Nyt on laatu moottori mutta kiinnostaa tuo lbs arvo.
Hintaa on hurjasti mutta toivon pitkäikäisyyttä myös. Liekkö tuo lukema ns paaluveto lukema mutta hieman antaa suuntaa moottorin junnaus voimasta hankalemmassakin kelissä. Tuskin kukaan näitä noin 1kw luokkaa moottoreita nopeuden tähden ostaakaan.
LBS lukema moottorille ePropulsion Spirit 1.0?
14
3955
Vastaukset
- lbsarvo
lisäys , esitteestä löytyy kyllä 66lbs (Static thrust: 66 lbs) mutta se ei voi olla vertailukelpoinen arvo . Lienee eri tavalla mitattu sillä eipä ole häävi moottori jolle ilmoitetaan 55lbs esim minn kota 55 joka on kelpo kone sinänsä.
Mihin tuota lbs-lukua tarvitaan? Kyseessä on sähkömoottori jolle kW lukema on universaali, vertailukelpoinen yksikkö. Globaali paaluvedon yksikkö on (metric) tonnia tai kilo Newtoneita. Siihen ei tarvitse sotkea paunoja/puntia/tuumia eikä edes neliökyynärää.
- pystäänasiassa
Sitäkö kysyttiin MITÄ? "MarineroDeVela " niinkö?
Älä sekaannu asiaan josta et keksi kuin vittuilua! PYSY POISSA PYSY!!!!
Nuoi saatanan asioihin sekoilevat pitäisi saada pois palstoilta! Juu pysytään asiassa ja sen takia jaoin asian faktoja. Itselläni 2,4 kW sähkömoottorit joille joku ilmoittaa 172 lbs. Nimimerkki "pysytäänasiassa" kumpi noista esimerkkini arvoista kertoo Sinulle enemmän kun suunnittelet veneesi tai sen saunalautan ajamista tyynellä ja tuulisella vedellä? Onko Sinulle se voitettava vastus paunaa/neliötuuma ja veneen mitat tuumina? Miten mitoitat akut ja laturit tuolla lbs-arvolla?
Tekstini oli siis tekniikan perustietoa ei "saatanan asiaa" eikä uskontoa.- Anonyymi
pystäänasiassa kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin MITÄ? "MarineroDeVela " niinkö?
Älä sekaannu asiaan josta et keksi kuin vittuilua! PYSY POISSA PYSY!!!!
Nuoi saatanan asioihin sekoilevat pitäisi saada pois palstoilta!Humalaiset kyselijät hörppikää kiljupönttöänne. Mulla on 55 lipsinen sähköm. ja työntää 500 kg venettä uisteluvauhtia kolmosvaihteella vastatuuleenkin.
- Kuulostaaoikealta
Miksei tuo 66lbs voisi pitää paikkansa?
- sähköbensamoottori
1000w spirit jostain kohtaa ilmoitettu ja 66lbs. Monet moottorit on n 550w ja 55lbs . Pikemminkin 100lbs kuulostaa oikealta. Jos vaikka minn kota tyylillä.
http://www.epropulsion.com/spirit-support
Tulisipa joku standardi millä ilmoitetaan arvot. Eri tavoilla mitattukset. Toinen voi tarvita saunalautan työntämisen ja toinen voi tarvita sutjakkaan vauhti soutuveneeseen sekä toisilla tasaperäinen leveä vene joten moottorin tyyli on täysin eri tuottaa lbässiä.- Joakim1
Standardihan on jo olemassa eli potkuriakselilta mitattu teho. Jostain ihmeen syystä sähköperämoottorit eivät sitä käytä, vaan käyttävät paaluvetoa (ei juuri mitään käyttöä moottorin valinnassa) ja ottosähkötehoa (pitää huomioida moottorin ja ohjaimen hyötysuhde sekä kaapelihäviöt, jotta saa potkuriakselitehon).
Ennen sähköperämoottoreille ilmoitettiin vain työntövoima. Syynä varmaankin se, että tehoa oli niin vähän (satoja watteja), että myynnin avuksi tehoilmoituksesta ei ollut. Nykyään on sitten jo tehokkaampiakin sähköperämoottoreita, mutta edelleen niille ilmoitetaan vain sähkötehoja ja työntövoimia, sekä uutena ilmiönä myös hevosvoimavastine. 1 kW sähköperämoottoria markkinoidaan "vastaavana" kuin 3 hv perämoottori, vaikka 1 kW sähköperämoottorin potkuriakseliteho on vain n. 0,7 kW eli 1 hv ja sen 3 hv perämoottorin tietysti 3 hv. Luonnollisesti se 3 hv perämoottori vie kovempaa kaikkia veneitä, kun potkuria pyöritetään 3-kertaisella teholla. Joissain veneissä toki 3-kertainen teho ei tarkoita kuin muutaman solmun kymmenystä kovempaa vauhtia (ellei ole vastatuulta).
"sähköbensamoottorin" kanssa samaa mieltä. Itseäni ihmetyttää tuo jenkkien tapa verrata paalunvetoa. Paalunvedon lopputulos riippuu siis moottoristra potkurista ja jonkin verran aluksesta sekä veden tiheydestä. Suolainen ja makea vesi antaa hieman eri tuloksen kuten kylmä ja kuuma vesi. Mielestäni moottorin koon mittayksikkö on watti ja jokainen suunnittelija/rakentaja voi käyttää nuo wattinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Jos tilanne on se, että paatti on jo olemassa, niin asia helpottuu moottorin kokoa määrätessä.
Tuo ePropulsion Spirit 1.0 lienee kelpo peli soutuveneeseen. Vertaisin tuota kyllä 2,5-3 hv bensamoottoriin en myyjän ilmoittamaan 3-4 hv.- Joakim1
Tässä hiukan mitattuja paaluvetoja: http://media.torqeedo.com/downloads/press-comments/press-comments-de/yachtrevue-e-motoren-test.pdf
Minnkota ilmoittaa varsin optimisia arvoja. 45 lbs mallin mitattu paaluveto 13 kg eli 29 lbs. 55 lbs mallin taas 16 kg eli 35 lbs.
Torqeedon 1 kW malli 33 kg eli 73 lbs on hyvin linjasssa tuon Spiritin kanssa sekä myös Torqeedon ilmoittaman kanssa. Myös se pitää paikkansa, että paaluvedossa tuo on yhtä hyvä n. 3 hv perämoottoreiden kanssa. Huippunopeudessa jää tietysti 2 hv perämoottorillekin.- Joakim1
Tuossa linkissä oli myös huippunopeudet 22-jalan purjeveneessä. 4 hv perämoottorilla tuollainen kulkee ainakin 5,5 solmua eli saman verran kuin testin 4 kW sähköperämoottoreilla. 1 kW Torqeedolla tuo kulki vain 4,1 solmua ja 600 W 1/2 HP Minnkotalla onnettomat 2,3 solmua.
- Anonyymi
Omistan Spirit 1.0 ja kulkee 1,7tn purkkarilla max 4solmua 1000w teholla. 250watilla menee n. 2,8 solmua
Hyvä laite purjeveneen apumoottoriksi.
- Anonyymi
Ymmärtääkseni potkuri määrittää aika paljon ominaisuuksia ja sillä voidaan hakea maksimi paalunvetovoimaa tai huippunopeutta. Noissa perinteisissä uistelumoottoreissa on haettu uistelunopeutta raskaampaan veneeseen kun taas nämä oikean perämoottorin korvaajat on suunniteltu antamaan asiallinen huippunopeus keveämmälle veneelle. Näin olisi ihan luonnollista että paalunvetokyky ei kasvaisi samassa suhteessa tehoihin kun siirrytään uistelumoottorista ’ihan vaan’ sähköperämoottoriin.
Valmistajien ilmoituksethan on ihan mitä markkinointiosasto on sattunut päättämään myyvän näköiseksi, totuus ei varsinaisesti ole kunniassa. Lisäksi ilmoitetut yksiköt ovat ihan tarkoituksellisestikin vertailukelvottomia jopa yhden valmistajan eri mallien välillä 55lbs, 13,8kg, 1kw, 3hv tai jopa ’vastaa 3hv’, onpa jossakin mainittu Ampeertitkin.
Eipä tähän taida auttaa muu kuin toivoa lisää testejä jossa eri moottorit testataan samalla veneellä eri kuormilla ja selvitetään huippunopeus ja taloudellinen nopeus. Tietysti soutuveneilijää kiinnostaa soutuvene, purjeveneilijää purjevene. Uistelijoille riittää uistelunopeus raskaammalla kalastusveneellä mihin taas ne perinteiset uistelumoottorit on suunniteltu. - Anonyymi
harmi että kayttävät lipo akkua kun lifepo4 kestäisi 5 kertaa enemmän purkaus syklejä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984