Plotterin näytöllä takaperin

epätietoinenporista

Plotterin näytöllä on veneen kuva, joka etenee normaalisti keula kohti etenemissuuntaa. Mikä siinä on, kun toisinaan mennään näytöllä kylki edellä ja juhannuksen erikoisuutena vene liikkui kartalla perä edellä. Asetuksia en ole välillä muuttanut. Kyseessä Raymarinen E-sarjan plotteri ja Navionicsin kartat. Kuinka tuon saa asetettua siten, että se paatti etenisi plotterilla aina keula edellä, paitsi silloin kun on pakki päällä?

38

4784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta tuntuu että Sinulla on vakava ongelma Fluxgate kompassin kanssa. Plotteri siirtää veneen iconi GPS tietojen mukaan mutta iconin pyöriminen perustuu kompassi tietoihin....

      • epätietoinenporista

        Voisko toi olla sitten maadoitus tai liitin vika fluxgaten ja autopilotin, plotterin jne välillä. Netissä oli fluxgateen liittyen tarinaa, pitää alkaa selvittää.


      • tietoinen_
        epätietoinenporista kirjoitti:

        Voisko toi olla sitten maadoitus tai liitin vika fluxgaten ja autopilotin, plotterin jne välillä. Netissä oli fluxgateen liittyen tarinaa, pitää alkaa selvittää.

        Autopilotti ohjannee kompassin mukaan ja jos se toimii, pitäisi datan kulkea oikein plotterillekin. Siis näin, jos data kulkee kaikille laitteille samaa väylää. Minkä valmistajan laitteista on kyse, eli mitä dataväylää käytetään? Näytölle tieto tulee, kuten LonelyBird kirjoitti.


      • PieniPiruVasempaan

        Mistä tuo fluxgate tuli?
        Ei ainakaan aloittajalta,.
        Onko tässä aloittaja juttelemassa itsensä kanssa?

        Voihan paikka- ja suuntatieto tulla GPS-antennista tai kokonaan toiselta laitteelta.


      • lue.tarkemmin
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Mistä tuo fluxgate tuli?
        Ei ainakaan aloittajalta,.
        Onko tässä aloittaja juttelemassa itsensä kanssa?

        Voihan paikka- ja suuntatieto tulla GPS-antennista tai kokonaan toiselta laitteelta.

        Voisihan olla periaatteessa kyse gps-antennista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodeenäköisenä jo harvinaisuutensa takia. Tarkemmin ei sanottu, että keulaviiva olisi plotterilla oikein, jos sitä on asetettu, mutta joka tapauksessa vene etenee näytöllä poukkoilematta, eli oikein laskettua COG:tä. Ja kuten ylempänä on selvitetty, veneen kuva plotterilla on plotterin saaman kompassitiedon mukainen. Käytännössä jäljelle sitä suuntatietoa antamaan fluxgate-kompassi, jossa voi tietenkin olla moniakselinen gyro apuna. Kaikenlaista tietoa, mitä ei suoraan ole sanottu, voi lukea rivien väleistä.


      • Tyrnäväntorpedo
        lue.tarkemmin kirjoitti:

        Voisihan olla periaatteessa kyse gps-antennista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodeenäköisenä jo harvinaisuutensa takia. Tarkemmin ei sanottu, että keulaviiva olisi plotterilla oikein, jos sitä on asetettu, mutta joka tapauksessa vene etenee näytöllä poukkoilematta, eli oikein laskettua COG:tä. Ja kuten ylempänä on selvitetty, veneen kuva plotterilla on plotterin saaman kompassitiedon mukainen. Käytännössä jäljelle sitä suuntatietoa antamaan fluxgate-kompassi, jossa voi tietenkin olla moniakselinen gyro apuna. Kaikenlaista tietoa, mitä ei suoraan ole sanottu, voi lukea rivien väleistä.

        En ole kuullut plotterista ilman GPS antennia.
        Millä tavalla se määrittelee aluksen paikan?


      • lue.tarkemmin
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        En ole kuullut plotterista ilman GPS antennia.
        Millä tavalla se määrittelee aluksen paikan?

        Piti kirkoittaman gps-kompassi, joka onkin aivan toinen juttu.


      • epätietoinenporista
        lue.tarkemmin kirjoitti:

        Voisihan olla periaatteessa kyse gps-antennista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodeenäköisenä jo harvinaisuutensa takia. Tarkemmin ei sanottu, että keulaviiva olisi plotterilla oikein, jos sitä on asetettu, mutta joka tapauksessa vene etenee näytöllä poukkoilematta, eli oikein laskettua COG:tä. Ja kuten ylempänä on selvitetty, veneen kuva plotterilla on plotterin saaman kompassitiedon mukainen. Käytännössä jäljelle sitä suuntatietoa antamaan fluxgate-kompassi, jossa voi tietenkin olla moniakselinen gyro apuna. Kaikenlaista tietoa, mitä ei suoraan ole sanottu, voi lukea rivien väleistä.

        Luulen, että kyse on juuri fluxgate-kompassista. En ole ehtinyt vielä tutkia asiaa. Reiskan E-sarjan plotterissa on sisäinen gps-antenni, eli en usko että sen kanssa olisi hämminkiä. Mulla tuo fluxgate-mötikkä on sellaisessa paikassa, ettei sen vieressä pitäisi olla mitään magneettista materiaalia. Täytyy tarkistaa asia.


    • Suunnat_sekaisin

      Minulla oli samanlainen ongelma Raymarinen plotteri- ja autopilottiyhdistelmän kanssa viikko sitten Tallinnan reissulla. Etsin vikaa liitoksista yms. tuloksitta. Vika korjautui, kun tein laitteelle tehdasasetusten palautuksen. Tämän jälkeen tosin piti tehdä kalibroinnit uusiksi ajamalla ympyrää Tallinnanlahdella jne.

      • Suunnat_sekaisin

        Tehdasasetusten palautus tehtiin siis autopilotille, jossa Fluxgate-kompassi on.


    • NäinKäviKerran

      Magneetilla varustettu taskulamppu Fluxgate anturin lähellä?

    • seppomartti

      Fluxgate kompassi on arka raudalle ( kaljatölkit, työkalut, säilykkeet?) ja tietenkin magneetille ( känny?), Nämä virhelähteet metriä kauemmaksi. Muttei tällaiset magneettiset häiriöt ole aiheuttaneet minulla kuvattua peruutusnäyttöä plotterilla vaan esim kalibroonti oli mahdoton.

      • eksytään

        Fluxgate on ihka tavallinen magneettikompassi, ei sinällään poikkea mitenkään tavallisesta kompassista. Noista häiriölähteistä onneksi kaljatölkit ovat alumiinisena epämagneettisia, mutta työkalut voivat olla pahoja. Varsinkin ruuvarit on usein jopa tarkoituksella magnetoituja ja muodoltaan tehokkaita häiriöitä. Edellä mainittu magneetillinen taskulamppu, tai kuten itse olen saanut kokea, venepölynimurin kenttämagneetit käytännössä lukitsevat kompassin näytön johonkin lukemaan lähelle anturia joutuessaan. Silloin ei kompassin ohjaama autopilottikaan suuntaa pidä. Eikä tietenkään onnistu kalibrointi sen paremmin.


    • venevinossa

      Minulla on myös Raymarinen plotteri- ja autopilottiyhdistelmä. Vene on ajanut plottterilla jo monta vuotta melko lailla vinossa kyljellään. Tähän ei ole auttanut pilotin kalibroinnit.

    • Ariel371

      Kun tilanne on päällä, tutki vastaako pilotin suuntanäytön lukema veneen kompassin näyttämää vai onko se käänteissuunta. Pulma ei vaikuta autopilotin toimintaan, suuntakorjaukset menevät edelleen oikein. Sen sijaan tuulimittarin tosituulilaskennan tuo virhe sekoittaa.
      Korjaus sillä kahden kierroksen kalibrointiohjelmalla.

      • seppomartti

      • Ariel371
        seppomartti kirjoitti:

        Ariel , ottaisitko yhteyden ihan muussa asiassa.
        [email protected]

        Laitoin mailin. Terveisin Lagosista.


    • kohtalaivuri

      jos menet perä edellä niin silloin etenemistä kutsutaan peruuttamiseksi, ei sen kummenpaan.
      se taidettiin tosin opettaa vasta rannikkolaivurikurssillä ei vielä saaristossa.

    • Tyrnäväntorpedo

      Olen törmännyt tuohon veneen asento-ongelmaan silloin, kun kulkusuunnan määrittää GPS-antenni liikkeen perusteella. Oletuksena on, että keula on siinä suunnassa, mihin liike tpahtuu.
      Jos purjevene liikkuu hitaasti ja heiluu voimakkasti, nopein liike on sivusuunnassa ja keula voi plotterilla näyttää melkein mihin suuntaan tahansa.

      • ei.noinkaan

        Veneen heiluminen ei vaikuta paikannuksenn sitä tai tätä. Purjeveneessä antennia ei ikinä asenneta maston huipuun, jonka liikkeet olisivatkin jo paikannuksen kannalta merkittäviä. Tiettävästi myöskään gps-vastaanottimet eivät koskaan suodattamatta laske suuntaa ja nopeutta kahden peräkkäisen paikkatiedon väliltä.


      • Tyrnäväntorpedo
        ei.noinkaan kirjoitti:

        Veneen heiluminen ei vaikuta paikannuksenn sitä tai tätä. Purjeveneessä antennia ei ikinä asenneta maston huipuun, jonka liikkeet olisivatkin jo paikannuksen kannalta merkittäviä. Tiettävästi myöskään gps-vastaanottimet eivät koskaan suodattamatta laske suuntaa ja nopeutta kahden peräkkäisen paikkatiedon väliltä.

        Tässä on vastakkain sinun käsityksesi ja minun kokemukseni.
        Palataan, kun sinulla on kokemusta.


      • Geepeeässä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tässä on vastakkain sinun käsityksesi ja minun kokemukseni.
        Palataan, kun sinulla on kokemusta.

        Torpiidou, luulen että sun kokemuksissasi on menneet kompassit ja geepeeässät sekaisin.


      • Jfhrhkl
        Geepeeässä kirjoitti:

        Torpiidou, luulen että sun kokemuksissasi on menneet kompassit ja geepeeässät sekaisin.

        Tai ehkä se on tuulimittari jonka olet sekoittanut gpsään? Sen suunta keikkuu sinne tänne kun ei juuri tuule ja vene keikkuu.


      • Tyrnäväntorpedo
        Geepeeässä kirjoitti:

        Torpiidou, luulen että sun kokemuksissasi on menneet kompassit ja geepeeässät sekaisin.

        Luulet paljon muutakin.


      • älä.luule
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Luulet paljon muutakin.

        Onhan jo luulokin parempi kuin tyrijän täysi tietämättömyys.


      • Tyrnäväntorpedo
        älä.luule kirjoitti:

        Onhan jo luulokin parempi kuin tyrijän täysi tietämättömyys.

        Olet vain kateellinen :D


      • paljokosulla
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tässä on vastakkain sinun käsityksesi ja minun kokemukseni.
        Palataan, kun sinulla on kokemusta.

        Vasta runsaat 30 v kokemusta gps-järjestelmistä. Vajaa 30 v sitten oli jo varaa sellainen veneeseenkin ostaa, sitä ennen vain työkäytössä.


    • Suuntikas

      GPS:llä ei ole veneen keulan suuntatietoa. Jos se ei saa suuntatietoa mistään muualta, se näyttää nuolta siihen suuntaan, mihin GPS etenee, menipä vene vaikka poikittain ko suuntaan.

      Kun se saa suuntatiedon (Heading) joltain muulta laitteelta, näyttää se nuolta siihen suuntaan. Jos sunntatietolähteestä on esim. kalibrointi hukkunut, saattaa nuoli olla hassuun suuntaan.

      On myös mahdollista, että suuntatietoa tuottava laite on hukannut offsettinsa (on resetoitunut), jolloin voisi helposti tulla juurikin tuo 180 asteen virhe.

      Katso plotteristasi, mistä se saa suuntatiedon (voi olla useita potentiaalisia lähteitä), ja sen mukaan tarkista ko laitteen asetuksen ja kalibrointi. Nuolen pitäisi oieta.

      • Heading

        Hyvä pointti. Aloittaja, vastaako plotterin heading-tieto veneen kuvakkeen outoa asentoa?


      • epätietoinenporista
        Heading kirjoitti:

        Hyvä pointti. Aloittaja, vastaako plotterin heading-tieto veneen kuvakkeen outoa asentoa?

        En tiedä, enkä pysty nyt tarkistamaan. Hyvä vinkki, laitan vahvistuksen kun pääsen taas vesille ja homma selviää.


      • logiikan.palaset

        Kompassin täydellinen kalibroinnin hukkuminen estäisi autopilotin toiminnan. Hukattu offset taas pitäisi headingin suunnilleen vakiopoikkeamassa plotterin keulaviivasta. Koska kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei vaikuttaisi olevan totta, on todennäköisin syy plotterin asetuksissa tiedon lähteen osalta. Epätodennäköisempi vaihtoehto on se, että jossain dataväylässä on katkos. Tieto ilmeisesti kuitenkin kulkee kompassin ja autopilotin välillä, joten verkon rakennetta näkemättä ei mielikuvitus heti sitä vaihtoehtoa ymmärtäisi.


      • Tyrnäväntorpedo
        logiikan.palaset kirjoitti:

        Kompassin täydellinen kalibroinnin hukkuminen estäisi autopilotin toiminnan. Hukattu offset taas pitäisi headingin suunnilleen vakiopoikkeamassa plotterin keulaviivasta. Koska kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei vaikuttaisi olevan totta, on todennäköisin syy plotterin asetuksissa tiedon lähteen osalta. Epätodennäköisempi vaihtoehto on se, että jossain dataväylässä on katkos. Tieto ilmeisesti kuitenkin kulkee kompassin ja autopilotin välillä, joten verkon rakennetta näkemättä ei mielikuvitus heti sitä vaihtoehtoa ymmärtäisi.

        Googleti aiheesta ja maailmalla on sellaisia kokemuksia, että huono kontakti fluxgate kompassin johdoissa voisi aiheuttaa tuollaisen ilmiön.


      • logiikan.palaset
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Googleti aiheesta ja maailmalla on sellaisia kokemuksia, että huono kontakti fluxgate kompassin johdoissa voisi aiheuttaa tuollaisen ilmiön.

        Tietenkin voisi, mutta silloin ajelisi autopilotti yhtä päättömästi.


      • Suuntikas
        logiikan.palaset kirjoitti:

        Tietenkin voisi, mutta silloin ajelisi autopilotti yhtä päättömästi.

        Paitsi jos autopilotti ajaa omalla kompassillaan ja gps näyttää toisen kompassin suuntatietoa... joka pätkii


      • Tyrnäväntorpedo

      • logiikan.palaset
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Valitse myrkkysi :D

        http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-268775.html
        http://www.sailnet.com/forums/electronics/68751-raymarine-boat-position-180-degrees-off.html
        http://raymarine.ning.com/forum/topics/smart-heading-sensor-off-180-degrees

        Jos noista jotain oppii, niin sen, ettei ikinä reiskaa. Tosin olen sen tiennyt jo ennestään.

        Pitäisi kuitenkin jotain reiskakielestä ymmärtää, eli tuntea mallimerkintöjä tietääkseen, onko noista aloittajalle arvoa. Kaikki keissit olivat kuitenkin sellaisia, joissa on tullut pysvä 180 asteen suunnanmuutos, aloittaja menee välillä kylkimyyryä, välillä perä edellä.


    • Realsailor

      Kokemukseni perusteella olen varma että vika netflixissä.

      • Tyrnäväntorpedo

        Tai viasatissa....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      64
      2554
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      189
      1821
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1554
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1363
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      165
      1288
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      81
      1138
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      999
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      780
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      750
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      54
      705
    Aihe