Luvaton rakennelma

ABT

Naapuri rakentanut hillittömän suuren osaksi katetun terassin 40cm päähän rajasta. Pitäisi olla säännösten mukaan 4 m väliä.Terassi halkoo rajaamme n.17 metrin pituudelta. Heidän lattiansa lähtee n 1m korkeudelta meiltä katsottuna ja siitä lähtee vielä aita, joka on korkeimmillaan meiltä katsottuna 3-4 metriä.
Rakentaminen alkoi n. 2 vuotta sitten ja nyt on valmista.Hienohan se on, mutta mitään lupia ei ole kunnalta haettu, eikä kysytty meiltä.
Tämähän syö meiltä tonttia ja on etujemme vastainen.
Nyt vihdoin naapuri hakenut rakennusluvat ja myös meidän kuulemiset kyselty.
Olen ollut useasti rakennusvalvontaan yhteydessä ja siellä vaan odotellaan rakennuspiirustuksia ja meidän kuulemisia.
Voiko naapuri pitää tuon terassin ilman meidän suostumusta? Kenelläkään kokemuksia?

11

1246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hillittömän_ääretön

      Ei sitä nyt kannata alkaa purkaamaan jos sitä on 2 vuotta tehty.
      Menee vain välit naapuriin turhaan moisen höskän takia.

    • hillitöntä

      Tämäkin mielikuvituksellinen aloitus suorastaan vaatii mielipidettä Nick Nailorilta!

    • siirrätävainpois

      Jos naapurisi ei ole kysynyt teiltä ja saannut suostumusta, niin voitte vaatia tuon rakennelman purettavaksi!
      Minulla oli vastaavanlainen tapaus, kun naapuri rakensi luvatta aivan rajalinjaan autotallin, joten räystäät olivat meidän puolella ja ei kysynyt minulta eikä keneltäkään muulta (rakennusvalvonnasta) mitään. Täällä kunnassa on oltava etäisyyttä naapurin rajaan 5 metriä ja naapurin suostumuksella saa rakentaa 2 metrin päähän rajasta. Tuo naapurin rakennus ei ole enään siinä!

    • Hxgyjhhj

      Olemme vaatineet purkamista. Täällä tuo rajaan vaadittava väli on 4 metriä ja rakennettu siis 40 cm päähän.
      Rakennusvalvonnasta kerrottiin, että nyt kun meidän kuulemiset ovat saapuneet heille, päätös voidaan tehdä.
      Laki ja rakennusmääräykset ovat kaikki meidän kanssa samalla linjalla, mutta rakennusvalvonta voi kuulemma silti tehdä päätöksen, että saavat pitää tuon rakennelmansa. Jännityksellä odotamme...

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Voi tulla pitkällinen prosessi. Tuohon lähelle joenrantaan rakensi muuan mies saunamökin ilman lupaa. Rakennusvalvonta vaati sen purkamista. Mies sai kahdesti käräjillä sakotkin, kun ei mökkiä purkanut. Pystyssä se mökki on vieläkin.


    • Hlzkgzkgzkgz

      Röyhkeys näyttää jyräävän täällä . Rehellisyys ja säännösten noudattaminen ei kannata ainakaan rakennus asioissa.
      Ei auta kuin ottaa opikseen ja jos tarvitsee joskus lupia hakea... niin älä hae. Säästyyhän siinä myös mukava summa rahaa. Naapuriväleistä viis😩

      • NickNailer

        Erikoisin viritys on eräällä timpurilla, jonka kotitalossa ei mikään ole rakennusmääräysten mukaista. Talolla ei ensinnäkään ole rakennuslupaa, vaan sen sisällä on virallisten lupien mukaan tehty yli 100 vuotias kesämökki. Mökki on sitten kuorrutettu pikku hiljaa omakotitaloksi. Sähköjä ei ole kukaan suunnitellut, eikä myöskäänkäyttöönottotarkastanut. Vedet ja viemärit timpuri teki itse oman päänsä mukaan. Kaikki huollot, mukaan lukien nuohous, hän tekee omakätisesti.

        On kuulema kyllästynyt noudattamaan määräyksiä ja tekee kotonaan kaiken mieluiten määräysten vastaisesti.

        Erikoisinta: ei ole hometta ja hyvin toimii vaikka mikään talon osa ei ole määräysten mukaaan oikein tehty.

        Rakennusvalvonta kävi tontilla parikymmentä vuotta sitten, kun naapuri valitteli laittomia varastorakennuksia ja autohallia. Ne ovat paikoillaan, naapuri ei.

        Opetus: jos naapurin rakennustoimita häiritsee; niin katso muualle.


    • Otsogdlhdldy

      Katsominen muualle melkoisen haastavaa, kun liian lähelle rakennettu varmasti vaikuttaa tontin arvoon.

      • NickNailer

        Juu, mutta se valittaminen lyhentää elinikää: verenpaine nousee ja v%¤#taa, eikä sillä ole vaikutusta mihinkään.

        Pirkutuoion todennäköisyys on pienempi kuin lottovoiton ja siihen menee joka tapauksessa kymmeniä vuosia.

        Tämä on sitten 100 % tosi: pihalta kaadettiin iso koivu. Naapuri juoksi paikalle ja haukkui sekä puun kaataneen että sen kaadattaneen. Koivu oli kuulema naapurille tärkeä, koska siitä tuli varjoa pihalle. Huuto naama punaisena. Uhkailua, karjumista. Puun kaataminen oli kauheaa, jne jne. Hirvittävä riita. Naapuri saatiin poistumaan ja illalla hän sittenpoistui lopullisesti - kuoli sydänkohtaukseen.

        Kysymys kuuluu: kannattaako naapuririitoihin tapattaa itsensä?


    • Tosiontosi

      Aloittajallahan ei ole kyse pelkästä sapettamisesta, vaan myös rahasta. Kyllähän se liian lähelle rakennettu syö tontin rakennusoikeutta ja arvoa!

      • NickNailer

        Höpö höpö. Naapurin terassilla ei ole mitään tekemistä toisen tontin rakennusoikeuden kanssa tilanteessa, jossa rakentamiselle ei ole haettu lupaa eikä rajan läheisyyteen rakentamiselle ole annettu naapurin suostumusta.

        Suostumusta taas ei kannata po. tapauksessa antaa, koska luvan antamalla luovuttaa oman totnttinsa rakennuskelpoista osaa palomääräysten vuoksi (tai rakentaa esim. palomuurin).

        Olen itse saanut lupia naapureilta rakentaa rajalle sellaisissa tapauksissa, joissa naapurilla ei ole eikä voi edes tulla rakennusoikeutta.

        Olen terasseja rakentanut kiinni rajaan ilman ongelmia.

        Mitä sitten tulee katettuihin rakennelmiin, niin osa vaatii luvan, osa ei. Kaiken huipuksi luvallisuus on kuntakohtaista. Rakennusjärjestyksessä otetaan kantaa siihen mikä on luvallista mikä ei.


        Toisin kuin kuvitellaan, rakentaminen harvoin syö tontin arvoa. Yhdellä sisaruksistani on suuri omakotitalotontti keskellä kerrostaloja. Hän saa jatkuvasti kuusinumeroisia ostotarjouksia. Toisin kun voisi kuvitella, vapaarahoitteiset ja arvokkaat kerrostalot ovat moninkertaistaneet tontin arvon. Voi olla, että gryndaamme kyseisen tontin yhteisprojektina, saa nähdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe