Selaimen vierityspalkit oikeaan sivuun Firefox

sivun.vieritys

Onko mahdollista jollain konstilla saada nuo vierityspalkit Firefoxiin, ennenhän ne olivat, mutta jossain välissä poistettu, ainakin oletuksista.

17

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiirellä_veivaa

      Ainakin Linux 19 Mintissä FF 61:ssä vierityspalkki on oikealla kuten on aina ollutkin aikaisemmissakin Mintin versioissa. Myös Windows 7 oli muistaakseni. Mutta eipä sitä tule käytettyä kun saman homman ajaa kätevämmin tasohiiren oikea reuna.

      Kokeilepas sinäkin hiiren rullalla tai tasohiirellä veivata sivua ylös-alas, eikös olekin kätevämpää.

    • vieritys

      Joo kiitos, tuo vierityspalkki oikealla kyllä on, mutta ennen oli ylä- ja ala-päässä pikku neliö, jota hiirellä klikkaamalla sai sinun siirtymään rauhallisesti ja tasaisesti halutulla tavalla. Sitä tottu käyttämään.

      Vähän huonommalta tuntui tuolla hiiren rullalla. Vierityksen alussa tuppaa juuttuilemaan, tekee kyllä tuossa sivupalkissakin välillä.

      • hiirtä_säätämään

        Hiirelle on säätöjä asetuksissa, niitä kannattaa kokeilla jos tuntuu että on ongelmaa.


    • 625

      Paina tällä sivulla hiiren keskinappia ja sen jälkeen hiirtä ylös ja alas. Liikkuuko haluamallasi nopeudella?

      Jos ei, niin minulla täppi Asetusten kohtaan Lisäasetukset -> Yleiset -> Vieritä sivua automaattisesti.

    • vieritys

      Kiitos teille, en ollut huomannut käyttää tätä hiiren keskinappia. Kuitenkin pitäisin parempana että vierityspalkissa olisi ylä ja alanuolet (esim. Vivaldissa on). Mutta Firefox lienee sitten poistanut.

      • omituista_

        Kyllä minulla on Firefoxissa ne ylä- ja alanuolet. On aina ollut. Kokeilin niitä vielä klikata ja ne toimivat. Käytän kuitenkin hiiren rullaa. Googlen karttanäkymässä ei ole palkkia ja painikkeita, mutta muissa on.
        Käytössä uusin Firefox ja Windows 7.


    • 625

      Nyt on Ubuntu auki ja FF 58 ESR. Vierityspalkin neliöitä ei ole.

      Joskus vuosia sitten olen niitä käyttänyt enkä muista, että vieritys niillä olisi ollut mitenkään tasainen ja rauhallinen - päinvastoin töksähtelevä. Lisäksi siihen pieneen neliöön osuminen ja hiiren siirtyminen klikkauksissa aiheutti taas uuden tähtäämisen.

      Hiiren keskinapilla scrollaaminen on huomattavasti parantunut. Aikaisemmin tiuhan, pitkän tekstin lukemiseen vieritys oli hitaimmillaan aivan liian nopea.
      Hiiren rullalla pyöritys on toinen hyvä tapa.
      Huipputehokkaita selaimen käyttötapoja.

      Jopa parempi kuin ne räkäsen pienet neliöt on ottaa hiiren vasemmalla kiinni isosta vierityspalkin palkista ja siirtää sitä haluttuun suuntaan. Vaikka humauttaa samantien ylös asti.

      • Turbo-Urpo1

      • 625
        Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Näytön vieritys on parhaimillaan silloin kun hiiressä on niin sanottu vapaasti pyörivä rulla, kuten Logitech G9x hiiressä on.
        https://www.bhphotovideo.com/images/images500x500/Logitech_910_001152_G9x_Laser_Mouse_606280.jpg

        Termi oli minulle uppo-outo, mutta Google auttaa.

        Gigantin sivulla yhdestä Logitechin hiirestä
        "Se mikä hiirestä tekee erittäin surkean, on tunnoton rullapainike. Rullapainikkeessa on outo välys ennenkuin se naksahtaa. Siinä on sellainen klaffi kohta. Ja kursori ehtii aina liikahtaa ennenkuin rullapainike painuu pohjaan, koska rulla on ns. vapaasti pyörivää mallia. Eli rullaa pyöritettäessä se jää napakalla pyöräytyksellä vielä vauhtiin. Ei hyvä jos tarvitsee rullapainikkeeseen tarkkuutta. Harmittaa vietävästi, sillä hiiri oli mielestäni kallis."

        Luulisin, että minun olisi vaikea hyödyntää ja tottua tuohon. Ensimmäisenä tulee mieleen, että palaa luetun sivun yläreunaan. Se on harvoin tarpeen, kun sivunvaihto seuraavaan on yleensä sivun alalaidassa.
        Toki jokaisella on omat tarpeensa enkä niitä tuomitse. Jossainhan voi olla tarpeen päästä nopeasti sivun alareunaan, esim. peleissä.

        Mitä tuo punainen juokseva henkilö säätää plussalla ja miikalla?


      • Turbo-Urpo1
        625 kirjoitti:

        Termi oli minulle uppo-outo, mutta Google auttaa.

        Gigantin sivulla yhdestä Logitechin hiirestä
        "Se mikä hiirestä tekee erittäin surkean, on tunnoton rullapainike. Rullapainikkeessa on outo välys ennenkuin se naksahtaa. Siinä on sellainen klaffi kohta. Ja kursori ehtii aina liikahtaa ennenkuin rullapainike painuu pohjaan, koska rulla on ns. vapaasti pyörivää mallia. Eli rullaa pyöritettäessä se jää napakalla pyöräytyksellä vielä vauhtiin. Ei hyvä jos tarvitsee rullapainikkeeseen tarkkuutta. Harmittaa vietävästi, sillä hiiri oli mielestäni kallis."

        Luulisin, että minun olisi vaikea hyödyntää ja tottua tuohon. Ensimmäisenä tulee mieleen, että palaa luetun sivun yläreunaan. Se on harvoin tarpeen, kun sivunvaihto seuraavaan on yleensä sivun alalaidassa.
        Toki jokaisella on omat tarpeensa enkä niitä tuomitse. Jossainhan voi olla tarpeen päästä nopeasti sivun alareunaan, esim. peleissä.

        Mitä tuo punainen juokseva henkilö säätää plussalla ja miikalla?

        Se säätää sitä liikkeen pituutta mikä tarvitaan että hiirikursori siirtyy ruudulla reunasta reunaan. Tämän säädön voi kyllä tehdä myös ohjaupanelista käsin.

        Minä olin aluksi tuon kommentoijan kanssa samoilla linjoilla, mutta kun olin käyttänyt hiirtä noin viikon, mieli muuttui, ja nykyisellään en hyväksy muita hiiriä kuin nuo vapaastipyörivällä rullalla olevat. Tämä on jo vanha, ja joulupukki on tuonut tilalle jo kahtena vuotena uuden hiiren, mutta kun joulupukki ei ole osannut valita tuota vapaastipyörivällä rullalla olevaa niin täysin käyttämättöminä pyörivät laatikossa.


    • alkanuvituttaan

      Muistakaa aina että Linux Mint on NSA:n kapula... toki kieltävät mutta kuten tästäkin ketjusta sen lukee.. hyvinkin selvästi... :) . Samoin on täälläkin pakollinen google-shit... (viestini poistuu milloin?).

      • luulottelijalle

        Valeuutiset pitäisikin poistaa.


      • lopeta_jo

        Linux Mint, kuten muutkaan linux-jakelut, eivät ole mitään NSA-kapuloita! Se sinun rakas windowsisi sen sijaan on! Joten win-trolli ottaa nyt vaan kiltisti hatkat täältä ja menee muualle trollaamaan!


      • 00100
        lopeta_jo kirjoitti:

        Linux Mint, kuten muutkaan linux-jakelut, eivät ole mitään NSA-kapuloita! Se sinun rakas windowsisi sen sijaan on! Joten win-trolli ottaa nyt vaan kiltisti hatkat täältä ja menee muualle trollaamaan!

        Kylläpä Jakkara-Matti nyt käy kuumana!


      • makkara-jatti-00100
        00100 kirjoitti:

        Kylläpä Jakkara-Matti nyt käy kuumana!

        Pakkohan se on koska Windows tuntuu opettavan pikkupaskiaiset valehtelemaan.


    • eiosunuoli

      Selauspalkki on oikeassa reunassa. Vikana on se, että se on liian kapea ja vaikeasti tartuttava,

      • uppändaun

        Palkin käyttö on muutenkin kankeeta. Itse plärään näppikseltä page up ja down napeilla, jos en jaksa hiiren rullaa juoksuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe