Projisointi

Huuffa

Mitä projisointi mielestänne on? Minusta projisointi on sitä että jos A:lla on tietty heikko ominaisuus tai tapa ja hänellä on vaikka lapsi B(voi olla työkaveri, aviopuoliso) A alkaa kohdella B:tä aivan kuin B:llä olisi sama heikko ominaisuus tai tapa kuin A:lla itsellään on. A alkaa sitten huolehtia kovasti B:n puolesta aivan kuin B tekisi saman virheen tms kuin hän itse. A voi alkaa saarnata B:lle asettamaansa asian tiimoilta muiden kuullen, mutta B:llä ei saata olla lainkaan sellaista ongelmaa vaan A:lla itsellä se on. Muille tulee se käsitys B:ssä on oikeasti vikaa.

Sanokaa nyt jotain vaikka oikein junttimaista, sana on vapaa...

36

2515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsittääkseninäin

Projisointi on sitä että siirtää omat tunteensa toiseen ihmiseen. Eli on tunnistavinaan nämä tunteet toisessa ihmisessä vaikka oikeasti hänestä itsestä tuntuu siltä.
      Myös sitä että ei näe omia "vaillinaisuuksiaan" vaan siirtää ne toiseen ihmiseen.

Se ei kuitenkaan ole sitä että yrittäisi saada toisen näyttämään huonommalta tai johonkin esim. käytökseen syylliseltä vaan täysin tahatonta käytöstä jota ei siis itse huomaa tekevänsä. Käytös on aika normaalia mm. päihderiippuvaisilla.

• Hyi.hitto

Projisisointu on myös sitä, että esittää tällä palstalla viisasta.
        Yrittää sitten vakuuttaa kaikki omasta erinomaisuudestaan.
        Kuten ylläoleva kommentoija.

• projektioista

Klassinen esimerkki projisoinnista on nuoren persoonan rakastuminen. Rakastuessaan nuorella persoonalla on vääjäämätön taipumus heijastaa osa itsestään toiseen. Ulkopuolinen näkee heti, ettei siitä tule mitään. Rakastunut ihminen ei vain tajua sitä, koska heijastuspinta vastaa sisäistä ideaalia ulkoisesti ja tunnetasolla. Siinä sekoittuu sitten todellisuus ja sisäinen maailma.

Samalla tavalla voimme heijastaa oman persoonallisuutemme vähempiarvoisina pitämämme ominaisuudet, esim. ahneus, toiseen ihmiseen ja tuomita hänet ahneeksi, vaikka hän ei pohjimmiltaan sellainen olisi. Usein hylkimisreaktiot ja tuomitseminen perustuvat oman persoonan varjon heijastamiseen - heijastuspinta vain olemukseltaan vastaa kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka kiellämme itseltämme vähempiarvoisina.

Kaikki mitä näemme toisissa ihmisissä, ajattelu tai tunnetasolla, on lopulta heijastusta itsestämme. Muuten emme kykenisi näkemään sellaista toisessa.

• projektioista kirjoitti:

Klassinen esimerkki projisoinnista on nuoren persoonan rakastuminen. Rakastuessaan nuorella persoonalla on vääjäämätön taipumus heijastaa osa itsestään toiseen. Ulkopuolinen näkee heti, ettei siitä tule mitään. Rakastunut ihminen ei vain tajua sitä, koska heijastuspinta vastaa sisäistä ideaalia ulkoisesti ja tunnetasolla. Siinä sekoittuu sitten todellisuus ja sisäinen maailma.

Samalla tavalla voimme heijastaa oman persoonallisuutemme vähempiarvoisina pitämämme ominaisuudet, esim. ahneus, toiseen ihmiseen ja tuomita hänet ahneeksi, vaikka hän ei pohjimmiltaan sellainen olisi. Usein hylkimisreaktiot ja tuomitseminen perustuvat oman persoonan varjon heijastamiseen - heijastuspinta vain olemukseltaan vastaa kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka kiellämme itseltämme vähempiarvoisina.

Kaikki mitä näemme toisissa ihmisissä, ajattelu tai tunnetasolla, on lopulta heijastusta itsestämme. Muuten emme kykenisi näkemään sellaista toisessa.

"Kaikki mitä näemme toisissa ihmisissä, ajattelu tai tunnetasolla, on lopulta heijastusta itsestämme. Muuten emme kykenisi näkemään sellaista toisessa. "

Niin tää on just se pointti, et niitä omia ajatuksiaan toisista ihmisistä kannattaa tutkailla jos tuntuu, et se jokin piirre siinä toisessa ihmisessä liikaa äsyttää tai olemme valmiit tuomitsemaan hänet pelkästään jonkun yhden piirteen perusteella.

Että onko se negatiivinen piirre kuitenkin itsessä, mutta emme halua tiedostaa sitä vaan heijastamme sen toiseen. Mun mielestä helpointa on ymmärtää tuo projisointi useinkin kateuden pohjalta.

Ihmiset ei hevin tunnusta, että on kateellinen, kun sehän tarkoittasi kadehdin toiselta jotain, koen että siinätoisessa/toisella olisi jotain enemmän/paremmin kuin itselläni/itsessäni. Enkä nyt tässä tarkoita pelkästään mitän aineellista hyvää.

Kateushan on alhainen/myrkyllinen tunne, mikä paljastaa että haluaisi olla siltä toiselta jotain/tai haluasi olla kuten hän yms. Kateus aiheuttaa kokijassaan huonommuuden tunnetta, mikä ei varmasti tunnu kivalta. Joka tunne sitten pitää jollain tavalla pyrkiä karkoittamaan, joko projisoimalla sen toiseen, hän on kateellinen minulle, tai yrittämällä alentaa sitä toista.

• Eikö
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Kaikki mitä näemme toisissa ihmisissä, ajattelu tai tunnetasolla, on lopulta heijastusta itsestämme. Muuten emme kykenisi näkemään sellaista toisessa. "

Niin tää on just se pointti, et niitä omia ajatuksiaan toisista ihmisistä kannattaa tutkailla jos tuntuu, et se jokin piirre siinä toisessa ihmisessä liikaa äsyttää tai olemme valmiit tuomitsemaan hänet pelkästään jonkun yhden piirteen perusteella.

Että onko se negatiivinen piirre kuitenkin itsessä, mutta emme halua tiedostaa sitä vaan heijastamme sen toiseen. Mun mielestä helpointa on ymmärtää tuo projisointi useinkin kateuden pohjalta.

Ihmiset ei hevin tunnusta, että on kateellinen, kun sehän tarkoittasi kadehdin toiselta jotain, koen että siinätoisessa/toisella olisi jotain enemmän/paremmin kuin itselläni/itsessäni. Enkä nyt tässä tarkoita pelkästään mitän aineellista hyvää.

Kateushan on alhainen/myrkyllinen tunne, mikä paljastaa että haluaisi olla siltä toiselta jotain/tai haluasi olla kuten hän yms. Kateus aiheuttaa kokijassaan huonommuuden tunnetta, mikä ei varmasti tunnu kivalta. Joka tunne sitten pitää jollain tavalla pyrkiä karkoittamaan, joko projisoimalla sen toiseen, hän on kateellinen minulle, tai yrittämällä alentaa sitä toista.

""Kaikki mitä näemme toisissa ihmisissä, ajattelu tai tunnetasolla, on lopulta heijastusta itsestämme. Muuten emme kykenisi näkemään sellaista toisessa. ""
        Eikö olekin jännää, juuri tuosta syystä narsisti jää kauheine piirteineen näkökenttämme ulkopuolelle vaikka se kaikki on edessämme ja narsisti auliisti tarjoilee kamaluuksiaan nähtäväksemme.

• onkylläjännää
        Eikö kirjoitti:

""Kaikki mitä näemme toisissa ihmisissä, ajattelu tai tunnetasolla, on lopulta heijastusta itsestämme. Muuten emme kykenisi näkemään sellaista toisessa. ""
        Eikö olekin jännää, juuri tuosta syystä narsisti jää kauheine piirteineen näkökenttämme ulkopuolelle vaikka se kaikki on edessämme ja narsisti auliisti tarjoilee kamaluuksiaan nähtäväksemme.

On aika mielenkiintoinen näkökulma. Sitä siis tyhmänä tuleekin ajatelleeksi, että kuka se narsisti lopulta on - hänkö, joka peilistä katsoo takaisin.

• Siinä_
        onkylläjännää kirjoitti:

On aika mielenkiintoinen näkökulma. Sitä siis tyhmänä tuleekin ajatelleeksi, että kuka se narsisti lopulta on - hänkö, joka peilistä katsoo takaisin.

Siinä vaiheessa kun se uhrikin lopulta tajuaa jotain kiusaaja-narsistinsa juonista...?
        Siinä onkin aikamoinen urakka muuten ennenkuin siitä ymmärtää oikeastaan yhtään mitään.
        Ensimmäisenä jonossa ymmärrykseen on kai yleensä se, että narsisti ei kykene rakastamaan.
        Onneksi kaikilla aikuisilla ihmisillä on kait yleensä ollut tunteita, joissa ei ole kyennyt tuntemaan rakkautta... Luultavasti sisäänrakennettu meihin jollain tavoin sekin mahdollisuus että yleensä selviäisimme hengissä evoluution tuoksinassa... Auttaa samaistumaan hitusen sen verran että voi löytää sen jujun... Vaikka "lopulliseen" oivallukseen onkin siitä vieltä matkaa...
        En löydä nyt SamVaknin-kohtaa, jossa hän kertoo että vain harvat kykenevät menemään loppuun asti tutkiessaan narsistia, vaan jättävät kesken...
        Näin varmaan onkin, ihminen jää kellumaan välitilaan, jossa uskoo narsistin vielä joskus paranevan tai että tämän rakkaus vain muka odottaa pääsyä esiin... On ikäänkuin liian kova totuus että näin ei tule käymään, narsistilla ei ole sitä osaa sisimmässään jolla kykenisi tuohon,,, -liian kova totuus monille.

• skdfjh

Omat viat siirretään toiseen ihmiseen, yleinen parisuhdeongelmien aiheuttaja ja tyypillistä narsisteille ja bipoille. Päihderiippuvuus vahvistaa, jolloin projisointi voi muuttua automaatiksi
      puolustaa itseään joka asiassa

• Projektori

Tuollaisen käytöksen tunnistaminen ja siihen reagoiminen voi muuten olla toisinaan pirullisen vaikeaa. Etenkin, jos omassakin havainnointi- ja reagointikyvyssä on haittaavia vajavaisuuksia. Olin kerran kosketuksissa erääseen ihmiseen, joka kaikissa ristiriitatilanteissa alkoi arvostella töykeään sävyyn ja kippasi kaiken vian harteille. Siinä tietenkin veti omat defenssit päälle, ja selitin todellisilla esimerkeillä, kuinka hänen näkemyksensä eivät voineet pitää paikkaansa. Siitä seuraava aste olikin se, kuinka olin päällekäyvä ja syytin häntä kaikesta. Mikään perustelu ei kelvannut vaikka kuinka yksityiskohtaisesti ja aidoin esimerkein olisin yrittänyt selittää, Yritin mahdollisimman hienovaraisesti selittää, etten olisi aiheuttanut syytöksen tunteita, mutta koskaan ei koskaan kelvannut. Vasta vuosia jälkeen päin tajusin, kuinka tämä kyseinen henkilö itse asiassa itse jatkuvasti syytti ja arvosteli minua, mitä tielleen sattui. Herkkä ja heikko ihminen voi helposti sokaistua, niin ettei huomaa asioiden todellista luonnetta.

• TilastoHeikki

Se tarkoittaa myös sellaista asiaa, että jos vaikka jokin pelko, niin vaikka mitään todisteita mistään uhasta ei ole, niin silti uskoo oman mielensä projisoimaan kuvaan, jonka ainoa todellinen alkulähde on oma pelko. Ongelmana on ettemme osaa muutakaan. Emmekä osaa nähdä eroa mielemme sisällön ja sitä tarkkailevan tietoisuuden välillä. Vaikka se kyky olisi hyvä olla olemassa, että kyseenalaistaa omia ajatuksiaan ja projisointejaan. Projisoimme myös itseemme. Itsekin on ajatus - joka kerta erilainen ja muuttuva sellainen. Yritetään pysyä erossa tilastoista näin juhannuksena, eiks jeh?

• Heelurei

Projisoinnissa projisoija on kuin projektori ja kohde on kuin valkokangas, johon projektorin sisältämä kuva heijastuu. Molemmat tarvitaan. Katselijat voisivat luulla, jos eivät tietäisi projektorista, kuvan sijaitsevan kankaalla vaikka se on projektorin sisällä ja kankaalle heijastuu sen heijastus. Meille annetaan projektorin sisältämä informaatio heijastuksena valkokankaan kautta. Muuten ei me nähtäisi koko kuvaa lainkaan. Kangas on vain väline. Millainen heijastus sitten on, hyvä vaiko huono, riippuu täysin projektorin sisällöstä.

• poiuytrewsdfg

Mä olen ollu tommonen valkokangas johon on heijastettu vaikka mitä ja jopa arvostelukykyiseksi oletettu yleisö on mennyt lankaan.

• mieli.kuvia

Minä myös. Itse olen taas ollut aika arka ihan äkkiä muodostamaan mitään arvostelmaa toisista. Saatika lukitsemaan ketään johonkin "tarvittavaan" rooliin. Minusta se olisi käsittämättömän röyhkeää ja omahyväistä.

• poiuytrddg

Samoin koen. Eräs ihminen aina hoki minulle: "En ole mitä kuvittelet minun olevan ". Vastasin hänelle aina: "Mutta kun en ole vielä edes muodostanut käsitystäni sinusta "
        Ei hän vaikuttanut ymmärtävän.

• poiuytdvbh
        mieli.kuvia kirjoitti:

Minä myös. Itse olen taas ollut aika arka ihan äkkiä muodostamaan mitään arvostelmaa toisista. Saatika lukitsemaan ketään johonkin "tarvittavaan" rooliin. Minusta se olisi käsittämättömän röyhkeää ja omahyväistä.

Toi on mielenkiintoinen tuo ilmaisusi lukitsemisesta rooliin. Olen kanssa kokenut sellaista juurikin mutten ole löytänyt vastaavia sanoja kuvaamaan sitä.

• asetettu
        poiuytdvbh kirjoitti:

Toi on mielenkiintoinen tuo ilmaisusi lukitsemisesta rooliin. Olen kanssa kokenut sellaista juurikin mutten ole löytänyt vastaavia sanoja kuvaamaan sitä.

Niin. Olenkin järkytyksekseni ja tympäännyksekseni ilmeisesti kutsuttuja lukittu uusintamaan ja rajaamaan jotain naisten seksuaalisuuden itsemääräämisen oikeuden liikkumatilaa, mikä ei voisi olla mitä mielenkiinnottominta ja tympäisevämpää, mutta jos siitä on kyse, niin ei kai sitten voi muuta. Alkuperäiset motivovammat intressit oli kyllä vähän muualla.

• poiuytrsdfg

Mitäköhän tarkemmin tarkoitat, Minäkin olen joutunut pohtimaan aika erikoisia kysymyksiä.

• sabluuna

Projisointi on omien heikkouksien piilottelemista toisen avulla. Negatiiviset ominaisuudet projisoidaan toiseen tai myös omat hyvätkin ominaisuudet voi projisoida jos on vaikka rakastunut. Silloin luo rakastetustaan kuin oman itsensä kuvan ja rakastuu siihen omaan heijastukseensa. Siksi sellaista rakastunutta on helppoa huijata. Siksi joku epäilee muiden olevan ahneita, kieroja, petollisia tms. jos itse on sitä, hän projisoi kaikkiin sen oman heijastuksensa ja uskoo muiden myös olevan samanlaisia. Hän huijaa itseään.

• Hyi.hitto

Hah hah mitä kyökkifilosofeja!
        Eihän teillä ole mitään Tosielämään liittyviä kokemuksia!
        Teoriat ovat teorioita.
        Menkää nyt viimeinkin elämään oikeaa elämää!
        Taitaa vain olla luusereita liikaa toivottu.
        Rupusakkia.
        Ja omaan napaan tuijottavia höperöröitä.

• mitäs.nyt.sitten
        Hyi.hitto kirjoitti:

Hah hah mitä kyökkifilosofeja!
        Eihän teillä ole mitään Tosielämään liittyviä kokemuksia!
        Teoriat ovat teorioita.
        Menkää nyt viimeinkin elämään oikeaa elämää!
        Taitaa vain olla luusereita liikaa toivottu.
        Rupusakkia.
        Ja omaan napaan tuijottavia höperöröitä.

Hah hah siis sinä olet ollut rakastunut ja sinua on huijattu oikein kunnolla? Kuulostat ihan sellaiselle :) :)

• eihitto
        mitäs.nyt.sitten kirjoitti:

Hah hah siis sinä olet ollut rakastunut ja sinua on huijattu oikein kunnolla? Kuulostat ihan sellaiselle :) :)

Niin muuten on ;=), samaa mieltä olen minäkin...!

• varmatieto

kun projisoiva levittää väärää kuvaa myös ympäristöön, mikä on tyypillistä narsisteille.
      Oma pahuus heijastetaan uhrin kautta, joka jää väliinputoajaksi. Tilanne on kuin shakissa
      pattitilanne, sillä erolla että paskanlevitys on jättänyt moneen kajuuttaan väärän kuvan.
      Tästäkään narsisti ei pode mitään omantunnontuskia. Onko uhrilla enää voimia alkaa selvittämään
      vyyhteä? Tässä vaiheessa henkiset voimat ovat usein tapissa ja irtautuminen tuo jo oikeasti hyvän olon

• naurettavanarsisti

Tässä ehkä "junttimaiselta" vaikuttava, mutta todellinen rautalankaesimerkki projisoinnista: eräällä narsistirouvalla oli ylipainoa, joka pahensi nivelongelmia muutamia muita sairauksia. Kaikkine vaivoineen hän vaikutti ikäistään vanhemmalta. Rouva juorusi usein kuinka se-ja-se, oikeasti normaalipainoinen, on lihonut ja vanhentunut, ihan varmasti sairastunut milloin mihinkin sekä taatusti käynyt Tallinnassa epäonnistuneissa kauneuskäsittelyissä.

Kun lääkäri oli kehottanut narsistirouvaa terveyssyistä laihduttamaan, oli tämä aidosti ällistynyt. Hän vakuutteli kaikille, ettei ollut koskaan ollut ylipainoinen. Kompensoidakseen lääkärin sanat totaalisesti rouva alkoi myös levittämään "tietoa" kyseisen lääkärin suunnattomasta typeryydestä ja ammattitaidottomuudesta.

• kieltämättäolen

Lihava -Mutta sen sanoja, hän se vasta on.

• Farfaraway

Annan omakohtaisen esimerkin. Vanhempani ovat narsisteja joiden talo on purkukuntoinen hometalo. Kun jouduin olemaan kesän heidän luona he pyrkivät välttämään asiasta puhumisen kohdentamalla ongelman minun niskaan. Sanoivat että jos eläisi kuten minä huoneessani taloon pitäisi tulla terveystarkastajat ja huone pitää desinfioida kun lähden.

Projisoinnissa peitetään omat asiat syyttämällä toista samoista asioista vaikka aihetta ei olisikaan.

• Minua_on

Minua on jäänyt askarruttamaan se narsistin projisointi...
      Kun heikäläisistähän sanotaan että tietävät tasan tarkkaan toimivansa väärin ja että heidän toimintansa on tietoista pahansuopuutta, ilkeyttä... että ovat ikäänkuin ihmisen mustan puolen hallinnassa kiinni ihan toisella tavoin kuin me muut meikäläiset..

Niin mitenkäs kun ne ovat suuria prorsoijia? Että tapahtuuko projisointi heillä miten tietoisesti.
      Vai onko narsisteista kerrottu tieto ristiriitaista? Eikö sittenkään tiedetä, mitä he ovat?
      Ovatko narsistit päässeet kinni omaan sisäiseen projisoijaansa?

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan projisoi ahkerasti... Esim. alkoholismin sanotaan tekevän ihmisestä projisoijan, tuossa yhteydessä esim. minä olen ensimmäisen kerran kuullut koko sanan...

Mistäpä avoin sinut itsensä kanssa oleva henkisesti suhtkoht terve ihminen mitään kummempia edes projisoisi? Näkee omat hyvät puolensa heissäkin, joissa oikeasti niitä ei edes ole. Oma lukunsa on sitten sinisilmäisyys, joka ehkä on tietynlaista projisointia sekin, että nähdään muut yhtä kilttinä ja hyväntapaisina kuin itse on...
      Tuossa sitten useimmiten joutuu avaamaan silmiään jossain vaiheessa.
      Kutenkaan joka viemäriin ei kannata lähteä elämää opiskelemaan jotta ns. oppisi ymmärtämään, vaan pelkän tiedonkin pitäisi riittää.

• Kannattaa

Kannattaa luultavasti aina kun rakastuu, sensijaan että kuvittelisi löytäneensä jonkun ihanan ihmisen, lähteäkin ajattelmaan, että "taas on lähtenyt joku tapahtuma kiertelemään aivoissani saaden hänet tuntumaan niin ihanalta". Ehkä kyse on aina jostain tuollaisesta toiveajattelun sumasta.

https://mielenihmeet.fi/kyse-psykologinen-projektio/
      "Psykologinen projektio on sangen monisäikeinen aihe. Surullista on se, kuinka yleistä se on ihmisten keskuudessa. Monet ihmiset, jotka ovat altistuneet fyysiselle tai henkiselle hyväksikäytölle tai pahoinpitelylle pyrkivät ylläpitämään mielessään pelkästään positiivisia mielikuvia kumppanistaan. Miksi he tekevät näin? Koska tällä tavalla he voivat suojella itseään paremmin todellisuudelta."

• poiuytrdfgh

Tämä pitää niin paikkansa. Ja sitten vielä muutkin alkavat uskoa niihin positiivisiin mielikuvituksiin tyyliin: "Mutta eihän edes sun kertomuksessa ole mitään pahaa kerrottu hänestä !" (en kirjoita enempää tämä vain piti sanoa kun oli niin osuva aihe)

• Rakkausongelmat

Ihmiset joiden illuusiot ovat särkyneet eivät voi hyväksyä onnellisia ihmisiä.He alkavat usein kokeilemaan onneaan väärässä seurassa?

• Narsisti

Narsisti hakee uhrikseen henkilöitä, jotka ovat eronneet/eroamassa/leskeen... Saavat iskettyä koukkunsa riittävän lujaa surevaan ihmiseen.
        Illuusioista en tiedä... Mikä niiden merkitys tässä olisi?

• narinoita

Projisointi "junttimaisesti" kuvailtuna on ihan sitä, että persoonaltaan sairas, esim. työkaveri valehtelee, varastaa, juonittelee ja höynäyttää ihmisiä. Omilla keinoillaan, sanotaan vaikka sitten manipuloinniksi, tämä piru saa porukan uskomaan, että hän on kuin ihana enkeli, mutta Maija tai Matti on outo sekopää, joka aiheuttaa kaikkea pahaa ja jota ei pidä uskoa, koska hän saattaa sanoa ja tehdä mitä tahansa.

Narsisti on kuin tehdas, joka suoltaa saastetta ympäristöön eli toisten ihmisten mieliin. Kun ympärillä olevien käsitykset vääristyvät, syntyy narsistin luoma valetodellisuus, jota hän pyörittää ja muokkaa. Siinä vääristävien peilien maailmassa normaaleina pidetyt sosiaalisen kanssakäymisen lainalaisuudet eivät päde.

• ongelmiensaheijastusta

Projisointi on omien ongelmien heijastamista toiseen ihmiseen, koska heijastaja on liian lapsellinen, kypsymätön, itselleen sokea jne. käsittelemään omaa ongelmaansa itsessään. Niinpä hän turvallisen valheellisesti heijastaa ongelmansa muihin ja käsittelee asiaa niin.

Projisointiesimerkki (perustuu tositapahtumiin)

Kaksi raitista ihmistä menee vähän myöhässä kokoontumiseen, mistä löytävätkin kolme alkoholistiakkaa tuhannen tuiterissa viinapöydän ympäriltä. Se siitä kokoontumisesta. Nähdessään saapuneet yksi pöytäjuopoista osoittaa sormella toista tulijoista: "Sssinun miehesi on aalkoholissti!" Pöydässä istuvat kännikalat yhtyvät tähän.

Prjisointi lienee psyyken suojakeino. Osoitellaan sormella eikä mielellään edes huomata, että koko ajan kolme sormea osoittaa heitä itseään kohti.

Ulkopuoliset kyllä huomaavat.

Projisointi näyttää ulkopuoliselle nololta tai suorastaan epäoikeudenmukaiselta, milloin syytös ei pidä lainkaan paikkaansa tai asia toteutuu huomattavasti vahvemmin syyttäjässä/syyttäjissä. Persoonallisuushäiriöisillä tuo on tietysti vielä tavanomaisia hönöpäitä räikeämpää - ovathan he jo psyyken puolesta lapsellisia, kypsymättömiä, itselleen sokeita, omalta luonteeltaan mitään vaatimattomia muiden syyttelijöitä.

Mutta kyllä typeriä ovat sellaiset ulkopuolisetkin, jotka aina innostuvat kunhan joku toista ihmistä syyttelee, eivätkä osaa katsoa syyttäjään itseensä.

• Pikkupökkis

Projisointi on myös vaikka sitä kun pomo työpaikalla syyttää alaisiaan omista huonoista päätöksistä tai päättämättömyydestä.

• ongelmiensaheijastusta

Esimerkkejä on niin lukemattomia.

Jos joku on persoonallisuushäiriöinen, hänen itsetuntonsa on pohjimmiltaan niin huono ja vinoutunut, että hän TARVITSEE pahoja ajatuksia muista ihmisistä, erityisesti kateuden ja mitätöinnin kohteistaan. Siksi he tarttuvat mihin tahansa negatiiviseen niin onnellisina, haukuttiin keitä tahansa ja mistä tahansa.

Tietysti kaikki ulkonäölliset jutut ovat halpa vakiokohde, muut ihmisethän eivät saa edes luonnollisesti vanheta. Itsellään saa kyllä olla kymmenen leukaa kertynyt kaksoisleukansa alle ja se vain lisää kuviteltua karismaa, no kahdellatoista leualla onkin mukava huudella ja nimitellä muita ihmisiä ulkoisista asioista niin rumasti kuin keksii... kolme sormea, kolme sormea...

• eiTarviMiettiäEnää

Olen ollut pitkään narsistin kanssa suhteessa ja tuohon aikaan liittyi paljon alkoholin käyttöä ja siksi oli hyvä että minulla on oma asunto. Sanotaan että pitää mennä vähän kauemmas että näkee paremmin lähelle. Kun lopetin itse alkoholin käytön, se selvästi muutti ja vaikutti suhteeseen negatiivisesti, mutta samalla se toi paljon selväjärkisyyttä
      jotka olivat aiemmin tunteita. Huomasin että kun narsisti ystävättäreni kuulusteli minua,
      kyseessä olikin aina ja 100% hänen omat pahat tekonsa. Projisoimalla omat tekonsa minuun hän sai psykologisesti rauhan ja taakka siirrettiin toiselle ihmiselle. Siksi elämästä tulikin kauhua. Pystyi aavistelemaan jo etukäteen kun syytökset kävivä suuriksi, mikä on realimaailma. Surkuhupaisinta oli, että olin koko suhteen ajan luotettava ja parisuhteessa uskollinen. Nyt olen saanut jälkikäteen inhoittavia viestejä, joissa kerrotaan muista miehistä ja lisää surkuhupaa lisää tosiasia, ettei niitä ole. Se on vain jälkimarkkinointia ja manipulaatiota, millä yritetään lisätä tuskaa. Narsisti on täysin tunteeton kun joutuu itse "laudalle" ja siksi kyseessä on vakava häiriö. Muuttaminen erilleen oli kaikinpuolin paras ratkaisu.

• poiuytrdfgh

Minäkin olen kokemut juuri projisointia ja siitä nousevaa kauhua.
        Ensin oli puhetta asioiden ylösalaisin kääntymisestä ja sitten elämästä tuli kauhua.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe