Missä vika kun ei starttaa

yltiö

Valmet 802 oli tavanomaisessa käytössä ja pysäytin sen vähäksi aikaa. Kun saavuin n. 1 h:n jälkeen käynnistääkseni Valmetin, ei startti pitänyt minkäänlaista ääntä, ei edes naksahtanut. Tarkastin akun jännitteen, oli 13,2 V, latasin akkua lisää ja puhdistin akun kengät, starttimoottorin liittimet ja virtalukon liittimet. Ei ollut mitään vaikutusta. Mistähän vikaa voisi nyt etsiä? Voiko virtalukko olla vioittunut? Kiitos vastaajille!

10

7708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vualmetti

Tarkista ensimmäiseksi sulakkeet, jos kaikki kunnossa yritä varmistua joko mittarilla tai koetinkynällä, tai polttimolla että startille tulee virta.
      Sitten pitäisi tarkistaa tuleeko virtalukolle syöttösähkö, syttyykö mittarivalot, toimiiko esim. sisätilan puhallin.
      Ilmeisesti startin herätevirta hukassa, eli joudut perehtymään virtalukkoon, mihin liittimeen pitäisi tulla käynnistäessä sähkö, jos ei tule mutta virtalukon sähkönsyöttö on ok niin vika lienee juurikin virtalukossa.
      Jos virtalukosta lähtee sähkö avaimen ollessa starttiasennossa voi ongelma löytyä käynnistysreleestä.
      Jos startille tulee sekä "vahvavirta" (iso liitin startin päässä) että herätevirta (solenoidin pieni liitin) niin vika on solenoidissa/pendixlaitteessa joka ei kytke päälle.

Vualmetti se olla pittää..

• Juutinraumaa

Ihan hyviä neuvoja tuossa edellä sellaiselle, jonka ei nyt hirveästi tarvitse korjailla.

Itse ottaisin alun siitä toimiiko startti. Se tapahtuu kenttäoloissa esim. tukevalla leveällä meisselillä, jolla solenoidin päästä oikokytketään ohut käynnistysjohto paksuun virtakaapeliin. Startti toimii tai ei toimi, ja sitten voi alkaa ihmetellä piuhoja ym. , jos startti toimii.

• Tarttimoottori

Tuossa on semmoinen ongelma, että pitäisi vähän tietää mitä on tekemässä, nimittäin meisselin kanssa saa kyllä sitten savuakin aikaiseksi jos kyseessä henkilö "jonka ei nyt hirveästi tarvitse korjailla".
        Sieltä voi nimittäin löytyä myöskin maadoitusnasta, ja tuohon kun iskee sähkön, alkaa joku lämmetä.

Ja toinen, tarkoitat ilmeisesti että ottaa herätesähkön ns. alakautta, eli startin syöttösähköstä. Pitäisi vain ensin tietää tuleeko tuota sähköä niin pitkälle.
        Jos taas tarkoitat solenoidin ohittamista, eli käynnistysvirran antamista solenoidin päästä suoraan starttiin, joissakin malleissa erilliset navat, jää vielä selvitettäväksi miksi se solenoidi ei toimi, sähkö/mekaaninen vika.

• eitarttaa

Tutulta ainakin meni 702 käynnistysrele rikki kertalaakista ja oireet oli samat.

• Yltiö

Kiitos vastaajille. Vika oli virtalokossa.

• Juutinraumaa

No siinä virtalukossa oli varmaan vikaa havaittu jo alkujaankin, niin turhaan täällä iniset huomiota.

• hohoo
        Juutinraumaa kirjoitti:

No siinä virtalukossa oli varmaan vikaa havaittu jo alkujaankin, niin turhaan täällä iniset huomiota.

Mikäs pipoa kiristää?

• Juutinraumaa
        hohoo kirjoitti:

Mikäs pipoa kiristää?

Inisijät!

• 702s

Lisää mahdollisuuksia: vaihekeppikytkin ei toimi tai vaihde ei ole vapaalla

• Anonyymi

Pareen olla keppi jalkojen välissä, nii pelittää!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5508
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      485
      2509
    3. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      27
      1329
    4. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      5
      1255
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1039
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      954
    7. Pystytkö unohtamaan

Minut?
      Ikävä
      61
      868
    8. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      43
      843
    9. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      827
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      193
      796
    Aihe