Allergia vai astma?

Kfkrkkrkrk

Reagoikovatko terveet keuhkot hengenahdistuksella esimerkiksi koiran hilseeseen tai siitepölyyn? Jos hengitys alkaa vinkumaan ja peffit laskee koiran seurassa (henkilöllä todettu koira-allergia) niin onko hänellä myös astma vai voiko pelkkä allergiakin aiheuttaa hengenahdistusta? Hoidetaanko myös allergian aiheuttamaa hengenahdistusta astmalääkkeillä?

2

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko

Kaikki eivät ole herkistyneet koiran hilseeseen tai siitepölyyn. Jotkut ovat ja se onko se astmaa aiheuttavaa voi todeta esim pef-seurannalla.

• liisaoja

Kun hengitykseni alkoi vinkua kotikissan läsnäolosta neljäkymmentä vuotta sitten, otettiin kokeet jotka osoittivat minun olevan allerginen kissalle, koiralle, muille karvaisille eläimille ja lisäksi pujolle, koivulle ym kasveille. Siitä asti minulla on ollut astmalääkitys. Parikymmentä vuotta sitten lopetin tupakoinnin ja luulen, että se helpotti oireitani parhaiten. Kissan läsnäolo saa edelleen silmäni vuotamaan ja hengen vinkumaan. Koiraan en ihme kyllä reagoi samalla tavalla, vaan voin asua pienen koirani kanssa kerrostalossa, jopa nukkua samassa sängyssä. Pölyllekin minun sanottiin silloin muinoin olevan allerginen, mutta sitä en usko, koska en ole mikään himosiivooja ja petivaatteiden tuulettaja.

Pef-seuranta tuottaa huonoja tuloksia, mutta olenhan liki kahdeksankymppinen enkä jaksa enää puhaltaa voimakkaasti. Koiraa jaksan kuitenkin ulkoiluttaa ja liikunta on muutenkin elinehtoni jo diabetes kakkosen vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5288
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1280
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe