Luottotiedottomalle vuokraaminen ei aina ole riski

Muuttaja

Vuokranantajat tuijottavat liikaa luottotetoihin kun valitsevat vuokralaista. Itse olen vakituisessa työssä, maksan vuokran aina ajallaan, en käytä päihteitä, pidän asunnon siistinä. Mutta koska erinäisten vaikeuksien seurauksena on vielä velkaa ulosotossa (jota maksan pois tekemällä kahta työtä) en saa mistään edullisempaa asuntoa nyt kun viimeinenkin lapsi muuttaa pois.

Toinen asia on kotivakuutus. Valveutunut vuokranantaja ei luota siihen, että vuokralainen maksaa vakuutuksensa, ja näin pitää vakutuuksen voimassa. Kannattaa siis ottaa vakuutus joka kattaa mahdolliset vahingot, ja periä sen hinta vuokrassa. Eli kotivakuutuksen vaatiminen on oikeastaan turhaa, eikä siihen luottaminen edes kannata.

Itse olen ehdottanut esim. ensin kolmen kuukauden vuokratakuun maksamista, ja aluksi lyhyttä, vaikka 3 kk, vuokrasopimusta ja vakuutuksen ottamista ja sen perimistä vuokrassa. Mutta ei. Olen ilmeisesti siltikin suurempi riski kuin esim. nuori jolla ei ole merkintää luottotiedoissa, mutta joka saattaa niitä hankkia, jättää vuokrat maksamatta, jättää kotivakuutuksen maksamatta jne. Otin nuoret nyt vain esimerkiksi, en mitenkään oleta että kaikki nuoret ovat vastuuntunnottomia.

Luottotiedoton, työssäkäyvä ja velkojaan hoitava vuokralainen on myös melko varmaan pitkäaikainen vuokralainen, asunnon saamisen vaikeuden vuoksi. Jos on hankala saada asuntoa, niin hyvästä asunnosta ei noin vain luovu. En luopuisi nykyisestäkään, jota vuokraan yksityiseltä, mutta pienempi ja halvempi asunto olisi hyvä, että voisin pitää kahden vapaapäivän sijasta kuukaudessa vaikkapa kolme vapaapäivää :)

Tässä olisi monelle asuntosijoittajalle/vuokranantajalle ajattelemisen aihetta.

2

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

      En koskaan vuokraa yhtään mitään luottotietonsa menettäneelle. Ensinnäkään luottotiedoton ei saa kotivakuutusta. Vakuutus taas on meillä vuokrasuhteen ehto. Toiseksi historia on paras ennuste. Luottotietojen menetys on parhaan ennusteen mukaan toistuvaa.

      Edes "kaupunki" ei vuokraa luottotietonsa menettäneelle, ei varsinkaan mikäli vuokrat ovat jääneet maksamatta.

      Asunnon omistaja ei voi ottaa kotivakuutusta toiselle henkilölle. Luottotiedoton taas ei vakuutusta saa. Sen vuoksi luottotiedottomalle vuokraaminen on AINA RISKI.

    • JarkoHakinnen

      Ainakin autovakuuttamisessa sinulle myönnetään pakollinen liikennevakuutus vuodeksi, jos maksat etukäteen vuoden vakuutusmaksun yhtiölle.
      en tiedä toimiiko tämä kotivakuuttamisessa,maksu etukäteen-tyyli tai mikroluottojen kautta http://www.huiput.fi/pikalaina/ ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe