Uskonnon esiintuominen on jo vanhanaikaista ja museokin voisi jättää jeesustelut sikseen. Ei huvita siellä käydä jos joutuu kuuntelemaan herran sanaa.
Pitäisikö museon nykyaikaistua myös aatteellisesti
23
802
Vastaukset
- Ruususelta
Uskomusten esilletuonti on paras ja tehokkain tapa pitää minut poissa paikasta/ tilaisuuksista .
- Kysymyssinulle
Haluaako kukaan sinua sinne?
- Voipoloisia
Onko joku vaatinut menemään sinne? Käyminen ja käymättä jättäminen on vapaaehtoista.
- Plääh
Kyllä aion siellä käydä, täytyy vaan katsoa ettei silloin ole pappeja saarnaamassa.
- perinteetkunniaan
Nämä nykypäivän "trendikkäät" uskonnottomat nyt harvemmin edes vähät välittää perinteistä, joten ei ole syytä yrittää heitä miellyttää.
Heitä kiinnostaa vain hedonismi ja tapainturmellus.- Plääh
En koe olevani trendikäs, mutta tuputtaminen on asia joka saa niskakarvat nousemaan pystyyn. Hartaukset kuuluu kirkkoon, ei museoon.
- Tupupupuna
Plääh kirjoitti:
En koe olevani trendikäs, mutta tuputtaminen on asia joka saa niskakarvat nousemaan pystyyn. Hartaukset kuuluu kirkkoon, ei museoon.
Onko seurojen pitäminen halukkaille osallistujille tuputtamista? Sinulla on syyntakeellisena vapaus olla missä haluat ja kuunnella mitä haluat. Kierrä kaukaa. Seuroihin mennään vapaaehtoisesti tietääkseni.
- Hehkuttaja
Perinteet ilman uskonnollista kuorrutusta kyllä kiinnostavat mutta mitä helvettiä jotkin hartaushuokailut kuuluvat museon tarkoitukseen? Veisasivatko savutupalaiset aikoinaan virttä ensi töikseen aamusen avaukseksi ja lähtivät sitten keksimään tuohivirsuja joilla karhun takaa-ajo sujui joutuisammin. No eivät. Museon tehtävä ei ole koristella millään tavalla tarkoitushakuisesti menneitä aikoja nykymittareilla. Konneveden museoalue on oikeastaan aika tylsä ja tavanomainen.
- JarkkoRossi
Tulepas tutustumaan museoon sen aukiollessa! Se on katsojan silmissä mikä on tylsää ja tavanomaista. Tietysti sinäkin olet asunut savutuvassa vielä 1958, kuten Konneveden museon savutuvassa on asuttu. Tavanomaista siis...
Maailma on kyllä ennen ollut varmasti uskonnollisempi kuin tänään. Silloinkin on tosin ollut monenlaisia ihmisä ja seutukuntia. Uskonnon lisäksi ja ohella uskomukset, joita esittelemme kansanparannustapahtumassamme tänään ovat olleet varmasti suuressa osassa. Joitakin ihmisiä nämä uskomukset ovat hallinneet varmasti liiankin suuressa määrin.
Tervetuloa tutustumaan museoon jota pyrimme nyt parhaamme mukaan kehittämään. - suolahtelaine
Hehkuttajan pitäisi nyt vain rauhoittua siellä Suolahessa ja lääkitys pitäisi tarkistaa.
- Ahdasonmielialoittajalla
Voivoi sentään! Eiköhän jotain hyvääkin sanottavaa voisi löytyä sekä museosta että "kirkollisista" ihmisistä. Tarvitseeko Jumalanpalveluksessa käyvällä ihmisellä olla joku erityisempi yhtymäkohta museoon kuin niillä, joita ärsyttää ns. "jeesustelu", että voivat siellä käydä? Ei kai museo siitä pilalle mene jos siellä kerran vuodessa on hartaus? Aloittajalla vaikuttaa olevan sivistymätön ja suvaitsematon maailmankatsomus, jos tänne ei mahdu erilaisuutta. Kun ihmisellä on paha olo sisällään, täytyy etsiä etsimällä joku syyllinen siihen oman itsen ulkopuolelta.
Vuodessa jää aika monta muuta päivää käydä museossa, jos pelkää pahan tarttuvan tai sanan satuttavan hartauden aikana. Eihän museoon ole kenenkään pakko yleensä mennä. - JarkkoRossi
Tervetuloa museoon! Museo on auki vähintään 26.6-24.8 ti-su kello 10-16. Pyrimme pitämään ovet auki myös maanantaisin ja tarvittaessa museoon pääsee muutoinkin.
Jumalanpalvelus museolla järjestetään perinteiseen tapaan vain nyt sunnuntaina 8.7. kello 10. Kestää reippaan tunnin ja kirkkokahvit päälle. Tämä aika on helppo välttää sille joka ei halua kuunnella saarnoja. Uskonto on kuitenkin osa historiaa ja se on aiemmin ollut huomattavasti keskeisemmässä roolissa ihmisten elämässä kuin nyt. Kirkonmenot kuuluvat siis museoon ja niitä seuraamalla voi vaikka ateistikin saada uusia ajatuksia menneestä, uskonnon vaikutuksista yms.
Tänään museolla on kansanparannuslauantai ja koko kesän Töhkerömäen kansanparantajist - hyvän asialla näyttely. Kansanparannuksen ja kansan uskomusten avulla voit kenties ymmärtää jotain ihmismielestä, uskonnoistakin. Monenlaista hauskaa uskomusta on, joihin meidän tietysti pitää suhtautua suurella vakavuudella ja jokainen voi ajatella kuten haluaa...
Muutoin museolla on pari yhteislauluiltaa, joissa kirkkoherra Virtanen on mukana, mutta laulut eivät ole virsiä, eikä niitä taida löytyä virsikirjan lisälehdiltäkään;) Virtanen on mukana juontamassa ja hänhän on muutoinkin saanut arvostelua siitä ettei saarnaa raamatusta ja saarnaahan hän ei näiden tilaisuuksien alkuun ole tulossakaan pitämään.
Järjestämme museolla myös täysin muunlaisia tapahtumia, kuten antiikkitapahtuman ja puutarhatapahtuman. Tervetuloa! Museoon on vapaa pääsy kaikille!- JarkkoRossi
Museo itsessäänhän ei edusta mitään aatetta tai ole mikään aatesuunnan kannattaja. Museon aate on kotiseutuaatetta, ei uskontoa tai politiikkaa. Museon nykyaikaistuminen aatteellisesti ei ole siis mahdollista. Kyllä ehtoollisleipäpihdit yms. hartauskirjallisuus ja vekseli joka on otettu Konneveden kirkon rakentamiseen, kuuluvat historiaan ja kokoilmiin siinä kuin muutkin museotavarat.
Museon kokevat ja näkevät eri ihmiset erilailla. Toinen mielenkiintoisena ja toinen tylsänä. Toisaalta sanotaan että tylsyys kasvattaa. Mekin yritämme pikkupoikamme kanssa siten käydä paikoissa jossa on tylsää. Museo ei kuitenkaan onnistu olemaan lapsen silmin tylsä, mutta se luo maailmankuvaa lapsille ja aikuisillekin. - Ruusupuinen
Älä jaksa taas lässyttää...
- Näinseon
JarkkoRossi kirjoitti:
Museo itsessäänhän ei edusta mitään aatetta tai ole mikään aatesuunnan kannattaja. Museon aate on kotiseutuaatetta, ei uskontoa tai politiikkaa. Museon nykyaikaistuminen aatteellisesti ei ole siis mahdollista. Kyllä ehtoollisleipäpihdit yms. hartauskirjallisuus ja vekseli joka on otettu Konneveden kirkon rakentamiseen, kuuluvat historiaan ja kokoilmiin siinä kuin muutkin museotavarat.
Museon kokevat ja näkevät eri ihmiset erilailla. Toinen mielenkiintoisena ja toinen tylsänä. Toisaalta sanotaan että tylsyys kasvattaa. Mekin yritämme pikkupoikamme kanssa siten käydä paikoissa jossa on tylsää. Museo ei kuitenkaan onnistu olemaan lapsen silmin tylsä, mutta se luo maailmankuvaa lapsille ja aikuisillekin.Kiitos Jarkko Rossi selkeistä sanoista ja fakta-tiedosta!
- Hehkuttaja
JarkkoRossi kirjoitti:
Museo itsessäänhän ei edusta mitään aatetta tai ole mikään aatesuunnan kannattaja. Museon aate on kotiseutuaatetta, ei uskontoa tai politiikkaa. Museon nykyaikaistuminen aatteellisesti ei ole siis mahdollista. Kyllä ehtoollisleipäpihdit yms. hartauskirjallisuus ja vekseli joka on otettu Konneveden kirkon rakentamiseen, kuuluvat historiaan ja kokoilmiin siinä kuin muutkin museotavarat.
Museon kokevat ja näkevät eri ihmiset erilailla. Toinen mielenkiintoisena ja toinen tylsänä. Toisaalta sanotaan että tylsyys kasvattaa. Mekin yritämme pikkupoikamme kanssa siten käydä paikoissa jossa on tylsää. Museo ei kuitenkaan onnistu olemaan lapsen silmin tylsä, mutta se luo maailmankuvaa lapsille ja aikuisillekin.Olet oikeassa ja saatoin kärjistää sanojani yli tarpeellisen. Museot ovat tosiaan tutustumisen arvoisia paikkoja joissa voi ihailla menneitten aikojen käsityön taitoa joka on ollut mestarillisen tarkoituksenmukaista.
- yhteinenhyväkö
Taitaa tämä museo olla nimen omaan aatteellinen.. Ilman tätä huuruilua vois olla mielenkiintoinen paikka käydä! Kotiseutuyhdistys taitaa olla nykyään valjastettu oman edun tavoitteluun ja siihen kuuluisaan riidankylvämiseen ja vastakkainasetteluun. Asiattomia kommentteja näkyy olevan museota pyörittävän yhdistyksen sivuilla tämän tästä. Olisitte edes yrittäneet pitää puurot ja vellit erossa, mutta taitaa olla liikaa vaadittu..
- JarkkoRossi
Mukava kun "yhteinenhyväkö" jaksaa lukea sivujamme. Kannattaisi sinun kommentoida niitä väittämiäsi "asiattomia kommentteja" siellä yhdistyksemme Facebook sivuilla, jossa niitä väität olevan. Siten oppisimme tietämään mikä on asiatonta. Julkaisuja ei ole sivuilta poistettu juurikaan, joten ennätät kommentoida vielä kaikkia.
Tervetuloa Konneveden Kotiseutuyhdistys ry:n talkoisiin "jossa omaa etuamme tavoittelemme" tehdessämme ilman palkkiota joululehteä ja teemme myös monenlaista muuta talkoilla. Olen kyllä nyt itse poikkeuksellisesti töissä ihan 85% työajalla Konneveden Kotiseutuyhdistys ry:llä (työllistämistuella). Sikäli siis omaa etua tavoittelen ja töitä teen tälle yhdistykselle. Tekemistä on ja pyrimme kehittämään museota.
Valitettavasti asiattomia kommentteja on ollut ilmassa esim. Eijakaisa Kytöjoen Facebooksivuilla joista hän on sellaisen poistanut ja siellä pitäisi olla yhä julkinen anteeksipyyntö asiassa.
- Huvittaa
Höpöhöpö. Ei kannata ottaa tosissaan näitä juttuja. Näitä kirjoitellaan vaan että saataisiin jostakin puheenaihetta, kun tärkeämpää ei ole.
- Plääh
Nimenomaan.
- Museomummo
Erään museotyöntekijän mielestä on museolla mukava olla töisssä. Siellä tuntee itsensä nuoreksi vanhojen esineiden joukossa.
- Arjenpyöritystä
Museokylässä käydessä tulee joka kerta mietittyä, että millaista olisi itse ollut elää sitä aikaa, lapsena leikkiä pihalla ja aikuisena työskennellä perheen hyvinvoinnin eteen. Viihtyisältä tuntuu tuo pihapiiri ainakin, mutta se ei merkitse, että elämä olisi ollut helppoa, eikä se sitä ole nytkään. Hyvin vähillä tavaroilla on tultu toimeen ja huolet ovat olleet toisenlaiset. Paha maailma on ollut kaukana Trumpeineen ja Putineineen ja ydinpommeineen syrjäkylän arjessa. Tiedonkulku hitaampaa.
- eletäänhelppojaaikoja
Kyllä nykyään elämä on huomattavasti helpompaa kuin savupirttien aikaan. Ja lapset on siihen aikaan leikkineet vain hyvin nuorina ja alle kymmenvuotiaina on jo pitänyt lähteä tilan töihin.
Siihen aikaan 18 vuotias on jo ollut aikamies kun nykyään vasta silloin viralllisesti aikuistutaan.
Nopea kansainvälinen tiedonsaanti on tuonut "pahan maailman" ihmisten tietoisuuteen mutta kyllä niitä hirmuhallitsijoita on ennenkin ollut. Noihin aikoihin taidettiin olla venäjän vallan alaisia. Tiedonkulku on ollut ennen hidasta ja epävarmaa mutta, niin on ollut avun saaminenkin.
Ennen ei ollut trumppeja ja putineja tai ydinpommeja, mutta vastaavasti oli kurkkumätä, tuberkuloosi tai nälänhätä. Eliniän odotekkin oli kolmen ja neljänkymmenen välillä.
Kun verrataan esim nykypäivän kehittynyttä lääketiedettä noiden aikojen vastaavaan uskomus parantamiseen, niin voidaan todeta että pahat ajat on takanapäin.
Jokainen voi miettiä kohdalleen että jos teidän sairauksia tai vammoja olisi parannettu rukouksilla, loitsuilla tai jollain kansanparantajan taikalitkulla, niin olisitteko vielä elävien kirjoissa?
Maalaisromanttisuutta kyllä huokuu nuo vanhan ajan pihapiirit ja on kyllä mielenkiintoista miettiä sen ajan elämänmenoa, mutta en todellakaan haluaisi elää sitä aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057