Rintojen ja munasarjojen poisto edessä... muita?

MinäNainen2018

Hei,

Olen perinyt geenivirheen joka nostaa syöpäriskin moninkertaisesti. Olen tähän saakka ollut seurannassa mutta nyt kun siirryin eri ikäryhmään on lääkäreiden painostus ihan eri luokkaa...
Onko täällä muita ehkäisevän rintojen- ja munasarjojenpoiston läpikäyneitä tai suunnittelevia?..

Ahdistaa ja pelottaa niin valtavasti. Vaihtoehtoja ei ole, kun oon seurannut läheltä useamman naispuolisen perheenjäsenen taistelun ja kuoleman syöpään.

Vertaistukiryhmä olisi tärkeä, mutta kai meitä on vielä Suomessa liian vähän että sellainen olisi olemassa...

9

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1d123d12312d3123d

      Elä poista mitään. Lääketiede on usein erehtyväinen, voi olla että et sairastu ja sitten poistat turhaan rintasi ja munasarjasi.

      • 123d123f123d123d

        Voi melkein sanoa että suomen lääketiede on niin sairaassa ja korruptoituneessa tilassa, että haluavat tehdä sinulle tuon operaation vain sen takia että olisi töitä ja tuloja.


      • ajattelepikkuisenpidemmä

        Nämä pari viestiä kirjoittanut lähettää varmaankin anteeksipyynnön ja surunvalittelut omaisille jos aloittaja jättää leikkaukset teettämättä ja syöpä vie hautaan.


      • MinäNainen2018
        ajattelepikkuisenpidemmä kirjoitti:

        Nämä pari viestiä kirjoittanut lähettää varmaankin anteeksipyynnön ja surunvalittelut omaisille jos aloittaja jättää leikkaukset teettämättä ja syöpä vie hautaan.

        ap täällä.
        En todellakaan kysynyt mielipidettä leikkauksesta, se päätös on jo tehty, onneksi Suomessa on pätevät lääkärit ja ilmainen hoito.
        Kysyin onko muita. Kaikkitietävien akkojen mielipiteet jätän huomioimatta, mutta kirjoittakoot.


    • lekare

      Hei, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lääkärinä osaan kyllä sanoa sen, että ei sitä sentään tarvitse keksimällä keksiä hoidettavaa. Kaikki eivät tietysti sairastu, vaikka olisi geenivirhe, mutta ongelma on siinä, että ei voi tietää, kuka sairastuu. En ole tämän alan spesialisti, mutta olen ymmärtänyt niin, että jo munasarjojen poisto suojaa jossain määrin rintasyövältä, vaikka ei poistaisi rintoja. Munasarjasyöpä on myös se vaarallisempi näistä kahdesta, koska sitä on vaikea todeta ajoissa, rintasyövässä voi riittää seuranta niin, että löytyy heti alkuunsa. Mitään varsinaista esiastettahan siinäkään ei tunneta, joten toki sitten tulee syöpähoitoja kuitenkin, ja jos niiltä haluaa välttyä, leikkaus on vaihtoehto. (Ja ulkopuolisille tiedoksi, että näissä tietyissä geenivirheissä on kyse monen kymmenen prosentin sairastumistodennäköisyyksistä.)

      • MinäNainen2018

        Kiitos. Niin on. Jos tiedät lääkärinä mistä voisin saada vertaistukea ehkä prosessin jo läpikäyneiltä, olisin hyvin kiitollinen.


    • Viisas

      Ei ole itselläni kokemusta mutta jos olisin sä niin menisin niihin leikkauksiin koska saatat muuten kuolla. Kun sua ei saa enään parannettua niin voin sanoa että sillon kadut ettet mennyt leikkauksiin..... Olen puhunut

    • Suosittelen

      Suosittelen lämpimästi.Jätin rinnan poistamatta 1.syövän yhteydessä lääkärin suosituksesta,nyt 2.syöpä ja rinta pois,ei ollut iso juttu!Ilmeisesti turvotusta tulee harvemmin silloin kun imusolmukkeita ei poisteta eli poistata mieluummin terve rinta!!Ja eikö munasoluja vois ottaa talteen ja pakastaa,vai nostaako se hoito riskiä sairastua?

      • ap_täällä

        Ikä tulee vastaan, ei enää saa julkisen terveydenhuollon kautta sellaisia hoitoja. Yksityisellä sanottiin että onnistumisen todennäköisyys tässä iässä tosi pieni. Itse en oo ihan varma haluanko lapsen yksin, kun nyt ei kumppania ole.
        Niin, ja ne hormonihoidot on aikamoinen riski.
        Päätin mennä leikkauksiin, lapsia mietin sitten kun oon parantunut. Adoptio tai lahjamunasolu, tai kenties kumppanin lapset. Nyt mietin vain leikkauksia ja keskityn niihin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe