Plotterin näytöllä takaperin

epätietoinenporista

Plotterin näytöllä on veneen kuva, joka etenee normaalisti keula kohti etenemissuuntaa. Mikä siinä on, kun toisinaan mennään näytöllä kylki edellä ja juhannuksen erikoisuutena vene liikkui kartalla perä edellä. Asetuksia en ole välillä muuttanut. Kyseessä Raymarinen E-sarjan plotteri ja Navionicsin kartat. Kuinka tuon saa asetettua siten, että se paatti etenisi plotterilla aina keula edellä, paitsi silloin kun on pakki päällä?

40

5366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta tuntuu että Sinulla on vakava ongelma Fluxgate kompassin kanssa. Plotteri siirtää veneen iconi GPS tietojen mukaan mutta iconin pyöriminen perustuu kompassi tietoihin....

      • epätietoinenporista

        Voisko toi olla sitten maadoitus tai liitin vika fluxgaten ja autopilotin, plotterin jne välillä. Netissä oli fluxgateen liittyen tarinaa, pitää alkaa selvittää.


      • tietoinen_
        epätietoinenporista kirjoitti:

        Voisko toi olla sitten maadoitus tai liitin vika fluxgaten ja autopilotin, plotterin jne välillä. Netissä oli fluxgateen liittyen tarinaa, pitää alkaa selvittää.

        Autopilotti ohjannee kompassin mukaan ja jos se toimii, pitäisi datan kulkea oikein plotterillekin. Siis näin, jos data kulkee kaikille laitteille samaa väylää. Minkä valmistajan laitteista on kyse, eli mitä dataväylää käytetään? Näytölle tieto tulee, kuten LonelyBird kirjoitti.


      • PieniPiruVasempaan

        Mistä tuo fluxgate tuli?
        Ei ainakaan aloittajalta,.
        Onko tässä aloittaja juttelemassa itsensä kanssa?

        Voihan paikka- ja suuntatieto tulla GPS-antennista tai kokonaan toiselta laitteelta.


      • lue.tarkemmin
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Mistä tuo fluxgate tuli?
        Ei ainakaan aloittajalta,.
        Onko tässä aloittaja juttelemassa itsensä kanssa?

        Voihan paikka- ja suuntatieto tulla GPS-antennista tai kokonaan toiselta laitteelta.

        Voisihan olla periaatteessa kyse gps-antennista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodeenäköisenä jo harvinaisuutensa takia. Tarkemmin ei sanottu, että keulaviiva olisi plotterilla oikein, jos sitä on asetettu, mutta joka tapauksessa vene etenee näytöllä poukkoilematta, eli oikein laskettua COG:tä. Ja kuten ylempänä on selvitetty, veneen kuva plotterilla on plotterin saaman kompassitiedon mukainen. Käytännössä jäljelle sitä suuntatietoa antamaan fluxgate-kompassi, jossa voi tietenkin olla moniakselinen gyro apuna. Kaikenlaista tietoa, mitä ei suoraan ole sanottu, voi lukea rivien väleistä.


      • Tyrnäväntorpedo
        lue.tarkemmin kirjoitti:

        Voisihan olla periaatteessa kyse gps-antennista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodeenäköisenä jo harvinaisuutensa takia. Tarkemmin ei sanottu, että keulaviiva olisi plotterilla oikein, jos sitä on asetettu, mutta joka tapauksessa vene etenee näytöllä poukkoilematta, eli oikein laskettua COG:tä. Ja kuten ylempänä on selvitetty, veneen kuva plotterilla on plotterin saaman kompassitiedon mukainen. Käytännössä jäljelle sitä suuntatietoa antamaan fluxgate-kompassi, jossa voi tietenkin olla moniakselinen gyro apuna. Kaikenlaista tietoa, mitä ei suoraan ole sanottu, voi lukea rivien väleistä.

        En ole kuullut plotterista ilman GPS antennia.
        Millä tavalla se määrittelee aluksen paikan?


      • lue.tarkemmin
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        En ole kuullut plotterista ilman GPS antennia.
        Millä tavalla se määrittelee aluksen paikan?

        Piti kirkoittaman gps-kompassi, joka onkin aivan toinen juttu.


      • epätietoinenporista
        lue.tarkemmin kirjoitti:

        Voisihan olla periaatteessa kyse gps-antennista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodeenäköisenä jo harvinaisuutensa takia. Tarkemmin ei sanottu, että keulaviiva olisi plotterilla oikein, jos sitä on asetettu, mutta joka tapauksessa vene etenee näytöllä poukkoilematta, eli oikein laskettua COG:tä. Ja kuten ylempänä on selvitetty, veneen kuva plotterilla on plotterin saaman kompassitiedon mukainen. Käytännössä jäljelle sitä suuntatietoa antamaan fluxgate-kompassi, jossa voi tietenkin olla moniakselinen gyro apuna. Kaikenlaista tietoa, mitä ei suoraan ole sanottu, voi lukea rivien väleistä.

        Luulen, että kyse on juuri fluxgate-kompassista. En ole ehtinyt vielä tutkia asiaa. Reiskan E-sarjan plotterissa on sisäinen gps-antenni, eli en usko että sen kanssa olisi hämminkiä. Mulla tuo fluxgate-mötikkä on sellaisessa paikassa, ettei sen vieressä pitäisi olla mitään magneettista materiaalia. Täytyy tarkistaa asia.


    • Suunnat_sekaisin

      Minulla oli samanlainen ongelma Raymarinen plotteri- ja autopilottiyhdistelmän kanssa viikko sitten Tallinnan reissulla. Etsin vikaa liitoksista yms. tuloksitta. Vika korjautui, kun tein laitteelle tehdasasetusten palautuksen. Tämän jälkeen tosin piti tehdä kalibroinnit uusiksi ajamalla ympyrää Tallinnanlahdella jne.

      • Suunnat_sekaisin

        Tehdasasetusten palautus tehtiin siis autopilotille, jossa Fluxgate-kompassi on.


    • NäinKäviKerran

      Magneetilla varustettu taskulamppu Fluxgate anturin lähellä?

    • seppomartti

      Fluxgate kompassi on arka raudalle ( kaljatölkit, työkalut, säilykkeet?) ja tietenkin magneetille ( känny?), Nämä virhelähteet metriä kauemmaksi. Muttei tällaiset magneettiset häiriöt ole aiheuttaneet minulla kuvattua peruutusnäyttöä plotterilla vaan esim kalibroonti oli mahdoton.

      • eksytään

        Fluxgate on ihka tavallinen magneettikompassi, ei sinällään poikkea mitenkään tavallisesta kompassista. Noista häiriölähteistä onneksi kaljatölkit ovat alumiinisena epämagneettisia, mutta työkalut voivat olla pahoja. Varsinkin ruuvarit on usein jopa tarkoituksella magnetoituja ja muodoltaan tehokkaita häiriöitä. Edellä mainittu magneetillinen taskulamppu, tai kuten itse olen saanut kokea, venepölynimurin kenttämagneetit käytännössä lukitsevat kompassin näytön johonkin lukemaan lähelle anturia joutuessaan. Silloin ei kompassin ohjaama autopilottikaan suuntaa pidä. Eikä tietenkään onnistu kalibrointi sen paremmin.


    • venevinossa

      Minulla on myös Raymarinen plotteri- ja autopilottiyhdistelmä. Vene on ajanut plottterilla jo monta vuotta melko lailla vinossa kyljellään. Tähän ei ole auttanut pilotin kalibroinnit.

    • Ariel371

      Kun tilanne on päällä, tutki vastaako pilotin suuntanäytön lukema veneen kompassin näyttämää vai onko se käänteissuunta. Pulma ei vaikuta autopilotin toimintaan, suuntakorjaukset menevät edelleen oikein. Sen sijaan tuulimittarin tosituulilaskennan tuo virhe sekoittaa.
      Korjaus sillä kahden kierroksen kalibrointiohjelmalla.

      • seppomartti

      • Ariel371
        seppomartti kirjoitti:

        Ariel , ottaisitko yhteyden ihan muussa asiassa.
        [email protected]

        Laitoin mailin. Terveisin Lagosista.


    • kohtalaivuri

      jos menet perä edellä niin silloin etenemistä kutsutaan peruuttamiseksi, ei sen kummenpaan.
      se taidettiin tosin opettaa vasta rannikkolaivurikurssillä ei vielä saaristossa.

    • Tyrnäväntorpedo

      Olen törmännyt tuohon veneen asento-ongelmaan silloin, kun kulkusuunnan määrittää GPS-antenni liikkeen perusteella. Oletuksena on, että keula on siinä suunnassa, mihin liike tpahtuu.
      Jos purjevene liikkuu hitaasti ja heiluu voimakkasti, nopein liike on sivusuunnassa ja keula voi plotterilla näyttää melkein mihin suuntaan tahansa.

      • ei.noinkaan

        Veneen heiluminen ei vaikuta paikannuksenn sitä tai tätä. Purjeveneessä antennia ei ikinä asenneta maston huipuun, jonka liikkeet olisivatkin jo paikannuksen kannalta merkittäviä. Tiettävästi myöskään gps-vastaanottimet eivät koskaan suodattamatta laske suuntaa ja nopeutta kahden peräkkäisen paikkatiedon väliltä.


      • Tyrnäväntorpedo
        ei.noinkaan kirjoitti:

        Veneen heiluminen ei vaikuta paikannuksenn sitä tai tätä. Purjeveneessä antennia ei ikinä asenneta maston huipuun, jonka liikkeet olisivatkin jo paikannuksen kannalta merkittäviä. Tiettävästi myöskään gps-vastaanottimet eivät koskaan suodattamatta laske suuntaa ja nopeutta kahden peräkkäisen paikkatiedon väliltä.

        Tässä on vastakkain sinun käsityksesi ja minun kokemukseni.
        Palataan, kun sinulla on kokemusta.


      • Geepeeässä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tässä on vastakkain sinun käsityksesi ja minun kokemukseni.
        Palataan, kun sinulla on kokemusta.

        Torpiidou, luulen että sun kokemuksissasi on menneet kompassit ja geepeeässät sekaisin.


      • Jfhrhkl
        Geepeeässä kirjoitti:

        Torpiidou, luulen että sun kokemuksissasi on menneet kompassit ja geepeeässät sekaisin.

        Tai ehkä se on tuulimittari jonka olet sekoittanut gpsään? Sen suunta keikkuu sinne tänne kun ei juuri tuule ja vene keikkuu.


      • Tyrnäväntorpedo
        Geepeeässä kirjoitti:

        Torpiidou, luulen että sun kokemuksissasi on menneet kompassit ja geepeeässät sekaisin.

        Luulet paljon muutakin.


      • älä.luule
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Luulet paljon muutakin.

        Onhan jo luulokin parempi kuin tyrijän täysi tietämättömyys.


      • Tyrnäväntorpedo
        älä.luule kirjoitti:

        Onhan jo luulokin parempi kuin tyrijän täysi tietämättömyys.

        Olet vain kateellinen :D


      • paljokosulla
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tässä on vastakkain sinun käsityksesi ja minun kokemukseni.
        Palataan, kun sinulla on kokemusta.

        Vasta runsaat 30 v kokemusta gps-järjestelmistä. Vajaa 30 v sitten oli jo varaa sellainen veneeseenkin ostaa, sitä ennen vain työkäytössä.


    • Suuntikas

      GPS:llä ei ole veneen keulan suuntatietoa. Jos se ei saa suuntatietoa mistään muualta, se näyttää nuolta siihen suuntaan, mihin GPS etenee, menipä vene vaikka poikittain ko suuntaan.

      Kun se saa suuntatiedon (Heading) joltain muulta laitteelta, näyttää se nuolta siihen suuntaan. Jos sunntatietolähteestä on esim. kalibrointi hukkunut, saattaa nuoli olla hassuun suuntaan.

      On myös mahdollista, että suuntatietoa tuottava laite on hukannut offsettinsa (on resetoitunut), jolloin voisi helposti tulla juurikin tuo 180 asteen virhe.

      Katso plotteristasi, mistä se saa suuntatiedon (voi olla useita potentiaalisia lähteitä), ja sen mukaan tarkista ko laitteen asetuksen ja kalibrointi. Nuolen pitäisi oieta.

      • Heading

        Hyvä pointti. Aloittaja, vastaako plotterin heading-tieto veneen kuvakkeen outoa asentoa?


      • epätietoinenporista
        Heading kirjoitti:

        Hyvä pointti. Aloittaja, vastaako plotterin heading-tieto veneen kuvakkeen outoa asentoa?

        En tiedä, enkä pysty nyt tarkistamaan. Hyvä vinkki, laitan vahvistuksen kun pääsen taas vesille ja homma selviää.


      • logiikan.palaset

        Kompassin täydellinen kalibroinnin hukkuminen estäisi autopilotin toiminnan. Hukattu offset taas pitäisi headingin suunnilleen vakiopoikkeamassa plotterin keulaviivasta. Koska kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei vaikuttaisi olevan totta, on todennäköisin syy plotterin asetuksissa tiedon lähteen osalta. Epätodennäköisempi vaihtoehto on se, että jossain dataväylässä on katkos. Tieto ilmeisesti kuitenkin kulkee kompassin ja autopilotin välillä, joten verkon rakennetta näkemättä ei mielikuvitus heti sitä vaihtoehtoa ymmärtäisi.


      • Tyrnäväntorpedo
        logiikan.palaset kirjoitti:

        Kompassin täydellinen kalibroinnin hukkuminen estäisi autopilotin toiminnan. Hukattu offset taas pitäisi headingin suunnilleen vakiopoikkeamassa plotterin keulaviivasta. Koska kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei vaikuttaisi olevan totta, on todennäköisin syy plotterin asetuksissa tiedon lähteen osalta. Epätodennäköisempi vaihtoehto on se, että jossain dataväylässä on katkos. Tieto ilmeisesti kuitenkin kulkee kompassin ja autopilotin välillä, joten verkon rakennetta näkemättä ei mielikuvitus heti sitä vaihtoehtoa ymmärtäisi.

        Googleti aiheesta ja maailmalla on sellaisia kokemuksia, että huono kontakti fluxgate kompassin johdoissa voisi aiheuttaa tuollaisen ilmiön.


      • logiikan.palaset
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Googleti aiheesta ja maailmalla on sellaisia kokemuksia, että huono kontakti fluxgate kompassin johdoissa voisi aiheuttaa tuollaisen ilmiön.

        Tietenkin voisi, mutta silloin ajelisi autopilotti yhtä päättömästi.


      • Suuntikas
        logiikan.palaset kirjoitti:

        Tietenkin voisi, mutta silloin ajelisi autopilotti yhtä päättömästi.

        Paitsi jos autopilotti ajaa omalla kompassillaan ja gps näyttää toisen kompassin suuntatietoa... joka pätkii


      • Tyrnäväntorpedo

      • logiikan.palaset
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Valitse myrkkysi :D

        http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-268775.html
        http://www.sailnet.com/forums/electronics/68751-raymarine-boat-position-180-degrees-off.html
        http://raymarine.ning.com/forum/topics/smart-heading-sensor-off-180-degrees

        Jos noista jotain oppii, niin sen, ettei ikinä reiskaa. Tosin olen sen tiennyt jo ennestään.

        Pitäisi kuitenkin jotain reiskakielestä ymmärtää, eli tuntea mallimerkintöjä tietääkseen, onko noista aloittajalle arvoa. Kaikki keissit olivat kuitenkin sellaisia, joissa on tullut pysvä 180 asteen suunnanmuutos, aloittaja menee välillä kylkimyyryä, välillä perä edellä.


    • Realsailor

      Kokemukseni perusteella olen varma että vika netflixissä.

      • Tyrnäväntorpedo

        Tai viasatissa....


    • Anonyymi

      Laita suunta ylös silloin toimii oikein

      • Anonyymi

        Et tainnut lukea koko keskustelua.
        Kyseessä ei ollut tavallinen plotterijärjestelmä, vaan autopilotin suuntatietosysteemi.
        Nuo aloittajan kertomat ongelmat eivät muutenkaan sovi tavalliseen plotteriin.
        Antamasi ohje kyllä löytyy plotterin asetuksista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      207
      3576
    2. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      13
      3326
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      72
      2532
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      9
      2165
    5. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      2019
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      6
      1888
    7. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      40
      1708
    8. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1581
    9. Mikä kaivatussasi

      kolahti? 💥
      Ikävä
      72
      1153
    10. Kenen luo menisit nyt

      jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      74
      1130
    Aihe