diagnoosia käyttänyt paljon/runsaasti alkoholia tai jotain huumetta?
Onko alkoholinkäyttö tai jokin huumaava aine aiheuttanut sinulle harhoja ennen kuin sait skitsodiagnoosin?
Oletko joskus ennen skitso-
1
129
Vastaukset
- nakemus
En käyttänyt. Itse asiassa minulla on vertailevaa kokemustietoa sekä ei-päihdepsykoosista että päihdepsykoosista. Ei-päihteisiin liittyvään psykoosiin ei kuulunut mitään aistiharhoja, mutta alkoholivieroituspsykoosissa sain elämäni ensimmäiset kuuloharhat, tosin melko lieviä ja väliaikaisia. Uskonkin, että nämä kaksi tilaa ovat aivan eri asioita, koska toisessa mielikuvitus lähinnä vain laukkaa voimakkaasti, mutta aistit toimivat normaalisti. Päihdepsykoosissa taas aistijärjestelmät ovat usein oikeasti sekaisin eikä tiedä, tuleeko ääni ulkopuolelta vai ei. Olen aina pohtinut sitä, että skitsofreniadiagnoosissa sotketaan aika tavalla asioita yhden ja saman diagnoosin alle ja päihteiden aiheuttamat aistiharhat antoivat vahvistusta kokemukselleni. Aistiharhat olivat kamalia ja hämmentäviä, ei-aistipohjaiset psykoosit taas pikemminkin unen kaltaisia tiloja tai matkoja, joiden kautta prosessoin kokemuksiani ja jotka eivät mitenkään häirinneet normaaleja aistimuksiani. Uskon, että monet saavat skitsofreniadiagnoosin, koska ovat saaneet jonkin reaktion huumeisiin/päihteisiin. Joillakin taas ei ole lainkaan tällaista taustaa, eikä suurella osalla ole juuri koskaan minkäänlaisia aistiharhoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2344502Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii752924- 472433
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451737- 781409
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘831212- 211193
PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137939- 69908
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86874