Onko jollakulla tietoa mitkä olivat ne viimeiset Linux-versiot (ubuntu ja Mint), jossa suora mahdollisuus asentaa Linux Wintoosan rinnalle (7,8 versioiden rinnalle)? Käsittääkseni uusissa Linux-versioissa ei sellaista mahdollisuutta enää ole.
Rinnalle asennettavat Linux-versiot?
18
430
Vastaukset
- pitäisi_onnistua
Pitäisi kyllä onnistua Mint 18.3 asentaa dual boottina vaikka UEFI koneeseen Win 7 rinnalle. Miksei sitten Ubuntukin.
Tuossa ohjetta.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=262099- Elekroonikko
Haluaisin todella tietoa siitä missä linux versioissa oli mahdollisuus suoraan asentaa kyseinen versio wintoosan rinnalle niin että tuon linuksin asennus antoi mahdollisuuden optiolla " asenna toisen käyttöjärjestelmän rinnalle". Olen kyllä tietoinen että se on kaikissa käyttöjärjestelmissä mahdollista asentaa multibootti mutta nyt yritän selvittää helpointa mahdollisuutta kyseiseen toimenpiteeseen.
Nimimerkki "entinen windows mies" - mitä-oikein-tarkoitat
Elekroonikko kirjoitti:
Haluaisin todella tietoa siitä missä linux versioissa oli mahdollisuus suoraan asentaa kyseinen versio wintoosan rinnalle niin että tuon linuksin asennus antoi mahdollisuuden optiolla " asenna toisen käyttöjärjestelmän rinnalle". Olen kyllä tietoinen että se on kaikissa käyttöjärjestelmissä mahdollista asentaa multibootti mutta nyt yritän selvittää helpointa mahdollisuutta kyseiseen toimenpiteeseen.
Nimimerkki "entinen windows mies"No miten se sen "suoraan rinnalle" asensi?
Itse olen aina asentanut Something else/ Jotain muuta kaavan mukaan joko yksistään Mintin tai muun Linuxin, tai dualboot tyyliin Windowsin lisäksi, niin en minä enkä moni muukaan varmasti ymmärrä mitä oikein tarkoitat. - Elekroonikko
mitä-oikein-tarkoitat kirjoitti:
No miten se sen "suoraan rinnalle" asensi?
Itse olen aina asentanut Something else/ Jotain muuta kaavan mukaan joko yksistään Mintin tai muun Linuxin, tai dualboot tyyliin Windowsin lisäksi, niin en minä enkä moni muukaan varmasti ymmärrä mitä oikein tarkoitat.Et ilmeisesti ole sitten asentanut kovinkaan monta Linusta.......
- Ubuntumies
Itsekin olen aina asentanut "jokin muu vaihtoehto" valinnalla, siinähän sen saa ihan itse määritellä mille osiolle yms. asentaa, ei tarvitse arvuutella. Eiköhän se windowsin rinnallekin sieltä yhä löydy. Kokeilemallahan tuokin selviää, ei sitä asennusta tarvitse aloitaa jos ei mieleistä valintaa löydykään. ja Ubuntu 18.04LTS on se viimeisin Ubuntuversio.
- mitä-oikein-tarkoitat
Elekroonikko kirjoitti:
Et ilmeisesti ole sitten asentanut kovinkaan monta Linusta.......
Kymmeniä kertoja vähintään ja jo 2000-l. alussa kun oli vielä Slackware yms. kuuminta hottia...
Tarkoitat siis jonkinlaista automatisoitua dual boot asennusta näköjään.
Ei, niin ole koskaan asentanut, koska haluan itse päättää mitä teen, siksikin, että siinä oppii enemmän. - Kaapo4v
jos w7 ei ole uefi niin ei mintinkään tai ubuntun kuullu olla.
muutenkin uefin hyöty on vain negatiivinen.
- näinTein
Windows 7 ja 8 ei tietoa, mutta Windows 10 rinnalle, Ubuntu 18.04 LTS kysyi haluatko asennuksen Windowsin rinnalle (UEFI asennus). Tee valmiiksi tyhjää tilaa C-asemalle Windowsin levynhallinnalla, jos W8.1 tai W10, virran lisäasetuksista nopea käynnistys pois päältä, ainakin asennuksen ajaksi. BIOS/UEFI asetuksista Secure boot pois päältä (ei pakollinen, mutta helpottaa asennusta).
- Valitabootissa
Se menee Bootissa, käynistäessä kysyy jos esin tikun boottaa uefiin on asennuskin
jos ei niin asennuskaan ei ole.
- Gparted
Ei tuollaista ole koskaan ollutkaan, sillä Linux tarvitsee oman tai omat osionsa. Jos koneessa on valmiiksi useampia osioita, voi ko. osion/osiot ottaa Linux käyttöön muuttamalla osion/osiot Linux-tiedostojärjestelmille.
Windowssin rinnalle asentaminen voi tarvita ko. osion pienentämisen, ja osan levytilasta siis jättää Linux:in asentamista varten.
Kiintolevyn osion/osioiden pienentäminen on riskialtista puuhaa, joten varmuuskopiot ovat arvossaan.- Winhihhulisekoilee
Witun Gpartet, Ubuntu osaa itse osioida levyn ja otta noin puolet vapaasta tilasta.
On varmaan osiomulkkaus windowsissa riskialtista. - kukasekoilee
Winhihhulisekoilee kirjoitti:
Witun Gpartet, Ubuntu osaa itse osioida levyn ja otta noin puolet vapaasta tilasta.
On varmaan osiomulkkaus windowsissa riskialtista.Ei Windowsin levynhallinnalla pysty Windows osiota poistamaan.
Sen sijaan Ubuntun jotain muuta vaihtoehdolla voi tehdä tuhoa, jos ei yhtään tiedä mitä tekee. - levynhallinnalla
Winhihhulisekoilee kirjoitti:
On varmaan osiomulkkaus windowsissa riskialtista.Kyllä Windowsin Levynhallinnalla pystyy käytössä olevaakin järjestelmäosiota pienentämään ja levytilaa vaikka Ubuntulle vapauttamaan. Sekin etu tässä on että itse pystyy määräämään paljonko Ubuntulle antaa ja että Windowsille jää tarpeeksi.
- Hohhoijaatiii
Ubuntin rinnalle asennus W7 on simmpeliä, silloin käytetään Ubun Boot loederia.
W8-10 on mahdollista käyttää windowsin bootloaderia, yoki se se huonovaihtoehto ja Ubun bootloaderin käyttö hitusen hankalampaa.
Mutta wittuako sitä windoosia roikottaa vakoilemassa. En tiedä jakelua jota ei voisi asentaa Windowsin rinnalle. Onnistuu myös DOS, BSD, mitä näitä nyt onkaan. Mahdolliset rajoitukset tulee käytettävästä lataajasta. Toki pitää valita oikea asennustapa. Osiointi on aloittelijalle se vaikein asia. Jos ei mitään käsitystä osioinnista se automaattinen taitaa olla paras tapa.
- Kuve
Rintaan viittaava viesti on poistettu. Oliskohan selkään viittaava ollut parempi?
- Älähaista
En usko. Mutta wittu kaikkine variaatioineen näköjään on oikein sopiva sana palstalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783