Mitä vaihtoehtoja enää on?

Epätoivoinen

Olen 16-v poika, on terapia, lääkkeet, oon ollu osastolla useita kertoja. Masennusta ollut koko pienen ikäni. Aamulla meni pari tuntia noustessa ylös, sitten hain köyden ja lähdin lähimetsään. Kuristuminen ei edes ollut paha tunne, mutta sitten ajattelin, että yritän vielä. Kysyn vielä neuvoa joltain. Siksi kirjoitan nyt täällä säälittävää viestiäni.

Kaikkihan on siis perjaatteessa mallillaan, on tyttöystävä, välittävä perhe, koira. Olen myös yrittänyt hankkia harrastuksen, mutta en ikinä jaksa käydä missään, niin kaikki on jäänyt. Luin ennen paljon, mutta enää ei keskittymiskyky riitä. Menin rippikouluunkin vuosi sitten, mutta minusta ei löydy pienintäkään uskon siementä. Haluan vain pois. En halua olla olemassa. Kuoltuani muu maailma jatkaa eloaan, perhe ja tyttöystäväkin varmasti toipuvat hiljalleen. Hyppään 12.7 junan alle tai hirttäydyn, jos muuta ratkaisua ei löydy.

Olen epätoivoinen. Elämä on sinnittelyä ja kärsimystä. Jos jollain on vielä jotain ehdotuksia, niin mielelläni kuuntelen. Mitä vaihtoehtoja enää on?

34

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poksistaaa

      opiskelu ulkomailla jossain halvassa maasa elät mukavasti kelan tuilla. kokeile kokonaan toisenlaista maailmaa jospa se sopisi sinulle paremmin. esim joku budhalainen maa

      • Epätoivoinen

        Olis ehkä ihan silmiä avaavaa, mutta oon valitettavasti kiinni yhä peruskoulussa, kun jäin luokalle.


    • Hjj

      Älä anna periksi vielä. Olet liian nuori. Sinulla on vielä paljon kokematta ja kaikki voi muuttua parempaan suuntaan hyvinkin nopeasti.

      • Epätoivoinen

        Täytyy toivoa.


    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilaneestasi tänne! Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki voi olla hyvä voimavara, vaikka kerroit, että terapia, osastohoito ja lääkitys ei ole vielä tuonut helpotusta tilanteeseesi. Oletko kertonut hoitotahollesi näistä itsetuhoisista ajatuksistasi? Jos et, niin kerro niistä siellä ja toki myös vanhemmillesi. Lääkitystä ja hoitoasi voidaan muuttaa tarpeen mukaan.

      Lisäksi on olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voit halutessasi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä.

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 7-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoise

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      - Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      Kiireellisessä tilanteessa voit aina ottaa yhteyttä myös paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen.

      Voimia tilanteeseesi!

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Epätoivoinen

        Olen kerran ottanut yhteyttä tonne sekasin-chattiin, mutta sielläkin pyydettiin tappamaan itsensä. Oli tosi tsemppaavaa. Voisin ehkä illalla soittaa kriisipuhelimeen.


    • Masennuksesta
      • Epätoivoinen

        Kiitos, luen artikkelin.


    • hei1111

      Lähteekö siinä taju, kun naru alkaa kuristaa? onko täysin tuskaton tapa kuolla?

      onko tuo mukavempi tapa kun esim hukuttautuminen?

      • Epätoivoinen

        Ei oo kokemusta hukkumisesta, en osaa vastata. Mutta yritä säkin nyt vielä. Ei kannata tappaa itteänsä, jos on vielä mitään vaihtoehtoja. Ite tietysti tiedät.


    • yritävieläjärjestyy

      Hei,

      Olet saanut hyviä ohjeita sos-kriisikeskuksesta ja Masennuksesta.
      Kokeilepa niitä.

      Hyvä että olet etsimässä apua.
      Käy tarkistuttamassa että esim ei ole raudanpuutetta. Jos ei jaksa, niin voi olla ihan sellainen syy.
      Tai että puuttuu jotain.

      Toivon sinulle kaikkea hyvää!

      • Epätoivoinen

        Olen käynyt labroissa joo, sinullekin kaikkea hyvää!


    • KoviaKokenutNainen

      Älä luovuta!!!
      Mä niin tajuan sua ja musta sä oot rohkee kun kirjoitit vielä tänne, aivan huippisjuttu!!! Niin monet antavat heti periksi, mutta sä et.

      Kirjoitan nyt omasta kokemukstani: mäkään en aikanaan saanut riparilta apua vaikka pieni kiiinnostus tuolloin yliluonnollisiin oli. En valitettavasti myös luterilaisesta kirkosta. Niissäkin on paikkakuntaeroja.
      Mä voisin suositella helluntaisrk:ta, siellä nuorten iltoja ym kivaa. Itsekään en aina jaksa lukea, silloin olen kovasti tykännyt kuuunnella esim. Tv7:n puheita, siellä on ohjelma-arkisto, jossa hyviä on esim ohjelmat :yliluonnollista, iloa arkeen ym.
      Aivan mahtavaa kun kirjoitit tänne, kerrothan lisää elämästäsi!
      Eikä se masis aina siihen katso, vaikka sullakin on ulkoisesti asiat hyvin , monet rikkaatkin ihmiset ovat kärsineet masiksesta ja pahoista ajatuksista.

      Muista että ei ole väliä kuinka pahassa paikassa olet elämässäsi, niin riittää et sanot "Jeesus auta", Hän AINA kuulee sua, ihan aina!! Jeesus rakastaa sua yli kaiken ja hänellä on suunnitelma sunkin elämälle, hyvän suunnitelma! Hän kuoli puolestasi että saisit iankaikkisen elämän, niin paljon Hän rakastaa sua <3

      Kirjoitathan lisää tänne ajatuksiasi jooko?

      Ihan hirmu paljon haleja ja jaksamisia sulle!
      Oon ihan satavarma että tilanteesi muuttuu vielä iloksi vaikkei se nyt näytä/tunnukaan siltä.
      Tsemppiä, oot tärkee!

      • Epätoivoinen

        Kiitos paljon kommentistasi. Kokeilisin kyllä mielelläni jotain muutakin uskontoa kun evlut, mutta olen tosi sosiaalisesti ahdistunut. En kyllä löydä itsestäni mitään uskoa.


      • KoviaKokenutNainen
        Epätoivoinen kirjoitti:

        Kiitos paljon kommentistasi. Kokeilisin kyllä mielelläni jotain muutakin uskontoa kun evlut, mutta olen tosi sosiaalisesti ahdistunut. En kyllä löydä itsestäni mitään uskoa.

        Heip,
        Ihanaa kuulla että nämä kaikkien kommentti auttoivat sinua ettet tee huomenna mitään.
        Pakko tarkentaa vielä, että itse olen eronnut kirkosta, enkä koe saavani mitään ev. lut. kirkosta.
        Mutta sen sijaan olen sitäkin enemmän saanut ns. karismaattisista kuvioista kuten helluntaisrk:sta(näissäkin tosin paikkakuntaeroja) , River-srk:sta ym.
        Niissä homma oikeasti toimii, ihmeitä tapahtuu, sairaita paranee ym. Niissä homma oikeasti toimii eikä touhu ole vain sanahelinää. :)
        Pidän peukkuja että löydät paikkasi, jossa tunnet olisi kotoisaksi.

        Jos sinua tai jotakuta kiinnostaa niin googlettakaa nimillä Riku Rinne, Rodney Howard-Browne, Alias Cresswell, Tony Anthony puheita/kokouksia, niin niissä he puhuvat asiaa.
        Jaksamisia edelleen sinulle ja kaikille samassa tilanteessa oleville!


      • KoviaKokenutNainen
        KoviaKokenutNainen kirjoitti:

        Heip,
        Ihanaa kuulla että nämä kaikkien kommentti auttoivat sinua ettet tee huomenna mitään.
        Pakko tarkentaa vielä, että itse olen eronnut kirkosta, enkä koe saavani mitään ev. lut. kirkosta.
        Mutta sen sijaan olen sitäkin enemmän saanut ns. karismaattisista kuvioista kuten helluntaisrk:sta(näissäkin tosin paikkakuntaeroja) , River-srk:sta ym.
        Niissä homma oikeasti toimii, ihmeitä tapahtuu, sairaita paranee ym. Niissä homma oikeasti toimii eikä touhu ole vain sanahelinää. :)
        Pidän peukkuja että löydät paikkasi, jossa tunnet olisi kotoisaksi.

        Jos sinua tai jotakuta kiinnostaa niin googlettakaa nimillä Riku Rinne, Rodney Howard-Browne, Alias Cresswell, Tony Anthony puheita/kokouksia, niin niissä he puhuvat asiaa.
        Jaksamisia edelleen sinulle ja kaikille samassa tilanteessa oleville!

        Piti kirjoittaa että jos joku haluaa niin youtubesta löytyy puheita, kirjoitusvirhe iski myös alias =aliss

        :)


      • Uskonnollisuudesta

        Myös vaatimukset ns. oikeanlaista elämää ja ihmisenä olemista kohtaan ovat sitten noissa "karismaattisissa kuvioissa" yleensä aika paljon ahtaampia kuin vaikka moninaisia uskonnollisuuden muotoja sisältävässä ev. lut. kirkossa; tämäkin on ehkä hyvä tietää heti kättelyssä. Esim. homoseksuaalisuus tai esiaviollinen seksuaalisuuden harjoittaminen eivät karismaattis-kristillisille piireille yleensä sovi millään muotoa oikeanlaiseksi elämäksi. Monien muiden tabujen ja sääntöjen lisäksi.

        En tiedä, tarvitseeko uskoa jotenkin erityisesti "löytää itsestään". Ehkä se riittää, jos on avoin toivolle ja lupaukselle. Eikä sitäkään vaadita. Ei ihmisen tarvitse kokemuksillaan "luoda Jumalaa" ja kannatella uskonsa kohteen olemassaoloa. Kai sen täytyy mennä toisin päin, jos on jotenkin mennäkseen...


      • hei1111

        Misäpäin Suomea sul on kokemusta noista helluntaiseurakunnista, et misä ois hyviä niitä?


    • eikannata

      mä oon 40 vuotias mies ja kärsin samasta kun sä ja ollut monia kertoja osastolla ja suljetilla ja on psykiatria ja omahoitaja mut sillä erolla et mul ei oo ketään ei oo tyttöystävää ja kavereita mut periksi en oo antanu vielä sullaha on asiat pirun hyvin muhun verrattuna! noin nuorena kannata itsaria tehdä, elämä eesså tosin kun mulla.

      • KoviaKokenutNainen

        Moi "eikannata",
        Oot säkin nuori, parhaimmassa iässä, on elämänviisauksia- ja kokemuksia monesta.
        Mä oon kulkenu sellaisen pas**n läpi elämässäni ettei tosikaan... niinku säkin. Enkä myöskään oo antanu periksi. Sinnitelläänhän loppuun asti, jooko, oot meinaa mun on ikäinen.
        Tsemppiä sullekin ihan hirveästi ja olisi kiva kuulla sustakin enemmän. :)


      • Epätoivoinen

        Toivon, että saat asiasi kuntoon. Tsemppiä paljon. Tiedän kyllä, että mulla on asiat perjaatteessa hyvin, mutta se ei silti vie masennusta ja ahdistusta pois.


      • moi1111

        Tarviiks siinä olla itsetuhoinen et sinne osastolle pääsee? maksaakose paljon? jos on työttömänä saako jotain korvausta/päivärahaa?


    • KoviaKokenutNainen

      Mitä jospa 12.7. olisikin toivon päivä. Päivä jolloin näetkin valonpilkahduksen tulevasta, sulla on paljon kivoja asioita mitä koet ja näet, älä anna periksi, ethän.
      Musta sana säälittävä ei sovi suhun, vaan toivorikas, rohkea, hyvä kirjoittamaan, fiksu.
      Aina on toivoa!!!
      Kokeilethan vielä näitä ihmisten vastauksia sulle, mikä niistä tuntuu hyvältä sun mielestä. Yhtään mitään että siinä häviä, voit vain voittaa :)
      Tsempit edelleen!!!

      • Epätoivoinen

        Kokeilen ehdottomasti. En ole ainakaan huomenna tekemässä mitään, kun täältä tuli hyviä ehdotuksia, mitä vielä kokeilen. Kiitos paljon vastauksestasi.


    • Menit metsään mukana köysi
      Mutta luontosi sinut löysi
      Päähäsi putosi käpy
      Pieni elämän näpy
      Pesästä pallo kuin muna
      Raiteilla kiiti vieressä juna

      • Epätoivoinen

        Hieno runo.


    • sunshinere

      Elämässä on kärsimystä. Se on osa sen luonnetta. Elämä ei ole helppoa. Eksistentiaalinen kriisi voi kuulua osana ihmisen ajattelumaailmaan kun hän tajuaa oman kuolevaisuutensa ja miettii miksi on syntynyt. Voi tulla tunteita, että ei haluaisi olla olemassa ja mikä järki kaikessa on. Toiset vaan painavat menemään, ja vaikuttavat onnellisilta ja itsestä voi tuntua että miksi edes olla olemassa, miksi synnyin, miksi tämä kaikki. Halua olla olematta. Ehkä osa ihmisistä kokee asiat voimakkaammin, pohdiskelevat enemmän ja ovat herkempiä. Niille monesti elämä saattaa tuntua rankemmalta, kuin toisille jotka eivät niin paljoa asioita mietiskele. Vaikka en itse buddhalainen olekaan, mielestäni on lohdullista lueskella buddhalaisia tekstejä ja havaita niistä se, että tällaisia asioita tuskin vain itse pohdiskelee, näitä asioita on pohdittu vuosisatoja ja tuhansia, elämän luonnetta ja miten suhtautua siihen, että elämässä on vahvasti läsnä kärsimyksen luonne ja eksistentiaaliset kysymykset.

      Monesti sitä ajattelee, että elämässä pitäisi olla onnellinen, mutta siinä missä on onnea, on myös kärsimystä. Joillakin kärsimystä on enemmän kuin toisilla, elämä ei ole reilua. Toisaalta, siinä missä näkee vain oman kärsimyksensä, muilla saattaa olla huomattavasti hankalampaa. Olen oppinut ajattelemaan asioita myös kiitollisuuden kautta. Kun on käynyt hyvin pohjalla, kun elämä ei ihan niin paljoa koettele, niin sitäkin myös arvostaa paljon.

      Kun puhutaan masennuksesta, monesti ajatellaan, että se pitäisi muuttaa pois. Että olisi epänormaalia olla masentunut, ja pitäisi olla aikaansaava ja toimelias. Että kun syö lääkkeitä ja sitten terapiaan, niin sitten se alkaakin helpottaa, niin vaan. Mutta elämä on polku, jossa asiat eivät hetkessä vain muutu vaan pikkuhiljaa tulee oivaltamisia ja pikkuhiljaa voi syntyä muutoksia. Se vaatii kärsivällisyyttä. Vaikka masennus vaikuttaisi pelkästä synkkyydeltä ja tuskalta, siinä voi olla myös joku tarkoitus, se voi tietyllä tavalla herättää näkemään asioita. Itse olen yrittänyt oppia sitä, että pystyn käsittelemään monenlaisia tunteita. Ne tuskaisimmatkin kokemukset ovat loppupeleissä jälkikäteen ajateltuna olleet jonkinlainen viisauden lähde elämässä, jossa on oppinut itsestään jotain ja monesti se kauneus elämässä on sen synkkyyden vastinpari. Kun joskus olen ollut hyvin turruttavilla lääkityksillä, niin osaan arvostaa sitäkin, että pystyn vaikkapa itkemään, ja se on hyvin hieno puhdistava tunne. Monesti masentuneet ajatukset eivät ole tulleet vailla syytä ja kun asioita on pohdiskellut vuosia myöhemmin, onkin jotenkin armollisemmin itseään kohtaan voinut nähdä että mistä ne voimakkaimmat masennuksen kokemukset ovat kummunneet. Itselläni on ollut traumataustaa, jonka merkityksen olen vasta aikuisiällä tajunnut miksi olen aikuisiällä kärsinyt niin paljon. Ja yrittänyt oppia olemaan itselleni armollisempi.

      Itse olen sairastanut masennusta aina välillä teini-iästä asti. Muutamaksi vuodeksi elämä helpotti aikuisuudessa ja voin sanoa, että teini-ikä itsessään oli ainakin minulle ahdistavaa ja kamalaa aikaa. Oli aivan upeaa elää vuodet varhaisaikuisuudessa jotka olivat todella hienoja ja olen onnellinen, että en päättänyt päiviäni teini-iässä vaikka rankkaa olikin ja itsemurha-ajatuksia. Teini-ikä todenteolla koettelee ihmistä, liekö se on hormonimyrsky vai vaatimukset mitä nuorelle laitetaan: "löydä polkusi, ura... opiskelupaikka" Yhtäkkiä onkin tilanteessa, jossa kaikki vastuu heitetään niskaan kerralla. Jos yhtäkkiä siinä pisteessä onkin tilanteessa, että ei ole energiaa eikä jaksa tai pysty, niin onhan se kamalaa. Mutta vaikka koulu tai muu lykkääntyisi masennuksen takia, kannattaa miettiä, että aina voi yrittää uudelleen kun on voimia.

      Pelottavaa masennuksessa on ollut oman oppimiskyvyn heikkeneminen, mutta kannattaa miettiä, että se voi aina parantua. Toivossa kannattaa elää. Olen itse kokenut sellaisen jakson, etten ole pystynyt mihinkään ja sitten taas jaksoja jolloin pystyn asioihin.

      Jos näkee edes jotain positiivista elämässään eli saa edes pienistä asioista jotain iloa, niin niihin kannattaa tarrata. Ne tuovat helpotusta vaikeissa tilanteissa. Jos on oikein synkkä mieli, silloin voi olla hankala edes niistä nauttia. Itse saan iloa pienistä asioista, vaikka minulla onkin masennusdiagnoosi. Jos saa edes jostain arkipäivän pienistä jutuista sen pienen ilon pilkahduksen, kaikki toivo ei ole menetetty. Jos se sitten tarkoittaisi, että katsoo vaikka jotain lempisarjaa monta jaksoa putkeen ja yrittää sillä tavalla sinnitellä jaksaakseen niin sitten se on sitä. Tai jos se tarkoittaa että jos saa vain ruoasta iloa, syö sitten.

      Joskus voi vaatia se, että löytää elämään suunnan se, että käy pohjalla. Tärkeää olisi löytää joku asia, mitä tehdä ja mitä odottaa eikä sen tarvi edes olla mitään kovin ihmeellistä. Jos löytää jonkun asian, joka itseä edes jonkun verran kiinnostaa ja jota voi alkaa tekemään vaikka työkseen, se on hieno asia.

      • sunshinere-

        Olen saanut apua itse päivärytmistä ja itselle pienien tavoitteiden asettamisesta. Jotenkin tuntuu, että aivot on rakennettu sillätavalla, että siitä saa pienen palkinnon kun saa jonkun suunnittelemansa jutun tehtyä. Kun tuntuu, että elämä on sisällötöntä tai merkityksetöntä, päivärytmi jossa samat asiat toistuu, auttaa jaksamaan ja tuomaan edes jonkun merkityksen päivälle. Jos jään makaamaan, sieltä sängyn pohjalta en ylös pikkuhiljaa pääse ja jään väsymyksen vangiksi.

        Yritän käydä päivittäin kävelyllä, koska se kun saa valoa ja kävelee, tuntuu kuin pää toimisi kirkkaammin ja happihyppely lisää vireystilaa. Yritän pysyä edes päivittäisissä kävelylenkeissä. Aloitin itse pienestä ja hiljalleen lisäsin lenkin pituutta.

        Elintavoista olen kai jonkun verran saanut apua. Jos ei saa niitä ravinteita, mitä keho tarvii, se heijastuu mielialaan. Jos taas laittaa polttoaineeksi keholle sellaista, mikä ei ole sille tarkoitettu, olo on sen mukainen.. Pitkään elin prosessoidulla mätöllä ja söin sokeria, ja voin sanoa että olo on kuin yö ja päivä kun muutti elintapoja. Välillä pitää herkutella, ettei liian tylsäksi elämä käy.

        Ymmärrän että tällaiset neuvot voivat olla ärsyttäviä, jos olo on surkea. Joskus pitää vain sinnitellä päivä kerrallaan ja ehkä sitten kun olo pikkuhiljaa paranee, miettiä sitten muuta :)

        Älä luovuta. Toivoa on.


      • Epätoivoinen

        Kiitos vastauksestasi. Se laittoi ajattelemaan. Tosiaan päivärytmistä on ollut hyötyä. Nykyään itselläni ei sellaista ole, mutta osastolla ollessa oli vähän helpompaa, kun kaikki tapahtui päivittäin samaan aikaan, ja oli jotain sisältöäkin elämässä.

        Ravinteita en varmastikaan saa tarpeeksi, kun syön niin vähän. Masennus vienyt ruokahalun. Vastasinkin yllä jo jollekkin, että olen jo labroissa käynyt. Jotkin arvot olivat hieman vinksallaan.

        Tuntuu, että kaikki toivo on kadonnut. Tämä keskustelu kuitenkin herätti sitä hieman, aijon ainakin yrittää vielä, ennen kun lähden mitään lopullista tekemään.

        Kiitos vielä paljon viestistäsi. Toivon sinulle kaikkea hyvää. (Anteeksi sekavasta viestistä.)


    • drMäTaas

      en tee mitään kenenkään hyväksi paitsi itseni. olen elättinä ikuisesti. en puhu kenellekään muuta kun hei korkeintaan.ulkoistan itseni täysin tästä paskasysteemistä paitsi ilmaisesta rahasta. nautin helpista elämästä rauhassa. minimoin verojen maksun ja lopetin alkon tupakin ja möin auton pois. ostan kaiken mahdollisen halvalla saksasta netistä. viranomaiset ei pääse muhun käsiksi en mene mihinkään niiden juttuihin mukaan. olen kalliin valtion maksaman tohtoritason koulutuksen omaava enkä taatusti aio tehdä mitään maksaakseni koulutuskulujani valtiolle takaisin.

      jatkossa äänestän minäkin vihreitä kiitos vinkistä.

      vois vielä aikasa kuluksi panna paksuksi jotain huumejuoppoämmiä niin paljon kun vaan ikinä kerkee eli satoja ainaki. lapset joutuu varmasti huostaanottoon laitoksiin josta kulut tuhansia euroja per lapsi kuussa.

      • Toivo.ja.epä-toivo

        ^Vastasit varmaan väärään ketjuun, mutta samalla nostit tämän ylös - hyvä. :)

        Toivottavasti aloittaja on yhä täällä. Itsekin äkkiä sanoisin vain, että koita jaksaa vaikka millä konstilla silloinkin, kun on vaikeinta, tai sen jälkeen kun ei välillä vain jaksa enää yhtään (sekin tunnelma on luonnollinen ja "sallittu"). Aavistamattoman paljon jotain ihan muunlaista elämää voi olla vielä edessäsi...

        Itse sairastuin vaikeaan masennukseen niihin aikoihin kun sinä kaiketi synnyit. Elämäni oli pitkään ihan helvetillistä taistelua - mutta on se sitten ollut todella paljon muutakin myöhemmin. Ehkä kannatti kuitenkin taistella. Minulla oli noita keskimääräisiä elinvuosia jäljellä vähemmän kuin nykyisellä sinulla, mutta olen ehtinyt aika hyvin kaivella itseäni ylös kuopista kuitenkin. Eikä tässä ihan salettiin tiedä, mitä kaikkea ehtii olla vieläkin edessä...

        Voimia!


      • moi1111

        Tarviiks sitä tohtoritason tutkintoa suorittaessa olla joku työ samalla että pystyy rahoittamaan sen? vai riittääkö opintotuki ja asumistuki esim.?


    • lpkjm

      Masennuslääkkeet voivat myös aiheuttaa masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia.Nämä on mainittu usein pakkausselosteessa.

    • lpkjm

      Masennuslääkkeissä on se ikävä puoli että ne vievät myös kyvyn tuntea iloa ja muita positiivisia tunteita.Itse menetin lääkkeiden käytön aikana mielenkiinnon kaikkeen halusin vain maata sängyssä.Normaali ajattelukyky palautui vasta noin kuukauden kuluttua lääkkeiden lopetuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      391
      2072
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      54
      1747
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      215
      1408
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1130
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      72
      1043
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      968
    7. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      125
      951
    8. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      50
      899
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      813
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      50
      744
    Aihe