koira ja peikonlehti

Minkeli

No niin, meidän älypää oli sitten tänään päättänyt maistaa peikonlehteä! Ja onneksi oksentanut samantien, peikonlehtihän on tietääkseni myrkyllinen kasvi. Onneksi koira on kunnossa! Mistä lienee saanut tuonkin päähänsä, kerran tosiaan pureskellut sukat muttei muuta. Mutta kertokaas, voiko tuosta olla seurauksia pitemmän päälle? Ihan normaalilta tyttö vaikuttaa, keksikin kelpasi. Oksennus ei ollut lämmintä, kun sen korjasin, eli tämä on kuitenkin tapahtunut useampi tunti sitten. Muita viherkasveja meillä ei ole, joten se peikonlehti on ainoa mahdollsuus, ja onhan nuo lehdenpalat ihan tunnistettavissa.

13

14617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yön_tytär

Meillä on kanssa. Peikonlehtikin.

Yritin kysellä, mutta ei kukaan ystävistäni sanonut kyllä koskaan tienneensä että se olisi myrkyllinen. Anopinkieli ja anopinhammas ovat kanssa myrkyllisiä, mutta meidän koirat aina välillä natustelevat niitä.
      (niin pieniä määriä vissiin että mitään oireita ei siltä osin ole tullut..)

Miksi peikonlehti olisi myrkyllinen? tai siis että mistä sait tietää että on..?

• Minkeli

En muista ihan tarkalleen, mutta jonkinlainen kasvikirja mikä vanhemmillani on on sen minulle kertonut... Mutta se on vain aika lievästi myrkyllinen, tietysti isoina määrinä pahempi. Nappi oli kuitenkin oksentanut hetimiten, ei ollut sulanutta.

• Me, myself and I
        Minkeli kirjoitti:

En muista ihan tarkalleen, mutta jonkinlainen kasvikirja mikä vanhemmillani on on sen minulle kertonut... Mutta se on vain aika lievästi myrkyllinen, tietysti isoina määrinä pahempi. Nappi oli kuitenkin oksentanut hetimiten, ei ollut sulanutta.

Eli siis ( =Tappava jo pieninä annoksina, =Suuret annokset vaarallisia):

Peikonlehti
        Kirjovehkat
        Tyräkit
        Joulutähti
        Ihmepensas
        Oleanteri
        Kliivia
        Amaryllis
        Kriinumi
        Anopinkieli
        Pippurikoiso
        Huonekoiso

Myrkylliset huonekasvit
        HUOM! Listasta saattaa puuttua joitakin kasveja.
        Aaloe, Aasinkorvaköynnös, Agaave, Amaryllis, Anopinkieli,Huonearalia, Huone-esikko, Huonekoiso (koko kasvi), Ihmepensas (erit. maitiaisneste), Hyasintti (koko kasvi), Jouluruusu (koko kasvi), Joulutähti (erit. maitiaisneste), Kirjovehka (koko kasvi), Kultaköynnös, Kustaankukka, Köynnösvehka,Muratti, Oleanteri (koko kasvi), Orjanlaakeri,Peikonlehti, Pylvästyräkki, Pylväskaktus, Syklaami, Tyräkki.

• yön_tytär
        Me, myself and I kirjoitti:

Eli siis ( =Tappava jo pieninä annoksina, =Suuret annokset vaarallisia):

Peikonlehti
        Kirjovehkat
        Tyräkit
        Joulutähti
        Ihmepensas
        Oleanteri
        Kliivia
        Amaryllis
        Kriinumi
        Anopinkieli
        Pippurikoiso
        Huonekoiso

Myrkylliset huonekasvit
        HUOM! Listasta saattaa puuttua joitakin kasveja.
        Aaloe, Aasinkorvaköynnös, Agaave, Amaryllis, Anopinkieli,Huonearalia, Huone-esikko, Huonekoiso (koko kasvi), Ihmepensas (erit. maitiaisneste), Hyasintti (koko kasvi), Jouluruusu (koko kasvi), Joulutähti (erit. maitiaisneste), Kirjovehka (koko kasvi), Kultaköynnös, Kustaankukka, Köynnösvehka,Muratti, Oleanteri (koko kasvi), Orjanlaakeri,Peikonlehti, Pylvästyräkki, Pylväskaktus, Syklaami, Tyräkki.

Meiltä löytyy melkein koko kirjo :|

tosin, hengissä ovat. Koirat. Kasvien kunto sen sijaan välillä huolestuttaa.

• snadi

Käsittääkseni kasvit jaotellan kolmeen "myrkkykastiin" ja peikonlehti kuulluu lievimpiin myrkytysoireita antavaan. Se aiheuttaa lähinnä paikallisia oireita eli nieltynä limakalvojen ärsytystä ja oksentelua.

Mitään hengenhätää siis teillä ei ole, anna oireenmukainen hoito (jos yrjöilyä jatkuu tms.)
      Ja ruoaksi jotakin "kevyttä" alkuun.

• Minkeli

Maitoa ja raikasta vettä on suositeltu, ja pari keksiä annoin tosiaan aikaisemmin. Eiköhän se tuosta.

• Meillä Tintti ja Fanny olivat maistelleet Fiikusta ja ripuli sekä oksennus olivat palkkiona.
      Tilanne meni aika nopsaan ohitse ja Fiikukselle rakennettiin aitaus johun koirulimme eivät enää pääse.

• Minkeli

oksensi, olisi voinut olla pahempi jos ei olis heti oksentanut. Täytyy kehitää koiravarma peikonlehti aitaus.

• Gringo

Peikonlehti on lievästi myrkyllinen. Aiheuttaa lähinnä paikallisia oireita.
      Hoitona on suun huuhtelu ja runsas juottaminen. Jos lehdet olisi jääneet sisään niin tulee turvotusta 12h sisällä. Jos tulee turvotusta niin silloin yhteys eläinlääkäriin ja kerro mitä on syönyt.
      Tieteellinen nimi on Monstera (yleensä deliciosa).
      Uma Lehtisen mainitsema fiikus ei ole myrkkykasvi, mutta sen maitiaisneste on allergisoiva josta kyseiset oireet johtui.
      Myös peikonlehden maitianen on allergisoiva joka voi myös aiheuttaa turvotusta.
      Olen uusi palstalla, ensimmäinen kirjoitus.
      Sopiiko joukkoon? Saatan olla joskus aika hankala, mutta aion olla asiallinen.

• joukkoon. Kiva saada uusia tänne.

• Gringo
        umalehtinen kirjoitti:

joukkoon. Kiva saada uusia tänne.

Oli mukava kun joku toivotti.
        Kirjoitusintoni vaihtelee.
        Olen vähän outo yksilö muutenkin.
        Itse olen Suomalais-Itäinen risteytys.

• Minkeli

No ihan kuule hyvä viesti. :) Ja eikun kirjottelemaan lisää!

• koirallinen

tuli käytyä pari viikkoo sitten ja kun en kukista mitään tiedä, niin kyselin myyjältä neuvoa. Enempi huoletti lapsi, mutta koirista tuli kanssa puhetta (kauppiaan uros karkailee aina välillä tänne eli tiesi meen koirat). Hän kertoi, ettei heidän koiralleen (beagle) ole tullut mitään ongelmia, vaikka on vuosien aikana syönyt vaikka mitä kukkia ja välillä on kuulemma lannoitteetkin mennyt kurkusta alas.

Meillä uros on syönyt ruusukimppua myöden kukat pentuna ja ainakin vielä on hengissä;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe