Mint 19 Cinnamon musta ruutu käynnistyksessä

ruutu_musta

Olipa kylmäkäynnistys tai uudelleenkäynnistys, login ruutu ei varsinaisesti näy, vaan ruutu on musta, ilmeisesti jossain sleep-tilassa, ja kone pitää tästä herätellä esim. touchpadia hinkkaamalla. Sitten se login homma ilmestyy ja kone toimii normaalisti.

Aikaisemmilla Mintin versioilla en ole tällaista huomannut.

Mint 19 asennettu puhtaalta pöydältä.

Onko tämä joku asetusten säätöjuttu vai mikä? Ainakaan login ruudun säädöistä en löytänyt mitään mielestäni asiaan liittyvää.

Kone on Core 2, Lenovo Thinkpad T500.

21

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruutu_musta

      Eikö muka kellään muulla ole vastaavasta havaintoa.

    • Näkyykö Grubin valikko alussa? Itsellä ei noi Grubin käynnistys animaatiot näy. Musta ruutu kunnes kirjautumisvalikko ilmestyy. Voit poistaa 'quiet' ja 'splash' GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT riviltä. Sitten sudo update-grub
      Pääset seuraamaan käynnistystä ja mahdollinen virhe paikallistuu. Vika löytynee dmesg tulosteesta. Ongelma liittynee näytönohjaimen ajuriin ja kauanko sen käynnistyminen kestää.

      • ruutu_musta

        Ei näy grubin valikkoa.

        Kone siis käynnistyy mielestäni aivan oikein, mutta vain ruutu on sitten jotenkin "automaattisesti" jossain sleep tilassa tai vastaavassa.

        Tässä on käytössä ATIn näytönohjain (emolla myös Intelin) ja tietenkin ajuri sen mukaan.

        Katsonpa noita logeja jos jaksan. Kun kyseessä ei varsinaisesti ole haittaava vika vaan vain lievästi kummastuttava ja harmittava piirre.


    • ruutu_musta

      No asensin sitten Windowsin ja kone toimii huippuhienosti! Taitaa nämä linuxit olla kuraa.

      • bsod

        Trollihan se, trolli, trolli.


      • ruutu_musta

        Eläpäs trolli sotke ketjua.

        terv. aito ruutu_musta


    • ruutu_musta

      Sitten tällainen toinenkin juttu mitä aikaisemmissa Mint versioissa en ole havainnut. Tulee ilmoitus:

      "Unable to stop drive. Timeout blaa blaa jotakin...

      Tulee harvakseltaan päivän mittaan. En ole huomannut että vaikuttaisi mihinkään. Mutta mitä mahtaa tarkoittaa?

      Koneessa on SSD-levy. Ei kai sitä edes voi pysäyttää?

    • Menee halu vastata mihinkään kun kysyjillä ei halua korjata ongelmaa vaan haukkua systeemiä. Yleensä itse korjaan pikkuviat suurempaa meteliä nostamatta.

      • ruutu_musta

        Netistä löytyy varsin niukasti ja epämääräistä tietoa noista molemmista ketjussa mainitsemistani asioista (musta ruutu bootissa, outo ilmoitus "Unable to stop the drive..."), mutta molemmat kyllä mainitaan. Suurta kiusaahan niistä ei ole, herättävät vain ihmettelyä.

        Olen käsittänyt, että tämä tietotekniikkapalsta eri osioineen on nimenomaan kysymyksiä, ei elvistelyä, varten.

        Enkä ole haukkunut systeemiä, vaan varsin paljon olen Mintistä tykännyt.

        Miksi vaivautua kirjoittamaan ketjuun, kun selvästikään et tiedä etkä tajua missä kummastakaan mainitsemistani ongelmista on kysymys.


      • Aina_tällaista

        Tervetuloa vain linuks-palstalle. Tässä sulle lisää esimakua siitä, mitä tuleman pitää:
        https://aijaa.com/AhfHKL

        Mutta tämänhän sinä olet jo nyt kokenutkin, mutta tällaista tämä on.


      • itkupitkästäilosta
        Aina_tällaista kirjoitti:

        Tervetuloa vain linuks-palstalle. Tässä sulle lisää esimakua siitä, mitä tuleman pitää:
        https://aijaa.com/AhfHKL

        Mutta tämänhän sinä olet jo nyt kokenutkin, mutta tällaista tämä on.

        Ihan sama mitä joku only-Windows-liero on joskus kirjoittanut.
        Ihan sama mitä joku only-Windows-liero tänään kirjoittaa.
        Kaikki noita juttujaan kirjoittelevat only-Windows-lierot ova osaamattomia tumpeloita.

        Jk: Se parhaiten itkee joka yrittää asentaa Windows 10:ä jollekin Windows-sertifioidulle koneelle.
        Kyllä sekin onnistuu mutta minä en itkekkään täällä osaamattomuuttani.


    • Kaksi näytönohjainta tuo aina omat ongelmansa. Kumpaa käytät? Itsellä htpc koneessa Intel toimii ilman ongelmia. Kumpaa näytönohjainta käyttää voi tehdä monella tavalla. Xorg.conf udev sääntö modules.blaclist ovat eräitä mahdollisuuksia. Itsellä oli mustaruutu kun näytönohjaomen oletusajuri ei tukenut näytönohjainta. Hankaloitti asennusta.

      • ruutu_musta

        Tässä on ATIn ja Intelin näytönohjaimet, ATI käytössä koska tehokkaampi, eikä ole ongelmia aiheuttanut koskaan.

        No, pääsin eroon mustasta alkuruudusta. Netissä arveltiin sen johtuvan uusimmasta kernelistä 4.15.0-24. Poistin sen ja myös sen headers tiedostot.

        sudo apt-get purge linux-image-4.15.0-24-generic
        sudo apt-get purge linux-headers-4.15.0-24-generic
        sudo apt-get purge linux-headers-4.15.0-24

        En tiedä menikö siinä liikaakin. En ole mestari näissä hommissa. Käsittääkseni koneella ei pitäisi uusimmasta kernelistä olla nyt koneella häivääkään. Voin toki olla väärässäkin.

        Mutta eipä ole aloituksessa mustaa ruutua. Nyt kuitenkin update tuputtaa sitä poistettua uusinta kerneliä minkä juuri poistin. Siinähän tuputtaa.


      • ruutu_musta

        Ja tietenkin sitten käynnistin koneen grubista (käynnistyksessä kun painaa vaihto-näppäintä pääsee grubiin) vanhemmalla kernelillä 4.15.0-23 ennen uuden kernelin poistoa.


      • ruutu_musta

        Sitten vielä sekin että kernelin vaihdolla vanhempaan taisi häipyä se omituinen ilmoitus levyn pysäyttämisestä "Unable to stop the drive..."


      • ruutu_musta

        Sitten poistin vielä tuonkin:

        sudo apt-get purge linux-modules-4.15.0-24-generic

        koska on tullut 4.15.0-24 kernelin päivityksen yhteydessä.


    • Itse päivitän kernelin melko harvoin. Jos toimii niin miksi sorkkia. Sama xorg. Headers tiedostoja tarvitaan vain kun käännetään joku ajuri ja ei haluta asentaa koko kernelin lähdekoodia.

      Hyvä kun vika selvisi. ATI tietysti tehokkaampi, mutta vie virtaa enemmän. Siksi noita on kaksi ja ei aavistusta millä perusteella grub ym valitsee kumpaa käyttää.

      • ruutu_musta

        Ainakin tuossa minun T500:ssa BIOSissa on selkeä asetus jolla voi itse määrätä mitä käytetään.


      • ruutu_musta kirjoitti:

        Ainakin tuossa minun T500:ssa BIOSissa on selkeä asetus jolla voi itse määrätä mitä käytetään.

        Toki voi tehdä niin. Nvidian optimus kortille ainakin on tuki jolla voi käyttää molempia kortteja. On siis hybridi jossa kaksi näytönohjainta. Usein nomodeset parametri auttaa mustaan ruutuun. Silloin käytetään vesa-ajuria ja saa koneen sillä käyntiin. Ati itselle vieras kun en omista. Siinä varmaan samoja ominaisuuksia.


      • ruutu_musta
        Mikko_Tku kirjoitti:

        Toki voi tehdä niin. Nvidian optimus kortille ainakin on tuki jolla voi käyttää molempia kortteja. On siis hybridi jossa kaksi näytönohjainta. Usein nomodeset parametri auttaa mustaan ruutuun. Silloin käytetään vesa-ajuria ja saa koneen sillä käyntiin. Ati itselle vieras kun en omista. Siinä varmaan samoja ominaisuuksia.

        Tuskin T500:n ATIssa kun on niin vanha. Onpahan helppo kun BIOSista laittaa ja sillä sipuli.


    • ruutu_musta

      Mintin Update Managerissa näytti olevan hyvinkin kätevä homma kernelien poistoon/asennukseen.
      Ei sitten nyt tullut sitä käytettyä mutta seuraavalla kerralla pitää kyllä kokeilla riittääkö pelkkä nappulan painallus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe