyjen "sunnuntaina"...Näitä kotona kerättyjä uhreja ei voi samastaa "kolehteihin"...

      Eli on hyvin mahdollista että tämä Trooaan aamuyöhön jatkunut Herran ehtoollinen olisi juuri tarkoittanut tätä sapatin viimeisen ateriaa " melavee malkaan" Messiaan kunniaksi ja sitten siitä jatkuvaa kokousta aamuyöhön saakka !

      Ja on hyvin mahdollista että jo tuolloin kristityt alkoivat eriytyä Juutalaisista tavoista niin, että alkoivat viettämään "lepopäivää" eli "Herran päivää" sunnuntaina !

      Tästä antaa viitteitä myös Piispa Ignatiuksen kirjoittama kirje Magnesialaisille

      n. 110 jkr.:

      Lainaus: " He (eli juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä sapattia ja pyhittivät Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa" ylösnousemuksen valosta.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios

      Myös toinenkin lähde Justinos Marttyyri kirjoittaa n. 140jkr, että kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin...

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri

      Eli mitä tästä kaikesta pitää ajatella...

      Noh sitä , että sunnuntain muuttuminen pois juutalaisuudesta tapahtui kristittyjen keskuudessa ja paljon aikaisemmin kuin Vuonna 321 jKr. jolloin Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista yleisen virallisen lepopäivän.

      Ja Laodikean kirkolliskokoushan antoi tällaisen käskyn sitten vasta myöhemmin vuonna 364jkr : "Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia eivätkä he saa levätä sapattina, vaan heidän pitää tehdä töitä sinä päivänä ja kunnioittaa Herran päivää (sunnuntai); ja jos he voivat, niin levätköön kristittyinä. Mutta jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea pois Kristuksesta."

      Eli Sunnuntain vieton eli Herran päivän yhdistäminen "auringonpäivän" palvomiseen on aivan turhaa "salaliittoteoriaa" eikä se perustu täysin historialliseen tutkimukseen...

      Myös Plinius nuorempi kirjeessään Trajanukselle todistaa sen puolesta, että alkuseurakunta Bityniassa piti Jumalanpalvelusta eli "Herran päivää" (Vrt. Ilm 1:10)

      Lainausta: " heil­lä oli ol­lut ta­pa­na ko­koon­tua mää­rät­ty­nä päi­vä­nä en­nen au­rin­gon­nou­sua ja kes­ke­nään vuo­ro­tel­len lau­laa Kris­tuk­sel­le niin kuin ju­ma­lal­le".
      https://kerimaenlukio.onedu.fi/uskonto/zine/10/article-642

      Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/ulkopuolinen-todistaja-plinius-nuorempi/

      • Otakoppieikirj

        Nykyjuutalaisuudessa on virallisesti 613 käskyä ja kieltoa. Ilmeisemmin juutalaisuuden kehittyminen lakiuskonnoksi tapahtui jo hyvin varhain, n. 700 ekr kirjoitti Jesaja, että uskonnosta oli tullut "levon" sanoman sijaan vaatimus "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle" (Jes 28:10-13)
        Juutalaisuudessa puhutaankin ns. "lain aitauksesta" ja tämän "aitauksen" juuri Jeesus tuli rikkomaan; Matt 15:9 "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat IHMISKÄSKYJÄ"

        Mutta niinkuin Paavali opetti 10 käskyä, synnin todeksi näyttämiseksi, ne ovat edelleen voimassa:
        1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN käskyjen pitäminen."

        Gal 4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

        Eli siis mitä lyhkäisyydessään tämä juutalaisen tooran (laki/opetus) tulkinta ja tästä seurannut ns. "lain aitaus" oikein pitää sisällään:

        Sisäkkäisinä kehinä kuvaten se menee jotensakin näin:
        Sisimmässä kehässä ovat kymmenen käskyä;
        seuraavassa kehässä 613 lakisäädöstä eli "tarjag";
        seuraavan kehän muodostavat niiden apukäskyt eli ns."lain aitaus "sejag"(esim. sapatista oli monenmoisia apukäskyjä mitä saa tai ei saa) ;
        tämän lisäksi "lailla" ymmärretään tarkoittavan Mooseksen kirjojen opetuksia ja Talmudia ja oppineiden niistä antamaa tulkintaa.

        Näihin "ihmisten perinnäissääntöihin"ja sen vääristymiin siis Jeesus vaelluksessaan maan päällä halusi puuttua kovalla kädellä.

        Esim. Matt 15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
        15:3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?

        HUOM: 5 Moos 5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LISÄNNYT !


      • Otakoppieikirj

        Mutta...
        Room 14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

        eli Tiit 1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat USKOSSA TERVEIKSI 1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin. ("vrt. EGW")


      • sdaguy1
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Mutta...
        Room 14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

        eli Tiit 1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat USKOSSA TERVEIKSI 1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin. ("vrt. EGW")

        Tässä ei puhuta ollenkaan viikkosapatista vs. sunnuntaista vaan paastopäivistä, yksi pidättäytyi paastoamasta samana päivänä ulkokullattujen kanssa jne., ja huomaa, että tässä puhutaan myös syömisestä ja syömättä jättämisestä (paastoamisesta).


    • kopittelijalle

      Kun Jumala erotti ja Pyhitti sapatin. Oliko juutalaisia? Eli älä sekoile.
      Sokeansilmät ja tahdas.
      Ihminen on maasta. Jumala muovasi siis ihmisen tästä savesta. No, jos sokea on vikaantunut alkuperäisestä ja kyse on Luojasta - Jeesuksesta, hän korjasi muovaamansa - tehden maasta tahtaan, ja hieroi korjattavan silmän terveeksi. Eli hänellä on valta ja siksihän raamatussa puhutaan ihmeitten merkityksestä, että ne olivat MEILLE merkiksi Jumalan Pojan vallasta tähän aikaan.
      Sinä kuljet vain inhimillisen selittelyjen syissä, että SAAT kumottua hyvällä muotomenojen omallatunnolla Jumalan tahdon. Siitähän kopittelija on kyse, hakea hyväntiedonpuulta ikäänkuin sopiva "lääke" laittomuuden henkeen.
      Jos Isän edessä rukouskammiossasi puhuisit totta ja kuuntelisit, mitä Jumala puhuu, niin vaikenisit noissa jutuissasi.

      Puhutaan sitten Herran Päivästä. Se on tuomionpäivä. Eli jos sekoilet siihen ylösnousemuspäivän perinneselitystä, niin se on itsellesi kirjoitusten mukaan tuomio.
      Herran Päivä, ei ole mikään sunnuntai/ ja sapatti. Eli vedä jo henkeä mies siellä perinneoppien kammioissasi, äläkä valhettele lihasimukaan edes itsellesi.
      Eikä meitin tarvitse edes Elleniä tähän sekoitella, että perinneoppi muuttuisi jotenkin valkeammaksi valheeksi

      • Otakoppieikirj

        Ilm 1:10 oliko silloin "tuomion päivä" (maailman loppu) kun Johannes sai ilmestyksen ? Vastaus: Ei ollut!


      • kopittelijalle
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Ilm 1:10 oliko silloin "tuomion päivä" (maailman loppu) kun Johannes sai ilmestyksen ? Vastaus: Ei ollut!

        Edelleen olet perinneopin selitysmontussa, mietihän uudelleen, mutta rukouskammiossasi.
        Mittaa se Raamatun sisäistämän opin sisälle.
        Sunnuntai/Herranpäivä on juuri perinneopin takia Vihanpäivä.

        otin erään leikkeen netistä. Israel profetiassa
        1. Herran päivä

        Sanonta JHVH:n päivä, eli Herran päivä, tuomion ja Jahven vihan päivä kaikille kansoille, esiintyy hepr. alkutekstissä Jesajan, Hesekielin, Joelin, Aamoksen, Obadjan, Sefanjan, Sakarjan ja Malakian kirjoissa yht. 18 kertaa, näistä viisi kertaa Jooelin kirjassa. Uudessa testamentissa sanonta esiintyy viisi kertaa.

        Heprean sana "yom", mikä on käännetty meillä "päivä", tarkoittaa yleensä jotain tiettyä aikaa, päivää, vuotta tai muuta ajanjaksoa. Käsitteen "Herran päivä" (yom jahve) yhteydessä sen merkitys on "Jumalan vihan aika", minkä pituutta ei ole täsmennetty. Muualla Raamatussa, esim. Danielin kirjassa ja Ilmestyskirjassa (Dan. 12:7 ja Ilm. 11:2-3), sen pituudeksi voidaan kuitenkin päätellä noin kolme ja puoli vuotta.

        Myös apostolit Paavali ja Pietari käyttävät sanontaa viitatessaan aikojen lopun luopumukseen ja tuhoon.

        "Herran päivä" viittaa kaikkialla Raamatussa Jumalan tuomion ja tuhon aikaan, mikä kohtaa koko jumalatonta maailmaa aikojen lopulla ennen Kristuksen paluuta takaisin maan päälle;

        Vanha testamentti: Jes. 2:12, 13:6 ja 13:9, Jer. 46:10, Hes. 13:5 ja 30:3, Jooel 1:15, 2:1 ja 2:11 ja 2:31, 3:14, Aam. 5:18 ja 5:20, Ob. 1:15, Sef. 1:7 ja 1:14, Sak. 14:1, Mal. 4:5

        Uusi testamentti: Ap.t. 2:20, 1.Tess. 5:2, 2.Tess. 2:2, 2.Piet. 3:10.

        Tämä on helppo todeta myös näiden kaikkien raamatunjakeiden tekstiyhteydestä.


        ps. kopittelija. Minulla ei ole sinua vastaan henkilökohtaisesti, mutta odotan, että sinä Isän edessä selvittelet sen, mitä opetat, ettet vedä väärällä perinneopilla kerran tuomiolla vihaa yllesi. Siitä on kyse.


      • Otakoppieikirj

        Sinä "kopittelijalle" nimimerkki, kuinka sinä vietät sapattia kun sen nimeen niin vannotat. Oletko sillä muita pyhempi ?

        Itse en varsinaisesti vietä sapattia enkä juuri sunnuntaitakaan kun ei niin päivien päälle perustu uskoni...kai sitten sinun mielestäsi olen aivan julki jumalaton...
        Minulle kun joka päivä on armossa kasvamista, päivistä riippumatta.


      • Otakoppieikirj
        kopittelijalle kirjoitti:

        Edelleen olet perinneopin selitysmontussa, mietihän uudelleen, mutta rukouskammiossasi.
        Mittaa se Raamatun sisäistämän opin sisälle.
        Sunnuntai/Herranpäivä on juuri perinneopin takia Vihanpäivä.

        otin erään leikkeen netistä. Israel profetiassa
        1. Herran päivä

        Sanonta JHVH:n päivä, eli Herran päivä, tuomion ja Jahven vihan päivä kaikille kansoille, esiintyy hepr. alkutekstissä Jesajan, Hesekielin, Joelin, Aamoksen, Obadjan, Sefanjan, Sakarjan ja Malakian kirjoissa yht. 18 kertaa, näistä viisi kertaa Jooelin kirjassa. Uudessa testamentissa sanonta esiintyy viisi kertaa.

        Heprean sana "yom", mikä on käännetty meillä "päivä", tarkoittaa yleensä jotain tiettyä aikaa, päivää, vuotta tai muuta ajanjaksoa. Käsitteen "Herran päivä" (yom jahve) yhteydessä sen merkitys on "Jumalan vihan aika", minkä pituutta ei ole täsmennetty. Muualla Raamatussa, esim. Danielin kirjassa ja Ilmestyskirjassa (Dan. 12:7 ja Ilm. 11:2-3), sen pituudeksi voidaan kuitenkin päätellä noin kolme ja puoli vuotta.

        Myös apostolit Paavali ja Pietari käyttävät sanontaa viitatessaan aikojen lopun luopumukseen ja tuhoon.

        "Herran päivä" viittaa kaikkialla Raamatussa Jumalan tuomion ja tuhon aikaan, mikä kohtaa koko jumalatonta maailmaa aikojen lopulla ennen Kristuksen paluuta takaisin maan päälle;

        Vanha testamentti: Jes. 2:12, 13:6 ja 13:9, Jer. 46:10, Hes. 13:5 ja 30:3, Jooel 1:15, 2:1 ja 2:11 ja 2:31, 3:14, Aam. 5:18 ja 5:20, Ob. 1:15, Sef. 1:7 ja 1:14, Sak. 14:1, Mal. 4:5

        Uusi testamentti: Ap.t. 2:20, 1.Tess. 5:2, 2.Tess. 2:2, 2.Piet. 3:10.

        Tämä on helppo todeta myös näiden kaikkien raamatunjakeiden tekstiyhteydestä.


        ps. kopittelija. Minulla ei ole sinua vastaan henkilökohtaisesti, mutta odotan, että sinä Isän edessä selvittelet sen, mitä opetat, ettet vedä väärällä perinneopilla kerran tuomiolla vihaa yllesi. Siitä on kyse.

        Ilm 1:10 alkukielellä on "kuriake emera" Lords day eli Herran päivä ei siis mikään JHWH day joten älä puhu "aidan seipäästä".


      • nimmari.vastaa
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Sinä "kopittelijalle" nimimerkki, kuinka sinä vietät sapattia kun sen nimeen niin vannotat. Oletko sillä muita pyhempi ?

        Itse en varsinaisesti vietä sapattia enkä juuri sunnuntaitakaan kun ei niin päivien päälle perustu uskoni...kai sitten sinun mielestäsi olen aivan julki jumalaton...
        Minulle kun joka päivä on armossa kasvamista, päivistä riippumatta.

        Ajatelepa Isän edessä kysymystäsi.
        Kyse ei ole meidän "pyhempi" mittauksesta, vaan siitä, että sydämestään haluaa jakaa siinä Pyhyydessä Isän antaman osan. Kyse on siunauksesta, jonka Jumalantyönä saa.


      • nimmari.jatkaa

        Sama, kuin Herran tahdonilmaisu, joka ainut Jumalan omalla sormellaan kirjoittama dokumentti, on luettavissa ja siihen sydämestään yhtymällä, Pyhässä Hengessä ja siinä Voimassa.
        Ja muistetaan tämä, että ympärillä olevilla kansoilla oli epäjumalat kohteena, mutta Herra halusi antaa KANSALLEEN Valon tielle, jota käydä.

        Jumalalla on vain YKSI kansa - ja siihen oksastetaan armonkautta kulkemaan Pyhässä.

        2Mo 20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
        2Mo 20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

        Kun sydämeni yhtyy tässä ajassa P-H.gen voimasta tuohon ohjeeseen ja neuvoon, niin se on siunaus polulleni käydä eteenpäin. Minun ei tarvitse pitää ja palvoa muuta. On vain Yksi Jumala. [ja sen muistamme, että syntiähän on käydä muuta tietä, se ei ole lupauksen siunauksessa käyntiä].

        2Mo 20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

        Tuossa neuvossa, kun sydän ohjeistuu, niin minun ei todellakaan tarvitse mistään rakentaa kuvia, mieleeni, sydämeeni, tekoihini, vaan SAAN jättää pakanalliset muotouskonnollisuudet syrjään. Hän on PYHÄ ja siksi tuossa on PYHÄSSÄ elämistä.
        Eli tämä ei ole sitä, että minä olisin omintöin pyhempi kuin toinen, vaan Jumala itse PYHITTÄÄ, vanhurskauttaa kättensä ja Henkensä kautta tähän osaan.
        Tämä on matkaa siinä Elämänpuulla - elämäksi.

        2Mo 20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

        Kyse on vakava. Kyse on Valtakunnan Herrasta. Saan armossa kiittäen ylistää Häntä, se on todella P-H.gen työ. Siksi kun puhun sydämestä Herrasta, Hengessä, se kirkastaa Jeesusta ja Jeesus kirkastaa Isää, sekä rakkautta, eikä sen nimen mukaan Jumalan tahto muutu sydämessäni. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Puhun Luojastani, Sapatin Herrasta. Kumarran Häntä, joka on luonut taivaan ja maan, johon menen seuraavaksi.

        2Mo 20:8 Muista pyhittää lepopäivä.

        2Mo 20:9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        2Mo 20:10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

        2Mo 20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        [tässä on Jumalankansalle, joka Hänen nimeään lausuu peruste, joka Jumalansuulla määrittelee sen, mikä on PYHÄ, sekä millä perusteella].
        Ensin kerrotaan, MUISTA, Tänäänkin Herralla on kansa ja Jumalantyönä pelastettu muistaa lähteensä. Muista.
        Eli pyhitys on erottamista. PYHÄ on aina sitä, että se on Jumalanpuolella oleva Hänen kättensä työ. Siihen liittyminen, samanmielisesti on se PYHÄ.
        Saan Hänen työssään levätä, se on tämä arjen ja Sapatinmatkan armonkansalaisen matka.
        On sapatti - ja on ---- SapatinHerra = Jeesus.

        Eikös Hän luonut?? Miksi Hän olisi meille muuttanut luomisensa sanomaa?
        Pelastus on Jumalantyö - Getsemanesta - ristille "Se on täytetty", siinä on tuo lupaus ja tuo uhrikaritsa on vuodattanut verensä, kuollut, ylösnoussut, se oli kertakaikkinen uhri.
        Sitä muistetaan ehtoollisella ylösnousemusta, mutta Sapatti on joka viikko kertomassa Luojasta. Jeesuksesta, Jumalantyöstä - ja sitä kautta sapatista.

        Se on siunaus kaikille ja tavallaan Abrahamin, Isakin ja Jaakobin Jumala, kansa johon pakanat uskon kautta oksastetaan, he yhtyvät täten Jumalan Sapattiin, eikä rakenna siihen ympäröivien "kultaisen" vasikan oppeja.
        Annetaan Sanan opettaa ja puhua, ei perinnäisoppien. Kumpi on tärkeämpi, Sana, vain perinteet. Meille on varoittavana sanana, lopun aikaan kirjoitettu juuri siitä, miten varjolainaikainen kansa niskoitteli ja moni eksyi. Pitääkö meidän tässä eksyä.
        Valinta on vapaehtoinen, ketä kumartaa.

        2Mo 20:12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        2Mo 20:13 Älä tapa.
        2Mo 20:14 Älä tee huorin.
        2Mo 20:15 Älä varasta.
        2Mo 20:16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        2Mo 20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi oma

        2Mo 20:18 Ja kaikki kansa havaitsi jylinän, tulen leimaukset, pasunan äänen ja vuoren suitsuamisen; ja kun he sen havaitsivat, vapisivat he ja pysyivät taampana.


      • vieläkin.jatkaa

        Ei antanut tuohon täydentää, mutta Jumalankansa, joka Valkeudessa vaeltaa tekee aina vapaehtoisuuden perusteella sydämestään valinnat.

        2Mo 20:19 Ja he sanoivat Moosekselle: "Puhu sinä meidän kanssamme, niin me kuulemme. Älköön Jumala puhuko meidän kanssamme, ettemme kuolisi."
        2Mo 20:20 Mutta Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö, sillä Jumala on tullut koettelemaan teitä, että Herran pelko olisi teidän silmäinne edessä ja ettette syntiä tekisi".

        ts. tavallaan näemme tärkeän sanan, -koetellaan- ja kun koetellaan, kysymys on, olemmeko uskollisia, eli onko Herran pelko silmäin edessä, ts. kunnioitus kun teemme valintoja.
        Rienaaja kyllä tarjoaa maailmanloistetta. Sekin on muistiinmerkittynä Uuden Adamin valinnoissa ja kun häntä seuraamme, niin meillekin. Kumarrammeko MITÄ?
        "Saat kaiken tämän, jos kumarrat"! Kyse on vallan ja istujan vallasta.

        Synti on Jumalantahdon rikkomista. Synnin palkka on kuolema.
        Toisaalta, Jumalan laki on rakkauden laki. Toteuttava Voima on Pyhä Henki, siksi meidän ei tarvitse katsoa omaa voimaa, vaan Hänen. Mutta, kyse on kuuliaisuudesta..

        Kuka on kuuliainen? Herran omat, oma ja siitä tulee se Herran oma kansa. Yksi kansa joiden nimi on elämänkirjassa. Se ei ole kirkollinen nimi- jäsenluettelo.
        Sitä lukua ei meidän pidä esittää.

        Siksi Jumalankansa - on Hengellisen huoneen yksilöistä rakentuva, itse kulmakivelle.
        Sapatin Herra - kaikuu taas. Siksi luodulla, ketä hän kumartaa on Pyhä, itse tämäkin asia.
        Siksi kohdaltani se ei voi olla perinneopillisuus. Se on Edenin oppi, kuin tämä miehen ja naisenvälinen liittosuhdekin. Kysytään uskollisuutta Herraa kohti.

        Siksi on PYHÄ, johon sisällemenoon kuuluu käydä Jumalantykö.

        Olihan Siinailla se kultainen vasikkakin. Eli kaksi näköalaa.

        Mutta, kun Siinailla valitaan, onko taivaallinen tuli sydämessä ja Jumalantahto.
        Tai verrattuna Sama-aika - helluntai, Siinailla kansalle valinta, vasikka tai tahto.
        Helluntaina, saako Herra "Jerusalemissa" vuodattaa Henkensä sydämeen ja laittaa tuon tahtonsa kirjoitusten mukaan. Tulihan liekit Apostolisen kertomuksen mukaan kunkin päälle, todistamaan tämän liiton voimasta.

        Jumala tulella vahvistaa armoliiton ja sydän on paikka, missä Jumalan tahto sijaitsee jalkain Valkeutena, kun matkaa tehdään luvattuun, elämänpuun äärellä.

        Apt 2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Apt 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi

        Saako Herra taivaasta, Uudesta Jerusalemista täyttää tulella, ohjeistaa sydämemme Jumalan tahdolla, että oikea Jumalanpelko kitkisi perinnäisoppien tulet sydämestä


      • Otakoppieikirj

        Niin kymmenen käskyä on annettu huom. suojelemaan ihmistä! Näitä noudattamalla ihminen säästyy monelta. Myös lepopäivä säädös kuuluu näihin "tässä on lepo". Mutta ehkä sinulla ja minulla on vähän eri kuva Jumalasta Taivaallisesta isästä "Abba" ja Kristuksen rakkaudesta...

        Ps. Vieläkään en ole kyllä oikein saanut teksteistäsi selville miten vietät sapattia joka esim alkaa tänään klo 18 ja päättyy la klo 18 ?


    • kopittelijalle.lisää

      Sitten katsotaan juutalaisia. Tavallaan he ovat Herrankansaa määrätyllä Jumalan mittapuulla.
      Siksi HEILLE Herra antoi tahtonsa. Miksi? Valoksi.
      Tavallaan varjolain/liitonaika on pantu meille nähtävään muotoon, jossa laki ja armo kulkivat käsikädessä. Ja mitä eksytystä tuli siinä ajassa, laittomuudesta, niskoittelusta jne.
      Se on meille lopunaikaa eläville varoittava esimerkki.
      Siis ymmärrätkö, miten vakava esimerkki meillä on luettavissa tuolta ajalta edessä.
      Ja kun meillä on luettavissa, ei olisi varaa niskoitella, vaan elää kuuliaisuudessa.
      MITen???? Jumalan Pyhän Hengen voimassa ja johdossa. SITEN.
      Eli pelastus on Jumalan työ.

      Käyppäs Siinailla.

      Mooses kapusi vuorelle, ei ottanut apupoikia mukaan. Viipyi ja porukka ajatteli, että tuo matka kesti pitkään vähillä eväillä. Kuollut on mies, he tuumasivat ja alkoi ajatus palata sinne Egyptiin.
      Porukka alkoi hihkua entisten jumalien perään ja siitähän se sonni/hedelmällisyysjumala syntyi, oikein Aarnonin johdolla. Eli eikös tuo Siinain tapahtuma nyt avaudu.
      Eli syntiähän se oli. Ei jaksettu odottaa Herran ilmoitusta.
      Sitten kovasti Moosestellaan, vieläkin, että hirveä laki, että eihän sitä voi noudattaa.
      Eli rakkauden laki on kauhia, ei lähimmäistä voi rakastaa, saati Herraa. Löysätään vähän, ainakin näin lopunaikana ja kyllä näkyy moni mieltyneen asiaan.

      No, mitä Mooses toi? Hän toi ainoan Jumalan kirjoittaman dogumentin meille.
      Se on vanhurskas ja Pyhä, se erottaa meidät maailmasta. Se leikkaa lihaa kuolemalle jne.
      Se on todella PYHÄ ja nyt kansa tänään huutaa - ei käy, liian raskas, Egypti olisi parempi, tehdään temppelipalvelu lihan mittakaavalle sopivaksi. Eikös vain kopittelija.
      Jos vaikka muu tuntuisi jotenkin jubileeraavan, ehkä rehellisyys on ok. Silmä ei vedä kieroon naisenkohdalla, mutta se sapatti. Pistetään siihen sopiva määre lopunajalla ja nimitetään se kirkonmiesten mukaisesti, vai mitä?

      Siis Jumalan anutertaiseen dogumenttiin, vähekystään Luoja- ideaa, eli todellista sapattia.
      Jumala vertasi siinä dogumentissa luomiseen. Eli sapatin syyhyn.
      Suomeksi - kaikki oli Jumalan työtä ja sangen hyvää.
      Siis, eihän siitä kannata puhua, joutuu pian silmätikuksi. Otetaan väljyyttää asiaan, ihmisen mitta, niin kaikki mahtuu mukaan, jopa Darvinismi. .... Vai mitä.?? Jos rehellisiä ollaan niin tuon Jumalan dokumentin kumoamisen perusta on juuri siinä, ettei vain Jumalan Pyhyys tulisi esiin ja saisi aikaiseksi parannusta.
      Jos Jumalankansa tunnustaisi Luojan kaikkivaltiuden, se saisi vuoret vapisemaan.
      Mutta, tehdäänkin kultainen vasikka. Huutoäänestysjumala ja nämä paikallise aaronit myötäävät heikkona maailman seurakuntien sisään.

      Siis, oma tulipannu, väärä suitsutus, mikä ei ole Jumalan mieleen tuodaan temppeliin.

      Mitä siitä oli ennen meille muistiinmerkittynä kerrottu, väärästä suitsuttamisesta, vääristä papeista jne. huutosakkilaisuudesta, että Moosesta vastaan noustiin.
      Muistatko? Maa avautui ja suisti nämä suitsuttajat kadotukseen.

      Olisiko varoittava esimerkki meille, jotka lopunaikaa elää???

      Mietihän kopittelija, kun ihannoit perinneoppeja. Ymmärrät, mistä puhun.

    • Ade

      En vietä juutalaista sapattia. Kymmmenen käskyä määrittää minun sapattini.

      • Otakoppieikirj

        Kuinka "sinun sapattisi" erottuu niistä, jotka viettävät pyhäpäivänään sunnuntaita ?
        Onko sinulla jotain erityisiä säädöksiä päivällesi ? Muistatko viettää sitä aina... yms ?

        Olen minäkin joskus käynyt monissakin ns."sapattikouluissa" mutta en ole niissä kokenut mitään erinomaista verrattuna muiden kristittyjen sunnuntainviettoihin. Enemmänkin jotain "legalistista" pakkoa ja tressiä monissa...

        Minusta lauantaisapatilla jotenkin halutaan vain korottaa "omaa erinomaisuutta" ja poikkeavuutta muista... Ja jotenkin sitä pakonomaisesti noudattaen pienennetään myös Jumalaa ja hänen armotalouttaan...
        Ja ns. "pedon merkki" onkin sitten huvin huippu ja oikea "ellenharha".


      • sdaguy1

        Raamatussa ei kertaakaan esiinny sanoja "juutalainen sapatti" peräkkäin, eikä myöskään koko käsitettä, vaan ainoastaan "Herran sinun Jumalasi sapatti".


      • Ade
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Kuinka "sinun sapattisi" erottuu niistä, jotka viettävät pyhäpäivänään sunnuntaita ?
        Onko sinulla jotain erityisiä säädöksiä päivällesi ? Muistatko viettää sitä aina... yms ?

        Olen minäkin joskus käynyt monissakin ns."sapattikouluissa" mutta en ole niissä kokenut mitään erinomaista verrattuna muiden kristittyjen sunnuntainviettoihin. Enemmänkin jotain "legalistista" pakkoa ja tressiä monissa...

        Minusta lauantaisapatilla jotenkin halutaan vain korottaa "omaa erinomaisuutta" ja poikkeavuutta muista... Ja jotenkin sitä pakonomaisesti noudattaen pienennetään myös Jumalaa ja hänen armotalouttaan...
        Ja ns. "pedon merkki" onkin sitten huvin huippu ja oikea "ellenharha".

        En tiedä, miten sapatinviettoni eroaa sunnuntain viettäjien pyhäpäivästä, koska en tiedä miten he pyhäpäiväänsä viettävät. Tiedän vain miten minä sapattia vietän. Kirkossakäynti ei ole minun sapattini pääosassa vaikkakin käyn kirkossa silloin kun pääsen siellä käymään. Eli ehkä joinakin kuukausina. Asun maaseudulla kaukana a-kirkoista. Kuuntelen usein saarnan sapattina netistä mutta kuuntelen saarnoja muinakin viikonpäivinä. Minun sääntöni ovat ymmärtääkseni Raamatun sääntöjä.

        En käy töissä sapattisin enkä tee askareita. Teen pääosin ruokani ja matkustukseni muina päivinä kuin sapattina, koska haluan nauttia sapatin levosta kokonaisvaltaisesti. Vältän kaikkea kaupankäyntiä sapattina mutta jos kylään poikkeaa yllätysvieraita, lähden tarvittaessa hakemaan ruokakaupasta heille tarjoiltavaa. Käytän sapattiani sosiaaliseen yhdessäoloon. Se voi tarkoittaa yhteisiä ruokailuita, harrastamista, saunomista, kahvilassa tai ulkona syömässäkäyntiä. Otan sapattisin rennosti ja levon kannalta kiitollisin mielin siitä, että Jumala on antanut meille sapatin mm. luomisen muistoksi.

        Kyllä, vietän sitä joka viikkosapatti. En tiedä mistään legalistisista sapattikouluista mitään. Jos menen kirkkoon sapattina, menen sinne keskustelemaan Raamatusta ja kuulemaan Jumalan sanaa sekä laulamaan ja tapaamaan ystäviä. Menen sinne palvoakseni Jumalaa yhdessä. Minä vähät välitän muiden mielipiteistä liittyen omiin uskonnollisiin tapoihini ja kirkon perinnäissääntöihin. En pukeudu kirkkoon minkään standardin mukaan, en meikkaa, en käytä dödöä enkä hajusteita enkä välitä karvoitukseni siistimisistä hiusten harjaamista lukuunottamatta. Vaatteeni ovat ehjät. Ulkoasuun liittyvät asiat määrittelevät hyvin vähän minun elämääni muutenkin. Yritän muistaa tosin peseytyä ennen julkista ilmentymistäni, etten hienhajulla haittaisi kenenkään elämää.

        En ymmärrä ajatustasi itsekorostuksesta sapatin avulla. Sapatti on Jumalan kaikille ihmisille antama asia. Jos tapahtuu oman erinomaisuuden korostamista, se on sitten henkilön omaa väärinkäsitystä sapatista puolin ja toisin. Voisikos tuollainen mielikuva johtua kenties siitä, että samaistat parhaiden vaatteiden pitämisen sapattikirkossa jotenkin siihen, että joku yrittäisi korostaa itseään vaikka kenties haluaakin vain juhlistaa sapattia yhdessä seurakunnan kanssa?

        Minulle sapatti ei ole pakko eikä sen viettämisessä ole minulle mitään pakonomaista. Päin vastoin, odotan innolla sapatin alkamista viikon työn jälkeen.

        Jotenkin saan kirjoituksestasi sen kuvan, että olet itse asettanut itsellesi standardeja ja odotuksia sapatille, jotka sitten aiheuttavat sinulle niistä johtuen epämukavaa kokemusta ja oloa sapattina. Kun noita standardeja ei sitten joko joku muu tai sinä itse pysty elämään todeksi, purkautuu se epämukavuutena, joka kohdistuu sapatinvieton kokemiseen. Tai sitten sinulla on turhia sosiaalisia paineita, jotka ovat ristiriidassa omien arvojesi tai tapakulttuurisi kanssa, mikä aiheuttaa sinulle pettymystä. Tai ehkäpä molempia. Sapatin vietossa on kyse henkilökohtaisesta kokemuksesta Jumalan suuntaan, joka sinulla on jostakin syystä jäänyt jollakin tasolla ymmärtämättä/kokematta. Sapattina muut eivät ole pääosassa vaan sinä, jolle Jumalasi on antanut jotakin upeaa; sapatin lahjan. Mutta jos et koe sapattia omaksesi, niin siinä on varmaan syy tuntemuksiisi.


    • sdaguy1

      Raamatussa ei esiinny kertaakaan käsitettä "juutalainen sapatti" vaan ainoastaan "Herran sinun Jumalasi sapatti". Ilmeisesti toisella vuosisadalla juutalaiskristityt halusivat erottautua juutalaisista ja rupesivat pikku hiljaa siirtämään jumalanpalvontaa sunnuntaille, jotta välttyivät juutalaisiin kohdistuneista vainoista.

    • Buahahahahahaha

      Kiikko juutalaisen tradition mukaisesti minä naulitsen pieniä Palestiinalaisilla orjatyönä teettämiäni puu jeesuksia ristille ja pilkkaan Jeesusta ja syljen sen päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3472
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      2139
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      1985
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1530
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1368
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1334
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1287
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1217
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1055
    Aihe