Onko oikein?

Keskustelua

Onko mielestänne oikein tai edes ymmärrettävää sellainen, että lähes 70-vuotiaan leskirouvan edesmenneen puolison aiemmasta avioliitosta olevat perilliset alkoivat juristin avulla vaatia leskeltä, joka siis ei ole heidän äitinsä, perintöjään, vaikka pesässä ei ole muuta varallisuutta kuin lesken käytössä oleva ja lakiin perustuen hallitsema asunto, joka oli puolisoiden yhteinen koti? Onko tällainen tavallista? Tuleeko ihmisestä peto?

144

2270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IsänPerintöLapsille

Mietipä tilannetta noiden lasten kannalta.

• toisaalta

Mietipä itse vanhan lesken kannalta! Lapsilta ei puutu mitään. Ei kai kukaan elämäänsä mahdollisen perinnön varaan rakenna.

• IsänPerintöLapsille
        toisaalta kirjoitti:

Mietipä itse vanhan lesken kannalta! Lapsilta ei puutu mitään. Ei kai kukaan elämäänsä mahdollisen perinnön varaan rakenna.

Mistä sinä tiedät, että lapsilta ei puutu mitään.
        Tuo vieras nainen voi tuoda siihen asuntoon uuden miehen,
        Kyllä asunto voidaan myydä ja tuo leskeksi jäänyt vieras nainen voi ostaa puolen asunnon hinnalla itselleen uuden kodin.

• toisaalta
        IsänPerintöLapsille kirjoitti:

Kyllä asunto voidaan myydä ja tuo leskeksi jäänyt vieras nainen voi ostaa puolen asunnon hinnalla itselleen uuden kodin.

Kyllä, kyllä. Tuo leski voi tuoda kotiinsa uuden miehen. Entä sitten?
        Puolen asunnon hinnalla ei saa uutta kotia!

Kodin menettäminen vastoin tahtoa on traagista ja vielä traagisempaa se on, kun on äskettäin menettänyt puolisonkin. Kaikkein traagisinta on perillisten julma ymmärtämättömyys.

• Eräsihmettelee

Vanhalle leskirouvalle on kyllä liian iso projekti alkaa myydä kotiaan, ostaa uusi ja muuttaa sinne. Sitä ei vaan ehkä osaa eikä varsinkaan jaksa. Mutta eihän nuori ja ahne sitä ymmärrä.

• IsänPerintöLapsille
        Eräsihmettelee kirjoitti:

Vanhalle leskirouvalle on kyllä liian iso projekti alkaa myydä kotiaan, ostaa uusi ja muuttaa sinne. Sitä ei vaan ehkä osaa eikä varsinkaan jaksa. Mutta eihän nuori ja ahne sitä ymmärrä.

Minä olen saman ikäinen kuin tuo vanha leskirouva. Hyvin olen osannut myydä ja ostaa asuntoja kodikseni. Tuossa tapauksessa varmasti miehen rintaperilliset ovat mukana asunnon myyntitouhuissa.
        Ei tulisi minulla mieleenikään jumittua isoon asuntoon ja äitipuolena estää rintaperillisten perinnön saaminen isänsä jälkeen.
        Helpompaakin on asua pienessä asunnossa. Täällä maailmassa ei mikään ole pysyvää.
        Miksi ihmeessä vanhojen pitäisi asua suurissa lukaaleissa, kun eivät kuitenkaan itse jaksa siivota eivätkä itseäänkään huolehtia, ruokaa laittaa, kaupassa käydä ynnä muut tekemiset.

• IsänPerintöLapsille
        toisaalta kirjoitti:

"Ei kai kukaan elämäänsä mahdollisen perinnön varaan rakenna." kirjoitat

Otapa huomioon, että vanhempi, tässä tapauksessa isä on hankkinut lapsen tähän maailmaan. Ei kai kukaan lasta hanki jättääkseen lapsen ilman perintöä ja antaakseen lapselle rintaperillisenä kuuluvaa perintöä uuden naisensa haltuun. Ei kai kukaan isä hanki lapsia ja sitten jätä lastensa äitiä julmasti ja lastensa äiti joutuu lähtemään perheen kodista.
        Sitten mies ottaa uuden vaimon, äitipuolen.
        Ei lastensa äiti saa leskeneläkettä, kun mies kuolee.
        Tuo äitipuoli saa lasten perintöä haltuunsa.
        Ei kai kukaan mies hanki lapsia, jos vain rakastaa uusia äitipuolia ja heidän mukavuuksistaan huolehtii. Eikä laita omia lapsiaan etusijalle.

• Pirjoiita

Otapa huomioon, että vanhempi, tässä tapauksessa isä on hankkinut lapsen tähän maailmaan. Ei kai kukaan lasta hanki jättääkseen lapsen ilman perintöä ja antaakseen lapselle rintaperillisenä kuuluvaa perintöä uuden naisensa haltuun. Ei kai kukaan isä hanki lapsia ja sitten jätä lastensa äitiä julmasti ja lastensa äiti joutuu lähtemään perheen kodista.
        Ei kai kukaan mies hanki lapsia, jos vain rakastaa uusia äitipuolia ja heidän mukavuuksistaan huolehtii. Eikä laita omia lapsiaan etusijalle.

Kuule kuvaamasi kaltaisia miehiä on tuhansittain!

• Ammattiavun.tarpeessa

Nykyisten voimassaolevien lakien ja asetusten mukaan leskellä on oikeus asua nyt kuolleen puolison kanssa eletyssä asunnossa kuolemaansa asti. Lapset eivät voi vaatia leskeä muuttamaan, kuten vielä muutama vuosikymmen sitten tapahtui. Jos asunto oli kokonaan toisen puolison nimissä, saattoi aikaisemmin eroa suunnitteleva puoliso panna asunnon myyntiin ja koko jätetty perhe sai lähteä kadulle. Samoin kuolemantapauksissa. Tähän on nyt saatu aikaan muutos.
        Vastaisen varalle pitäisi jokaisen painaa mieleensä, että molempien aviopuolisoiden nimet tulee olla osakekirjoissa ja muissa omistusta osoittavissa asiakirjoissa,. Puolisoiden omaisuus pitää jäädä kuolinpesään, eikä ahneita perillisiä saa päästää jakamaan pesää lesken jalkojen alta.

Pitää ihmetellä, miten perilliset ovat tähän saakka tulleet toimeen, kun kumpikin vanhemmista oli elossa! Nyt kun toinen kuolee, ollaan jakamassa toisen kotia ja viemässä rakkaan vainajan omaisuus. Saman tekevää, mitä sille toiselle tapahtuu. Sitten vielä ounastellaan, että leski avioituu uudelleen ja vie omaisuutensa ties minne. Ette varmaan ole kuulleet osituksesta, perukirjoituksesta ja perinnönjaosta mitään? Ottakaapa selvää.

Alhaisin riidan aihe on perinnöt. Varsinkin, kun ahneus suuntautuu kuolleen ihmisen lähiomaisen kotiin, hänen tavaroihinsa, yhteisiin hankintoihin, pankkitalletuksiin jne.

Eräs ystäväni hoiti puolisonsa hautaan omaishoitajana, ja hän oli parina viimeisenä vuotena niin kiinni hoitosuhteessa, että jopa kauppareissuille piti saada siksi aikaa hoitaja kotiin, ettei sairas joutunut olemaan yksin hetkeäkään.
        Nyt edellisen avioliiton lapset haluavat myydä omaisuuden, koska uusi puoliso vain on hyötynyt 20 vuotta isäkullan hyväntahtoisuudesta, ja sitä paitsi uusi vaimo on suorastaan saanut palkkaa isän hoitamisesta, se nyt on ihan hirveä asia. Hehän ovat olleet itse isän hoitajina ja hoivaavina, lokakuussakin Eero vei isä sairaalaan tutkimuksiin, ja huhtikuussa Leena oli auttamassa, kun isälle saatiin sairaalasänky ja sen kanssa oli harmeja.
        Isä oli maksanut tietokoneen ja taulutv:n. Ne nyt ainakin kuuluvat lapsille. Ja häälahjaksi saatu astiasto, puolet perintöä! Ja kuka maksoi saunan remontin? Lesken pitää korvata perikunnalle ne menot. Ja autohan pn leskelle tarpeeton, se on ehdottomasti lasten perintö.
        Leski on helisemässä. Kun järki ei pelaa ahneuden kanssa yhteen, niin lesken elämä on nyt vain yhtä vaatimusten tulvaa.

• IsänPerintöLapsille kirjoitti:

Eihän aloittja kertonut kumpi halusi erota, mistä sen tietää vaikka ex-vaimo olisi löytänyt uuden rakkaan.
        Jos mies on yhdessä uuden kumppanin kanssa hommannut asunnon pitäisi leskellä olla asumisoikeus loppu elämänsä.
        Hänen kuolemansa jälkeen jää asunto miehen lapsille jos ei ole yhteisiä lapsia, mikäli on, silloin äidin osuus siirtyisi yhteiselle lapselle.
        Minä maksoin tyttärelle isän osuuden hänen kuoltuaan, onneksi pystyin. Haluaisin pienemmän asunnon mutta paikkakunnalla on asuntokauppa täysin pysähtynyt.

• IsänPerintöLapsille
        mielikki.mummo kirjoitti:

Eihän aloittja kertonut kumpi halusi erota, mistä sen tietää vaikka ex-vaimo olisi löytänyt uuden rakkaan.
        Jos mies on yhdessä uuden kumppanin kanssa hommannut asunnon pitäisi leskellä olla asumisoikeus loppu elämänsä.
        Hänen kuolemansa jälkeen jää asunto miehen lapsille jos ei ole yhteisiä lapsia, mikäli on, silloin äidin osuus siirtyisi yhteiselle lapselle.
        Minä maksoin tyttärelle isän osuuden hänen kuoltuaan, onneksi pystyin. Haluaisin pienemmän asunnon mutta paikkakunnalla on asuntokauppa täysin pysähtynyt.

Tässä nyt tullaan siihenkin ongelmaan, että vanhoille leskiille annetaan hallintaoikeus suuriin lukaaleihin, vaikkeivat he sellaisia tarvitse eikä jaksa hoitaa. Mutta kun se on sen vanhan lesken KOTI. Rahat ja muu omaisuus pitää pysyä myös tiukasti sillä vanhalla,leskellä kunnes kuoleman hänet korjaa.
        Hesari https://www.hs.fi/talous/art-2000005710785.html
        "Tuoreet luvut paljastavat, miten Suomen varallisuus keskittyy eläkeläisille – Professori: ”Nuoret ovat jäämässä alakynteen”
        Iso kysymys on, käyttävätkö varakkaat eläkeläiset omaisuutensa itse, jättävätkö he sen jälkipolvilleen vai pannaanko heidät maksamaan sillä omia hoivakustannuksiaan."

• Mietitätä
        mielikki.mummo kirjoitti:

Kumpiko halusi erota? Ehkä ei kumpikaan, vaan 1. vaimo kuoli.

• Mietitätä

Minä olen saman ikäinen kuin tuo vanha leskirouva. Hyvin olen osannut myydä ja ostaa asuntoja kodikseni. Tuossa tapauksessa varmasti miehen rintaperilliset ovat mukana asunnon myyntitouhuissa.
        Ei tulisi minulla mieleenikään jumittua isoon asuntoon ja äitipuolena estää rintaperillisten perinnön saaminen isänsä jälkeen.
        Helpompaakin on asua pienessä asunnossa. Täällä maailmassa ei mikään ole pysyvää.
        Miksi ihmeessä vanhojen pitäisi asua suurissa lukaaleissa, kun eivät kuitenkaan itse jaksa siivota eivätkä itseäänkään huolehtia, ruokaa laittaa, kaupassa käydä ynnä muut tekemiset.

Et sinäkään varmaan seitsemän kymmenen kieppeillä itsellesi ole kovin montaa asuntoa myynyt ja ostanut ja muuttoja hoitanut.

• IsänPerintöLapsille
        Mietitätä kirjoitti:

Et sinäkään varmaan seitsemän kymmenen kieppeillä itsellesi ole kovin montaa asuntoa myynyt ja ostanut ja muuttoja hoitanut.

"kovin montaa asuntoa myynyt ja ostanut ja muuttoja hoitanut"

Pitääkö aloittajan monta muuttoa hoitaa? Mistä sellaista sait pieneen päähäsi?

Vierivä kivi ei sammaloidu. Mä kyllä muutan pienempään uuteen kotiin eteläisempään kaupunkiin vielä seitsenkymppisenä. Siitä voin vielä muuttaa. Vaihtelu virkistää. Hyviä kauppoja, kun tekee, niin omaisuus karttuu. Minä teen hyviä kauppoja. Uusia asuntoja ostan aina ja itse pääsen valitsemaan tapetit, lattiamateriaalit yms. Uusien talojen uudet ratkaisut rakentamisessa ovat ensinnäkin mielenkiintoisia ja myös lisäävät asumismukavuutta. Joku arka vanha (kuten sinä ja aloittaja) pelotteli, että jos kuolet siinä muuttohulinassa. Lapsilleni, kun kerroin tämän, niin sanoivat, että sehän on hyvä aika kuolla, kun tavarat on valmiiksi muuttolaatikoissa.

• Asko751t
        Ammattiavun.tarpeessa kirjoitti:

Nykyisten voimassaolevien lakien ja asetusten mukaan leskellä on oikeus asua nyt kuolleen puolison kanssa eletyssä asunnossa kuolemaansa asti. Lapset eivät voi vaatia leskeä muuttamaan, kuten vielä muutama vuosikymmen sitten tapahtui. Jos asunto oli kokonaan toisen puolison nimissä, saattoi aikaisemmin eroa suunnitteleva puoliso panna asunnon myyntiin ja koko jätetty perhe sai lähteä kadulle. Samoin kuolemantapauksissa. Tähän on nyt saatu aikaan muutos.
        Vastaisen varalle pitäisi jokaisen painaa mieleensä, että molempien aviopuolisoiden nimet tulee olla osakekirjoissa ja muissa omistusta osoittavissa asiakirjoissa,. Puolisoiden omaisuus pitää jäädä kuolinpesään, eikä ahneita perillisiä saa päästää jakamaan pesää lesken jalkojen alta.

Pitää ihmetellä, miten perilliset ovat tähän saakka tulleet toimeen, kun kumpikin vanhemmista oli elossa! Nyt kun toinen kuolee, ollaan jakamassa toisen kotia ja viemässä rakkaan vainajan omaisuus. Saman tekevää, mitä sille toiselle tapahtuu. Sitten vielä ounastellaan, että leski avioituu uudelleen ja vie omaisuutensa ties minne. Ette varmaan ole kuulleet osituksesta, perukirjoituksesta ja perinnönjaosta mitään? Ottakaapa selvää.

Alhaisin riidan aihe on perinnöt. Varsinkin, kun ahneus suuntautuu kuolleen ihmisen lähiomaisen kotiin, hänen tavaroihinsa, yhteisiin hankintoihin, pankkitalletuksiin jne.

Eräs ystäväni hoiti puolisonsa hautaan omaishoitajana, ja hän oli parina viimeisenä vuotena niin kiinni hoitosuhteessa, että jopa kauppareissuille piti saada siksi aikaa hoitaja kotiin, ettei sairas joutunut olemaan yksin hetkeäkään.
        Nyt edellisen avioliiton lapset haluavat myydä omaisuuden, koska uusi puoliso vain on hyötynyt 20 vuotta isäkullan hyväntahtoisuudesta, ja sitä paitsi uusi vaimo on suorastaan saanut palkkaa isän hoitamisesta, se nyt on ihan hirveä asia. Hehän ovat olleet itse isän hoitajina ja hoivaavina, lokakuussakin Eero vei isä sairaalaan tutkimuksiin, ja huhtikuussa Leena oli auttamassa, kun isälle saatiin sairaalasänky ja sen kanssa oli harmeja.
        Isä oli maksanut tietokoneen ja taulutv:n. Ne nyt ainakin kuuluvat lapsille. Ja häälahjaksi saatu astiasto, puolet perintöä! Ja kuka maksoi saunan remontin? Lesken pitää korvata perikunnalle ne menot. Ja autohan pn leskelle tarpeeton, se on ehdottomasti lasten perintö.
        Leski on helisemässä. Kun järki ei pelaa ahneuden kanssa yhteen, niin lesken elämä on nyt vain yhtä vaatimusten tulvaa.

" Puolisoiden omaisuus pitää jäädä kuolinpesään, eikä ahneita perillisiä saa päästää jakamaan pesää lesken jalkojen alta."
        Niinkö?
        Mutta kun se leski ei osallistu mitenkään peltojen ja metsien hoitoon eikä sen talonkaan missä asuu, osaa kyllä haukkua kuinka huonosti kaikki hoidetaan. Mutta jakaako ei saa????????????

• Asko751t

Tässä nyt tullaan siihenkin ongelmaan, että vanhoille leskiille annetaan hallintaoikeus suuriin lukaaleihin, vaikkeivat he sellaisia tarvitse eikä jaksa hoitaa. Mutta kun se on sen vanhan lesken KOTI. Rahat ja muu omaisuus pitää pysyä myös tiukasti sillä vanhalla,leskellä kunnes kuoleman hänet korjaa.
        Hesari https://www.hs.fi/talous/art-2000005710785.html
        "Tuoreet luvut paljastavat, miten Suomen varallisuus keskittyy eläkeläisille – Professori: ”Nuoret ovat jäämässä alakynteen”
        Iso kysymys on, käyttävätkö varakkaat eläkeläiset omaisuutensa itse, jättävätkö he sen jälkipolvilleen vai pannaanko heidät maksamaan sillä omia hoivakustannuksiaan."

Pannaan maksamaan niillä hoitoaan, lapset jää ilman perintöö.

• Lakiin perustuen lesken hallitsema asunto. Eli heillä oli keskenäinen testamentti, jossa määriteltiin, että leski saa hallita asuntoa kuolemaansa asti. Ei kai lapsilla ole asiaan mitään sanomista. En kylläkään tiedä oikeaa vastausta, mutta oletan näin.

• joskuson

Tiedän yhden tapauksen, jossa leski luopui hallintaoikeudestaan. Omien lastensa hyväksi! Hän sai siitä asiallisen korvauksen.

• Sisareni jäi leskeksi ja lapset tahtoivat isän perintöä ja saivatkin lakiosansa, ei muuta koska sisarella oli miehensä kanssa keskinäinen testamentti. Ttila on kuolinpesänä ja kaikkeen toimintaan mikä kohdistuu tilaan, lapsilta pitää saada kirjallinen lupa, esim sellaiseenkin kun tilan läpi, reunalla tosin, vedettiin viemäri linja,,tai metän myyntiin jne..

• Leskentytär

Lesken asemaan on vaikea osata asettua, ennen kuin on itse siinä tilanteessa. Vielä vaikeampaa se on, jos leski on muu kuin oma vanhempi. Ajattelemattomat ihmiset voivat muuttua pedoiksi, kun hyötyvät siitä. Ikävä kyllä näitä on.

Itse en kehtaisi lähteä häätämään vanhaa ihmistä omasta kodistaan, johon hänellä on oikeus, en omaa äitiäni enkä vierastakaan leskeä.

• paperit.tärkeitä

"lesken käytössä oleva ja lakiin perustuen hallitsema asunto"
      Oliko pariskunnalla testamenttia jossa määritetty hallintaoikeus asuntoon. Lesken puolison lapsethan ovat rintaperillisiä ja heillä on oikeus siihen isänsä puolelta puolikkaaseen asuntoon, jos testamenttia ei ole.

• Keskustelua

Testamentti, jolla määrätty hallintaoikeus kaikkeen omaisuuteen, oli olemassa. Mutta jo lakikin turvaa lesken hallintaoikeuden yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon ja sen irtaimistoon.

• paperit.tärkeitä
        Keskustelua kirjoitti:

Testamentti, jolla määrätty hallintaoikeus kaikkeen omaisuuteen, oli olemassa. Mutta jo lakikin turvaa lesken hallintaoikeuden yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon ja sen irtaimistoon.

Joskus ollut niin, että hallintaoikeus päättyy, jos joku rintaperillisistä vaatii omaisuuden jakoa. Siis lain mukaan. On sitten näemmä laki muuttunut.

• kaikki.nähty
        paperit.tärkeitä kirjoitti:

Joskus ollut niin, että hallintaoikeus päättyy, jos joku rintaperillisistä vaatii omaisuuden jakoa. Siis lain mukaan. On sitten näemmä laki muuttunut.

Joskus on voinut ollaitä vain. Nykyisen lain mukaan asuntoa koskeva lesken hallintaoikeus päättyy vain lesken kuolemaan, vaikka asunto vaihtaisi omistajaa. Leski voi kyllä kirjallisesti luopua hallintaoikeudestaan. Hallintaoikeudesta luopuminen ilman korvausta on lahja perillisille ja siitä tulee perillisten maksettavaksi lahjavero. Yleensä sovitaan maksettavaksi leskelle tilanteen mukaan kohtuullinen korvaus, jolloin lahjaveroa ei tule maksettavaksi.

Kannattaa kyllä harkita, mikä on hyvä.
        Joskus myös kaiken lisäksi sotketaan ja rikotaan ihmissuhteet ikuisesti, loukataan leskeä ja perinnön jättäjääkin.

• Keskustelua

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista!

Mikään mahti ei voi velvoittaa leskeä pois (velattomasta) kodistaan. Onneksi on laki. Mielestäni hävytöntä on, että sellaista edes ehdotetaan.

• bessie--

No jaaa...

On aivan tavallista eikä ollenkaan hävytöntä, että edesmenneen rintaperilliset keskustelevat lesken kanssa kaikista asioista, myös asumiseen ja asuntoihin liittyvistä. Vaikea kai asioita on hoitaa keskustelematta ja kyllähän keskusteluissa yleensä esitetään erilaisia ehdotuksia.

Ja kyllä muuten leski voi joutua lähtemään (velattomasta) kodistaan vaikka ei itse haluaisikaan.
        Vaikka laki noin periaatteessa olisikin sama kaikille, niin tapaukset ovat niin erilaisia ettei se lesken hallintaoikeus asuntoon aina olekaan itsestäänselvyys, oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden näkökulmasta asioita kun tarkastellaan.

• jokukohtuus
        bessie-- kirjoitti:

No jaaa...

On aivan tavallista eikä ollenkaan hävytöntä, että edesmenneen rintaperilliset keskustelevat lesken kanssa kaikista asioista, myös asumiseen ja asuntoihin liittyvistä. Vaikea kai asioita on hoitaa keskustelematta ja kyllähän keskusteluissa yleensä esitetään erilaisia ehdotuksia.

Ja kyllä muuten leski voi joutua lähtemään (velattomasta) kodistaan vaikka ei itse haluaisikaan.
        Vaikka laki noin periaatteessa olisikin sama kaikille, niin tapaukset ovat niin erilaisia ettei se lesken hallintaoikeus asuntoon aina olekaan itsestäänselvyys, oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden näkökulmasta asioita kun tarkastellaan.

Niin, lopulta jokainen joutuu kodistaan lähtemään, oli se sitten oikein tai väärin.

Mutta kerro huviksesi, millaisessa tilanteessa on oikein ja kohtuullista, että esim. 70-vuotias leskirouva pannaan vastoin tahtoaan muuttamaan muualle pitkäaikaisesta kodistaan! Muutto ei sellaiselle ihmiselle ole mikään pikku juttu, jos se ylipäätään onnistuukaan.

• pirremiinapas
        jokukohtuus kirjoitti:

Niin, lopulta jokainen joutuu kodistaan lähtemään, oli se sitten oikein tai väärin.

Mutta kerro huviksesi, millaisessa tilanteessa on oikein ja kohtuullista, että esim. 70-vuotias leskirouva pannaan vastoin tahtoaan muuttamaan muualle pitkäaikaisesta kodistaan! Muutto ei sellaiselle ihmiselle ole mikään pikku juttu, jos se ylipäätään onnistuukaan.

Esim. jos katsotan että asunto on liian iso..

• Mietitätä
        pirremiinapas kirjoitti:

Esim. jos katsotan että asunto on liian iso..

Niin se on sinun mielipiteesi, voit katsoa mitä katsot. Eiköhän leski kuitenkin itse ole oikea henkilö ratkaisemaan omat asiansa ja asumisensa. Ei siihen kuulu muiden puuttua.

• pirremiinapas
        Mietitätä kirjoitti:

Niin se on sinun mielipiteesi, voit katsoa mitä katsot. Eiköhän leski kuitenkin itse ole oikea henkilö ratkaisemaan omat asiansa ja asumisensa. Ei siihen kuulu muiden puuttua.

Jos leskellä on ollut miehensä kanssa 500 neliön talo , uskoisin että ehkä katsotaan pikkuisen liian suureksi yhdelle immeiselle..

• järkyttävää
        pirremiinapas kirjoitti:

Jos leskellä on ollut miehensä kanssa 500 neliön talo , uskoisin että ehkä katsotaan pikkuisen liian suureksi yhdelle immeiselle..

Hyvin harvalla leskellä tai pariskunallakaan on noin suuri talo. Aika poikkeuksellista on. Turha on vedota tällaisiin. Tavallisesti koti on 50-100 m2. Se ei ole liian iso kenellekään, ei varsinkaan vanhemmalle ihmiselle, joka yleensä viettää paljon aikaa kotona ja jonka luona usein viettävät enemmän tai vähemmän aikaansa myös lastenlapset.

Sanottakoon vielä, että se, jonka hallinnassa asunto on, vastaa myös kaikista asunnon kuluista. Perillisille ei kuluja tule. Leski itse ottakoon puheeksi asunnon vaihtamisen pienempään, jos kokee kotinsa liian isoksi ja hänelle mahdottomaksi ylläpitää.

Jos leski on oma vanhempi, pitäisin myös sopivana, että lapsi auttaa ja tukee vanhempaansa asumisessa. Mutta ehkä tämä ei ole nykyaikaa, vaan itselle on saatava kaikki ja vielä enemmän nyt heti, vaikka vanhan ihmisen koti ollaan valmiita viemään.

• Asko751t
        järkyttävää kirjoitti:

Hyvin harvalla leskellä tai pariskunallakaan on noin suuri talo. Aika poikkeuksellista on. Turha on vedota tällaisiin. Tavallisesti koti on 50-100 m2. Se ei ole liian iso kenellekään, ei varsinkaan vanhemmalle ihmiselle, joka yleensä viettää paljon aikaa kotona ja jonka luona usein viettävät enemmän tai vähemmän aikaansa myös lastenlapset.

Sanottakoon vielä, että se, jonka hallinnassa asunto on, vastaa myös kaikista asunnon kuluista. Perillisille ei kuluja tule. Leski itse ottakoon puheeksi asunnon vaihtamisen pienempään, jos kokee kotinsa liian isoksi ja hänelle mahdottomaksi ylläpitää.

Jos leski on oma vanhempi, pitäisin myös sopivana, että lapsi auttaa ja tukee vanhempaansa asumisessa. Mutta ehkä tämä ei ole nykyaikaa, vaan itselle on saatava kaikki ja vielä enemmän nyt heti, vaikka vanhan ihmisen koti ollaan valmiita viemään.

#Jos leski on oma vanhempi, pitäisin myös sopivana, että lapsi auttaa ja tukee vanhempaansa asumisessa. Mutta ehkä tämä ei ole nykyaikaa, vaan itselle on saatava kaikki ja vielä enemmän nyt heti, vaikka vanhan ihmisen koti ollaan valmiita viemään. #

leskellä oikein hyvä eläke, lapset koko aika auttaa ison talon hoidossa ja tekee leskelle kaikki että tämä voi asua siinä, isot puutarhat ja kaikki muu. lapsella pienempi eläke. Leski pääsääntöisesti moittii ja vaatii, että kun hänet perii siinä sinulle palkkaa kaikesta.

Siis mitä pitäisit sopivana, pirremiinapas?

• Sehän on lesken oikeus jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Ilman testamenttiäkin.

Jos on hallintaoikeustestamentti, niin on outoa, etteivät lapset tajua omaa etuaan.
      hallintaoikeustestamentti pienentää perillisten veroja ja on heille sillä lailla edullinen asia.
      Perintövero on pienempi kun leski on rasitteena perillisille.

Lapsille määrätään vero heti isänsä kuoleman jälkeen, joten tekee mieli tietysti ottaa ne rahat omaisuudesta, heti, eikä odottaa lesken kuolemaa.

• Keskustelua

Aloittajan tapauksessa perilliset saivat perintönä rahaa, jolla pystyivät maksamaan perintöverot. Sen takia ei ole asuntoa tarvis panna myyntiin.

• bessie--
        Keskustelua kirjoitti:

Aloittajan tapauksessa perilliset saivat perintönä rahaa, jolla pystyivät maksamaan perintöverot. Sen takia ei ole asuntoa tarvis panna myyntiin.

Hohhoijaa taas

Aloituksesi on taas kerran niitä sinulle tyypillisiä sepitelmiä. Tyypillistä on, että joudut aina paikkailemaan, selittelemään ja puolustelemaankin pykäämääsi asetelmaa. Ymmärrän, että oleellisten tietojen annostelu tipoittain on osin harkittua, mutta enimmäkseen se vaikuttaisi johtuvan silkasta tietämättömyydestä ja kapeakatseisuudesta.
        Toki perinnöistä ja käyttöoikeuksista riiteleminen on melko tavallista, mutta tavallisempaa kuitenkin lienee se, että kaikki osapuolet yhdessä pyrkivät mahdollisimman tasapuoliseen ja kaikkien tilanteen ja oikeudet huomioon ottavaan ratkaisuun ja sen löytävätkin.

Aloituksen mukaan "pesässä ei ole muuta varallisuutta kuin lakiin perustuen hallitsema asunto, joka oli puolisoiden yhteinen koti." No olipa hyvä, että rintaperilliset saivat jostain muualta perintönä rahaa.

Laki tietenkin turvaa sen, ettei leski joudu välittömästi poistumaan asunnosta, mutta elinikäistä käyttöoikeutta johonkin asuntoon mikään laki ei kenellekään anna. Ei edes ikiomaan ja kokonaan itse maksettuun.

• Leskirouvaminäkin
        bessie-- kirjoitti:

Hohhoijaa taas

Aloituksesi on taas kerran niitä sinulle tyypillisiä sepitelmiä. Tyypillistä on, että joudut aina paikkailemaan, selittelemään ja puolustelemaankin pykäämääsi asetelmaa. Ymmärrän, että oleellisten tietojen annostelu tipoittain on osin harkittua, mutta enimmäkseen se vaikuttaisi johtuvan silkasta tietämättömyydestä ja kapeakatseisuudesta.
        Toki perinnöistä ja käyttöoikeuksista riiteleminen on melko tavallista, mutta tavallisempaa kuitenkin lienee se, että kaikki osapuolet yhdessä pyrkivät mahdollisimman tasapuoliseen ja kaikkien tilanteen ja oikeudet huomioon ottavaan ratkaisuun ja sen löytävätkin.

Aloituksen mukaan "pesässä ei ole muuta varallisuutta kuin lakiin perustuen hallitsema asunto, joka oli puolisoiden yhteinen koti." No olipa hyvä, että rintaperilliset saivat jostain muualta perintönä rahaa.

Laki tietenkin turvaa sen, ettei leski joudu välittömästi poistumaan asunnosta, mutta elinikäistä käyttöoikeutta johonkin asuntoon mikään laki ei kenellekään anna. Ei edes ikiomaan ja kokonaan itse maksettuun.

Vai ei laki takaa leskelle elinikäistä hallintaoikeutta kotiinsa. Siinäpä erehdyt! Tämä hallintaoikeus menee jopa lasten lakiosavaatimusten edelle. Tällainen hallintaoikeus nimittäin sattuu itselläni olemaan ja pysyy, usko tai älä!

• bessie--
        Leskirouvaminäkin kirjoitti:

Vai ei laki takaa leskelle elinikäistä hallintaoikeutta kotiinsa. Siinäpä erehdyt! Tämä hallintaoikeus menee jopa lasten lakiosavaatimusten edelle. Tällainen hallintaoikeus nimittäin sattuu itselläni olemaan ja pysyy, usko tai älä!

Erehtyväinen olen, mutta tässä en ole erehtynyt. Olenko muka väittänyt, että leskellä ei ole elinikäistä käyttöoikeutta kuolleen puolisonsa ja hänen yhteiseen kotiin? En varmasti ole. "Kirjoitin: "Vaikka laki noin periaatteessa olisikin sama kaikille, niin tapaukset ovat niin erilaisia ettei se lesken hallintaoikeus asuntoon aina olekaan itsestäänselvyys, oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden näkökulmasta asioita kun tarkastellaan."

Lain mukaan ja 'teoriassa' oikeus oikeus siis on, ja käytännössä se useimmiten toteutuukin, pidämme sitä itsestäänselvyytenä. Eihän meillä 'normaaleilla' rintaperillisillä käväise mielessäkään että leskeksi jääneen äitimme tai isämme pitäisi lähteä kodistaan (kodista joka ehkä oli meidän lapsuudenkotimme). Tavallisesti emme halua jakaa pesää ennen kuin vasta toisenkin vanhempamme kuoleman jälkeen, jos aina silloinkaan.
        Jos taas 'uusiolesken' elinikäinen asumissuoja on rintaperillisten tai jonkun heistä kannalta ajatellen kohtuuton, epäoikeudenmukainen, taloudellisesti raskas ja ristiriidassa omien, myös lakiin perustuvien etujen kanssa, niin ei se välttämättä 'ole ja pysy', usko pois! Asioita ratkotaan tapauskohtaisesti ja lakeja tulkittaessa oikeudenmukaisuudella ja kohtuudella on suuret painoarvot.

• Yritätkö vaihteeksi palstakiusaamista. Eikö muùalta kiusattavia löydy? Jos olosi helpottuu niin jatka ihmeessä. Ihme jankuttaja olet.

• Leskirouvaminäkin
        bessie-- kirjoitti:

Erehtyväinen olen, mutta tässä en ole erehtynyt. Olenko muka väittänyt, että leskellä ei ole elinikäistä käyttöoikeutta kuolleen puolisonsa ja hänen yhteiseen kotiin? En varmasti ole. "Kirjoitin: "Vaikka laki noin periaatteessa olisikin sama kaikille, niin tapaukset ovat niin erilaisia ettei se lesken hallintaoikeus asuntoon aina olekaan itsestäänselvyys, oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden näkökulmasta asioita kun tarkastellaan."

Lain mukaan ja 'teoriassa' oikeus oikeus siis on, ja käytännössä se useimmiten toteutuukin, pidämme sitä itsestäänselvyytenä. Eihän meillä 'normaaleilla' rintaperillisillä käväise mielessäkään että leskeksi jääneen äitimme tai isämme pitäisi lähteä kodistaan (kodista joka ehkä oli meidän lapsuudenkotimme). Tavallisesti emme halua jakaa pesää ennen kuin vasta toisenkin vanhempamme kuoleman jälkeen, jos aina silloinkaan.
        Jos taas 'uusiolesken' elinikäinen asumissuoja on rintaperillisten tai jonkun heistä kannalta ajatellen kohtuuton, epäoikeudenmukainen, taloudellisesti raskas ja ristiriidassa omien, myös lakiin perustuvien etujen kanssa, niin ei se välttämättä 'ole ja pysy', usko pois! Asioita ratkotaan tapauskohtaisesti ja lakeja tulkittaessa oikeudenmukaisuudella ja kohtuudella on suuret painoarvot.

Kuka kirjoitti: "Laki tietenkin turvaa sen, ettei leski joudu välittömästi poistumaan asunnosta jne."
        Erehdyit kyllä!!!

• Perintö-juhannusta

Peekele , nyt on juhannuspäivä, eikä tuntemattomien ihmisten perintöriidan ratkaisu lauantai!!!

• sellanen.tapaus

En tiedä mikä olisi oikeudenmukainen ratkaisu, edesmenneen vaimo ei ole perillisille mitään sukua, ei välttämättä edes hyvissä väleissäkään, mutta tokihan laki häntä suojelee. Jos kysymyksessä on vanha ihminen, tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, mutta entäs sitten kun tämä uusi rouva on liki 20-vuotta nuorempi puolisoaan, kuten minun eksälläni. Lapseni joutuvat siis odottamaan todella pitkään, pahimmassa tapauksessa toinen vaimo elää lapsia kauemmin, onko oikeudenmukaista jäädä ilman isänperintöä kun isä on ottanut nuoren vaimon.

• Edesmenneen eli tässä tapauksessa Isän tahtoa kait tulee noudattaa ja jos hän on jopa testamentillä halunnut, että hänen vaimonsa hallitsee hänen omaisuuttaan, niin vaikealta tuntuu kävellä yli.
        jos lapset noin kovasti isänsä asuntoa himoitsevat , niin olisi kannattanut neuvotella asiasta jo etukäteen isän kanssa miten asunnon kanssa menetellään.

Ei perijät sanele miten perittävän omaisuuden kanssa toimitaan, jos asianosaisilla on keskinäinen testamentti.
        Semmoinen tilanne voi tietysti tulla eteen jos tällä leskellä sattuu olemaan sopiva asunto, ettei hänen tarvitse jäädä siihen yhteiseen asuntoon.

• Ntön

Ihmisellä ei lähtökohtaisesti ole koskaan velvollisuutta jättää perintöä kenellekään. Kaikki eivät koskaan myöskään saa mitään perintöä. Jotkut saavat perintöä vasta vanhuudessa.

Sitä ei tiedä, mitä elämässä tapahtuu. Itse en ole koskaan laskenut mitään sen varaan, että joskus jotain perin. Tai ehkä en peri mitään.

• Ntön kirjoitti:

Ihmisellä ei lähtökohtaisesti ole koskaan velvollisuutta jättää perintöä kenellekään. Kaikki eivät koskaan myöskään saa mitään perintöä. Jotkut saavat perintöä vasta vanhuudessa.

Sitä ei tiedä, mitä elämässä tapahtuu. Itse en ole koskaan laskenut mitään sen varaan, että joskus jotain perin. Tai ehkä en peri mitään.

Aloituksesta ei selvinnyt, onko edesmenneellä miehellä ja leskellä yhteisiä lapsia.
        Vai onko leskellä omia lapsia.

Nämä asiat eivät silti muuta tilannetta.
        Leskellä on oikeus kuolemaansa asti asua kodissaan.

Omakohtaisesti voin kertoa, että edesmenneen mieheni lapset ja lapsenlapset eivät käyneet kertaakaan katsomassa kotonamme, täysin vuoteenomana olevaa isäänsä/pappaansa.
        Eivät edes soittaneet.
        Olimme mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta. Avioliitossa 8 vuotta.

Kuoleman jälkeen ei ollut mitään jaettavaa, velka kun ei periydy.
        Perukirjassa kaikki oleellinen mainitaan, sehän on vainajan viimeinen veroilmoitus.

Asuimme vuokralla vanhustentalossa ja minä sain jäädä kaksioon asumaan turvanani eläkeläisen asumistuki ja miehen työeläkkeestä puolet.
        Jopa Kelan säännöt tukevat lesken asumista.
        Olin silloin työtön, en eläkeläinen.

• tulivatkohautajaisiin
        yksilesken kirjoitti:

Aloituksesta ei selvinnyt, onko edesmenneellä miehellä ja leskellä yhteisiä lapsia.
        Vai onko leskellä omia lapsia.

Nämä asiat eivät silti muuta tilannetta.
        Leskellä on oikeus kuolemaansa asti asua kodissaan.

Omakohtaisesti voin kertoa, että edesmenneen mieheni lapset ja lapsenlapset eivät käyneet kertaakaan katsomassa kotonamme, täysin vuoteenomana olevaa isäänsä/pappaansa.
        Eivät edes soittaneet.
        Olimme mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta. Avioliitossa 8 vuotta.

Kuoleman jälkeen ei ollut mitään jaettavaa, velka kun ei periydy.
        Perukirjassa kaikki oleellinen mainitaan, sehän on vainajan viimeinen veroilmoitus.

Asuimme vuokralla vanhustentalossa ja minä sain jäädä kaksioon asumaan turvanani eläkeläisen asumistuki ja miehen työeläkkeestä puolet.
        Jopa Kelan säännöt tukevat lesken asumista.
        Olin silloin työtön, en eläkeläinen.

Sitä et kerro, oliko "isä" tekemisissä lastensa kanssa ennen sairastumistaan eli pitikö hän miten paljon yhteyttä. Vai oliko riidoissa?
        Omaisuus- ja perintöriitoja luonnollisesti ehkäisee se fakta, että omaisuutta ei ole. Ei voi riidellä asunnon omistuksesta, kun asunto on vuokrattu! Tuskin "lapset" himoitsivat mööpeleitä t. muuta omaisuutta.

• Ammattiavun.tarpeessa
        tulivatkohautajaisiin kirjoitti:

Sitä et kerro, oliko "isä" tekemisissä lastensa kanssa ennen sairastumistaan eli pitikö hän miten paljon yhteyttä. Vai oliko riidoissa?
        Omaisuus- ja perintöriitoja luonnollisesti ehkäisee se fakta, että omaisuutta ei ole. Ei voi riidellä asunnon omistuksesta, kun asunto on vuokrattu! Tuskin "lapset" himoitsivat mööpeleitä t. muuta omaisuutta.

Et ole tutustunut perintöä himoitseviin lapsiin, kun olet sitä mieltä, että he "tuskin" himoitsevat mööpeleitä tms. Tuttavani tapauksessa lapset tulivat tyhjentämään rakkaan isän lipaston laatikot ja baarikaapin, kirjahyllyn ja autotallin työkalut.
        Leski oli pöyristynyt, mutta oli sitten sitä mieltä, että vähemmällähän itse selviää, kun lapset siivoavat tarpeettomat esineet pois asunnosta. Hän luovutti valokuva-albumeja myöten kaikki miehensä tavarat ja hänen aikanaan tuomansa huonekalut, verhot ja matot. Lapset jo vastustelivat, mutta leski piti päänsä. Hän halusi kaiken miehensä omaisuuden pois asunnosta, niin että miehen lapsilla ei ole enää asiaa paikalle. Avasi kaikki kaapit ja laatikot ja käski viedä joka esineen, jonka tunnistivat isälle kuuluneeksi. Kaikesta tehtiin luettelot, joihin hän vaati allekirjoitukset. Ne ovat nyt tallelokerossa pankissa.
        Niin loppui sukulaisuus muutaman satasen arvoisista vanhoista esineistä.

• pirremiinapas
        maissii kirjoitti:

Edesmenneen eli tässä tapauksessa Isän tahtoa kait tulee noudattaa ja jos hän on jopa testamentillä halunnut, että hänen vaimonsa hallitsee hänen omaisuuttaan, niin vaikealta tuntuu kävellä yli.
        jos lapset noin kovasti isänsä asuntoa himoitsevat , niin olisi kannattanut neuvotella asiasta jo etukäteen isän kanssa miten asunnon kanssa menetellään.

Ei perijät sanele miten perittävän omaisuuden kanssa toimitaan, jos asianosaisilla on keskinäinen testamentti.
        Semmoinen tilanne voi tietysti tulla eteen jos tällä leskellä sattuu olemaan sopiva asunto, ettei hänen tarvitse jäädä siihen yhteiseen asuntoon.

Olikohan kys.leski aviossa, silloin, jos heillä ei ole avioehtoa, ilman muuta leski omistaa asunnosta puolet ja ymmärtääkseni saa asuakin kotonaan niin kauan kuin tahtoo, mutta jos lapset haluaa perintöosansa on se heille annettava maksettava jollain tapaa, lainan turvin tms.

• lesken
        tulivatkohautajaisiin kirjoitti:

tulivatko
        Hän piti yhteyttä siten, miten eronneet miehet yleensä pitävät yhteyttä aikuisiin lapsiinsa.

Järjestin yksin siunaustilaisuuden.
        Miesvainaan tytär alkoi selittämään arkun päälle laitettavista kukista.
        Ei mitään kukkia, totesin kylmästi.
        Alba laitetaan arkun päälle ja se on sillä selvä.
        Riita oli valmis.
        Muistotilaisuuden piti tytär omissa hoiteissaan.
        En tietenkään sinne mennyt.
        Menin ihan omaan tilaisuuteeni.
        Sen koomin ei olla nähty.
        2lesken

• tulivatkohautajaisiin
        lesken kirjoitti:

tulivatko
        Hän piti yhteyttä siten, miten eronneet miehet yleensä pitävät yhteyttä aikuisiin lapsiinsa.

Järjestin yksin siunaustilaisuuden.
        Miesvainaan tytär alkoi selittämään arkun päälle laitettavista kukista.
        Ei mitään kukkia, totesin kylmästi.
        Alba laitetaan arkun päälle ja se on sillä selvä.
        Riita oli valmis.
        Muistotilaisuuden piti tytär omissa hoiteissaan.
        En tietenkään sinne mennyt.
        Menin ihan omaan tilaisuuteeni.
        Sen koomin ei olla nähty.
        2lesken

Tulkitsen, että äijän yhteydenpito aikuisiin lapsiinsa oli aika vähäistä. Ei silloin ole mitenkään merkillistä, ettei lapsetkaan ole kovin aktiivisia soittelemaan äijälle t. käymään.

• tulivatkohautajaisiin
        Ammattiavun.tarpeessa kirjoitti:

Et ole tutustunut perintöä himoitseviin lapsiin, kun olet sitä mieltä, että he "tuskin" himoitsevat mööpeleitä tms. Tuttavani tapauksessa lapset tulivat tyhjentämään rakkaan isän lipaston laatikot ja baarikaapin, kirjahyllyn ja autotallin työkalut.
        Leski oli pöyristynyt, mutta oli sitten sitä mieltä, että vähemmällähän itse selviää, kun lapset siivoavat tarpeettomat esineet pois asunnosta. Hän luovutti valokuva-albumeja myöten kaikki miehensä tavarat ja hänen aikanaan tuomansa huonekalut, verhot ja matot. Lapset jo vastustelivat, mutta leski piti päänsä. Hän halusi kaiken miehensä omaisuuden pois asunnosta, niin että miehen lapsilla ei ole enää asiaa paikalle. Avasi kaikki kaapit ja laatikot ja käski viedä joka esineen, jonka tunnistivat isälle kuuluneeksi. Kaikesta tehtiin luettelot, joihin hän vaati allekirjoitukset. Ne ovat nyt tallelokerossa pankissa.
        Niin loppui sukulaisuus muutaman satasen arvoisista vanhoista esineistä.

Tuttavasi oli viisas. Itse en autoa osaa korjata, saisi multakin viedä ne työkalut. Samaten baarikaapin vois tyhjentää ja kirjahyllyn toisen kirjoista. Alkaisin nikotella kodin tekstiilien kohdalla enkä haluaisi luovuttaa pyyhkeitä, joihin olen itseäni pyyhkinyt, enkä muitakaan liinoja tms. Huonekalujakaan en välttämättä luovuttaisi noin vain, koska uusien hankinta ei välttämättä olisi helppoa, ainakin vaivaa pitäisi nähdä. Jos leski haluaa muuttaa pois tuosta yhteisestä asunnosta, hyvä saada tyhjemmäksi.

Näiltäköhän sivuilta luin jonkin jutun, jossa isäpuoli oli kieltäytynyt luovuttamasta perhekuvia tytärpuolelle. Miksiköhän? Jos on kyse lapsuuskuvista, antaisin nekin mieluusti kasvaneille lapsille, jos ja kun en niissä itse ole. Toisin olisi niiden "yhteisten" kuvien kohdalla.

Avioleski on oikeutettu pitämään yhteisessä käytössä olleen asunnon käytössään, ei tarvi ottaa lainaa maksaakseen lakiosaa tms. Mitäs jos joku ahne lakimies on ottanut homman hoitaakseen ja vokotellut apn kersapuolet vaatimaan osuuksia? Eikä ole kertonut "lapsille" tuosta lesken oikeudesta mitään vaan ansaintamielessä antanut väärää infoa?

Onhan se usein niinkin, että leskellä on turhan iso asunto. Vaikea hoitaa iäkkäänä ja kalliiksikin tulee. Mutta aika vähän siinä on tehtävissä kunnes kuolo korjaa.

• tulivatkohautajaisiin kirjoitti:

Tulkitsen, että äijän yhteydenpito aikuisiin lapsiinsa oli aika vähäistä. Ei silloin ole mitenkään merkillistä, ettei lapsetkaan ole kovin aktiivisia soittelemaan äijälle t. käymään.

tulivatko
        Viimeisenä vuotena puhuminen olisi ollut puhelimessa mahdotonta miehen saaman massiivisen aivoverenvuodon vuoksi.

Mitäpä sitä eristyksissä kuukausikaupalla makaavaa isää turhaan katsomaan.

Jotenkin tuntui niiin huipulta, kun soitin tyttärelle viimeisinä hetkinä miehen vuoteen viereltä, tyttärellä oli vastaaja päällä, niinkuin aina.

Kun yritin ilmoittaa kuolemasta, vastaaja edelleen päällä.
        Että tällaista kommunikointia.

• Leskimyös

Leskellä on hallintaoikeus, se on selvä.

Vainajan lapsilla voi kuitenkin olla ihan hyviä syitä ehdottaa hallintaoikeudesta luopumista. Voihan esim. leski omistaa asunnon, jossa hän voisi asua yhtä hyvin kuin nykyisesssä kodissaan. Tai jos leski nyt hallitsee omakotitaloa, jonka kunnossapitoon hän ei pysty, voi kaikkien kannalta olla parempi, että talo myydään ja leski muuttaa kerros- tai rivitaloon.

• Entäs silloin kun avoliitossa olleessa pariskunnasta toinen dementoituu oikeustoimikelvottomaksi ja toinen alkaa lakimiesten välityksellä väittää että kaikki on hänen, Kymppitonnilla yrittää ostaa puolustuskyvyttömän puolisonsa ulos pesästä. Kuitenkin kaikissa virallisissa papereissa lukee että kiinteistö tontteineen on puoleksi muistisairaan omistuksessa. Yhteiseloa takana 40 vuotta. Että on jollain otsaa viedä toiselta vanhuuteen säästetyt varat. Tai yrittää viedä. Sanoo viekö ettei s
      tälle muistisairaalle saa kertoa ja käy häntä katsomassa kuin ei mitään. Maalmassa on pahoja ihmisiä.

• Hyikauhistuksenkanahäkki

"siilenämää"

Kamalaa, että on noin paha ihminen, ettei suosiolla anna dementoituneen miehen omaisuutta yksityiselle terveysfirmalle, joka miestä hoitaa hamaan kuolemaan saakka. Jos olisi kiltti ihminen, niin lahjoittaisi omankin puoliskonsa omaisuudesta yksityiselle terveysfirmalle.

• Hyikauhistuksenkanahäkki kirjoitti:

"siilenämää"

Kamalaa, että on noin paha ihminen, ettei suosiolla anna dementoituneen miehen omaisuutta yksityiselle terveysfirmalle, joka miestä hoitaa hamaan kuolemaan saakka. Jos olisi kiltti ihminen, niin lahjoittaisi omankin puoliskonsa omaisuudesta yksityiselle terveysfirmalle.

Mitenniin miehen? Ettei vaan sulla pulpahda keissi omasta elämästä ;).
        Mistä päättelit että yksityinen "terveysfirma"? Hoisipa tätä dementoitunuttta mikä taho tahansa hoito ei ole ilmaista ja siihen tarvitaan rahaa. Sen rahan tämä puolisko yrittää nyt viedä hältä, jonka sanoo olevansa parasta elämässän olleen. Ei käsitä ei

siilenämää kirjoitti:

Mistä päättelit että yksityinen "terveysfirma"? Hoisipa tätä dementoitunuttta mikä taho tahansa hoito ei ole ilmaista ja siihen tarvitaan rahaa. Sen rahan tämä puolisko yrittää nyt viedä hältä, jonka sanoo olevansa parasta elämässän olleen. Ei käsitä ei

Mitennii itelles.
        Sitennii, Hyi kauhistus sun sekavaa sepustustas. Olisit kertonut tarkemmin ite, kun on keissi omasta elämästäsi.

• korppishuomenta

Yhdessä yli 40-vuotta ja mies omistaa puolet. Mikä sinua miehen oikeuksissa omaan puoleen omaisuudesta mättää?

Kuten aloittaja totesi lapset haluavat omaisuuden itselleen.

siilenämää kirjoitti:

"siilenämää"

Niin, no, hygieniahaalarit on kalliita.

• Hyikauhistuksenkanahäkki kirjoitti:

"siilenämää"

Niin, no, hygieniahaalarit on kalliita.

Nii. Ksikki eivät niitä käytä. Ei tässäkään keississä josta minä kirjoitan🤣.

• korppishuomenta kirjoitti:

Yhdessä yli 40-vuotta ja mies omistaa puolet. Mikä sinua miehen oikeuksissa omaan puoleen omaisuudesta mättää?

Kuten aloittaja totesi lapset haluavat omaisuuden itselleen.

Kelle se sinä taas höpäjät?

• RobottiKo
        siilenämää kirjoitti:

On kai miehellä eläke. Siitä hoitomaksut peritään jos ei ole yksityinen laitos. Jos eläke ei riitä niin kunta maksaa osan. Ei kai leski pysty eläkettä nostamaan itselleen.

• RobottiKo kirjoitti:

On kai miehellä eläke. Siitä hoitomaksut peritään jos ei ole yksityinen laitos. Jos eläke ei riitä niin kunta maksaa osan. Ei kai leski pysty eläkettä nostamaan itselleen.

Ei mellä ole leskeä. En puhunut aloituksen tapauksesta vaan käänsin sivuraiteille sorry. Poistunkin tästä :).

• hempppavvn
        RobottiKo kirjoitti:

"On kai miehellä eläke. Siitä hoitomaksut peritään jos ei ole yksityinen laitos. Jos eläke ei riitä niin kunta maksaa osan. Ei kai leski pysty eläkettä nostamaan itselleen. "

nii ja myy metsiään ja maitaan kun ja jos omistaa paljon niitä

• nekinolemassa
        hempppavvn kirjoitti:

"On kai miehellä eläke. Siitä hoitomaksut peritään jos ei ole yksityinen laitos. Jos eläke ei riitä niin kunta maksaa osan. Ei kai leski pysty eläkettä nostamaan itselleen. "

nii ja myy metsiään ja maitaan kun ja jos omistaa paljon niitä

%
        nii ja myy metsiään ja maitaan kun ja jos omistaa paljon niitä %

just myyköön metsiään ja maitaan!

• siilenämää kirjoitti:

Kelle se sinä taas höpäjät?

Huomenta@ Olen tietoinen kenen asioista kirjoitat. Sinä et, varmaan on vaikeaa pyörtää omia kirjoituksiasi, joissa olet kertonut sukusiasioista.

Oletko ajatellut kun allekirjoitit testamenttisi, että lähtö tulee sinullekin jos leskeksi jäät.

• korppis kirjoitti:

Huomenta@ Olen tietoinen kenen asioista kirjoitat. Sinä et, varmaan on vaikeaa pyörtää omia kirjoituksiasi, joissa olet kertonut sukusiasioista.

Oletko ajatellut kun allekirjoitit testamenttisi, että lähtö tulee sinullekin jos leskeksi jäät.

Nii. Sinullahan on se kristallipallo. Pidähän vaan luulos😂.

Ihan sama tuli lähtö eli ei, pärjään silti enkä jää taivasalle. Parempi että lapset saavat, heillä on elämä edessä. Minulla paremmin suurin osa jo takanapäin ja pärjään vähemmällä.

• 847347

Perinnön vaatiminen tuossa tapauksessa tarkoittaa ositusta, eikä se mitenkään poista lesken hallintaoikeutta puolisoiden yhteiseen kotiin tai että sitä edes oltaisiin vaatimassa, vaan antaa pelkästään perillisille paremman suojan hallinnoida perinnöksi tullutta omaisuutta kuin jos kuolinpesää pidettäisiin jakamattomana lesken hallinnassa.

• Soita valmistajalle.
        Täältä et löydä syyllistä.
        Kuten ei löydy noihin muihinkaan valituksiin ja sairauksiin.
        Rulla-tuolin laakeri-rasvoista täällä tietää leski.
        Sinähän tiedät sen tutun-omaisen päästään-typeryyksiä-keksijän?
        Sen, mille Mielikki-Mummo aina tosissaan vastailee.

H.

• 847347... uteliaisuuttani kysyn...

Miten lapset hallinnoisivat mökkiä, jos se ositus suoritettaisiin.

Ketä vastaan he tarvitsevat suojaa, onko kyse verottajasta, arvoista, leskestä vai mistä.

lapsethan omistavat sen puoliskonsa, ja leski omistaa toisen puolen ja hallitsee lasten osuutta jos on keskinäinen hallintaoikeustestamentti.
        Ostaa tai myydä ei voi, jos kaikki ei tapahdu yhteisymmärryksessä.

Lastemme sukupolvi perii enemmän kuin koskaan, ja se tekee monista varmaan ahneita.
        Tuntui hassulta lukea mielipide, että lapsi voi kuolla ennen leskeä...
        Mitä sitten, silloinhan tulee kuolleen lapsen lapset tai omat perijät tilalle, ei se perintö hukkaan joudu...

• 847347
        maissii kirjoitti:

847347... uteliaisuuttani kysyn...

Miten lapset hallinnoisivat mökkiä, jos se ositus suoritettaisiin.

Ketä vastaan he tarvitsevat suojaa, onko kyse verottajasta, arvoista, leskestä vai mistä.

lapsethan omistavat sen puoliskonsa, ja leski omistaa toisen puolen ja hallitsee lasten osuutta jos on keskinäinen hallintaoikeustestamentti.
        Ostaa tai myydä ei voi, jos kaikki ei tapahdu yhteisymmärryksessä.

Lastemme sukupolvi perii enemmän kuin koskaan, ja se tekee monista varmaan ahneita.
        Tuntui hassulta lukea mielipide, että lapsi voi kuolla ennen leskeä...
        Mitä sitten, silloinhan tulee kuolleen lapsen lapset tai omat perijät tilalle, ei se perintö hukkaan joudu...

Jakamattoman kuolinpesän päätöksenteko voi olla ongelmallista, jos ei ole tehty sopimusta tai valtuutettu ketään, monasti leski onkin tämä asioiden hoitoon valtuutettu, mutta vuosien saatossa saattaa hämärtyä oma ja kuolinpesän omistus, jolloin jako voi selkiyttää tilannetta, jos kohta välttämättä olle aina alunperinkään kovin selvää, kuka omistaa mitäkin. Toki kuolinpesiä pidetään jakamattomina vuosikymmeniä ongelmitta, jopa lesken kuoltuakin, tosin nykyään kaiketi enempi siihen suuntaan ollaan menossa, että jakoa haluttaisiin hetimmiten vielä lesken eläessä.

Hallintaoikeus, olipa sitten testamentilla tai suoraan lain nojalla lesken oikeudella, antaa oikeuden käyttää tai nauttia omaisuuden tuottoa, kun taas omistusoikeus on tästä riippumaton ja sallii periaatteessa esimerkiksi hallintaoikeuden rasittaman talon puolikkaan myymisen, mutta jakamattomassa kuolinpesässä ennen ositusta ja jakoa omistusoikeutta ei voida yksilöidä, että mihin omaisuuserään kohdentuu, koska siihen saakka se on vain jokin tietty prosenttiosuus koko potista, jos kohta sekään estä myymästä muita kuulematta.

• 847347 kirjoitti:

Jakamattoman kuolinpesän päätöksenteko voi olla ongelmallista, jos ei ole tehty sopimusta tai valtuutettu ketään, monasti leski onkin tämä asioiden hoitoon valtuutettu, mutta vuosien saatossa saattaa hämärtyä oma ja kuolinpesän omistus, jolloin jako voi selkiyttää tilannetta, jos kohta välttämättä olle aina alunperinkään kovin selvää, kuka omistaa mitäkin. Toki kuolinpesiä pidetään jakamattomina vuosikymmeniä ongelmitta, jopa lesken kuoltuakin, tosin nykyään kaiketi enempi siihen suuntaan ollaan menossa, että jakoa haluttaisiin hetimmiten vielä lesken eläessä.

Hallintaoikeus, olipa sitten testamentilla tai suoraan lain nojalla lesken oikeudella, antaa oikeuden käyttää tai nauttia omaisuuden tuottoa, kun taas omistusoikeus on tästä riippumaton ja sallii periaatteessa esimerkiksi hallintaoikeuden rasittaman talon puolikkaan myymisen, mutta jakamattomassa kuolinpesässä ennen ositusta ja jakoa omistusoikeutta ei voida yksilöidä, että mihin omaisuuserään kohdentuu, koska siihen saakka se on vain jokin tietty prosenttiosuus koko potista, jos kohta sekään estä myymästä muita kuulematta.

Tuli tuosta vielä mieleen, että jos ositus suoritetaan niin siinä silti säilyy lesken rasite näillä muilla osakkailla vai katoaako se samalla.
        Jos se säilyy niin käytännössähän osuutensa voi myydä vain muille osakkaille, tuskin ulkopuolisille.
        Jos ositus suoritetaan, niin jos on kyse esim pelkästä omakotitalosta tontteineen, kun se ositetaan niin leski omistaa puolet ja lapset sen toisen puolen, eikös siinä silloin muutu verotussuhteet ja esim kiinteistön ylläpitokulut jaetaan osakkaiden kesken yms.

Mutta esim metsäomaisuuden suhteen, siitä silloin tule verotuksellisesti yhtymä jos se ositetaan ja kulut kuin tuotto jaaetaan suhteissa.
        Mutta jos se pidetään jakamattomana niin leski huoletii kaikista kuluista ja saa esim myyntitulot käyttöönsä.
        Kait jos tarkkoja ollaaan niin vuotuinen tuotto pitää jakaa perillisille jos sitä pyytävät.
        On aikamoisen monimutkaisia juttuja.

Hyvää yhteistyökykyä vaaditaan oli sitten niin tai näin.

• 847347
        maissii kirjoitti:

Tuli tuosta vielä mieleen, että jos ositus suoritetaan niin siinä silti säilyy lesken rasite näillä muilla osakkailla vai katoaako se samalla.
        Jos se säilyy niin käytännössähän osuutensa voi myydä vain muille osakkaille, tuskin ulkopuolisille.
        Jos ositus suoritetaan, niin jos on kyse esim pelkästä omakotitalosta tontteineen, kun se ositetaan niin leski omistaa puolet ja lapset sen toisen puolen, eikös siinä silloin muutu verotussuhteet ja esim kiinteistön ylläpitokulut jaetaan osakkaiden kesken yms.

Mutta esim metsäomaisuuden suhteen, siitä silloin tule verotuksellisesti yhtymä jos se ositetaan ja kulut kuin tuotto jaaetaan suhteissa.
        Mutta jos se pidetään jakamattomana niin leski huoletii kaikista kuluista ja saa esim myyntitulot käyttöönsä.
        Kait jos tarkkoja ollaaan niin vuotuinen tuotto pitää jakaa perillisille jos sitä pyytävät.
        On aikamoisen monimutkaisia juttuja.

Hyvää yhteistyökykyä vaaditaan oli sitten niin tai näin.

Lesken asumisoikeus säilyy perillisen jakovaateesta huolimatta paitsi niissä tapauksissa joissa leskellä itsellään on asumiseen soveltuva asunto omistuksessaan puolisoiden yhteisen kodin lisäksi, joten ei lesken asumisoikeus mihinkään katoa niinkauan kuin leski ei siitä luovu ja pitäisi säilyä, vaikka asunnon joutuisi vaihtamaan toiseen paremmin lesken tarpeisiin soveltuvaan.

Hallintaoikeuden käyttäjä saa pitää tuoton, mutta joutuu maksamaan käyttökulut. Metsän kohdalla tuotto tarkoittaa vuotuista kasvua ja jos metsää myydään tukkipuuksi, siinä saattaa mennä 'pääomankin' osuutta samalla, jolloin se osuus ei kuulu leskelle, mutta on siltä osin pesän jakoa, jos tilitetään perillisille. Perinnöksi tuleva omaisuus vaihtaa omistajaa heti perinnönjättäjän kuolinhetkellä ja ilman eloonjäävälle puolisolle testamentilla annettua omistusoikeutta omistus siirtyy suoraan perillisille tai näiden sijaantulijoille, ja leskelle itsestään perintönä vain siinä tapauksessa että ei satu olemaan rintaperillisiä, joten kyllä jakamattomassa kuolinpesässä osakasperilliset käyttävät omistajan määräysvaltaa vaikka hallintaoikeus olisikin testamentattu leskelle, tietysti riippuu vähän testamentin laajuudesta, sen sijaan pelkästään lain nojalla lesken hallintaoikeus ulottuu jakovaateen jälkeen vain puolisoiden yhteiseen kotiin, irtaimisto mukaan lukien, mutta jakamattomassa koko kuolinpesään.

Jos perilliset vaativat jakoa eikä muuta perintöä ole kuin omakotitalon puolikas, se tulee jaettavaksi kunhan ensin on osituksessa laskettu lesken ja perinnönjättäjän osuudet ja tässä sitten omat kommervenkkinsa tasingon maksamisen suhteen, koska lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolleen puolison perillisille eläessään ellei halua ja jolloin se jää lesken kuoleman jälkeiseksi perinnöksi ensiksi kuolleelta.

• 847347 kirjoitti:

Lesken asumisoikeus säilyy perillisen jakovaateesta huolimatta paitsi niissä tapauksissa joissa leskellä itsellään on asumiseen soveltuva asunto omistuksessaan puolisoiden yhteisen kodin lisäksi, joten ei lesken asumisoikeus mihinkään katoa niinkauan kuin leski ei siitä luovu ja pitäisi säilyä, vaikka asunnon joutuisi vaihtamaan toiseen paremmin lesken tarpeisiin soveltuvaan.

Hallintaoikeuden käyttäjä saa pitää tuoton, mutta joutuu maksamaan käyttökulut. Metsän kohdalla tuotto tarkoittaa vuotuista kasvua ja jos metsää myydään tukkipuuksi, siinä saattaa mennä 'pääomankin' osuutta samalla, jolloin se osuus ei kuulu leskelle, mutta on siltä osin pesän jakoa, jos tilitetään perillisille. Perinnöksi tuleva omaisuus vaihtaa omistajaa heti perinnönjättäjän kuolinhetkellä ja ilman eloonjäävälle puolisolle testamentilla annettua omistusoikeutta omistus siirtyy suoraan perillisille tai näiden sijaantulijoille, ja leskelle itsestään perintönä vain siinä tapauksessa että ei satu olemaan rintaperillisiä, joten kyllä jakamattomassa kuolinpesässä osakasperilliset käyttävät omistajan määräysvaltaa vaikka hallintaoikeus olisikin testamentattu leskelle, tietysti riippuu vähän testamentin laajuudesta, sen sijaan pelkästään lain nojalla lesken hallintaoikeus ulottuu jakovaateen jälkeen vain puolisoiden yhteiseen kotiin, irtaimisto mukaan lukien, mutta jakamattomassa koko kuolinpesään.

Jos perilliset vaativat jakoa eikä muuta perintöä ole kuin omakotitalon puolikas, se tulee jaettavaksi kunhan ensin on osituksessa laskettu lesken ja perinnönjättäjän osuudet ja tässä sitten omat kommervenkkinsa tasingon maksamisen suhteen, koska lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolleen puolison perillisille eläessään ellei halua ja jolloin se jää lesken kuoleman jälkeiseksi perinnöksi ensiksi kuolleelta.

Kiitos asiantuntevasta kommentoinnista,
        Tekisi mieli vielä kysyä, tuosta "pääomasta" ja kysynkin.

Jos leski on käyttänyt vuosien aikana pääomaa myymällä metsää, metsätaloussuunnitelman mukaisesti esimerkiksi,
        ja ei ole vuosien aikana maksanut perillisille vuotuista kasvua,
        hän on näin toimien tehnyt velkaa perillisille, eli pesänomistajille jos leskellä on vain hallintaoikeus.

Voiko perilliset kun leski aikanana kuolee, vaatia näitä maksamattomia "kasvurahoja" tai tukkeja myymällä aikaansaatuja pääoman syöntejä lesken kuolinpesältä
        Onko se silloin velkaa, joka voidaan vähentää lesken varoista,
        Toivottavasti vaativat. Ilman vaatimusta tuskin hoituvat.

Sillai voitaisiin siirtää varoja toisesta taskusta toiseen ja pienentää veroja, joita perilliset joutuvat maksamaan lesken omaisuudesta.

Kylläpä meni vaikeaksi.
        Vuotuisen kasvun voinee tarkistaa metsänhoitoyhdistyksiltä, ennenhän se verotuskin perustui niihin tilastoihin, ja kaikki puunmyyntitulot on helppoa tarkistaa tiliotteista esmerkiksi.

• Asiatselvät
        maissii kirjoitti:

Jos leski on käyttänyt vuosien aikana pääomaa myymällä metsää, metsätaloussuunnitelman mukaisesti esimerkiksi,
        hän on näin toimien tehnyt velkaa perillisille, eli pesänomistajille jos leskellä on vain hallintaoikeus.

Voiko perilliset kun leski aikanana kuolee, vaatia näitä maksamattomia "kasvurahoja" tai tukkeja myymällä aikaansaatuja pääoman syöntejä lesken kuolinpesältä

Sillai voitaisiin siirtää varoja toisesta taskusta toiseen ja pienentää veroja, joita perilliset joutuvat maksamaan lesken omaisuudesta.

Kylläpä meni vaikeaksi.
        Vuotuisen kasvun voinee tarkistaa metsänhoitoyhdistyksiltä, ennenhän se verotuskin perustui niihin tilastoihin, ja kaikki puunmyyntitulot on helppoa tarkistaa tiliotteista esmerkiksi.

Se, jolla on hallintaoikeus johonkin omaisuuteen, se maksaa kaikki omaisuuden hoidosta ja kunnossapidosta aiheutuvat kulut ja verot ja vastikkeet, ellei muuta ole sovittu. Ja ainoastaan hänellä on oikeus omaisuuden tuottoon omistajista riippumatta, ellei muuta ole sovittu.

Perillisille ei kuulu mitään siitä, mitä metsän myynti tuottaa hallintaoikeuden haltijalle. Mutta kun pitää hyvät välit leskeen, on todennäköistä, että leski jakaa heti jotain perillisillekin.

Sanon vielä siitä, että ihmisillä on oikeus itse hankkimansa omaisuuden suhteen toimia haluamallaan tavalla. Lapsilla ei koskaan, siis ei koskaan, ole mitään laillista oikeutta puuttua terveiden vanhempiensa omaisuuden ja varallisuuden käyttöön näiden vielä eläessä. Lapset hoitakoot omat asiansa!

Meillä on sellainen testamentti, että jos joku lapsista vaatii lakiosaansa ensin kuolleen vanhemman jälkeen, se lapsi tulee saamaan vain lakiosansa myös toisen vanhemman jälkeen. Ja lastemme entisillä, nykyisillä ja tulevilla puolisoilla ei ole avio-oikeutta lastemme vanhemmiltaan saatavaan perintöön, perinnön tuottoon eikä siihen, mitä ehkä tulee sen sijaan.

• Asko751t
        Asiatselvät kirjoitti:

Se, jolla on hallintaoikeus johonkin omaisuuteen, se maksaa kaikki omaisuuden hoidosta ja kunnossapidosta aiheutuvat kulut ja verot ja vastikkeet, ellei muuta ole sovittu. Ja ainoastaan hänellä on oikeus omaisuuden tuottoon omistajista riippumatta, ellei muuta ole sovittu.

Perillisille ei kuulu mitään siitä, mitä metsän myynti tuottaa hallintaoikeuden haltijalle. Mutta kun pitää hyvät välit leskeen, on todennäköistä, että leski jakaa heti jotain perillisillekin.

Sanon vielä siitä, että ihmisillä on oikeus itse hankkimansa omaisuuden suhteen toimia haluamallaan tavalla. Lapsilla ei koskaan, siis ei koskaan, ole mitään laillista oikeutta puuttua terveiden vanhempiensa omaisuuden ja varallisuuden käyttöön näiden vielä eläessä. Lapset hoitakoot omat asiansa!

Meillä on sellainen testamentti, että jos joku lapsista vaatii lakiosaansa ensin kuolleen vanhemman jälkeen, se lapsi tulee saamaan vain lakiosansa myös toisen vanhemman jälkeen. Ja lastemme entisillä, nykyisillä ja tulevilla puolisoilla ei ole avio-oikeutta lastemme vanhemmiltaan saatavaan perintöön, perinnön tuottoon eikä siihen, mitä ehkä tulee sen sijaan.

"Meillä on sellainen testamentti, että jos joku lapsista vaatii lakiosaansa ensin kuolleen vanhemman jälkeen"
        Miksi lakiosan vaaatimisesta rangaistaan, sehän on aivan oikea ja lainmukainen toimenpide?

• Pakko.Sanoa
        Asko751t kirjoitti:

"Meillä on sellainen testamentti, että jos joku lapsista vaatii lakiosaansa ensin kuolleen vanhemman jälkeen"
        Miksi lakiosan vaaatimisesta rangaistaan, sehän on aivan oikea ja lainmukainen toimenpide?

Niin, ei tietysti ole rikos vaatia lakiosaansa heti ensin kuolleen vanhemman jälkeen. Mutta ei myöskään ole rangaistus saada vain lakiosansa myös toisen kuoleman jälkeen. Puolisot yleensä haluavat varmistaa toisilleen turvatun elämän ja toimeentulon senkin jälkeen, kun toista ei enää ole. Erityisesti lasten vaihtelevat parikumppanit saattavat yllyttää vaatimaan perintöä heti eikä joskus, mikä tietysti on omiaan heikentämään lesken elämää

Vanhemmat voivat ja saavat esittää toivomuksiaan.

Täällä on kaikkiaan paljon tosi kummallista asennetta. Ovatko kommentaattorit aivan elämää tuntemattomia ja puolisoidensa hyvinvoinnista piittaamattomia? Eikö ajatella edes omaa kohtaloa tulevana leskenä? Tässä ikäluokassa se voi olla hyvin lähellä.

• 847347
        maissii kirjoitti:

Kylläpä meni vaikeaksi.

Kuolinpesän vuotuinen tuotto kuuluu leskelle jakamattomassa pesässä, mutta jos leski on myynyt metsää myös puolison kuolemaa edeltävältä tuottoajalta, se pitää tilittää kuolinpesälle, eikä suoraan osakkaille tai muutoin on siltä osin jakoa.

Sitten taas jos leski käyttää omin lupineen kuolinpesän varoja yli sallitun, niin ei sitä silloin voida suoranaisesti katsoa velaksi, koska velalle pitäisi olla osakkaiden suostumus, mutta toisaalta jos osakkaat antavat kuolinpesästä varallisuutta ulos, niin tilanteesta riippuen voivat joutua siitä itse henkilökohtaiseen vastuuseen tai yhteishallinto purkaantua oikeustoimen vuoksi, sillä kuolinpesä ei ole itsenäinen oikeushenkilö ja osakkaat vastaavat viimekädessä mikäli aiheuttavat toimillaan vahinkoa esimerkiksi kuolinpesän velkojille.

Toki lesken pesästä ottamat ylimääräiset varat kuuluvat pesään vaatimattakin, mutta voi tietty edellyttää takaisinsaantitoimia, jolloin lesken mahdollisesti tekemät oikeustoimet saadaan peräytettyä silloin jos alkaa olla kyse suuremmista summista, sillä tuskin kukaan ihan lillukanvarsien vuoksi vaivautuu. Jossain määrin yhtälailla kuin avioliiton aikana puolisoiden varat ja päätösvalta ovat erillisiä, niin kuolinpesässä perilliset ja leski yhdessä hallinnoivat kuolleen puolison osuutta, lesken hallintaoikeus vain kaventaa sitä asumisoikeuden ja tuoton hyödyntämisen osalta.

• Mietitätä

Paras perintö, jonka vanhempi voi lapsilleen jättää, on opettaa terveelliset elämäntavat ja hyvä käytös. Niillä pärjää elämässä pitkälle lapsuudesta hamaan vanhuuteen asti.

Sitä en ymmärrä yhtään, että perilliset ovat lesken kimpussa vaatimuksineen, olipa tämä sitten oma isä tai äiti tai vanhemman uusi puoliso. Nykyään kuitenkin yhteiskunta kannustaa ja jopa vaatii vanhoja asumaan omissa kodeissaan mahdollisimman kauan.

Toinen asia on sitten, kun vanhus ei enää selviydy kotonaan autettunakaan. Edessä on laitosmainen asuminen. Siinä vaiheessa on ehkä aika pohtia, mitä tehdään lesken tyhjäksi jäävälle kodille. Kyllä sekin aika koittaa.

• Soita valmistajalle.
      Täältä et löydä syyllistä.
      Kuten ei löydy noihin muihinkaan valituksiin ja sairauksiin.
      Rulla-tuolin laakeri-rasvoista täällä tietää leski.
      Sinähän tiedät sen tutun-omaisen päästään-typeryyksiä-keksijän?
      Sen, mille Mielikki-Mummo aina tosissaan vastailee.

H.

• Pulmusirkku

Googlettamalla (esim. lesken oikeudet) löydät faktatietoa.

• RealistiN

Seitsemänkymppisten lapset ovat olleet jo omillaan vuosikymmenet, joten tuskin on kovin polttavaa tarvetta perintörahoille Onneksi laki suojaa leskeä ja hän saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolisoiden yhteisen kodin sekä sen irtaimiston.

• Grand_multipara

"RealistiN"
        "Seitsemänkymppisten lapset ovat olleet jo omillaan vuosikymmenet,"

Äläpäs höpötä!
        Minun kuopukseni on 24-vuotias eivätkä ne ole ikivanhoja muutkaan lapseni.
        Minä täytän viikon päästä 70 vuotta.

• Grand_multipara kirjoitti:

"RealistiN"

Äläpäs höpötä!

Kyllä minun 24 vee on ollut omillaan jo kauan :).

• Grand_multipara
        siilenämää kirjoitti:

Kyllä minun 24 vee on ollut omillaan jo kauan :).

"siilenämää" taas sun turha chattailuheittosi :P

et ole 70-vuotias

"RealistiN" kommentti, johon vastasin oli "Seitsemänkymppisten lapset ovat olleet jo omillaan vuosikymmenet,"
        OMILLAAN VUOSIKYMMENET

• oldkid

Mun äiti oli 40v, kun synnyin. Sittemmin hän eli leskenä n. 30v. Hän ei ollut lainkaan kypsä vastuuseen vaan oli enemmänkin sellaista mieltä, että miehen tuli elättää perheensä ja tehdä päätökset kaikesta mahdollisesta ja muija saa sitten valittaa kaikesta. Leskeydyttyään ei osannut oikein tehdä päätöksiä, vaikka olisi pitänyt. Sitten sai laitta kersojen viaksi kaiken!

En todellakaan ollut ollut vuosikymmeniä omillani, kun hän täytti 70v. Muutaman vuoden olin asunut omassa asunnossa ja hän jaksoi pottuilla jotain. Suunnitelmansa oli kai ollut se, että jään vanhanapiikana hänen likasangokseen. En välttänyt likasankokohtaloa kokonaan eikä muutkaan lapsensa. Sairastuminen ei tilannetta helpottanut. "Polttavaa tarvetta" ei ollut meillä kenelläkään.

Merkillistä, ettei 70v tajua, ettei kaikkien asiat ole samalla tavalla kuin itsellä. (RealistiN)
        On munkin 24v lapset olleet jo vuosia omillaan, vaikka itse asuinkin tuossa iässä leskiäitini kanssa.

• Grand_multipara kirjoitti:

"siilenämää" taas sun turha chattailuheittosi :P

et ole 70-vuotias

"RealistiN" kommentti, johon vastasin oli "Seitsemänkymppisten lapset ovat olleet jo omillaan vuosikymmenet,"
        OMILLAAN VUOSIKYMMENET

Nii. Kaikki heittoni ovat turhia 😎

• RealistiN
        Grand_multipara kirjoitti:

"RealistiN"

Äläpäs höpötä!

Poikkukset vahvistavat säännön. Itse olin jo lähes viisikymppinen kun äiti täytti 70 ja omat lapseni ovat olleet omillaan jo siitä lähtien kun kirjoitusten jälkeen lähtivät opiskelemaan.

Vanhempien rahat ovat heidän omiaan tasan niin kauan kuin henki pihisee, ainakaan minä en menisi vaatimaan penniäkään heidän eläessään. Aikuiste ihmisten pitää ottaa vastuu omasta taloudestaan, eikä rakentaa sitä mahdollisen tulevan perinnön varaan.

• RealistiN
        RealistiN kirjoitti:

Poikkukset vahvistavat säännön. Itse olin jo lähes viisikymppinen kun äiti täytti 70 ja omat lapseni ovat olleet omillaan jo siitä lähtien kun kirjoitusten jälkeen lähtivät opiskelemaan.

Vanhempien rahat ovat heidän omiaan tasan niin kauan kuin henki pihisee, ainakaan minä en menisi vaatimaan penniäkään heidän eläessään. Aikuiste ihmisten pitää ottaa vastuu omasta taloudestaan, eikä rakentaa sitä mahdollisen tulevan perinnön varaan.

hmmmm... poikkeukset

• Grand_multipara
        RealistiN kirjoitti:

Enpä taida poikkeuksellinen 70v. olla, vaikkei lapseni ole olleet OMILLAAN VUOSIKYMMENET.
        Minunkin lapseni ovat lähteneet pois kotoa opiskelemaan heti yo-tutkinnon jälkeen,. Autettu on taloudellisesti sen verran kuin on pystytty. Työelämä on epävarmaa ja sen vuoksi iso opintolaina ei ole houkutteleva.
        Jos minulla vanhempana on varaa, niin annan lapsilleni pyytämättä jo eläissäni. En kasaa itselleni omaisuutta . Hyvin ovat lapseni osanneet omillaan ruveta pärjäämään työhön päästyään.

• Ihmemaanliisa

Me olemme tehneet keskinäisen testamentin: leski saa kuolleen puolison osuuden (ja tietysti leskellehän jää oma omaisuusosuus) omistusoikeudella. Lisäksi on pyyntö, etteivät jälkeläiset pyydä osuuksiaan ennen kuin leskestäkin aika jättää.

• ettei_vaan_lapset_saa

Ihmemaanliisa, neuvoni on, että tehkää Uusi Testamentti, jossa määräätte kaiken omaisuutenne arkun pohjalle pehmukkeeksi ja krematoriossa poltettavaksi kera itsenne vainajana.

• Me olemma tehneet sellaise testamenstin että me emmä peri toisiamme vaan lapset perii kuolleen omaisuuden. Kuitenkin niin että on toivomus etteivät jälkeläiset ole heti vaatimassa osuuttaan.

• Asko751t
        siilenämää kirjoitti:

Me olemma tehneet sellaise testamenstin että me emmä peri toisiamme vaan lapset perii kuolleen omaisuuden. Kuitenkin niin että on toivomus etteivät jälkeläiset ole heti vaatimassa osuuttaan.

" siilenämää

25.6.2018 7:08
        Me olemma tehneet sellaise testamenstin että me emmä peri toisiamme vaan lapset perii kuolleen omaisuuden. Kuitenkin niin että on toivomus etteivät jälkeläiset ole heti vaatimassa osuuttaan."

" Kuitenkin niin että on toivomus etteivät jälkeläiset ole heti vaatimassa osuuttaan."

Miksi ei heti, mikä syy odottaa?

• Asko751t
        Asko751t kirjoitti:

" siilenämää

Me olemma tehneet sellaise testamenstin että me emmä peri toisiamme vaan lapset perii kuolleen omaisuuden. Kuitenkin niin että on toivomus etteivät jälkeläiset ole heti vaatimassa osuuttaan."

" Kuitenkin niin että on toivomus etteivät jälkeläiset ole heti vaatimassa osuuttaan."

MIKSI tehdä OMISTUSOIKEUSTESTAMENNTTI? mikä sen hyöty on, en ymmärrä?

• Ihmemaanliisa
        Asko751t kirjoitti:

MIKSI tehdä OMISTUSOIKEUSTESTAMENNTTI? mikä sen hyöty on, en ymmärrä?

Monen monta ihmeellistä asiaa. Ks. omistus, omaisuuden myynti, verotus, perintöverotus.

• Asko751t kirjoitti:

" siilenämää

Siksi jotta leski saisi asua omassa kodissaan puolison kuoleman jälkeenkin. Kuitenkin niin että leski saisi myydä asunnon vain ostaakseen uuden asunnon,

• Ihmemaanliisa

Sinulle "ettei_vaan_lapset_saa": emme tee Uutta kuin Vanhaakaan Testamenttia. Ne ovat jo tehdyt ammoin sitten ja tekijätkin ovat ihan muut kuin me!
      Älä ole ollenkaan huolissasi, sillä lapset tulevat saamaan osansa, kun meistä molemmista on aika jättänyt.
      Kiitos kumminkin neuvoistasi ja koeta herätä huomenna "oikealla jalalla"!

• ettei_vaan_lapset_saa

Niin juuri, Ihmemaanliisa, pidä tiukasti kiinni rahoistasi viimeiseen hengenvetoosi asti.

• irvis
        ettei_vaan_lapset_saa kirjoitti:

Niin juuri, Ihmemaanliisa, pidä tiukasti kiinni rahoistasi viimeiseen hengenvetoosi asti.

Arvaan, harmittaa!

• kysynn

itsekkyys tai itsellisyys lie tämän ajan muotitermejä
      mielenkiintoinen oli brittitutkimus jonka mukaan vuorokausien kellorytmin ajastava vaikutus säätelee myös ihmsten ajattelua - aamuyöstä sudenhetken aikaan näkyy ihmisten kirjoittelussa pimeän puolen -uskontojen varaiset tunnekirjomusten värittämät tekstit - kuin jokaisessa olisi jekyliä ja hydeä samassa persoonassa - monilla vuorotöitä ikånsä tehneellä sisäisen kellon sanotaan särkyneen - eikä niihinkään ongelmiin vastausta ole koskaan saanut -
      - oman ajan ja rauhan saaminen omien asioiden hoitoon - nekin hyvin usein riiston kohteina vanhusten elossa ja olossa. Mikä pakkomielle on vaatia ikänsä raskasta työtä tehneitä ihmisiä esiintymään muka rikkaina lahjoittajina esm huoremmille huume- ja päihdemaailman ketkuille - eikö elämänaikuisessa rasituksessa olis jo ihan tarpeesk sietokykyä koetellutta?

• Omaisuuslapsilleheti

Valehtelet! Pöh ja buaaah! Ei ole mitään elämänaikuista rasitusta ollut sulla.

Hauskaa olette pitäneet ja lapsia tehneet. Kyllä siitä hauskan pidosta pitää maksaa ja lapsille rahaa antaa, niin paljon kuin suinkin kykenee. Heti eikä hetken päästä.

• Isäs.ja.äitis
        Omaisuuslapsilleheti kirjoitti:

Valehtelet! Pöh ja buaaah! Ei ole mitään elämänaikuista rasitusta ollut sulla.

Hauskaa olette pitäneet ja lapsia tehneet. Kyllä siitä hauskan pidosta pitää maksaa ja lapsille rahaa antaa, niin paljon kuin suinkin kykenee. Heti eikä hetken päästä.

Haista sinä pitkä p*ska! Sinut tehdään perinnöttömäksi loukkaavan elämäntapasi vuoksi.

• Omaisuuslapsilleheti
        Isäs.ja.äitis kirjoitti:

Haista sinä pitkä p*ska! Sinut tehdään perinnöttömäksi loukkaavan elämäntapasi vuoksi.

Sulla ei ollut kivaa edes lapsia tehdessäsi, Buaaaah

• ahneet-ovat-rumia

Yhdessä tässä on töitä tehty, kasvatettu ja koulutettu lapset, rakennettu omakotitalo ja ostettu kesäpaikka. Jos meistä nyt toisesta aika jättäisi, niin jälkeenjääneen talous on turvattu hallintatestamentilla. Edelleen haluamme molemmat pitää kotimme ja mökkimme, vaikka toisesta aika jättäisi. Miksi pitäisi puolison menettämisen jälkeen menettää vielä kotikin.

Joskus ei ihmisten ahneudella ole mitään rajoja toisten omaisuutta himoitessaan.

• sipemarketta

Testamentit on keksitty miksi ihmeesså ihmiset eivät tee jäämistöstään testamenttia, moni riita ja välienrikkoutuinen voitaisiin ehkäistä selkeällä testamentilla. Totuushan on että ihmiset ovat ahneita ja eritoten silloin kun leskeksi jäänyt henkilö ei ole verisukulainen oma (äiti/isä).

• Elämäonjulmaa

Valitettavasti puolison perilliset tekevät sen minkä laki suo. "Leskirouvan" olisi kannattanut tehdä aikanaan puolisonsa kanssa sellainen testamentti, jolla määrätään että hän saa asua kodissaan loppuunsa asti.

• lakieisuoviedäasuntoa

Ei tarvita testamenttia jotta leski saa asua yhteisenä kotina olleessa asunnossa kunnes kärrätään hautuumaalle, sen takaa laki nykyään.

• Keskustelua

Kiitos taas kommenteista. Yllättävän vähän saa leskirouva ymmärtämystä sille, että haluaa jatkaa elämäänsä omassa kodissaan puolison kuoleman jälkeenkin.

• Pitääpä vielä kysyä tarkennukseksi, että oliko pari mitenkin tuore tapaus, eli montako vuotta he kerkesivät olla avioliitossa? Ajattelen vaan, jos hyvin lyhyen aikaa niin heitä ei kai lapsetkaan oikein ottaneet "todesta"...

• Keskustelua

Ehtivät olla 15 vuotta aviossa. Onnellisesti, kunnes sydänkohtaus vei miehen odottamatta. Lapset olivat olleet ihan kelpo lapsia, yhdessä oltiin paljon, uusi rouva oli täysin hyväksytty, kunnes mies kuoli. Silloin muuttui ääni kellossa.

• Aikuinen____
        Keskustelua kirjoitti:

Ehtivät olla 15 vuotta aviossa. Onnellisesti, kunnes sydänkohtaus vei miehen odottamatta. Lapset olivat olleet ihan kelpo lapsia, yhdessä oltiin paljon, uusi rouva oli täysin hyväksytty, kunnes mies kuoli. Silloin muuttui ääni kellossa.

Oliko tämä mies leski vai eronnut, avioituessaan 15 vuotta sitten?
        Missä noiden lasten oma äiti on nyt?

• Etsintää
        Keskustelua kirjoitti:

Onko ko. leskirouvalla, rintaperillisiä= omia lapsia edellisistä suhteista?

• Pulmusirkku
        Aikuinen____ kirjoitti:

Oliko tämä mies leski vai eronnut, avioituessaan 15 vuotta sitten?
        Missä noiden lasten oma äiti on nyt?

Sinulle Aikuinen...…..
        En kyl ymmärrä, mitä kysymyksesi kuuluu tähän asiaan. Lasten äitikin! No meit o kaikeks! Ap-leskirouvalle: kiitos, kun otit asian esille!

• bessie--
        Pulmusirkku kirjoitti:

Sinulle Aikuinen...…..
        En kyl ymmärrä, mitä kysymyksesi kuuluu tähän asiaan. Lasten äitikin! No meit o kaikeks! Ap-leskirouvalle: kiitos, kun otit asian esille!

Etpä sinä sitten paljon ymmärrä.

Opiskelepa vähän vielä lisää, josko sitten ymmärrys lisääntyisi.

Taidat muuten kiitellä itseäsi?

• Pulmusirkku
        bessie-- kirjoitti:

Etpä sinä sitten paljon ymmärrä.

Opiskelepa vähän vielä lisää, josko sitten ymmärrys lisääntyisi.

Taidat muuten kiitellä itseäsi?

Ihan totta! Ymmärrykseni on vajavainen, opiskelukin kesken. Ja kiitos, koetan opiskella tätä perintö-oikeutta mm.; mitä, miten ko. keissiin kuuluu lasten äiti, joka eronnut/kuollut jo 15 v sitten? Juup, ja en kiittele itseäni. Ko. oikeus/perimys on monellekin leskelle hämärä, siksi kiitokseni aloittajalle.

• Aikuinen____
        Pulmusirkku kirjoitti:

Sinulle Aikuinen...…..

Osuiko kysymykseni kipeään paikkaan? Vamppasiko 15 vuotta sitten aloituksen leskirouva aviomiehen noiden lasten äidiltä ja isän noilta lapsilta. Lapset rakastaessaan isäänsä halusivat pitää häneen yhteyttä, vaikka isällä oli tuo uusi nainen.
        Menneet muistuu mieleen ja tunteet syöksyvät vahvoina mukaan oman vanhemman kuoltua. Kaikki vuosia piilossa olleet väärin kohdelluksi tulemisen tuntemukset vaativat hyvityksen.

• Pulmusirkku
        Aikuinen____ kirjoitti:

Osuiko kysymykseni kipeään paikkaan? Vamppasiko 15 vuotta sitten aloituksen leskirouva aviomiehen noiden lasten äidiltä ja isän noilta lapsilta. Lapset rakastaessaan isäänsä halusivat pitää häneen yhteyttä, vaikka isällä oli tuo uusi nainen.
        Menneet muistuu mieleen ja tunteet syöksyvät vahvoina mukaan oman vanhemman kuoltua. Kaikki vuosia piilossa olleet väärin kohdelluksi tulemisen tuntemukset vaativat hyvityksen.

Onkohan sinulla kaikki OK.

• Keskustelua
        Aikuinen____ kirjoitti:

Mistä helvatista sinä puhut? Taidat olla päästäsi vialla!
        Minä ap olen todella poikkeuksellisesti tällä palstalla. Minua et tunne etkä tiedä minusta mitään muuta kuin minkä olen tänne tähän ketjuun kirjoittanut. Pidäpä siis pienempää suuta senkin ilkimys!

• Aikuinen____
        Keskustelua kirjoitti:

Mistä helvatista sinä puhut? Taidat olla päästäsi vialla!
        Minä ap olen todella poikkeuksellisesti tällä palstalla. Minua et tunne etkä tiedä minusta mitään muuta kuin minkä olen tänne tähän ketjuun kirjoittanut. Pidäpä siis pienempää suuta senkin ilkimys!

Minä vaan kysyn!
        Jotta voi ymmärtää tilannetta myös lasten kannalta täytyisi tietää enemmän kuin mitä tipottain annat itsellesi myönteistä tietoa.
        Siksi kysyin, kun en sinua tunne.
        Mitä ihmettä tuntemisesta kiukuttelet!
        Tartuit sitten, kun et vastausta halua antaa, tuohon "päästäsi vialla" Pah!

• PekkaPeltola
        Aikuinen____ kirjoitti:

Minä vaan kysyn!
        Jotta voi ymmärtää tilannetta myös lasten kannalta täytyisi tietää enemmän kuin mitä tipottain annat itsellesi myönteistä tietoa.
        Siksi kysyin, kun en sinua tunne.
        Mitä ihmettä tuntemisesta kiukuttelet!
        Tartuit sitten, kun et vastausta halua antaa, tuohon "päästäsi vialla" Pah!

Ai sinä vain kysyt! Mitä sitten väitit ja keksit leskirouvan vampanneen miehen edelliseltä vaimoltaan ja lapsilta? Et varmasti oikeasti tiedä taustoja, haluat vain loukata.

• Aikuinen____
        PekkaPeltola kirjoitti:

Ai sinä vain kysyt! Mitä sitten väitit ja keksit leskirouvan vampanneen miehen edelliseltä vaimoltaan ja lapsilta? Et varmasti oikeasti tiedä taustoja, haluat vain loukata.

Kysyinhän minä mutten vastausta saanut. Kun ei vastata, niin täytyy arvailla, miksi lapset toimivat niin kuin toimivat. Väärin on demonisoida isänsä menettäneet lapset ja puhtaana pulmusena mainostaa äitipuolta.
        Voihan olla, että lasten äiti on kuollut ja leski-isä on nainut tämän aloittajan. On voinut käydä niin, etteivät nuo lapset ole saaneet äitinsä perintöä ollenkaan vaan se on jäänyt isän hallintaan. Sitten isän ja tämän äitipuolen hallintaan. Nyt sitten äitipuolen hallintaan ja mahdollisesti hänen uuden miesystävänsä kodiksi vuosikymmeniksi.

• Mietitätä
        Aikuinen____ kirjoitti:

Kysyinhän minä mutten vastausta saanut. Kun ei vastata, niin täytyy arvailla, miksi lapset toimivat niin kuin toimivat. Väärin on demonisoida isänsä menettäneet lapset ja puhtaana pulmusena mainostaa äitipuolta.
        Voihan olla, että lasten äiti on kuollut ja leski-isä on nainut tämän aloittajan. On voinut käydä niin, etteivät nuo lapset ole saaneet äitinsä perintöä ollenkaan vaan se on jäänyt isän hallintaan. Sitten isän ja tämän äitipuolen hallintaan. Nyt sitten äitipuolen hallintaan ja mahdollisesti hänen uuden miesystävänsä kodiksi vuosikymmeniksi.

Voi myös olla, että lasten äiti lähti jonkun juopporetkun matkaan, tuhlasi omaisuutensa maailman tuuliin, kuoli eikä perittävää jäänyt. Sosiaalihuolto järjesti varattoman äidin hautajaiset, lapset eivät halunneet osallistua.

Mitä vain voi olla. Keksitkö parempaa?

• Meitä on niin moneksi. Minusta on kaikkea muuta, kuin oikein. Itselleni ei tulisi mieleenkään moinen, vaikkei lesken asunnon hallitseminen perustuisi lakiinkaan.
      Oman isäni kuoltua eräs perijä yritti vastaavaa. Kun äidistäni aikanaan aika jättää, alkaa se tappelu uudestaan. Olen jo harkinnut perinnöstä kieltäytymista, pääsisi helpommalla.

• Perinnöstä voi aina kieltäytyä.

Kun kieltäydyt, sijallesi tulee omat perijäsi.
        he sitten taistelevat siinä "tappelussa".

Pitää vaan muistaa kieltäytyä oikea-aikaisesti, ettei sitä tulkittaisi veronkierroksi.

• lasten.etu.edelle

Onkos tämän "leskiraukan" edellisistä liitoista olevat lapset nyt kovasti anelemassa oikeutta äidilleen? Minusta lapsilla on oikeus saada perintöosuutensa.

• Irvis

Miksi lapsilla on tämä laki/perintöosuus? Kuitenkin, esmes. me teimme oman omaisuutemme ihan kahdestaan. No voinhan testamentanta ihan mihin vaan!

• Jos oikein aloituksen käsitän,
        niin ei ole kyse siitä että lasten perintöosuutta oltaisiin viemässä,

vaan kysymys on milloin asia hoidetaan ja ehkä myös miten.

Jos olisin joku noista lapsiraukoista niin hoitaisin asian neuvottelemalla,
        todennäköisesti tulos rahallisestikin olisi parempi kuin asian hoito tuomarin avulla.

Tuomari on asiantuntija, jonka asiantuntemusta voi ja kannattaa käyttää mutta päätöksen asioista tekee kuitenkin kuolinpesän osakkaat.
        Yleensä "jyrääminen" perintöasioissa tekee pahaa jälkeä ihmissuhteisiin.

• pirremiinapas

Jos leskellä, (olettaen että hän on ollut aviossa edesmenneen kanssa?) on lapsia edellisestä liitostaan tai yleensä lapsia, on myös heillä oikeus perintöön äitinsä jälkeen ja tietenkin äidin osaan.

• RealistiN

Kaikista parasta olisi poistaa koko rintaperillisyys. Löytyisi paljon enemmän auttajia vanhuksille kun tietäisivät että vanhus voi testamentissaan muistaa auttajia, ilman että sukulaiset jotka eivät välitä vanhuksesta vaan ainoastaan hänen rahoistaan riitauttavat testamentin ja vaativat osuuksiaan.

• Aikuinen____

"RealistiN"
        Sipilä, Orpo & kumppanit riemuiten kannattavat ehdotustasi, koska näin saadaan rikkaille veronkevennyksiä, kun lapset patistetaan hoitamaan vanhat vanhempansa.

Kun minä olen tietoisesti ja täysissä ruumiin ja sielun voimissa päättänyt puolisoni kanssa hankkia lapsia, niin minä taatusti annan eläissäni niin paljon kuin voin taloudellista ja muuta tukea lapsilleni. Ja lapseni saavat periä minulla olevan omaisuuden kuoltuani. Mikään ei tätä muuta.
        Ulkopuolisille auttajille maksan avusta.

• RealistiN
        Aikuinen____ kirjoitti:

"RealistiN"
        Sipilä, Orpo & kumppanit riemuiten kannattavat ehdotustasi, koska näin saadaan rikkaille veronkevennyksiä, kun lapset patistetaan hoitamaan vanhat vanhempansa.

Kun minä olen tietoisesti ja täysissä ruumiin ja sielun voimissa päättänyt puolisoni kanssa hankkia lapsia, niin minä taatusti annan eläissäni niin paljon kuin voin taloudellista ja muuta tukea lapsilleni. Ja lapseni saavat periä minulla olevan omaisuuden kuoltuani. Mikään ei tätä muuta.
        Ulkopuolisille auttajille maksan avusta.

Ai meinaat että kärrätään vaan vanhukset laitoksiin, vaikka haluaisivat asua kotonaan, jotta ahneet rintaperilliset (jotka eivät välttämättä ole edes tekemisissä vanhempiensa kanssa) saisivat lakiosuutensa. Eiköhän sitä tuottoa valtiolle tule vastapainoksi siitä kun perinnön veroprosentti on suurempi muille kuin rintaperilliselle. Eikä lakiosuuksien poistuminen muuta mitenkään sitä, etteikö vanhemmat voisi lahjoittaa ja testamentata omaisuuttaan niille "hyville" ja auttavaisille jälkeläisilleen, varsinkin niille auttavaisille.

• Aikuinen____
        RealistiN kirjoitti:

Ai meinaat että kärrätään vaan vanhukset laitoksiin, vaikka haluaisivat asua kotonaan, jotta ahneet rintaperilliset (jotka eivät välttämättä ole edes tekemisissä vanhempiensa kanssa) saisivat lakiosuutensa. Eiköhän sitä tuottoa valtiolle tule vastapainoksi siitä kun perinnön veroprosentti on suurempi muille kuin rintaperilliselle. Eikä lakiosuuksien poistuminen muuta mitenkään sitä, etteikö vanhemmat voisi lahjoittaa ja testamentata omaisuuttaan niille "hyville" ja auttavaisille jälkeläisilleen, varsinkin niille auttavaisille.

Ensinnäkin Suomessa ei vanhuksia oteta laitoksiin kuin vasta viimeisimmässä hädässä. Kotona asumista suomalainen yhteiskunta suosii.
        Minun lapseni saavat tasaosuuksiin jakaa omaisuuteni kuolemani jälkeen. Minun lasteni ei tarvitse suorittaa. Jokainen lapseni on yhtä hyvä. Mikään ei sitä muuta.

• RealistiN
        Aikuinen____ kirjoitti:

Ensinnäkin Suomessa ei vanhuksia oteta laitoksiin kuin vasta viimeisimmässä hädässä. Kotona asumista suomalainen yhteiskunta suosii.
        Minun lapseni saavat tasaosuuksiin jakaa omaisuuteni kuolemani jälkeen. Minun lasteni ei tarvitse suorittaa. Jokainen lapseni on yhtä hyvä. Mikään ei sitä muuta.

Eipä se mielestäni kuitenkaan ole oikein, että puolison kuoltua ei leski saisi jäädä omaan kotiinsa vaan aikuisten lasten pitäisi heti saada "osuutensa" jonka kartuttamisessa heillä ei ole ollut osaa eikä arpaa, pikemminkin päinvastoin.
        Tästähän aloituksessa oli kyse, vai eikö?

• Aikuinen____
        RealistiN kirjoitti:

Eipä se mielestäni kuitenkaan ole oikein, että puolison kuoltua ei leski saisi jäädä omaan kotiinsa vaan aikuisten lasten pitäisi heti saada "osuutensa" jonka kartuttamisessa heillä ei ole ollut osaa eikä arpaa, pikemminkin päinvastoin.
        Tästähän aloituksessa oli kyse, vai eikö?

Minun lapsistani on ollut apua omaisuuden kartuttamisessa. Ilman rakkaita lapsiani en olisi ollut niin energinen ja aktiivinen toimija. Lapset antoivat ja antavat elämään merkityksen.

• RealistiN
        Aikuinen____ kirjoitti:

Minun lapsistani on ollut apua omaisuuden kartuttamisessa. Ilman rakkaita lapsiani en olisi ollut niin energinen ja aktiivinen toimija. Lapset antoivat ja antavat elämään merkityksen.

Siis haluatko tällä kertomallasi selittää, että haluat heidän vaativan osuutensa sinun ja puolisosi yhteisestä kodistasi silloin kun teistä toisesta aika jättää?

• Aikuinen____
        RealistiN kirjoitti:

Siis haluatko tällä kertomallasi selittää, että haluat heidän vaativan osuutensa sinun ja puolisosi yhteisestä kodistasi silloin kun teistä toisesta aika jättää?

Lapseni saavat puolet omaisuudestamme toisen kuoltua. Ei lasteni tarvitse vaatia. Puolet omaisuudesta eikä vain lakiosa. Me emme ole kiinni omaisuudessamme. Pidämme sen mahdollisimman pienenä ja annamme eläissämme lapsillemme. Koti on asunto. Koti on siellä, missä kukin asuu ja tekee kotinsa. Uudesta pienemmästä ja paremmin yhdelle ihmiselle sopivasta asunnosta tulee koti, kun siitä tekee kodin.

• väitä-mitä-väität
        Aikuinen____ kirjoitti:

Lapseni saavat puolet omaisuudestamme toisen kuoltua. Ei lasteni tarvitse vaatia. Puolet omaisuudesta eikä vain lakiosa. Me emme ole kiinni omaisuudessamme. Pidämme sen mahdollisimman pienenä ja annamme eläissämme lapsillemme. Koti on asunto. Koti on siellä, missä kukin asuu ja tekee kotinsa. Uudesta pienemmästä ja paremmin yhdelle ihmiselle sopivasta asunnosta tulee koti, kun siitä tekee kodin.

näinhän sitä 60 nyt ajattelee, mutta vuosikymmenen päästä ei se kotootaan muutto ole ehkä enää oma tahto

• Ihavva
        Aikuinen____ kirjoitti:

En tiedä, mikä on perheesi taloudellinen tilanne, onko jotain perittävää, esimerkiksi omaa asuntoakaan. Mutta siitä olen varma, että perut vielä puheesi, kun/jos jäät leskeksi.

• Aikuinen____
        Ihavva kirjoitti:

En tiedä, mikä on perheesi taloudellinen tilanne, onko jotain perittävää, esimerkiksi omaa asuntoakaan. Mutta siitä olen varma, että perut vielä puheesi, kun/jos jäät leskeksi.

En ole ilkeä äitipuoli.

• Ihavva
        Aikuinen____ kirjoitti:

En ole ilkeä äitipuoli.

Ei sinun tarvitse olla ilkeä äitipuoli. Ihan tavallinen äitikin yleensä tarvitsee kodin miehensä kuoleman jälkeen. Ja siinä tilanteessa tavallisimmin ollaan äärimmäisen väsyneitä ja voimattomia, muuttohaluja tuskin löytyy.

• Aikuinen____
        Ihavva kirjoitti:

Ei sinun tarvitse olla ilkeä äitipuoli. Ihan tavallinen äitikin yleensä tarvitsee kodin miehensä kuoleman jälkeen. Ja siinä tilanteessa tavallisimmin ollaan äärimmäisen väsyneitä ja voimattomia, muuttohaluja tuskin löytyy.

"Ihan tavallinen äitikin yleensä"

Hyväkinkö perustelu? ;D
        Toimivuus on minulle tärkeintä. Miksi jäädä liian isoon vaivalloisempaan asuntoon, jos on mahdollista ostaa toimivampi sopivan kokoinen sopivasta paikasta? Jos jäisin tähän KOTIIN, niin lapset tai joku joutuisivat olemaan avuksi. Lapset eivät saisi perintöä ja lisäksi joutuisivat keskellä oman elämänsä ruuhkavuosia juoksemaan leskiäidin apuna. Mitä hyövää moinen. Lisäksi leskiäiti, jos tämän ketjun neuvoista ottaa oppia, pisteyttäisi lapsiaan, miten kellekin perintöä suo.
        Ei kivaa.
        Jos hankin toimivan uuden kodin itselleni, niin pärjään itse tarvitsematta vaivata ketään. Tykkään pärjätä ja pärjätä ylikin jonkun muun pärjäämisrajan, jos ei ole keinoja pitää käyttää konsteja :) Ongelmiin ratkaisun keksiminen on hyvin hauskaa ja antaa suorastaan riemukkaita ilon kiljahduksia, Puhumattakaan siitä, että varmaan hidastaa tai jopa estää dementoitumista.

Hyvää kasvatusta vanhenemiseen sain, kun yhdessä vaiheessa elämääni hempeennyin ja halusin auttaa erään järjestön jäsenenä vanhoja ihmisiä selviämään omassa kodissaan. Hemmet (ruotsalaiset asuvat hemmetissä) , niin siis hemmett millaisia nuo vanhat olivat. Olivat äkseeraavia ja vaatimuksia oli vaikka mitä. Sellaista pitää tehdä ja sellaista, joita he itse aivan hyvin vähän vaivautumalla kykenevät tekemään, mutta kun kerran saivat jonkun peukaloruuviinsa, niin siitä kiristettiin kaikki mehut pois. Vielä saat tehdä tuon ja tuon. Korvaus, joka järjestön antamasta avusta oli alle 5€/tunti.
        Itse en aio perheeni nuorempia äkseerata perintöä porkkanana edessään heiluttaen. Keksin mukavampaa tekemistä rakkaiden ljälkeläisteni kanssa. Ammatti-ihmisille maksan työstään ja he tekevät esim. siivoustyön nopeammin ja hyvillä aineilla ja välineillä kuin muiden alojen osaajalapseni ja lapsenlapseni.

Vanha ihminenkin on aikuinen ja tulee sillä tavalla käyttäytyä.

• korvatnäkyypuskasta

miksi tellukka on mennyt puskaan vänkkäämään? eikö se enää ole rehtiä olla sininen?

• FMFM

Tilanteita on monenlaisia. Aloittajan tapauksessa pesässä ilmeisesti ei ollut enempää omaisuutta kuin asunto ja ja sen verran rahaa, että sillä maksettiin miesvainajan lasten perintöverot. Nämä maksetut verot on tietysti osa perintöä. Tässä tilanteessa lapset eivät kohtuudella voi odottaa muuta nyt heti. Loppu perintö tulee aikanaan leskenkin kuoltua.

Jos pesässä olisi ollut asunnon lisäksi muuta varallisuutta niin paljon, että lapset voisivat siitä saada perintöosansa, olisi järkevintä tehdä ositus ja jakaa perintö. Silloin leski olisi itsenäinen ja riippumaton lapsipuolten oikuista. Ja leski saisi asua rauhassa omassa kodissaan elämänsä loppuun tai voisi myös itsenäisesti myydä asunnon ja muuttaa mieluisampaan asuntoon, ellei haluaisi muistojen kodissa asua. Läheskään aina ei muuta omaisuutta kuitenkaan merkittävästi ole. Usein ei ole yhtään mitään, ei omaa asuntoakaan.

Meillä on kyllä sellainen juttu, että vanhempani saavat käyttää kaiken omaan elämiseensä. Perintöjä ei kukaan lapsista ole kärkkymässä. Vanhempani ovat omalla työllään kotinsa hankkineet ja eläkkeidensä eteen vuosikymmenet raataneet. Heidän vähäinen varallisuutensa kuuluu heille. Me lapset saimme kodin, kasvatuksen ja koulutuksen nuorina, nyt tulemme hyvin toimeen omillamme ja tarvittaessa autamme vanhempiammekin. Muualla voi tietysti olla toisin, mutta meillä tosiaan näin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      397
      8553
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      170
      2891
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1232
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1008
    5. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      64
      928
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      916
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      913
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      893
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      852
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      822
    Aihe