Kaikki vinkit Tallinnan reissuun purkkarilla ?
Tallinnaan.
28
2476
Vastaukset
- Suunta
Kassulta suunta 190
- S38
Espoosta kätevä reitti on ensin rannikkoväylää länteen ja sitten 24-40 -viivaa suoraan etelään Tallinnan lahden suulle. Se auttaa välttämään ne muutamat alkupään kivikot jopa alkukantaisella GPSllä. Jos menet johonkin keskustan satamista niin keulafendari on hyvä. Joskus laivat aiheuttavat niin rajua satama-altaan vellomista että kerran jopa laiturin aisan pään knaapi (jossa springi oli) irtosi vaikkei vene ole 38' isompi.
- tärkein
mistä saa halvimmat viinat?
- P.Eräreikä
No Latviasta tietenkin ! Tallinnassa hinnat jo niin korkeat, että ei juurikaan säästö Suomeen verrrattuna.
- VäisteleLaivoja
Ylitä reitinjakojärjestelmä kohtisuoraan. Laivaliikenne vilkasta, pysy poissa laivaväylältä tai ainakin sen reunassa. AIS vastaanotin mielestäni välttämätön. Piritan satamaan helpoin mennä, keskustaan pääsee sitten bussilla tai taksilla jos tarvis, tai vaikka kävellen.
- MatkaanHyvälläSäällä
Ei e ais ole välttämätön toki helpottaa. Laivoja kannattaa kunnioittaa ja odotella kiltisti että varma rako löytyy itä länsi suunnassa kulkevien laivojen välistä . Hki Tallinnana lautat ajaa lyhintä reittiä itse olen mennyt porkkalasta tai isosaaren itä puolelta jolloin ei tarvii olla samoilla reiteillä. Pirita on mielestäni ok satama poissa laivojen meteliltä ja aalloilta. Sieltä pääsee bussilla helposti keskustaan. Tärkeintä on tietysti hyvän sääikkunan köytäminen.
- Väntapå
MatkaanHyvälläSäällä kirjoitti:
Ei e ais ole välttämätön toki helpottaa. Laivoja kannattaa kunnioittaa ja odotella kiltisti että varma rako löytyy itä länsi suunnassa kulkevien laivojen välistä . Hki Tallinnana lautat ajaa lyhintä reittiä itse olen mennyt porkkalasta tai isosaaren itä puolelta jolloin ei tarvii olla samoilla reiteillä. Pirita on mielestäni ok satama poissa laivojen meteliltä ja aalloilta. Sieltä pääsee bussilla helposti keskustaan. Tärkeintä on tietysti hyvän sääikkunan köytäminen.
Miten se sopivan raon odottelu käytännössä tehdään?
- punainenlyhty
rakoa saa sieltä neukuista halvalla!
- S38
MatkaanHyvälläSäällä kirjoitti:
Ei e ais ole välttämätön toki helpottaa. Laivoja kannattaa kunnioittaa ja odotella kiltisti että varma rako löytyy itä länsi suunnassa kulkevien laivojen välistä . Hki Tallinnana lautat ajaa lyhintä reittiä itse olen mennyt porkkalasta tai isosaaren itä puolelta jolloin ei tarvii olla samoilla reiteillä. Pirita on mielestäni ok satama poissa laivojen meteliltä ja aalloilta. Sieltä pääsee bussilla helposti keskustaan. Tärkeintä on tietysti hyvän sääikkunan köytäminen.
Ei tuolla oikein odottelu toimi. Pakko sinne on sekaan mennä mutta laivoja pitää tarkkailla koko ajan. Purkkari kun kulkee esim 7kn ja laivat 20-25kn niin olisi tosi vaikeaa tähdätä johonkin rakoon. Sekaan vaan mutta laivoja kunnioittaen. Aina perän puolelta ohi ja joskus on syytä muuttaa oma kurssi hetkeksi vaikka 90 astetta jotta jää riittävä etäisyys laivaan. Tilanteiden ennakointi hyvissä ajoin on tärkeää. Juuri tuon väliin jäävän etäisyyden arvoinnissa AIS-vastaanotin on hyödyllinen.
- Aaaaddd
S38 kirjoitti:
Ei tuolla oikein odottelu toimi. Pakko sinne on sekaan mennä mutta laivoja pitää tarkkailla koko ajan. Purkkari kun kulkee esim 7kn ja laivat 20-25kn niin olisi tosi vaikeaa tähdätä johonkin rakoon. Sekaan vaan mutta laivoja kunnioittaen. Aina perän puolelta ohi ja joskus on syytä muuttaa oma kurssi hetkeksi vaikka 90 astetta jotta jää riittävä etäisyys laivaan. Tilanteiden ennakointi hyvissä ajoin on tärkeää. Juuri tuon väliin jäävän etäisyyden arvoinnissa AIS-vastaanotin on hyödyllinen.
Ei sinne reittijako alueelle pidä mennä poukkoilemaan. Sopiva hetki ka 90 asteen kulmassa läpi. Aina ei toki onnistu mutta tähän pitää pyrkiä. Tästä on nyt tullut vähän turhan iso haloo on siellä paljon liikennettä mutta kyllä sieltä helpolla rako löytyy.
- Ojshuhao
Liikennekaistaakaan ajavat alukset eivät ole tyystin ohjailukyvyttömiä eikä se, että purjealukset tai alle 20-metriset eivät saa estää niiden turvallista kulkua tarkoita sitä, että tilaa pitäisi mailikaupalla jättää. Alle ei pidä tietenkään tunkea.
Liikennemäärät ja vauhdit eivät myöskään ole aivan mahdottomia. Esimerkiksi nyt länteen päin näyttää kulkevan rahtialuksia tyypillisesti 12-15 solmun nopeudella viiden mailin välein. Se tarkoittaa parinkymmenen minuutin marginaalia. Ei pitäisi olla ylivoimaista tyhjään väliin osua.- Hhhhhht
Eivät ole ohjailukyvyttömiä mutta heidän pitää ehdottomasti noudattaa reittijako järjestelmää. Laivat voi käytännössä ainoastaan väistää oikealle muuten ovat nopeasti vastaan tulevalla kaistalla.
- Ojjgtrd
Hhhhhht kirjoitti:
Eivät ole ohjailukyvyttömiä mutta heidän pitää ehdottomasti noudattaa reittijako järjestelmää. Laivat voi käytännössä ainoastaan väistää oikealle muuten ovat nopeasti vastaan tulevalla kaistalla.
Kuten merikortista huomaat, itä-länsisuuntaiset kaistat ovat Helsingin ja Tallinan välissä kumpikin noin kaksi mailia leveitä, ja välissä on jotakuinkin saman verran liikenteenjakajaa.
- just.go
Ojjgtrd kirjoitti:
Kuten merikortista huomaat, itä-länsisuuntaiset kaistat ovat Helsingin ja Tallinan välissä kumpikin noin kaksi mailia leveitä, ja välissä on jotakuinkin saman verran liikenteenjakajaa.
Aika monta kertaa Helsingin ja Tallinan väliä olen mennyt. Jopa pari kertaa olen matkalla laivaa väistänyt. Edellä on annettu ymmärtää, että meno olisi samanlaista kuin Mannerheimintien ylitys jalankulkijana. Ei se ole, eikä missään mitään sopivia rakoja odotella.
Tallinan lahti sumussa Tallinan matalalle saakka on epämiellyttävää ilman AISia, muutoin sekin on enemmän uteliaisuutta kuin turvallisuutta tyydyttävä laite. Ja kuten edellä todettu, kymmen- tai vaikka kaksikymmentämetrinen vene poikittain ei suurta palaa reittijakovyöhykkeen leveydestä haukkaa. - Ojigdtr
just.go kirjoitti:
Aika monta kertaa Helsingin ja Tallinan väliä olen mennyt. Jopa pari kertaa olen matkalla laivaa väistänyt. Edellä on annettu ymmärtää, että meno olisi samanlaista kuin Mannerheimintien ylitys jalankulkijana. Ei se ole, eikä missään mitään sopivia rakoja odotella.
Tallinan lahti sumussa Tallinan matalalle saakka on epämiellyttävää ilman AISia, muutoin sekin on enemmän uteliaisuutta kuin turvallisuutta tyydyttävä laite. Ja kuten edellä todettu, kymmen- tai vaikka kaksikymmentämetrinen vene poikittain ei suurta palaa reittijakovyöhykkeen leveydestä haukkaa.Tulipa tuo ylitys sitten testattua. Liikenne on ehkä jollain mittapuulla vilkasta, mutta normaalilahjainen kykenee ylityksen tekemään aiheuttamatta häiriötä muille tai vaaraa itselleen. En olisi saanut purkkiani työnnettyä rahtilaivojen alle, vaikka olisin sitä vartavasten yrittänyt. Vaikka ajelisi läheltäkin pystyy vaikka varttituntia ennen ”kohtaamista” arvioimaan ehtiikö laiva mennä editse vai ei. Ellei ehtisi, niin parin asteen suunnan muutos tai vauhdin pudottaminen hetkeksi muuttaa tilanteen toiseksi. Mitään odottelua ylitys ei vaadi. Suorassa kulmassa ylittäminen ei myöskään tarkoita, ettei ohjailla saisi.
Joku edellä piti AIS:ia välttämättömänä. Huvikseni Tallinnan matalalla Marine trafficia vilkaisin, ja siitä näytti olevan lähinnä sellaista iloa, että tiesi minkä niminen kaukaisuudessa häämöttävä konttialus on. Varmaan ihan kiva AIS olisi, mutta ei mitenkään välttämätön.
- Grandetsss
Jos kohtaat NATO-laivan, kierrä kaukaa. Kohti ajaminen tai liian läheltä meno voi aiheuttaa hälytyksen. Ei kannata ärsyttää NATOn tyypejä. Päivystävät Tallinnan lahden suulla.
- Ohcdrlv
Schengen-maasta toiseenhan saa veneillä ilman minkäänlaisia muodollisuuksia, mutta vaikuttaako tähän mitenkään se, että Suomi ottanee perjantaista tiistaihin käyttöön Schengen-tarkastukset Putinin ja Trumpin tapaamisen kunniaksi?
Arvelisin ettei, koska rajanylityspaikoillakin Schengen-kontrolli perustuu satunnaistarkastuksiin.- Macee
Mikä on Schengen-tarkastus? Schengen-alue ei ole passivapaa vyöhyke vaan alue jonka sisärajoilla passia tai henkilökorttia ei säännöllisesti tarkisteta, henkilöllisyyden osoittava todistus pitää silti olla mukana. Nyt taas puhutaan rajatarkastusten palauttamisesta mikä tarkoittaa sitä että joka ikiseltä rajan ylittävältä tarkistetaan passi tai henkilöllisyystodistus. Jos olet Tallinnassa ilman papereita ja sisärajatarkastus palautetaan, voi hyvin olla että sinua ei päästetä takaisin Suomeen. Sehän on koko jutun idea, pitää tietää kuka liikkuu maasta ulos ja sisään.
- Ohcdriv
Macee kirjoitti:
Mikä on Schengen-tarkastus? Schengen-alue ei ole passivapaa vyöhyke vaan alue jonka sisärajoilla passia tai henkilökorttia ei säännöllisesti tarkisteta, henkilöllisyyden osoittava todistus pitää silti olla mukana. Nyt taas puhutaan rajatarkastusten palauttamisesta mikä tarkoittaa sitä että joka ikiseltä rajan ylittävältä tarkistetaan passi tai henkilöllisyystodistus. Jos olet Tallinnassa ilman papereita ja sisärajatarkastus palautetaan, voi hyvin olla että sinua ei päästetä takaisin Suomeen. Sehän on koko jutun idea, pitää tietää kuka liikkuu maasta ulos ja sisään.
Sisärajatarkastuksia tarkoitettiin kuten aivan hyvin näyit ymmärtäneen.
Tallinnassa pitää olla paperit mukana muutenkin, siinä ei ole mitään epäselvää.
Mitä kysymys kosketti oli se, aiheuttaako viikonloppu Tallinnaan ja takaisin veneilevälle mitään muutoksia normaalimenettelyyn (siis mene ja tule haluamaasi aikaan, haluamallasi tavalla, haluamaasi reittiä ja ilmoittautumatta missään.)
Sisärajatarkastusten palaittaminen ei tarkoita kaikkien maahantulijoiden tarkastamista, kuten päivän Hesari kertoo;
”Tarkastukset eivät koske kaikkia matkustajia, vaan Rajavartiolaitos kohdentaa niitä riskianalyysin perusteella etenkin keskeisimmille lentoasemille ja satamiin.
Tarkastuksia voidaan tehdä myös pohjoisen maarajoilla.”
Ajatus siitä, että minä Suomennkansalaisena en pääsisi takaisin Suomeen, jos minulla ei olisi henkilöllisyyspapereita mukanani on täysin elämälle vieras. - PaperiSeilori
Kirjoitit "Ajatus siitä, että minä Suomennkansalaisena en pääsisi takaisin Suomeen, jos minulla ei olisi henkilöllisyyspapereita mukanani on täysin elämälle vieras."
Miten paperittomien maahantulijoiden kanssa todetaan heidän olevan tervetulleita? Sinä tiedät olevasi suomalainen mutta mistä rajavartija sen voi tietää? Itse puhun kolmea kieltä ja voisin kertoa olevani useammankin maan kansalainen. Viimepäivinä useat paperittomat siirtolaiset ovat vaihtaneet kansalaisuutensa irakilaiseksi koska heitä ei voi enää pakkopalauttaa.
Minun mielestä elämälle vierasta on lähteä ulkomaille tai kansainväliselle vesialueelle ilman mitään papereita kuten nämä Välimeren purjehtijat tekevät.
Tutkinnalla asia tietty saadaan selvitettyä. Mielestäni meillä on jo ihan tarpeeksi korkea verotus ilman, että lähtisin lisäämään valtiokoneiston töitä omalla hölmöydelläni. - Macee
Ohcdriv kirjoitti:
Sisärajatarkastuksia tarkoitettiin kuten aivan hyvin näyit ymmärtäneen.
Tallinnassa pitää olla paperit mukana muutenkin, siinä ei ole mitään epäselvää.
Mitä kysymys kosketti oli se, aiheuttaako viikonloppu Tallinnaan ja takaisin veneilevälle mitään muutoksia normaalimenettelyyn (siis mene ja tule haluamaasi aikaan, haluamallasi tavalla, haluamaasi reittiä ja ilmoittautumatta missään.)
Sisärajatarkastusten palaittaminen ei tarkoita kaikkien maahantulijoiden tarkastamista, kuten päivän Hesari kertoo;
”Tarkastukset eivät koske kaikkia matkustajia, vaan Rajavartiolaitos kohdentaa niitä riskianalyysin perusteella etenkin keskeisimmille lentoasemille ja satamiin.
Tarkastuksia voidaan tehdä myös pohjoisen maarajoilla.”
Ajatus siitä, että minä Suomennkansalaisena en pääsisi takaisin Suomeen, jos minulla ei olisi henkilöllisyyspapereita mukanani on täysin elämälle vieras.Ei varmaankaan ole tarkoitus tarkastaa kaikkia, mutta jos tilanne kiristyy näin voidaan tehdä.
Mielenkiintoinen tuo sinun ajatuksesi että mahdotonta että et pääsisi Suomeen takaisin. Tarkoitatko että valkoinen naamasi ja suomenkielen taitosi käy passista? Voin vakuuttaa sinulle että ei käy. - Yks
PaperiSeilori kirjoitti:
Kirjoitit "Ajatus siitä, että minä Suomennkansalaisena en pääsisi takaisin Suomeen, jos minulla ei olisi henkilöllisyyspapereita mukanani on täysin elämälle vieras."
Miten paperittomien maahantulijoiden kanssa todetaan heidän olevan tervetulleita? Sinä tiedät olevasi suomalainen mutta mistä rajavartija sen voi tietää? Itse puhun kolmea kieltä ja voisin kertoa olevani useammankin maan kansalainen. Viimepäivinä useat paperittomat siirtolaiset ovat vaihtaneet kansalaisuutensa irakilaiseksi koska heitä ei voi enää pakkopalauttaa.
Minun mielestä elämälle vierasta on lähteä ulkomaille tai kansainväliselle vesialueelle ilman mitään papereita kuten nämä Välimeren purjehtijat tekevät.
Tutkinnalla asia tietty saadaan selvitettyä. Mielestäni meillä on jo ihan tarpeeksi korkea verotus ilman, että lähtisin lisäämään valtiokoneiston töitä omalla hölmöydelläni.Se rajavartija katsoo antamasi sotun perusteella kuvasi tietokoneen näytöltä ;)
- Merenkulunvapautta
Oikea vastaus on siis se, että huippukokous ei aiheuta veneilijälle minkäänlaisia muutoksia rajakontrollittomuuteen.
- S38
Täällä on tuotu hyvä asia esille, mutta tyypilliseen tapaan kinastellen. Oleellinen pointti on: passi tai EU-henkilökortti mukaan!
- Ijgeryokb
Eli ei mitään muutosta normaalitilanteeseen missään muussakaan suhteessa?
Tämä ajatustenvaihto kyllä noudattelee tuttuja latuja (enkä tarkoita tässä lainaamaani kirjoittajaa), vaan ensimmistä vastaajaa.
1. Epäolennaiseen tarttuminen
2. Kysymyksen ohi vastaaminen
3. Ja sekin pääosin väärin.
- PaperillinenSuomalainen
Miten rajamies tietää, että paperittomista maahanpyrkijöistä juuri Ohcdriv on suomalainen?
- Kehlun
Rajamies selvittelee asiaa rekisterihauin, ja kyselee samanlaisia kysymyksiä, joihin vastailee henkilö, jolla ei ole passia tai muita papereita uutta passia hakiessaan. Konstit ovat monet. Jos sinulla ylipäätään on passi, saavat kyllä passikuvanikin ruutuun.
Sitä edelleenkin ihmettelen, miten papereiden mukanapitämisvaatimus työntyi tähän keskusteluun, koska niin tänään kuin ensi viikonloppunakin paperit pitää Tallinnaan veneilijällä olla mukanaan.
Kysyttiin onko muodollisuuksien osalta mitään muutoksia. Kukaan ei ole esittänyt, että tiukennetun kontrollin vuoksi jätettäisiin paperit himaan. - S38
Tuoreet kokemukset: ylityksessä Espoosta Tallinnaan, siis Kakumaeen, ei muutoin mitään ihmeempää laivojen kanssa kuin että AIS näytti että selkeästi ehditään yhden rahtarin edestä. Tuuli tilttasi ja laiva tuli kohti. Koneella pois alta, myös laiva muutti hieman kurssia, mikä kuuluu asiaan. Kakumaesta lähdettyämme tänä aamuna Eestin raja tarkisti paperit ja kyseli minne matka. Eli kyllä ne passit tai EU-henkkarit oikeasti kannattaa olla mukana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769