Vanhoillislestaadiolaisuus

ja kielil-

lä puhuminen. Kun palstan otsikko on tua Vanhoillislestaadiolaisuus ja täällä puhutaan kielillä puhumisesta ja välillä hyvin kiivaastikin näköjään, niin onko vanh.lestadiolaisuus siis kielillä puhumista?

T: sivustaseurannut

14

1108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....x.

Ne eivät liity toisiinsa mitenkään. Tai hyvin vähän. Olisi parempiakin palstoja

• Pete

Vanhoillis-lestadiolaisuudessa esiintyy äärimmäisen harvoin kielilläpuhumisen armolahjaa. Muissa seurakunnissa tämä armolahja on selvästi yleisempi.

Luulen, että VL-liikkeen suhtautuminen kyseiseen armolahjaan on kieltäinen juuri sen vuoksi, koska sitä ei oman herätysliikkeen piirissä esiinny. "Koska me emme omista tuota armolahjaa, ei se voi olla Jumalasta".

• Jsvsj

Ja vielä sen verran että yrittäkää nyt jo vihdoinkin TAJUTA ettei tässä ole kysymys siitä VOIKO Jumala niitä tehdä. Tottakai Hän VOI, mutta niitä nyt vaan ei enää esiinny eli ilmeisesti Hän ei ainakaan tällä ajallamme niitä HALUA tehdä, -ainakaan hurmahenkien kokouksissa jotka eivät ole muuta kuin jumalanpilkkaamista.

Ei tule mennä merkkeihin, vaan sanaan.

Täyttä asiaa joka sana Larssilla!

Jatkan vielä sen verran, koska näiden hurmahenkien kuvitellun "palavamman" hengellisyyden kompastuksissa moni tulee vietellyksi:

-että Kun Raamatussa sanotaan: "VAIKKA minä puhuisin ihmisten tai enkelien kielellä...jne."

=> Niin se EI tarkoita sitä että ihmiselle olisi MAHDOLLISTA puhua enkelien kielellä!!!!!

Tämähän on juuri kohta johon kaikki hurmahenget kompastuvat, koska yksikään heistä ei TODISTETTAVASTI puhu "Jumalan kunniasta" olemassa olevalla kielellä, vaan itse keksityllä siansaksalla jossa ei ole päätä ei häntää!

Koska he puhuvat täysin järjetöntä ja päätöntä sekä vailla sisällöllistä merkitystä olevaa siansaksaa, niin he ovat vetäneet peitteekseen sen Raamatunkohdan joka puhuu "enkelien kielestä".

"VAIKKA minä puhuisin enkelien kielellä, en minä ilman rakkautta mitään olisi...jne."

Mutta tässä kohdassa EI sanota että ihmiselle olisi mahdollista puhua enkelien kielellä!!! Huomatkaa tämä!

Enkelien kieleksi karismaatikot kutsuvat puhettaan siksi, että se ei ole mitään olemassaolevaa kieltä, kuten tulisi olla jos kyse olisi oikeasta Raamatunmukaisesta kielilläpuhumisesta! KAIKKI/POIKKEUKSETTA Raamatussa olevat opetukset ja esimerkit kielilläpuhumisista ovat selitettävissä olevaa, olemassaolevaa järjellistä kieltä ei yksikään näistä ole puhunut "enkelien kieltä" eikä varsinkaan siansaksaa joka on Pyhän Hengen häpäisyä!

Ja tuosta Larssi jo kirjoittikin, että puhua "salaisuuksia Hengessä" tarkoittaa myös ilman muuta selitettävissä olevaa, olemassaolevaa järjellistä kieltä jossa on sisältö! Ja sisällön tulee olla Raamatun ilmoittamaa "Jumalankiittämistä ylistystä, puhumista Jumalan suurista teoista!" Ja vaikka puhuja ei ITSE sitä ymmärrä, niin se ei tarkoita että kysessää olisi joku käsittämätön olemassaolematon tai unohdettu tms. kieli, vaan puhuja itse vaan ei ymmärrä sitä!

Tuskin apostolitkaan itse oppimattomina miehinä helluntaina ymmärsivät mitä puhuivat mutta silti heidän kielensä olivat ymmärrettävissä olevaa puhetta jossa oli selkeä sisältö!

Mutta mikä on sisältö näiden huuhaa-äijien ja akkojen siansaksassa?

Minä olen kuullut monenlaista selitystä ja tulkkausta. esim. eräs parivaljakko toimi siten että toinen aina hoki muutamaa sanaa: "amonakontoores amonakontoores ja höpönlöpön" ja JOKA ikinen kerta, vaikka tuo puhuja vain hoki noita muutamaa sanaa niin "selitys" oli erilainen ja mitä pöyristyttävimpiä legendoja sisältävää potaskaa...

Samassa suossa rämpii kaikki jotka väittää puhuvansa kielillä! te olette todellakin langenneet kammottavaan jumalanpilkkaamiseen!

Mikä muu on niin häpeällistä kuin että uskovaisiksi itseään nimittävien joukoissa sallitaan julkisesti tuhansittain siansaksan puhujoita ja vieläpä OPETETAAN muillekin tätä houruoppia?

vastaus: ei mikään!

• Leenu.n
        Jsvsj kirjoitti:

Ja vielä sen verran että yrittäkää nyt jo vihdoinkin TAJUTA ettei tässä ole kysymys siitä VOIKO Jumala niitä tehdä. Tottakai Hän VOI, mutta niitä nyt vaan ei enää esiinny eli ilmeisesti Hän ei ainakaan tällä ajallamme niitä HALUA tehdä, -ainakaan hurmahenkien kokouksissa jotka eivät ole muuta kuin jumalanpilkkaamista.

Ei tule mennä merkkeihin, vaan sanaan.

Täyttä asiaa joka sana Larssilla!

Jatkan vielä sen verran, koska näiden hurmahenkien kuvitellun "palavamman" hengellisyyden kompastuksissa moni tulee vietellyksi:

-että Kun Raamatussa sanotaan: "VAIKKA minä puhuisin ihmisten tai enkelien kielellä...jne."

=> Niin se EI tarkoita sitä että ihmiselle olisi MAHDOLLISTA puhua enkelien kielellä!!!!!

Tämähän on juuri kohta johon kaikki hurmahenget kompastuvat, koska yksikään heistä ei TODISTETTAVASTI puhu "Jumalan kunniasta" olemassa olevalla kielellä, vaan itse keksityllä siansaksalla jossa ei ole päätä ei häntää!

Koska he puhuvat täysin järjetöntä ja päätöntä sekä vailla sisällöllistä merkitystä olevaa siansaksaa, niin he ovat vetäneet peitteekseen sen Raamatunkohdan joka puhuu "enkelien kielestä".

"VAIKKA minä puhuisin enkelien kielellä, en minä ilman rakkautta mitään olisi...jne."

Mutta tässä kohdassa EI sanota että ihmiselle olisi mahdollista puhua enkelien kielellä!!! Huomatkaa tämä!

Enkelien kieleksi karismaatikot kutsuvat puhettaan siksi, että se ei ole mitään olemassaolevaa kieltä, kuten tulisi olla jos kyse olisi oikeasta Raamatunmukaisesta kielilläpuhumisesta! KAIKKI/POIKKEUKSETTA Raamatussa olevat opetukset ja esimerkit kielilläpuhumisista ovat selitettävissä olevaa, olemassaolevaa järjellistä kieltä ei yksikään näistä ole puhunut "enkelien kieltä" eikä varsinkaan siansaksaa joka on Pyhän Hengen häpäisyä!

Ja tuosta Larssi jo kirjoittikin, että puhua "salaisuuksia Hengessä" tarkoittaa myös ilman muuta selitettävissä olevaa, olemassaolevaa järjellistä kieltä jossa on sisältö! Ja sisällön tulee olla Raamatun ilmoittamaa "Jumalankiittämistä ylistystä, puhumista Jumalan suurista teoista!" Ja vaikka puhuja ei ITSE sitä ymmärrä, niin se ei tarkoita että kysessää olisi joku käsittämätön olemassaolematon tai unohdettu tms. kieli, vaan puhuja itse vaan ei ymmärrä sitä!

Tuskin apostolitkaan itse oppimattomina miehinä helluntaina ymmärsivät mitä puhuivat mutta silti heidän kielensä olivat ymmärrettävissä olevaa puhetta jossa oli selkeä sisältö!

Mutta mikä on sisältö näiden huuhaa-äijien ja akkojen siansaksassa?

Minä olen kuullut monenlaista selitystä ja tulkkausta. esim. eräs parivaljakko toimi siten että toinen aina hoki muutamaa sanaa: "amonakontoores amonakontoores ja höpönlöpön" ja JOKA ikinen kerta, vaikka tuo puhuja vain hoki noita muutamaa sanaa niin "selitys" oli erilainen ja mitä pöyristyttävimpiä legendoja sisältävää potaskaa...

Samassa suossa rämpii kaikki jotka väittää puhuvansa kielillä! te olette todellakin langenneet kammottavaan jumalanpilkkaamiseen!

Mikä muu on niin häpeällistä kuin että uskovaisiksi itseään nimittävien joukoissa sallitaan julkisesti tuhansittain siansaksan puhujoita ja vieläpä OPETETAAN muillekin tätä houruoppia?

vastaus: ei mikään!

ilmoittaa totuuden. Itse muistan pienenä, kun radiosta tuli hartaus. Luulivat, että se on meikäläisten lähetys ja oikeaa puhetta... No, mä vain sanoin, että tuo ei ole oikeaa. Itsekään en osaa sanoa, miksi niin tein.

Minua toruttiin siitä, ettei niin saisi sanoa. Mutta pian kun lähetys oli ohi ja kerrottiin puhuja, ilmeni ettei se ollutkaan meikäläisiä.

Sitten puhujan kertomaa: joidenkin luo oli meikäläiset menneet parannusta saarnaamaan, nämä eivät kuitenkaan olleet tehneet parannusta silloin. Sitten näiden lapsi oli sanonut - oli se äiti ja isä tyhmä, kun ei tehneet parannusta. Mutta loppu hyvin, olivat ne käsittäneet parannuksen armon.

Edelleen kertomaa: isä oli epäuskoinen ja mennyt merelle (tai jonnekin vesille). Eksynyt sinne. Lapsi ollut huolissaan isästä. Mennyt rannalle huutelemaan: isä souda tänne päin täällä on koti. Palelluttanut siellä itsensä... Isä kuitenkin kuullut lapsen äänen ja löytänyt kotiin. No, lapsi sitten tullut kuolemansairaaksi ja kuollut. Mutta onnellista, että isä tämän jälkeen ymmärsi parannuksen armon.

• Leenu.n kirjoitti:

ilmoittaa totuuden. Itse muistan pienenä, kun radiosta tuli hartaus. Luulivat, että se on meikäläisten lähetys ja oikeaa puhetta... No, mä vain sanoin, että tuo ei ole oikeaa. Itsekään en osaa sanoa, miksi niin tein.

Minua toruttiin siitä, ettei niin saisi sanoa. Mutta pian kun lähetys oli ohi ja kerrottiin puhuja, ilmeni ettei se ollutkaan meikäläisiä.

Sitten puhujan kertomaa: joidenkin luo oli meikäläiset menneet parannusta saarnaamaan, nämä eivät kuitenkaan olleet tehneet parannusta silloin. Sitten näiden lapsi oli sanonut - oli se äiti ja isä tyhmä, kun ei tehneet parannusta. Mutta loppu hyvin, olivat ne käsittäneet parannuksen armon.

Edelleen kertomaa: isä oli epäuskoinen ja mennyt merelle (tai jonnekin vesille). Eksynyt sinne. Lapsi ollut huolissaan isästä. Mennyt rannalle huutelemaan: isä souda tänne päin täällä on koti. Palelluttanut siellä itsensä... Isä kuitenkin kuullut lapsen äänen ja löytänyt kotiin. No, lapsi sitten tullut kuolemansairaaksi ja kuollut. Mutta onnellista, että isä tämän jälkeen ymmärsi parannuksen armon.

sellaista tuli mieleen, että joka merkkiä pyytää, sitä ei anneta. Lopun aikana tulee monta petollista eksyttäjää, jotka tekevät ihmeitä ja voimallisia tekoja. "Merkin" perusteella ei pidä Jumalan valtakuntaa löydettämän.

• admata.

Vanhoillislestadiolaisuudessa ei juurikaan kielillä puhumista ole, eivätkä he usko kielilläpuhumiseen.

Raamatussa on kuitenkin mainintoja kielilläpuhumisen armolahjoista uskovaisten keskuudessa ja vanhoilliset väittävät kuitenkin uskovansa Raamattuun. Tätä kautta kielilläpuhuminen (tai ilmiön olemassa olon kiistäminen) koskettaa vanhoillislestadiolaisuutta.

ps. Jos olet oikeasti seurannutkin avauksia, niin tämänhän sinä jo tiesitkin;) Itse en ole vl, enkä ole tavannut uskottavaa kielillä puhumista missään.

pps. Ellei palstan seriffi olisi poistanut muutamia ns. armolahjoista kirjoitettuja kommentteja, niin kyseinen asia olisi saanut paljon vähemmän huomiota.

• myös

Vanhoillisilla ei ole myöskään korvakoruja, televisiota, meikkejä, rytmillistä musiikkia, hiuksissa värjäystä eikä ehkäisyäkään käytetä. Näistäkin keskustellaan avoimesti ja etsitään perusteita Raamatusta.

Noihin verraten onkin ihmeellistä miksi kielillä puhuminen on tabuaihe. Sehän kuitenkin selkeästi mainitaan Raamatussa.

• larssi

Joo, se on vaan niin että kaikkina aikoina on ollut niitä joille ei ole riittänyt "kuiva"; SANAAN pohjautuva hengellisyys, vaan on lähdetty tavoittelemaan suurempaa hengellisyyttä muihin verrattuna että olisi jotain erinomaisia "ilmestyksiä" yms. muille esitettävänä. varsinkin saarnamiehet on paljon rakentaneet suosiotaan tällaisten varaan.

Sitten kun ei niitä merkkejä kerran ole ruvennut tulemaan (eikä tietenkään tule!) niin on ruvettu TEHTAILEMAAN niitä itse esim. tunteellisen. lähes hypnoottisen musiikin, joukkohurmoksen, lihallisen kiihkoilun ym. keinoin. kädet pystyssä huojutaan jonkun musiikin tahdissa silmät ristissä... -kyllä on irstasta katseltavaa! ja sitten juoksennellaan helppoheikkien käsien alla "voiteluja" hakemassa ja kaatuilemassa...

-kukahan valvoisi näitä aikuisia lapsia joilla kontrolli heittää kärrynpyörää?

• Larssia?
        larssi kirjoitti:

Joo, se on vaan niin että kaikkina aikoina on ollut niitä joille ei ole riittänyt "kuiva"; SANAAN pohjautuva hengellisyys, vaan on lähdetty tavoittelemaan suurempaa hengellisyyttä muihin verrattuna että olisi jotain erinomaisia "ilmestyksiä" yms. muille esitettävänä. varsinkin saarnamiehet on paljon rakentaneet suosiotaan tällaisten varaan.

Sitten kun ei niitä merkkejä kerran ole ruvennut tulemaan (eikä tietenkään tule!) niin on ruvettu TEHTAILEMAAN niitä itse esim. tunteellisen. lähes hypnoottisen musiikin, joukkohurmoksen, lihallisen kiihkoilun ym. keinoin. kädet pystyssä huojutaan jonkun musiikin tahdissa silmät ristissä... -kyllä on irstasta katseltavaa! ja sitten juoksennellaan helppoheikkien käsien alla "voiteluja" hakemassa ja kaatuilemassa...

-kukahan valvoisi näitä aikuisia lapsia joilla kontrolli heittää kärrynpyörää?

Kun vastasit viestiini?

Kirjoituksesi oli hyvä niin kuin yleensäkin. Se ei vain nyt täsmentynyt mitenkään siihen minun kirjoitukseeni johon vastasit.

Ainoa mistä olen eri mieltä on tuo sulkuihin laittamasi "eikä tietenkään tule". Minä en sano, että tulee, enkä ei tule. Sanoisin etten tiedä.

Nythän oli vain kyse siitä kuuluuko kirjoitukset kielillä puhumisesta tälle palstalle vai ei. Sehän on osa vanhoillislestadiolaista ajattelutapaa, ettei kielillä puhumista ole oikeasti olemassa. Kyllä siitä silloin pitää voida pystyä keskustelemaan. Samoinhan keskustellaan siitäkin voiko saada synnit anteeksi ilman toista ihmistä.

• larssi

VL:kanta kielilläpuhumiseen on eri,,,Ymmärrämme, että Raamatussa oli erikielenlahja...Löpinää oon itsekkin kuullut, kun aikanani kävin helluntaiuskoisissa tilaisuukissa. En kaipaa ainakaan itse enää moista menoa. Ei pahalla, mutta tämä käsitys on minulla.

• larssi

Voi kun niin monet ovat saaneet maistaa väärää hengellisyyttä so. karismaattista ”show’ta”, josta niin monet ovatkin joutuneetkin eksymykseen. Esim. juuri helluntailaisuudessa opetetaan, että jollei puhu kielillä, ei ole saanut henkikastetta ts. täyttynyt hengellä. Helluntailaiset siis ovat tehneet kielilläpuhumisesta sakramentin. Tästä taas seuraa, että heillä on kahdenluokan kristittyjä, pidemmälle päässeet ovat täyttyneet hengellä ja sen merkkinä ”kielet”, sekä alemmanluokan kristittyjä jotka hakevat ”kielilläpuhumista” ja henkikastetta, keinolla millä hyvänsä. Koskaan tästä ei tule loppua, sillä antautua ja antautua pitäisi.

Tästä ovat monet veljet (ex- helluntailaiset) todistuksensa antaneet kun ovat oppineet riemuitsemaan autuudestaan: ”sata kertaa, kiitos Jeesus, ja saivat kielet”. Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua tai itse perkeleestä, valheen isästä ja mestarista.

Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu kielillä enemmän kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”. Jumalanlapsina emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi: Jumalan sana synnyttää uskon ja sakramentit pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen ja laulujen ynnä todistuksien kautta.

Luther sanoo: ”(Apt.8:17 ym.) tosin kerrotaan apostolien panneen kätensä kastettujen päälle, että nämä saisivat Pyhän Hengen. Tämän Paavilaiset soveltavat konfirmaatioon. Kätten päällepaneminen tapahtui sen vuoksi, että kastetut julkisesti havaittavin merkein saisivat Pyhän Hengen ja kykenisivät puhumaan, saarnaamaan evankeliumia, monilla kielillä. Tämä on kuitenkin jo aikaisin hävinnyt, ja jäljelle on jäänyt sitä muistuttava toimitus pappis- eli saarnaajan virkaan asettaminen eli vihkimisen yhteyteen” (Kirkkopostilla 1, uudenvuodenpäivä epistola saarna).
        Pyhä Raamattu on kirjoitettu, apostoleita ei enää ole ja sana merkein vahvistettu (Mark.16:20; Hebr.2:3). Raamattua ei voi enää sikäli vahvistaa. Murrosajan merkit siis, joita oli aina ja kaikkialla, ”osoittautuvat” lakanneiksi, sillä eihän enää ole murrosaikaakaan.

• Kiitos ei

Popular Symbolics (Engelder, Arndt, Graebner and Mayer, CPH 1934, ss.103-104. )
      Tällainen artikkeli oli Luterilainen lehdessä 1/2002. Tekijöistä päätellen kyseessä taitaa olla ns. Vanha Missourilainen opetus aiheesta. Suomennettuna se oli nimellä erityisistä armolahjoista.

Panin merkille seuraavat kohdat artikkelissa, jotka haluan kopioida tähän:
      ”Raamattu EI OPETA, että erityiset apostolisen ajan armolahjat kuuluvat kaikkina aikoina kirkon välttämättömään varustukseen. Niitä ei tarvita kirkon säännönmukaisessa työssä. Ne olivat poikkeuksellisia armolahjoja. JUMALA YHÄ TEKEE IHMEITÄ KIRKOSSA, mutta HÄN yksin RATKAISEE annettavien lahjojen tarpeen ja määrän, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin tahtoo" ). "Sen tähden missä on kristitty, siellä on vielä valta tehdä sellaisia merkkejä, jos siihen on tarvetta... Mutta koska evankeliumi on levinnyt kaikkeen maailmaan ja tullut tunnetuksi, ei ole tarpeen tehdä merkkejä kuten apostoleitten aikana." Luther, St.L. Xl, 957. (Ks. myös Kirkkopostilla Ill,s. 518.)”

”Kirkko omistaessaan armonvälineet ja niitä käyttäessään on täydellisesti varustettu työhönsä, Matt. 28:19s.; Room. 10: 17; 1 Kor. 11:26; Luuk. 16:29. Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80),”

”1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).”

”harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s.”

[Mark. 16] ”Jae 20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.”

Tuon vielä esiin yhden pikku pätkän.

Luterilainen lehdessä 1/1979 on Evangelical Lutheran Synodin (ELS) USA teologisen seminaarin vuodelta 1977 oleva kannanotto karismaattiseen liikkeeseen. Siinä on mielestäni ilmaistu aika hyvin muutama asia. En halua koko artikkelia kopsata tänne, mutta tuon muutaman kohdan esiin jos ne toisi jotain lisänäkemystä keskustekuun:

"Me emme usko, että parantamisen lahjaa, kykyä tehdä parantamisihmeitä, olisi annettu tämän päivän ihmisille, sillä tavoin kuin se oli annettu esim. apotoleille.

Me emme usko, että Pyhä Henki olisi antanut kielilläpuhumisen lahjan tämän päivän ihmisille. Meidän on sanottava, että siinäkin tapauksessa, että tämä lahja olisi annettu, se olisi varsin vähämerkityksellinen verrattaessa sitä Paavalin selitykseen samasta aiheesta ja varsin toisenlainen kuin nykypäivän karismaattisen liikkeen toiminta....

Nykyajan karismaattinen liike ei ole Pyhästä Hengestä. Tämä käy selväksi sen epäraamatullisesta asenteesta armonvälineisiin ja sen vääristä periaatteista ja käytännöstä kysymyksessä uskonveljellisestä yhteydestä. Pyhä Henki on sanan kautta ilmoittanut että kirkollinen yhteys täytyy todeta ja sitä tulee harjoittaa kirkon puhtaiden tuntomerkkien , Sanan ja sakramenttien perustalla....

Jos [karismaattisella] liikkeellä olisi Henki, se opettaisi ja pysyisi siinä, mitä Henki on ilmoittanut Sanassaan kirkollisesta yhteydestä ja armonvälineistä."

• larssi

Jep, näinhän se on, Minä tiedän paljon myös henkilökohtaisesti esim. vapaiden suuntien "siansaksasta", etten jaksa siitä enää kirjoittaa, elli joku "pakota".
        Niin "murrosajan merkit" ovat lakanneet, sillä ei oo murrosaikaan, mutta ennenmuuta raamattu on loppuun kirjoitettu ja sen sana "apostolisin" merkein vahvistettu, niinkuin sana kuuluu...

• on sellaista kieltä, ettei sitä ymmärrä...

Tässä Siionin laulusta:

Tule, Herra Jeesus sua odottaa,
      seurakunta taisteleva päällä maan.
      Pyhä Henki tulevaiset ilmoittaa
      Herran kansan maailmasta vieroittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2815
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      93
      1067
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      921
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      885
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      857
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      857
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      814
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      810
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      739
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      734
    Aihe