Karkailu, totteleminen

Lappalainen

Mulla on 4 v lappalaisuros (leikattu), Kiltti, on tottunut pieniin lapsiin pienestä pitäen. Vahtii minua sisällä ollessa, nukkuu aina josssain likellä makkaria tai makkkarissa öisin.
Opetin sille pienenä luoksetuloa, mutta jossain vaiheessa se ei enään tullutkaan käskystä luokse.
Asumme maalla syrjässä, se on saanut olla irti pihalla.
Pihalta se ei lähde mihinkään. Mutta sisälle ei tule. Olen yrittänyt houkutella vaikka millä namulla ja keinoilla. Hoksasi, että otankini kiinni. Niin siihen jäi kaikki herkut.
Tulee sisälle sitten, kun aluaa.
Olen käynyt muutamalla koirakursilla. Yhdesti yksityisopetuksessakin, Ei apua.
Miten saan sen tottelemaan?

6

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teepänäin

      Mene yksin sinne sisälle ja anna koiran kuvitella jäävänsä ulos ikuisiksi ajoiksi. Jos se kerran pyrkii paimentamaan sinuakin, niin kyllä se hätääntyy jos et olekaan paikalla. Anna huutaa oven takana hetki, ennenkuin avaat. Jos se hätääntyy niin anna edelleen olla hetki siellä.. Silloin se oppii hiukan kunnioitusta sinua kohtaan. Kun tulee lopulta sisään, pidä samantein pieni luento mitä tarkoittaa käsky "tänne" tai "sisään" tai mitä sanaa sitten käytätkin.

      Tuon teho perustuu siihen että seurallinen koira haluaa mieluiten olla siellä missä omistajakin on.

      • Lappalainen

        Tota mä olen käyttänytkin, mut en oo pitänyt luentoa. Luin jostain, että pitäisi kehua, kun tulee sisälle.
        Nytkin se on tuolla pihalla. Päästin sen, kun mun tytär tuli koirineen. Sai leikkiä kaverin kans.
        Annanpa sen olla vielä kauemminkin. Ja pidän luennon:)
        Kiitti sulle.


    • Zxcvbn

      Paaaaljon harjoitusta, eli toistoa toiston perään. Ja sitten kun on oppinut, sittenkin on kertaus silloin tällöin paikallaan.

      Voit tehdä esim näin: hanki pitkä liina (jälkiliina) tai jos sulla on joku pitkä ja kevyt naru ennestään, voit käyttää sitä. Laita liina roikkumaan koiran pannasta kun se on ulkona. Harjoittele koiran kutsumista luokse kuten ennenkin, houkuttelet herkuilla/leluilla/millä ikinä saat koiran kiinnostumaan. Jos ei tule luokse, käy ottamassa narusta kiinni ja laita pientä painetta. Jatka houkuttelua. Jos ei toimi, lisää painetta narun avulla. Tämä on vähän vaikea selittää. Älä vedä koiraa luokse kuin kiskoisit hiekkasäkkiä, mutta käytä pientä painostusta, niin että saat koiran liikkeelle ja estät pois juoksemisen. Olennaista on että koiralla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tulla luokse, mutta sen on silti tehtävä se ihan itse eikä vastaan haraten.

      Kun koira tulee luokse, palkitse se. Ja tämä on tärkeää - laske se takaisin pihalle. Toista, toista, toista, toista jne. Käytä narua vasta jos koira ei muuten tule, houkuttelu on ensisijanen keino. Toista vielä noin loputtomasti niin että otat koiran sisään kuten normaalisti tekisit, palkitset sen, ja lasket takaisin ulos.


      Toinen mahdollisuus on tietysti laittaa kunnon aidat pihalle ja antaa koiran olla ulkona sydämensä kyllyydestä.

      • Lappalainen

        Kokeilenpa tota keinoa. Jospa mä saisin sen joskus tottelemaan.
        Kiitti sulle!


    • fgwetywery

      Piski piikille. Turha hukata aikaa toistoihin ja palkitsimisiiin.

    • namipalkkakehu

      Laita koira liinaan.Opettele luoksetuloa, niin että seisot liinan pään päällä.Kutsu koiraa, ja palkkaa herkuin kun tulee jne.Jos ei tule, vedä liinasta,ja palkkaa kun on luona.Kehu,ja puhu koiralle iloisesti.Älä huuda,ja ole kovakourainen,sellaista koirat välttelee.
      Koiran kuuluu seurata sinua, et sinä koiraa.
      Älä koskaan,missään tilanteessa juokse koiran perään, jos karkaa, juokse karkuun itsekkin ;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe