Megane Sport Tourer Tce 130 vs. Tipo 120 T-Jet SW

Euroopansuosikit

Tuollainen otsikon mukainen vertailupari kiinnostaisi. Eipä ole nåkynyt missään lehdissä tuosta vertailua. Uusimmassa TM:ssa on kyllä Skodan, BMW:n ja Renaultin maasturi/farmarivertailu, siis kunkin merkin osalta oma vertailu. Rellulla Megane/ Kadjar.
Tiposta olen lukenut viime vuoden lehdistä koeajoja, mutta ei mitään vertailua. No, näiden tietojen pohjalta täytyy tehdä tässä itse vertailu. Siis Meganen ja Tipon perusvarusteiset farkut. Molemmista edullisin varustetaso ja moottoriksi bensiinikäyttöiset turboversiot.
1. Ajettavuus (maantie/kaupunki) molemmissa kohtuullisen hyvä, ohjaustunto ei ehkä aivan paras mutta kohtuullisen vakaita menijöitä. Renault 8. Fiat 8.
2. Ääritilanteet. Tipossa kehuttu erinomaiseksi ääritilannekäytöstä ja siinä on paremmat jarrut. 100-0 km/h Renu pysähtyy 43 m matkalla, Tipo TL: n koejon mukaan reilut 41 metriä, TM testissä muistaakseni jopa alle 40 m. Renault 9. Fiat 10.
3. Mukavuus. Renaultin jousitus mukava maantienopeuksissa, mutta kaupungissa "maantiellä havaittu pehmeys on enää pelkkä muisto, terävät iskut tekevät ajamisesta epämiellyttävää ja pitävät korin ja matkustajat jatkuvassa liikkeessä".
"Fiatin jousitus toimii hidastetöyssyissä monia kilpailijoitaan paremmin, kuormattuna jousitus suodattaa epätasaisuuksia kiitettävän hyvällä prosentilla ja edustaa tältä osin luokkansa kärkipäätä". Renault 8. Fiat 9.
4. Sisämelu. Renaultissa on testien mukaan enemmän melua. Renault 7. Fiat 8.
5. Istuimet ja sisätilat. Molemmat ovat luokassaan tilavia autoja ja istuimet/ajoasento hyvät. Renault 8. Fiat 8.
6. Tavaratila ja muunneltavuus. Renault 8. Fiat 8.
7. Kulutus. Renaultin ilmoitettu kulutus 0,6 l sataselle Fiatia pienempi. Renault 8. Fiat 7.
8. Ylläpitokulut. Ajoneuvovero Renaultissa hieman pienempi pienemmän kulutuksen vuoksi, vakuutuksista en tiedä, huoltokulut ilmeisesti myös vähän pienemmät koska Fiatissa hieman tiheämpi huoltoväli. Renault 8. Fiat 7.
9. Kiihtyvyys. Molemmissa suunnilleen yhtä hyvä. Renault 8. Fiat 8.
10. Valot ja näkeminen. Molempien "hinnat alk." versioiden halogeenivalot kohtuulliset. Renault 7. Fiat 7.
11. Käytettävyys. Molemmissa on jonkinlainen kosketusnäyttö. Tipon perusvarusteisen Pop -version lämmityslaitteen säädöt perinteisiä, helppokäyttöisiä.. Mutta vähän vaikea sanoa kokonaisuuden kannalta kumpi parempi. Menköön tämäkin tasan Renault 8. Fiat 8.

Sitten vielä otetaan arvostelukriteereiksi kolariturvallisuustestit ja auton hinta. Nämä eivät yleensä ole suomalaisissa autolehdissä arvosteluperusteena mutta joissakin ulkomaisissa on. Eli
12. Kolariturvallisuus. Molemmat autot ovat koriltaan nykytyyliin vankkarakenteisia ja suojaavat törmäystilanteessa hyvin matkustajia kolaritestien perusteella. Mutta Fiatista puuttuu perusmallista vakiona mm. kaistavahti ja automaatinen jarrutus. Tosin siihen saa todella edullisesti lisävarusteena safety back varustepaketin, jonka myötä senkin turvallisuus kohenee. On tosin jo monine turvatyynyineen perusmallissakin ihan ok kun muistaa vielä Fiatin tehokkaat jarrut. Mutta lopputulos.. Renault 9. Fiat 8.
13. Hinta. Fiat on hieman edullisempi hankkia. Renault 8. Fiat 9.

Eli nämä kouluarvosanat kun laskee yhteen ja jakaa kolmelllatoista, saa voittajan selville. Ja tietenkin jokainen arvostaa sitä ominaisuutta autossaan minkä kokee tärkeäksi. Tämän mukaan Renaultin arvosana on 8 ja Fiatin 8,07.
Eli voittaja tämän perusteella olisi hiuksenhienosti Fiat Tipo 120 T-Jet Pop SW.

28

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläHyvämiesMeeRetkuun

      miksi ihmeessä tuommoiset ihme merkit? Etkai tosissaan tuommosia suunnittele? Ennemmin esim. nämä golf astra focus auris. Äläkä alota älämölöä volkkarin tsi moottoreista ne ongelmat on korjattu 2013vuodesta lähtien eli jos uutta haet niin huoleta voit ostaa. Kannattaako ostaa fiat tai rellu tiedätkö yhtään miten paljon niiden arvo alenee viidessä vuodessa? Voin kertoa että paljon ja silloin sinua voi harmittaa ja kun olet uuden auton hinnan maksanut plus pakolliset lisävarusteet aut ilmastointi lohkolämmitin talvirenkaat jne...

    • Yksilöllinenvalinta

      Ei ei kiinnosta Astra, Focus, Octavia, Golf. Kokemusta mulla ainakin Grande Puntosta vm.11, jonka sain uutena ( no, esittelyauto 400 km ajettu/ 2 kk vanha) erittäin mukavaan hintaan. Erittäin hyvin pelitti ja luotettava oli mitä sillä reilut 100 tkm ja neljä vuotta ajoin. Vankka ja kestotesteissä kehuttu kone. Prosentuaalinen arvonalenema oli kohtalaisen paljon, mutta euromääräinen todellakin pieni arvonpudotus. Paljon edullisemmat kilsat kuin noissa mainitsemissasi Suomen suosikeissa. Eikä mua haitaa vaikka tippuis enemmänkin jossain Tipo/Megane hintaluokan autossa, ei kuiteskaan älyttömiä arvonalenema ole tuossa n.20 000 € luokassa. En tykkää ajella samanlaisilla mitä näkee joka kadunkulmissa..
      Tykkään ostaa just sellaisen mitä Suomessa kartetaan. Megane ja Tipo ovat suosittuja Euroopassa, ja varmaan kestävimpiä näistä. Näkyy olevan vikainen Focus vm.12 myynnissä nytkin vaikka reilut 120 tkm ajettu.
      Esimerkiksi Tipossa on koeteltu vankkarakenteinen kone ja eräs joka oli tuohon tutustunut kehui kuinka hyvin lujatekoinen alustarakakenne siinä on. En valitettavasti halua ostaa esim. Golfia, niin paljon huonoa kuullut kestävyydestä. Astra menettelis jos olisi yksilöllisempi. Suosikkini on kuitenkin Tipo, Megane, 500X ja uusi C4 Cactus!

    • Yksilöllinenvalinta

      Autostadium.fi sivustolta näistäkin automalleista löytyy keskusteluja ja kokemuksia.

    • nytAinakinKannattaa

      Renault on nykyään hyvin varmatoiminen, eikä ruostu kuten monet muut. Megane on ajoltaan oikein leppoisan mukava ja pitkä akseliväli tekee maantiellä vakaan kulkijan. Voin suunnitella ja nyt on todella hyvät kämppikset, mm. vetokoukku 120,- talvirengaspaketti 120,- 3 vuoden huoltosoppari 120,- lämpöpaketti 120,- jne....
      Itse tein kaupat ja noista 120,- tarjouksista kertyi alennusta yli 4000,-

    • kumpikinkelpaa

      Kyseistä Megane IV:tä bensaturbolla olen käynyt koeajamassa mutta Fiat tipoa voin arvioida vain "kylmien" tyyppien perusteella. Kumpikin hintaluokassaan hyvän näköisiä ja asiallisia käyttöautoja. Renaultin yleinen laatuvaikutelma sekä yksityiskohtien design on ehkä hieman huolitellumpi ja viimeistellympi etenkin auton sisäpuolella ja kojelaudan suhteen.
      Itselleen omalla rahalla ostavan kannattaa myös huomioida, että Rellulla on myös parempi takuu ja tiheämpi tukevasti jaloillaan seisova huolto -ja myyntiverkosto. Fiat on ollut viimevuosina hieman tuuliajolla myynnin ja merkkihuollon suhteen.
      Vaikkei minulla mitään henk.koht. (olen omistanut yhden ja hyvä oli) Fiatia vastaan olekkaan, minusta Fiat on maineeseen nähden hieman ylihinnoiteltu. Ei sitä kukaan osta yli 20 th euroa menevillä hinnoilla. Pakollisilla varusteilla auto ei olekkaan kaupasta haettuna enää niin halpa. Aikalaisekseen hyvin varustellun ja modernin Stilo-farkun sai Delta-Autosta aikanaan reilusti alle 20 th euron hinnalla ja kauppa kävikin kohtuullisesti.
      Kannattaa muuten huomata, että yllä mainittu Rellun 130 heppanen kone lähtee keskimmäisellä Zen varustelulla, joka vastaa Fiatin parasta Lounge-varustelua. Zen lienee jopa kattavampi turvavarustelun suhteen.
      Fiatin perus pop:iin verrattava vastaava Meganen perusmalli on paremminkin 100-heppainen "Life", jolloin hintasuhteetkin osuvat paremmin kohdalleen.
      Sinäänsä luotettavuus ei ole ongelma enää kummassakaan merkissä.

      Jos päätyy Stiloon, kannattaa olla tarkkana, että saa oikeasti uuden auton, eikä mitään 2 vuotta taivasalla myyntivarastossa seissyttä yksilöä. Näitä kun yrittävät huhujen mukaan myydä pois kuleksimasta.

      • kumpikinkelpaa

        tarkoitin tuossa viimeisessä kommentissa siis tietenkin Tipoon.


    • KoRRoosioo

      Kummallakin merkillä on maine vanhastaan nopeasti ruostuva pelinä. Kannattaa sekin ottaa huomioon.
      Taitaa muuten nykyisin vähiten ruostuvia olla japanilaismerkki ja Volvot.

      • ilmanProvoiluaVälillä

        Japanilaiset on nykyään kaikkein nopeitten ruostuvia. Volvot ja ranskalaiset parhaita ruosteen suhteen ja tämä oin oikeasti oikeaa tietoa. Fiat ruostuu aika nopeasti.


      • TyytyväinenTipoilija

        Niin tässä joku sanoi että Rellun life -varustelu vastaa Tipon pop varustelua. Joo kyllä mutta saako lifeen sitä tehokkaampaa konetta kuten Tipon popiin saa 120 hv koneen.
        Eikä ne Tipot mitään 2 vuotta ole seisoneet myyntivarastossa. Myynti Euroopassa alkoi 2 v sitten mutta Suomeen alettiin tuoda maaliskuussa 2017, eikä niitä ensimmäisiä nyt enää myydä. Mulle myyjä sanoi että nämä nopeasti saatavat maassa olevat mallit ovat tulleet syyskuussa 2017, eli ei oo olleet varastossa kuin reilu puoli vuotta kun kesäkuussa ostin.
        Niin ne on varmaan monilla muillakin merkeillä nämä maassa olevat mallit. Minä ainakin otan ennemmin nopeasti saatavan mallin kun sain kohtuullisen hyvin entisestä Fiatistani vaihdossa vielä alennuksen jälkeenkin. Ainoa mitä miettinyt olisiko kannattanut ottaa ehkä sittenkin lounge koska siinä vielä parempi ale, jolloin hintaero popiin enää 2000€. Tosin aivan riittävästi tässäkin popissakin varusteita.


    • TyytyväinenTipoilija

      Pop-varusteisia olisi ollut nopeaan toimitukseen myös "style pack" varustepaketilla n.800 € lisähintaan (aluvanteet, korinväriset peilinkotelot, kromiset ovenkahvat). En ottanut tätä pakettia, vain metallivärin. Hyvännäköiset on nää kapselitkin ja saatan ostaa myöhemmin aluvanteet.
      Tosiaan tehdastilausmalleissa olisi mennyt tod pitkään ja kalliimpia. Mulle aivan sama jos jonkun kuukauden seisonut varastossa, käyttöönottopäivä ratkaisee.
      Meganekin ihan hyvännäköinen mutta liian usein tulee vastaan, siksikin valitsin harvinaisemman Tipon.
      Täällä ainakin merkkihuolto ja muutkin paikat huoltaa Fiateja. Aikasempia fiattejani vm.11 ja 12 käytin edullisissa huoltopaikoissa eikä mitään remppoja tarvinnut tehdä vaikka ei ollut takuu voimassa.
      Eikä tod olleet ruosteessa. Grande oli eteenpäin vaihdettaessa 4 vuotias, Bravo 6 vuotias. Bravon vielä katsastin ennen vaihtoon menemistä. Läpi huomautuksitta ja kun laki just muuttui, tuli 2 vuoden "leima".

      • samaanLankesitSiis

        Teit siis päätöksesi Fiatlasit päässä.


      • voiMikäLuottoFiattiin

        Hienoa jos autoilija on iloinen kun 6 vuotias auto menee kerrasta läpi katsastuksesta. Tuon ikäinen auto on vielä melko tuore ellei sillä ole ajettu min. 250tm. Ei sulla ole kovin kovaa luottoa Fiattiin jos 6v. katsastus aiheuttaa jännitystä ja iloa läpäisystä.


    • KolmeRellua

      Ei kahta sanaa vAan Renault. Tipot kuuluu kanalaan kotkottMaan!

    • Ranskatar

      Leima tuli kiitoksin hyvästä 15 vuotiaalle meganelle.

      • MahtavaaTuuria

        Mitenkä tuo vaikuttaa mihinkään?


    • TojomiesForever

      Onnellisimmat kuskit ajavat Toyotalla, mielenrauhaa tarjoaa vain maailman laatuesikuva, merkki vailla huolia.
      Henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät päätöksen ostaa sellainen merkki, jossa todistetusti on murheita.

      • HänOnLahja

        Holisti se laajentaa ja peukuttaa itseään, nolo ja sairas poika.


      • HolistiOnOnneton

        Kuten älytön ruostuminen, tyyliin Toyota.


      • TojomiesForever
        HänOnLahja kirjoitti:

        Holisti se laajentaa ja peukuttaa itseään, nolo ja sairas poika.

        En ole Holisti enkä peukuta omia kommentteja. Totean vain, että Toyotan laatuun voi luottaa ja auton tarkoitus on toimia niin, että se vie aina perille eikä aiheuta murheita. Se tuo mielenrauhan. Jos joku haikailee autoltaan muuta ja on valmis sietämään vikoja tai yllättäviä ongelmia, niin se on kyllä perin kummallista. Auto on käyttötarvike, sen tulee toimia aina luotettavasti, ei siihen tule sotkea mitään tunneperäistä ja vaikeasti mitattavaa.


      • HolistiSäOlet
        TojomiesForever kirjoitti:

        En ole Holisti enkä peukuta omia kommentteja. Totean vain, että Toyotan laatuun voi luottaa ja auton tarkoitus on toimia niin, että se vie aina perille eikä aiheuta murheita. Se tuo mielenrauhan. Jos joku haikailee autoltaan muuta ja on valmis sietämään vikoja tai yllättäviä ongelmia, niin se on kyllä perin kummallista. Auto on käyttötarvike, sen tulee toimia aina luotettavasti, ei siihen tule sotkea mitään tunneperäistä ja vaikeasti mitattavaa.

        No pihalla olet kuitenkin ja pahasti. Toyotasta on vikoja siinä missä muissakin, mutta ruostuu kaikkein pahiten eikä niissä ole mitää hyvää ominaisuutta jota autoilijat yleensä kaipaa.


    • autojobbari

      Enpä ikinä ostaisi Renault tai Fiat.Ei kiitos.

    • RenaultSelväSe

      Renault on ihan toisessa kastissa verrattuna Fiattiin. Fiat ruostuu ja on aika heppoinen alustaltaan, eikä koneetkaan ole kaksisia.

    • vikaisenRuostujanMaine

      Fiat on pudonnut Suomessa ihan marginaaliin. Kesäkuun loppuun mennessä Fiatia on rekisteröity 114 kpl, kun esim. Porschea 127 ja Jaggea 137.

      • elintasonouskoon

        Katos kun työllisyystilanne on parantunut, niin on siirrytty ostamaan laatuautoja ... ;), kiitos keskuta/kokoomus/persu/siniset hallituksen . . . .


      • FiatViatJaMuut

        Valitettavasti hallituksen toimet ei vaikuta maailman talouteen ja siten suomalaisiin työpaikkohin.
        Ja eikös Fiat ole ihan saman hintainen kuin vastaavat kilpailijat jotka myyvät tuhansia tai useita satoja kuukaudessa.


    • JapsiKingiAutoja

      Sanomaa,mitä sanotte, mutta nuo etelämaalaisten merkit on heppoisia, jämerää laatua tulee vain insinöörimaista eli Japanista ja Saksasta. Pellitkin on heikkoja ja kaikki tehty sinnepäin, vankkoja rakenteita on turha etsiä ranskalaisista ja italialaisista.
      Kauniit kuoret monissa, mutta silkkoa sisältä. Japsit ei ole niin komeita, mutta viimeisen päälle huolella tehtyjä eikä mitään pommiratkaisuja, saksalaiissakin on laatu laskenut,mutta japseissa vain noussut.

      • TämäOnSuunta

        Voi sua. Ranskalaiset on tänä päivänä parhaita pelleiltään ja Toyota surkein. Japanilaisten, varsinkin Toyotan laatu on täyttä kuraa liiallisen säästöjen ja hybridileikkien rahan syönnin takia. Vikatilastot saksanmaalta kertoo karua kieltä Toyotan alamäestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7939
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe