Nyt on laatu moottori mutta kiinnostaa tuo lbs arvo.
Hintaa on hurjasti mutta toivon pitkäikäisyyttä myös. Liekkö tuo lukema ns paaluveto lukema mutta hieman antaa suuntaa moottorin junnaus voimasta hankalemmassakin kelissä. Tuskin kukaan näitä noin 1kw luokkaa moottoreita nopeuden tähden ostaakaan.
LBS lukema moottorille ePropulsion Spirit 1.0?
14
3983
Vastaukset
- lbsarvo
lisäys , esitteestä löytyy kyllä 66lbs (Static thrust: 66 lbs) mutta se ei voi olla vertailukelpoinen arvo . Lienee eri tavalla mitattu sillä eipä ole häävi moottori jolle ilmoitetaan 55lbs esim minn kota 55 joka on kelpo kone sinänsä.
Mihin tuota lbs-lukua tarvitaan? Kyseessä on sähkömoottori jolle kW lukema on universaali, vertailukelpoinen yksikkö. Globaali paaluvedon yksikkö on (metric) tonnia tai kilo Newtoneita. Siihen ei tarvitse sotkea paunoja/puntia/tuumia eikä edes neliökyynärää.
- pystäänasiassa
Sitäkö kysyttiin MITÄ? "MarineroDeVela " niinkö?
Älä sekaannu asiaan josta et keksi kuin vittuilua! PYSY POISSA PYSY!!!!
Nuoi saatanan asioihin sekoilevat pitäisi saada pois palstoilta! Juu pysytään asiassa ja sen takia jaoin asian faktoja. Itselläni 2,4 kW sähkömoottorit joille joku ilmoittaa 172 lbs. Nimimerkki "pysytäänasiassa" kumpi noista esimerkkini arvoista kertoo Sinulle enemmän kun suunnittelet veneesi tai sen saunalautan ajamista tyynellä ja tuulisella vedellä? Onko Sinulle se voitettava vastus paunaa/neliötuuma ja veneen mitat tuumina? Miten mitoitat akut ja laturit tuolla lbs-arvolla?
Tekstini oli siis tekniikan perustietoa ei "saatanan asiaa" eikä uskontoa.- Anonyymi
pystäänasiassa kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin MITÄ? "MarineroDeVela " niinkö?
Älä sekaannu asiaan josta et keksi kuin vittuilua! PYSY POISSA PYSY!!!!
Nuoi saatanan asioihin sekoilevat pitäisi saada pois palstoilta!Humalaiset kyselijät hörppikää kiljupönttöänne. Mulla on 55 lipsinen sähköm. ja työntää 500 kg venettä uisteluvauhtia kolmosvaihteella vastatuuleenkin.
- Kuulostaaoikealta
Miksei tuo 66lbs voisi pitää paikkansa?
- sähköbensamoottori
1000w spirit jostain kohtaa ilmoitettu ja 66lbs. Monet moottorit on n 550w ja 55lbs . Pikemminkin 100lbs kuulostaa oikealta. Jos vaikka minn kota tyylillä.
http://www.epropulsion.com/spirit-support
Tulisipa joku standardi millä ilmoitetaan arvot. Eri tavoilla mitattukset. Toinen voi tarvita saunalautan työntämisen ja toinen voi tarvita sutjakkaan vauhti soutuveneeseen sekä toisilla tasaperäinen leveä vene joten moottorin tyyli on täysin eri tuottaa lbässiä.- Joakim1
Standardihan on jo olemassa eli potkuriakselilta mitattu teho. Jostain ihmeen syystä sähköperämoottorit eivät sitä käytä, vaan käyttävät paaluvetoa (ei juuri mitään käyttöä moottorin valinnassa) ja ottosähkötehoa (pitää huomioida moottorin ja ohjaimen hyötysuhde sekä kaapelihäviöt, jotta saa potkuriakselitehon).
Ennen sähköperämoottoreille ilmoitettiin vain työntövoima. Syynä varmaankin se, että tehoa oli niin vähän (satoja watteja), että myynnin avuksi tehoilmoituksesta ei ollut. Nykyään on sitten jo tehokkaampiakin sähköperämoottoreita, mutta edelleen niille ilmoitetaan vain sähkötehoja ja työntövoimia, sekä uutena ilmiönä myös hevosvoimavastine. 1 kW sähköperämoottoria markkinoidaan "vastaavana" kuin 3 hv perämoottori, vaikka 1 kW sähköperämoottorin potkuriakseliteho on vain n. 0,7 kW eli 1 hv ja sen 3 hv perämoottorin tietysti 3 hv. Luonnollisesti se 3 hv perämoottori vie kovempaa kaikkia veneitä, kun potkuria pyöritetään 3-kertaisella teholla. Joissain veneissä toki 3-kertainen teho ei tarkoita kuin muutaman solmun kymmenystä kovempaa vauhtia (ellei ole vastatuulta).
"sähköbensamoottorin" kanssa samaa mieltä. Itseäni ihmetyttää tuo jenkkien tapa verrata paalunvetoa. Paalunvedon lopputulos riippuu siis moottoristra potkurista ja jonkin verran aluksesta sekä veden tiheydestä. Suolainen ja makea vesi antaa hieman eri tuloksen kuten kylmä ja kuuma vesi. Mielestäni moottorin koon mittayksikkö on watti ja jokainen suunnittelija/rakentaja voi käyttää nuo wattinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Jos tilanne on se, että paatti on jo olemassa, niin asia helpottuu moottorin kokoa määrätessä.
Tuo ePropulsion Spirit 1.0 lienee kelpo peli soutuveneeseen. Vertaisin tuota kyllä 2,5-3 hv bensamoottoriin en myyjän ilmoittamaan 3-4 hv.- Joakim1
Tässä hiukan mitattuja paaluvetoja: http://media.torqeedo.com/downloads/press-comments/press-comments-de/yachtrevue-e-motoren-test.pdf
Minnkota ilmoittaa varsin optimisia arvoja. 45 lbs mallin mitattu paaluveto 13 kg eli 29 lbs. 55 lbs mallin taas 16 kg eli 35 lbs.
Torqeedon 1 kW malli 33 kg eli 73 lbs on hyvin linjasssa tuon Spiritin kanssa sekä myös Torqeedon ilmoittaman kanssa. Myös se pitää paikkansa, että paaluvedossa tuo on yhtä hyvä n. 3 hv perämoottoreiden kanssa. Huippunopeudessa jää tietysti 2 hv perämoottorillekin.- Joakim1
Tuossa linkissä oli myös huippunopeudet 22-jalan purjeveneessä. 4 hv perämoottorilla tuollainen kulkee ainakin 5,5 solmua eli saman verran kuin testin 4 kW sähköperämoottoreilla. 1 kW Torqeedolla tuo kulki vain 4,1 solmua ja 600 W 1/2 HP Minnkotalla onnettomat 2,3 solmua.
- Anonyymi
Omistan Spirit 1.0 ja kulkee 1,7tn purkkarilla max 4solmua 1000w teholla. 250watilla menee n. 2,8 solmua
Hyvä laite purjeveneen apumoottoriksi.
- Anonyymi
Ymmärtääkseni potkuri määrittää aika paljon ominaisuuksia ja sillä voidaan hakea maksimi paalunvetovoimaa tai huippunopeutta. Noissa perinteisissä uistelumoottoreissa on haettu uistelunopeutta raskaampaan veneeseen kun taas nämä oikean perämoottorin korvaajat on suunniteltu antamaan asiallinen huippunopeus keveämmälle veneelle. Näin olisi ihan luonnollista että paalunvetokyky ei kasvaisi samassa suhteessa tehoihin kun siirrytään uistelumoottorista ’ihan vaan’ sähköperämoottoriin.
Valmistajien ilmoituksethan on ihan mitä markkinointiosasto on sattunut päättämään myyvän näköiseksi, totuus ei varsinaisesti ole kunniassa. Lisäksi ilmoitetut yksiköt ovat ihan tarkoituksellisestikin vertailukelvottomia jopa yhden valmistajan eri mallien välillä 55lbs, 13,8kg, 1kw, 3hv tai jopa ’vastaa 3hv’, onpa jossakin mainittu Ampeertitkin.
Eipä tähän taida auttaa muu kuin toivoa lisää testejä jossa eri moottorit testataan samalla veneellä eri kuormilla ja selvitetään huippunopeus ja taloudellinen nopeus. Tietysti soutuveneilijää kiinnostaa soutuvene, purjeveneilijää purjevene. Uistelijoille riittää uistelunopeus raskaammalla kalastusveneellä mihin taas ne perinteiset uistelumoottorit on suunniteltu. - Anonyymi
harmi että kayttävät lipo akkua kun lifepo4 kestäisi 5 kertaa enemmän purkaus syklejä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185