Vähimmäispisteet mutta varasijalla

Hämmentynyt

Sain pääsykokeesta vähimmäispisteet, joilla pääsee sisään, mutta jäin silti varasijalle? Miten tämä voi olla mahdollista?

7

1635

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valinta

Katsopa valintaperusteet! Yleensä jos hakijoilla on sama pistemäärä (tasapistetilanne), niin heidät asetetetaan jollakin valintaperusteissa mainitulla syyllä järjestykseen (=jonoon)

• Niemi

Ai vähimmäispisteet?
      Useimmissa hakukohteissa on joku vähimmäispistemäärä, joka on saavutettava, esim. puolet maksimipistemäärästä. Mutta ei sillä yleensä vielä sisään pääse, koska vaaditun pistemäärän saavuttaneita hakijoita on enemmän kuin opiskelupaikkoja ja paremmuusjärjestyksessä otetaan.

• dsfoe

Tuloskirjeen pisteet eivät ole ns. vähimmäispisteet vaan alin pistemäärä, millä joku on päässyt sisään. Eli jos vaikka 25 valitaan, niin näistä se viimeinen on saanut nuo pisteet ja hänen edellään olevat paremmat. Jos mennään tasatilanteeseen, niin silloin voidaan verrata esim. todistuksia, jolloin paremman todistuksen omaava asetetaan etusijalle. Tämä riippuu ihan koulusta, jotkut saattavat jopa arpoa tasapisteissä olevat viimeiset paikat. Eli aivan hyvin samalla pistemäärällä voi päästä sisään kun toinen jää ulos, niin epäreilua kuin se onkin. Olet sen puoleen hyvässä asemassa, että jos joku valituista ei otakaan paikkaa, niin voit hyvin vielä saada itse paikan!

• Hämmentynyt

Katsoin valintaperusteet. Ilmeisesti joku toinen samat pisteet saanut on menestynyt minua paremmin kokeen toisessa osiossa, ja on siten valittu, kun taas minua ei. Olen siis koepistejonossa. On tämä tasapistesääntö vähän kurjaa...

• Valinta

Ikäväähän se on, mutta korkeakouluilla taitaa olla aika tarkat sisäänottomäärät. Eivät voi ottaa juurikaan sisäänottomäärää enempää sisälle...

• näinsemeneekyllä

Alalle, johon itse hain, katsotaan tasapisteissä (ei pääsykoetta ollenkaan) kys. alan opintojen keskiarvoa. Jos sillä ei voida tehdä eroa, niin koko tutkinnon keskiarvoa. Jos vieläkään ei voida tehdä eroa, niin ketään tasapisteissä olevaa ei valita.

• neitiosaava

..tosion, eli et pääse, joskatotaan, niinkuin tekussa aikoinaan kaikissa kokeissa ja todistuksessa on keskiarvo 7,00 suunilleen. Ja sama pitäisi olla, myös ylioppilas- peruskoulutodistuksissa, niin ,niitä "ysiä ja kymppejä tulisi harvemmin! Ja tasa-arvoisia olisi kaikki oppilaitokset. Ja ee kukaan pääsis "kehumaan" "mulla 9 tai kymppi, tai ainakin harvemmin. Ee se sinun vika ole, mutta,,,,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      149
      2393
    2. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      236
      977
    3. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      156
      957
    4. 66
      950
    5. Lähdetkö kanssani

syömään joskus😘
      Ikävä
      80
      942
    6. Mitä haluaisit kysyä

kaivatultasi juuri nyt?
      Ikävä
      117
      909
    7. Töysä otsikoissa

Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!
      Alavus
      40
      898
    8. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      47
      777
    9. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      73
      763
    10. Olisitko valmis lähitulevaisuudessa

Kohtaamaan minut mies?
      Ikävä
      71
      591
    Aihe