Rinnalle asennettavat Linux-versiot?

Elekroonikko

Onko jollakulla tietoa mitkä olivat ne viimeiset Linux-versiot (ubuntu ja Mint), jossa suora mahdollisuus asentaa Linux Wintoosan rinnalle (7,8 versioiden rinnalle)? Käsittääkseni uusissa Linux-versioissa ei sellaista mahdollisuutta enää ole.

18

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi_onnistua
      • Elekroonikko

        Haluaisin todella tietoa siitä missä linux versioissa oli mahdollisuus suoraan asentaa kyseinen versio wintoosan rinnalle niin että tuon linuksin asennus antoi mahdollisuuden optiolla " asenna toisen käyttöjärjestelmän rinnalle". Olen kyllä tietoinen että se on kaikissa käyttöjärjestelmissä mahdollista asentaa multibootti mutta nyt yritän selvittää helpointa mahdollisuutta kyseiseen toimenpiteeseen.
        Nimimerkki "entinen windows mies"


      • mitä-oikein-tarkoitat
        Elekroonikko kirjoitti:

        Haluaisin todella tietoa siitä missä linux versioissa oli mahdollisuus suoraan asentaa kyseinen versio wintoosan rinnalle niin että tuon linuksin asennus antoi mahdollisuuden optiolla " asenna toisen käyttöjärjestelmän rinnalle". Olen kyllä tietoinen että se on kaikissa käyttöjärjestelmissä mahdollista asentaa multibootti mutta nyt yritän selvittää helpointa mahdollisuutta kyseiseen toimenpiteeseen.
        Nimimerkki "entinen windows mies"

        No miten se sen "suoraan rinnalle" asensi?
        Itse olen aina asentanut Something else/ Jotain muuta kaavan mukaan joko yksistään Mintin tai muun Linuxin, tai dualboot tyyliin Windowsin lisäksi, niin en minä enkä moni muukaan varmasti ymmärrä mitä oikein tarkoitat.


      • Elekroonikko
        mitä-oikein-tarkoitat kirjoitti:

        No miten se sen "suoraan rinnalle" asensi?
        Itse olen aina asentanut Something else/ Jotain muuta kaavan mukaan joko yksistään Mintin tai muun Linuxin, tai dualboot tyyliin Windowsin lisäksi, niin en minä enkä moni muukaan varmasti ymmärrä mitä oikein tarkoitat.

        Et ilmeisesti ole sitten asentanut kovinkaan monta Linusta.......


      • Ubuntumies

        Itsekin olen aina asentanut "jokin muu vaihtoehto" valinnalla, siinähän sen saa ihan itse määritellä mille osiolle yms. asentaa, ei tarvitse arvuutella. Eiköhän se windowsin rinnallekin sieltä yhä löydy. Kokeilemallahan tuokin selviää, ei sitä asennusta tarvitse aloitaa jos ei mieleistä valintaa löydykään. ja Ubuntu 18.04LTS on se viimeisin Ubuntuversio.


      • mitä-oikein-tarkoitat
        Elekroonikko kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole sitten asentanut kovinkaan monta Linusta.......

        Kymmeniä kertoja vähintään ja jo 2000-l. alussa kun oli vielä Slackware yms. kuuminta hottia...

        Tarkoitat siis jonkinlaista automatisoitua dual boot asennusta näköjään.
        Ei, niin ole koskaan asentanut, koska haluan itse päättää mitä teen, siksikin, että siinä oppii enemmän.


      • Kaapo4v

        jos w7 ei ole uefi niin ei mintinkään tai ubuntun kuullu olla.
        muutenkin uefin hyöty on vain negatiivinen.


    • näinTein

      Windows 7 ja 8 ei tietoa, mutta Windows 10 rinnalle, Ubuntu 18.04 LTS kysyi haluatko asennuksen Windowsin rinnalle (UEFI asennus). Tee valmiiksi tyhjää tilaa C-asemalle Windowsin levynhallinnalla, jos W8.1 tai W10, virran lisäasetuksista nopea käynnistys pois päältä, ainakin asennuksen ajaksi. BIOS/UEFI asetuksista Secure boot pois päältä (ei pakollinen, mutta helpottaa asennusta).

      • Valitabootissa

        Se menee Bootissa, käynistäessä kysyy jos esin tikun boottaa uefiin on asennuskin
        jos ei niin asennuskaan ei ole.


    • Gparted

      Ei tuollaista ole koskaan ollutkaan, sillä Linux tarvitsee oman tai omat osionsa. Jos koneessa on valmiiksi useampia osioita, voi ko. osion/osiot ottaa Linux käyttöön muuttamalla osion/osiot Linux-tiedostojärjestelmille.
      Windowssin rinnalle asentaminen voi tarvita ko. osion pienentämisen, ja osan levytilasta siis jättää Linux:in asentamista varten.
      Kiintolevyn osion/osioiden pienentäminen on riskialtista puuhaa, joten varmuuskopiot ovat arvossaan.

      • Winhihhulisekoilee

        Witun Gpartet, Ubuntu osaa itse osioida levyn ja otta noin puolet vapaasta tilasta.
        On varmaan osiomulkkaus windowsissa riskialtista.


      • kukasekoilee
        Winhihhulisekoilee kirjoitti:

        Witun Gpartet, Ubuntu osaa itse osioida levyn ja otta noin puolet vapaasta tilasta.
        On varmaan osiomulkkaus windowsissa riskialtista.

        Ei Windowsin levynhallinnalla pysty Windows osiota poistamaan.
        Sen sijaan Ubuntun jotain muuta vaihtoehdolla voi tehdä tuhoa, jos ei yhtään tiedä mitä tekee.


      • levynhallinnalla
        Winhihhulisekoilee kirjoitti:

        Witun Gpartet, Ubuntu osaa itse osioida levyn ja otta noin puolet vapaasta tilasta.
        On varmaan osiomulkkaus windowsissa riskialtista.

        Kyllä Windowsin Levynhallinnalla pystyy käytössä olevaakin järjestelmäosiota pienentämään ja levytilaa vaikka Ubuntulle vapauttamaan. Sekin etu tässä on että itse pystyy määräämään paljonko Ubuntulle antaa ja että Windowsille jää tarpeeksi.


    • Hohhoijaatiii

      Ubuntin rinnalle asennus W7 on simmpeliä, silloin käytetään Ubun Boot loederia.
      W8-10 on mahdollista käyttää windowsin bootloaderia, yoki se se huonovaihtoehto ja Ubun bootloaderin käyttö hitusen hankalampaa.

      Mutta wittuako sitä windoosia roikottaa vakoilemassa.

    • En tiedä jakelua jota ei voisi asentaa Windowsin rinnalle. Onnistuu myös DOS, BSD, mitä näitä nyt onkaan. Mahdolliset rajoitukset tulee käytettävästä lataajasta. Toki pitää valita oikea asennustapa. Osiointi on aloittelijalle se vaikein asia. Jos ei mitään käsitystä osioinnista se automaattinen taitaa olla paras tapa.

    • Kuve

      Rintaan viittaava viesti on poistettu. Oliskohan selkään viittaava ollut parempi?

      • Älähaista

        En usko. Mutta wittu kaikkine variaatioineen näköjään on oikein sopiva sana palstalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      144
      1912
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1487
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      91
      1285
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1272
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1205
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1081
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      997
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      986
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      962
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      848
    Aihe