Taas meinasi pyöräilijä tuupata alle.
Mikähän siinä on kun sitä yksinkertaista sääntöä ei ymmärretä.
Jos autoilija ei ole kääntymässä vaan siis ajaa suoraan, eikä autoilijalla ole kolmiota eikä stop merkkiä, pyöräilijä väistää ajaessaan suojatienjatketta ajoradan poikki.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyoratien-jatke-ei-ole-suojatie
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
Väistäminen suojatien jatkeella
52
1286
Vastaukset
- vaikkaminä
Yksi syy on se, että autoilijat väistävät suojatietä tai -jatketta käyttävää pyöräilijää ja niin ollen pyöräilijälle tulee se kuvitelma, että hänellä on etuajo-oikeus...tai siis autoilijoilla väistämisvelvollisuus. Eikä viitsitä ottaa asioista selvää.
- UrpotPyörillä
Pakko se on väistää.
Pyöräilijä kurvasi suojatiellä suoraan taksikuski Sepon eteen ja alkoi ”opettaa sääntöjä” – katso video
https://www.is.fi/autot/art-2000005836879.html
Ja sitten haukutaan vielä järkeviä autoilijoita jotka pysähtyvät kun pyöräilijä lähestyy pyörätien jatketta. Se on kuule kokeneen autoilijan terve järki joka haluaa välttää vahingot pyöräilijälle ja autolleen vaikka olisi oikeassa ja etuajo-oikeutettu ko. tilanteessa. Pyöräily ei vaadi mitään liikennesääntötuntemusta, joten pyöräilijän tietoihin ei voi luottaa. - kaikkien_kuuluu_osata
UrpotPyörillä kirjoitti:
Pakko se on väistää.
Pyöräilijä kurvasi suojatiellä suoraan taksikuski Sepon eteen ja alkoi ”opettaa sääntöjä” – katso video
https://www.is.fi/autot/art-2000005836879.html
Ja sitten haukutaan vielä järkeviä autoilijoita jotka pysähtyvät kun pyöräilijä lähestyy pyörätien jatketta. Se on kuule kokeneen autoilijan terve järki joka haluaa välttää vahingot pyöräilijälle ja autolleen vaikka olisi oikeassa ja etuajo-oikeutettu ko. tilanteessa. Pyöräily ei vaadi mitään liikennesääntötuntemusta, joten pyöräilijän tietoihin ei voi luottaa.Lopettajaa jo tuollaisten valheiden levittäminen, että mukamas pyöräily ei vaadi mitään liikennesääntöjen tuntemista. Tietenkin vaatii. Jopa kulkeminen jalan, vaatii niiden sääntöjen tuntemisen, jota jalankulku edellyttää. Ei pyöräily ole mikään poikkeus. Sen on sitten asia erikseen, jos on niin asennevammainen, ettei jaksa tai viitsi ottaa selvää säännöistä.
Se on myös totta, että osa autoilijoista antaa tietä pyöräilijöille sellaisissa tilanteissa, joissa väistämisvelvollisuus olisi toisin päin. Silloin tavallaan "opetetaan" pyöräilijät väärille tavoille. Paljon järkevämpää on väistää kuten laki velvoittaa väistämään. Pyöräilijä väistää silloin kun hänen kuuluu ja vastaavasti autoilija väistää silloin kun hänen kuuluu näin tehdä. - Lisäys
Toki on muistettava, että "päälleajo-oikeutta" ei ole olemassakaan, joten väistettävä on vaikka se toinen osapuoli tekisikin väärin.
- Ei_päälleajo-oikeutta
Lisäys kirjoitti:
Toki on muistettava, että "päälleajo-oikeutta" ei ole olemassakaan, joten väistettävä on vaikka se toinen osapuoli tekisikin väärin.
Pyöräilijätkin voisivat opetella sen, että päälleajo-oikeutta ei ole! Jalankulkijat, jotka eivät väistä teitä pyöräilijöitä jalkakäytävillä tai jalankulkulkijat, jotka kävelevät yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän reunassa eivätkä väistä teitä pyöräilijöitä, niin te usein ajatte niin läheltä, että ainakin ohjaustanko osuus jalankulkijaan.
Eli vaikka jalankulkijat kulkevat liikennesääntöjen mukaan niin monet pyöräilijät eivät noudata sitä, että päälleajo-oikeutta ei ole.
Lisäksi vielä, että pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävillä kuin vain alle 12-vuotias. Polkupyörä on ajoneuvo ja koska ajoneuvo väistää jalankulkijaa niin te pyöräiljät väistätte meitä jalankulkijoita!
- autoilevapyöräilijä
Oikea termi on PYÖRÄTIENJATKE! Ja ei, se ei ole mikään suojatie pyöräiijöille!
- pyörätien.jatke
Oikea termi on Pyörätien jatke.
Sillä osoitetaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. - Faktaa
Suojatien jatke on siinä, mistä suojatietä ylittänyt kävelee pyöräkaistan yli jalkakäytävälle. Siinä, missä pyöräilijä tarpeen mukaan vaikka pyshtyy päästämään jalankulkijoita ylittämään pyöräkaista esteettä.
Useinmiten he kuitenkin kilkuttavat kelloa ja kiroilevat suureen ääneen eteen käveleville jalankulkijoille joutuessaan hidastamaan. - oikeat_faktat
Faktaa kirjoitti:
Suojatien jatke on siinä, mistä suojatietä ylittänyt kävelee pyöräkaistan yli jalkakäytävälle. Siinä, missä pyöräilijä tarpeen mukaan vaikka pyshtyy päästämään jalankulkijoita ylittämään pyöräkaista esteettä.
Useinmiten he kuitenkin kilkuttavat kelloa ja kiroilevat suureen ääneen eteen käveleville jalankulkijoille joutuessaan hidastamaan.Tieliikennelaki ei tunne termiä suojatien jatke joten älä keksi omia termejä. On vain suojatie ja pyörätien jatke.
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa. Väittämäsi asia on siis suojatie eikä mikään muu.
Pyörätien jatkeella taas osoitetaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka.
- tiedettäväsäännöt
Sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden on syytä sisäistää säännöt.
Kumpa edes osattaisiin nämä videon perussäänöt.
https://youtu.be/x2FQFu7naFU - 15metrinenvenemaksaa
Pyöräilijä on aina jalankulkija jos koskee suojatiellä jalalla maahan.
Sama kuin tuossa tilanteessa että, jossain Turun saaristossa: isompi ja nopeampi vene ajaa "soutuveneen" päälle, jolla ei ole mahdollisuutta väistää niin isoa ja nopeaa jahtia...
Aivan sama kuin ajaisi autolla jalankulkijan päälle suojatiellä.- dcwre
"Pyöräilijä on aina jalankulkija jos koskee suojatiellä jalalla maahan."
Ei ole. Mieti vähän. - pyöräileväautoilija
Kyllä siinä pitää koskea vähintään kahdella jalalla maahan jos aikoo ryhtyä jalankulkijaksi!
(poislukien pyörätuolin käyttäjät) - Log_
Ei ole. Pyörää täytyy taluttaa, jotta olisi jalankulkija (Tieliikennelaki 2§ kohta 11).
Yleisin virheluulo aloituksen ongelmaan lienee se, että monet ihmiset luulevat pyöräilijöitä koskevan samat suojatiesäännöt kuin kävelijöitä. Tätä vielä vahvistaa tuo aiemmin mainittu autoilijoiden turha suojatielle pyrkivän pyöräilijän väistäminen.
Päälle ei tietenkään saa ajaa ja kohtelias saa olla, mutta ymmärrätte mitä tarkoitan. - näin.se.oikeasti.on
dcwre kirjoitti:
"Pyöräilijä on aina jalankulkija jos koskee suojatiellä jalalla maahan."
Ei ole. Mieti vähän.Pyörän taluttaja lasketaan jalankulkijaksi. Pitää siis nousta pyörän päältä pois kokonaan jotta tämä toteutuu. Jos seisot pyörän rungon yli (jalat molemmin puolin runkoa) lasketaan sinut vielä ajoneuvon kuljettajaksi.
- dcwre
näin.se.oikeasti.on kirjoitti:
Pyörän taluttaja lasketaan jalankulkijaksi. Pitää siis nousta pyörän päältä pois kokonaan jotta tämä toteutuu. Jos seisot pyörän rungon yli (jalat molemmin puolin runkoa) lasketaan sinut vielä ajoneuvon kuljettajaksi.
Ei tarvitse olla jalat molemmin puolin runkoa.
Etkö ole koskaan seissyt yhdellä polkimella toinen jalka samalla puolella lasketellen alamäkeä tai antaen vapaalla jalalla vauhtia. Pyöräilyä sekin on. - näin.se.oikeasti.on
dcwre kirjoitti:
Ei tarvitse olla jalat molemmin puolin runkoa.
Etkö ole koskaan seissyt yhdellä polkimella toinen jalka samalla puolella lasketellen alamäkeä tai antaen vapaalla jalalla vauhtia. Pyöräilyä sekin on.Mitä sinä sekoilet? Vastasin "15metrinenvenemaksaa" nimimerkille että vasta silloin kun pyörää talutetaan, lasketaan pyöräilijä jalankulkijaksi. (Hän väitti että "Pyöräilijä on aina jalankulkija jos koskee suojatiellä jalalla maahan.")
En ole siis väittänyt mitään siitä, että missä kaikissa tilanteissa pyöräilijä lasketaan vielä pyöräilijäksi, eli ajoneuvon kuljettajaksi. Annoin esimerkin siitä tilanteessa, jossa pyöräilijä seisoo molemmat jalat maassa mutta lasketaan kutenkin vielä pyöräilijäksi, eikä jalankulkijaksi. - dcwre
näin.se.oikeasti.on kirjoitti:
Mitä sinä sekoilet? Vastasin "15metrinenvenemaksaa" nimimerkille että vasta silloin kun pyörää talutetaan, lasketaan pyöräilijä jalankulkijaksi. (Hän väitti että "Pyöräilijä on aina jalankulkija jos koskee suojatiellä jalalla maahan.")
En ole siis väittänyt mitään siitä, että missä kaikissa tilanteissa pyöräilijä lasketaan vielä pyöräilijäksi, eli ajoneuvon kuljettajaksi. Annoin esimerkin siitä tilanteessa, jossa pyöräilijä seisoo molemmat jalat maassa mutta lasketaan kutenkin vielä pyöräilijäksi, eikä jalankulkijaksi.Hyväksytään selitykseksi.
- Exfillaristi
Liikenneympyrästä poistuessani häiritsin pyörätien jatketta lähestyvän pyöräilijän menoa. Iniin, että hän lähes joutui hidastamaan vauhtiaan.
Sinne jäi huutelemaan tuohtuneena perääni.
Kumma juttu, että. nykyään tuntuu olevan käynnissä jatkuva vastakkainasettelu pyöräilijöiden ja muun liikenteen välillä. Johtuisiko siitä, että tiedetään tai luullaan tiedettävän omat oikeudet, mutta ei ole aavistustakaan yhteispelissä, velvollisuuksista puhumattakaan ?
Itse pyöräilin Helsingissä työmatkat monen vuoden ajan, eikä kertaakaan ollut minkäänlaisia ongelmia muun liikenteen kanssa.- l3g4l3g4
Hyvä kun hän ei ollut puolustusvoimien viestinviejä kranaattilaatikko tarakallaan, jos olisit törmännyt, melkoisen räjähdyksen ja tuhon olisit yhteiskunnalle tehnyt siinä.... varmastikin pappasikin sotilasarvot olisi peruutettu moisesta vastuuttomasta autolla liikkumisesta...
- SkodaSuperb260lähtee
Siinä on taas enhän minä tyyppi., tollaset sekoittaa koko liikenteen.
Liikennemerkit on laitettu liikenteen turvallisen sujumisen vuoksi.
Olisi parempi opetella ne säännöt ja ajaa niiden mukaan, tietää sitten muutkin
Miten ajelet. - Osaanajaaautautoa
Liikennesäännöt on tehty liikenteen suju uudeksi joten
unohda ne omat sääntösi ja ailahtelevaisuutesi, sinunlaiset ovat
Vaaraksi liikenteelle.
Pitäs kortti ottaa pois perkeleen suhari.
- jokomenikaaliin
Jos ei ole kysymys ollenkaan suojatien jatkeesta, vain jos SUOJATIE JATKUU LIIKENNEYMPYRÄN JÄLKEEN... ymmärrätkö tuota asiaa: ei ole jatke, vaan SUOJATIE JATKUU VAIN LIIKENNEYMPYRÄN LIITTYMÄN YLI.
- tättärääpippijuu
Älä hyvä ihminen huuda, kun et itsekään mitään ymmärrä. Ei suojatie minnekään jatku, vaan se on " jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettu tien osa".
- Pyöräilijä_väistää
Ruoholahdessa on Itämerenkadun eteläpuolella pyörätie ja jos keväästä asti on Itämerenkadun ja Länsisatamankadun risteyksen valot olleet vilkulla katuremontin takia. Länsisatamankadulla ei ole stop-liikennemerkkiä tai kolmiota, joten Länsisatamankatu on molempiin suuntiin ajettaessa etuajo-oikeutettu katu. Itämerenkadulla on niin lännestä kuin idästä tultaessa kolmiot.
Koska Länsisatamankatua ajavilla autoilla ei ole kolmiota/stop-merkkiä niin pyöräilijät ovat tuossa risteyksessä väistämisvelvollisia ajaessaan pyörätien jatketta Länsisatamankadun yli mikäli autot eivät ole kääntymässä sinne. Suurin osa autoista (niin henkilöautot kuin rekat) ajavat siinä etelä-pohjoissuunnassa tai päin vastoin. Autoliikenne on siinä vilkasta, koska siitä mennään myös Länsisatamaan ja varsinkin rekkaliikenne on vilkasta.
Mitä tekee suurin osa minäminä pyöräilijöistä? Suurin osa ajaa vauhdilla pyörätien jatkeelle vaikka autoja on tulossa. Pyöräilijät eivät paljon välitä onko auto henkilöauto tai rekka, sillä pitää uusi ennätys saada tehtyä. Kyseessä on niin naiset kuin miehet ja pukeutuminen on laidasta laitaan. Pyöräiljöiden määrä on Itämerenkadun pyörätiellä todella erittäin suuri.
Kuljen siitä jalan päivittäin molempiin suuntiin työmatkalla ja joka päivä arvuuttelen ehtiiköhän tuo pyöräilijä auton edestä pois. Läheltä piti tilanteita on siinä päivittäin. Valot on todennäköisesti siinä vilkulla vielä muutaman kuukauden, joten arvuuttelua riittää vielä. - säännöt....haltuun
Liikenteessä ei pidä arvuutella. Siellä pitää tietää tai saattaa tulla ruumiita. Surullistsa on että ei oteta selvää miten liikennesäännöt oikeasti menevät. Kädettömiä löytyy sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden joukosta.
- autoilijapappa
Jos kaikki kusipäät pyöräilijät saataisiin pois liikenteestä. niin se olisi jo hyvä alku. Loput voisivat tutustua huolella liikennesääntöihin.
- samat-takaisin
Ihan sama voi sanoa autoilijoista. Jos kaikki kusipäät autilijat saataisiin pois liikenteestä, niin se olisi jo hyvä alku.
- NäinSeMeneekin
Jätä pappa auto talliin ja polkupyörä esiin niin tekee hyvää katsoa asiaa toiselta kantilta.
Pitäähän pyöräilijöiden In väistää jalankulkijoita ja ennakoida miten lapset tiellä kulkee.
Maailma muuttuu ja pitää hyväksyä tilanne.
- kääntyvä_väistää
Eräänä päivänä valoisaan aikaan ajoin rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää, kun tulin risteykseen, jossa liikennevalot vilkulla. Vastakkaisesta suunnasta tuli HSL:n linja-auto ja kääntyi kulkusuunnassaan vasemmalle. Koska linja-auto ei näyttänyt yhtään hiljentävän vauhtia niin minun oli pakko pysähtyä pyörätien jatkeelle (risteys on melko leveä), jotta tämä HSL:n ulkomaalainen bussikuski ei aja päälleni. Mitä hän teki? Hän pysähtyi suojatien ja pyörätien jatkeen päälle eteeni eikä siirtynyt siitä. Odottelin jonkin aikaa, mutta hän ei jatka matkaa. Näytin kansainvälistä merkkiä, mutta ei vaikutusta, huitelin, että jatkaisi matkaa, ei vaikutusta. Bussin takana tulevat autoilijat siirtyivät ajamaan yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle, koska HSL:n bussi tukki tien. Odottelin vielä minuutin parin ja siirryin pyörää taluttaen bussin edestä kuskin sivuikkunan puolelle. Hän sentään avasi sen ja arvaatkaa mitä hän jankkasi? Minä en saa ajaa pyörällä siinä vaan minun pitää taluttaa sitä!!!!! Sanoin hänelle muutaman kerran, että siinä on pyörätien jatke ja hän on itse väistämisvelvollinen kääntyvänä.
Bussi oli kääntyvä ajoneuvo, joten sen pitää väistää minua suoraan menevää. Siinä on pyörätien jatke eikä minulla ollut kolmiota/stoppia. Kyseesssa Tikkurilassa Talvikkitie ja Lummetien risteys. Itse ajoin pyörällä Talvikkitien itäpuolella ja suunta Lummetien yli pohjoiseen. Bussi tuli Talvikkitietä pohjoisen suunnasta ja kääntyi itään Lummetielle.
Tein ilmoituksen Hsl:lle ja pyysin vastauksen, mutta mitään ei ole vielä kuulunut vaikka tapauksesta jo yli kuukausi. Kuski ulkomaalainen, sillä pukeutuinen kertoo sen ja puhui myös huonoa Suomea.
Eli kyllä niitä liikenteen seisottajia löytyy muistakin kuin pyöräilijöistä (vrt. juttu Mannerheimintieltä).
Minulla ei ollut puhelinta mukana, jotta olisin voinut soittaa poliisit paikalle. Kuski olisi todennäköisesti saanut ainakin huomautuksen.
Lisäyksenä vielä, että vauhtini ei ollut edes kova, sillä pyöräni vanha, joka ei kulje kovin kovaa.
Olen pyöräilijä, joka osaan liikennesäännöt eli myös sen kuka väistää milloinkin. Ja myös noudatan liikennesääntöjä.
Pyöräilijää koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.- kuvaa...tilanne
Kannattaa tuollaisissa tilanteissa kaivaa kännykkä esille ja ottaa kuva. Lähes jokaisella on nykyään älypuhelin jossa kamera. Näin saa todistusaineostoa jos sellaista joskus tarvitaan.
- Uskomatonta_menoa
Kaikista kauheinta tapauksessa on se, että pyöräilijä on jotunut nousemaan satulasta ja taluttamaan. Sitähän ei näe yleensä koskaa esim. suojateillä tai jalkakäytävillä.
- OnkoJo
Googlemapsin kuvassa siinä on vain suojatieviivat, onko nykyään katkaistua mallia eli pyörätienjatke?
- kääntyvä_väistää
OnkoJo kirjoitti:
Googlemapsin kuvassa siinä on vain suojatieviivat, onko nykyään katkaistua mallia eli pyörätienjatke?
Googlemapsissa näkyy selkeästi , suurimmalta osalta, että siinä on suojatien lisäksi myös pyörätien jatke maalattuna. Osa viivoista on kartan kuvassa kulunut pois.
Siinä on ollut pyörätien jatke nykyisten sääntöjen mukaan maalattuja jo vuodesta 2011, jolloin alkoi siirtymäsääntö uusille merkintä tavoille.
"katkaistua" mallia on kahden tyyppistä: pitkät ja lyhyet tai tasapitkät eli niitä kaksi. Niillä pyöräilijä saa ajaa ja ylittää tien, mutta väistämissäännöt on erikseen.
Tuo bussikuski käyttäytyi yhtä törkeästi kuin se pyöräilijä Mannerheimintiellä eli pysäytti koko liikenteen. Harmi kun ei ollut kännykkää mukana, jotta olisi saanut soitettua poliisit opastamaan turbaanipäätä.
Bussiyhtiöltä ei ole vieläkään kuulunut mitään.
Bussi oli ja on tuossa tapauksessa väistämisvelvollinen, mutta kun osa bussikuskeista luulee omistavan tiet. Bussi oli kääntyvä, joten sen kuuluu väistää suoraan meneviä. Entä jos minun tilalla olisi ollut pyöräilijä, joka ei "lue" liikennettä tai lapsi? Olisi ehkä tullut jopa ruumiita ja bussikuski olisi päässyt televisioon. - kääntyvä_väistää
Uskomatonta_menoa kirjoitti:
Kaikista kauheinta tapauksessa on se, että pyöräilijä on jotunut nousemaan satulasta ja taluttamaan. Sitähän ei näe yleensä koskaa esim. suojateillä tai jalkakäytävillä.
Katsos pakkohan sitä on taluttaa pyörää, jos joku itsekäs autoilija tukkii autoilta kulkutien ja jalankulkijoilta ja pyöräilijöitä. Eli se itsekäs pysäytti siinä koko liikenteen! Niin Te bussikuskit käyttäydytte.
- Vanhaakaikki
kääntyvä_väistää kirjoitti:
Googlemapsissa näkyy selkeästi , suurimmalta osalta, että siinä on suojatien lisäksi myös pyörätien jatke maalattuna. Osa viivoista on kartan kuvassa kulunut pois.
Siinä on ollut pyörätien jatke nykyisten sääntöjen mukaan maalattuja jo vuodesta 2011, jolloin alkoi siirtymäsääntö uusille merkintä tavoille.
"katkaistua" mallia on kahden tyyppistä: pitkät ja lyhyet tai tasapitkät eli niitä kaksi. Niillä pyöräilijä saa ajaa ja ylittää tien, mutta väistämissäännöt on erikseen.
Tuo bussikuski käyttäytyi yhtä törkeästi kuin se pyöräilijä Mannerheimintiellä eli pysäytti koko liikenteen. Harmi kun ei ollut kännykkää mukana, jotta olisi saanut soitettua poliisit opastamaan turbaanipäätä.
Bussiyhtiöltä ei ole vieläkään kuulunut mitään.
Bussi oli ja on tuossa tapauksessa väistämisvelvollinen, mutta kun osa bussikuskeista luulee omistavan tiet. Bussi oli kääntyvä, joten sen kuuluu väistää suoraan meneviä. Entä jos minun tilalla olisi ollut pyöräilijä, joka ei "lue" liikennettä tai lapsi? Olisi ehkä tullut jopa ruumiita ja bussikuski olisi päässyt televisioon.Gmapsissa näyttää olevan eri-ikäisiä kuvia kun hieman risteysaluetta pyörittelee, vanhemmissa suojatien viivat ja uudemmissa pyörätienjatkeen viivat.
- AjaYliVaan
Kannattaisi tutustua asiaan, kysymyksessä taitaa olla pyörätien jatke.
Pääkaupunkiseudulla taajama-alueella niissä on yleensä kärkikolmio ja alla pyöräilijää osoittava merkki
joten autoilija on väistämisvelvollinen.
Liikennemerkit ja säännöt ovat olemassa liikenteen sujumisen takia, niillä mennään.
Monet elävät vielä menneisyydessä ja käyttävät isomman oikeutta, kiukuttelevatsitten näillä
palstoilla.- Tieliikennelaki
Suurimmassa osassa pyörätienjatkeista, ajoradalla ei ole kärkikolmiota, jolloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
- niin...tai...näin
Tieliikennelaki kirjoitti:
Suurimmassa osassa pyörätienjatkeista, ajoradalla ei ole kärkikolmiota, jolloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
Riippuu mistä kiikkuu. Omalla työmatkallani enemmistössä pyörätien jakteista autoilijoilla on taas kärkikolmio ennen jatketta.
- YksToinen
niin...tai...näin kirjoitti:
Riippuu mistä kiikkuu. Omalla työmatkallani enemmistössä pyörätien jakteista autoilijoilla on taas kärkikolmio ennen jatketta.
Laskin oman työmatkan (meno) reittini:
8 pyörätienjatkeen ylitystä, joissa minulla on väistämisvelvollisuus (samassa risteyksessä voi olla 2, kun käännyn ja tulosuunnassa on kärkikolmio ennen ptjatketta).
14 pyörätienjatkeen ylitystä, jossa pyöräilijä väistää.
Lisäksi kaksi suojatietä, joista toisessa päässä on pyörätie, mutta vaikka olisi pt.jatke niin pyöräilijällä olisi silti väistämisvelvollisuus.
- aivovuoto
Ei ole mitään suojatien jatketta. Se on pyörätien jatke.
- Potkulautailija
Jos pyöräilijä laahaa toista jalkaansa suojatiellä niin autoilijan pitää väistää.
- ei---jatkoon
Sinun ei kannata ajatella vihdealaa, sillä ei tää ollut hauska juttu. Ei jalan laahaaminen maassa tee pyöräilijästä jalankulkijaa. Vasta kun nouset pyörän päältä pois kokonaan ja talutat sitä, lasketaan sinut jalankulkijaksi. Mistä näitä kädettömiä oikein sikiää?
- swerdftyguhj
Juuh, ja itselleni taas annettiin tietä molemmista suunnista, vaikka olin pysähdyksissä pyörätienjatkeen edessä, odottamassa omaa vuoroa.
- kumma_homma
Sama homma täällä. Itse en tehnyt elettäkään että olisin mennyt jatkeen yli. Kesti varmaan lähemmäs 10 s ennen kuin autoilija tajusi jatkaa matkaa. Sen jälkeen jatkoin pyörälläni matkaa.
Sitten taas kun autoilijoiden tulisi väistää, niin näin ei aina tapahdu. Ihme homma ettei säännöt mene jakeluun.
- nelipyörämummo
Tietystikin mummo rollaattorillaan on myöskin pyöräilijä.
Monipyöräilijä 4-pyöräilijä, kuten autokin on neljällä pyörällä liikkeellä.
Näin ollen voimme lakiopillisesti päätellä että kaikki 4-pyöräisillä kulkuneuvoilla liikuvat henkilöt ovat vanhuksia, joilla ei kuuluisi olisi olla lainkaan ajo-oikeutta...
3-pyöräiset kulkuneuvot ovat sitten asia erikseen.
Mutta mikä on moottoriajoneuvon määritelmä: onko esimerkiksi 5kilowattinen sähköpolkupyörä moottoriajoneuvo, koska siinähän on moottori.
Myöskin jos on pappamopo jossa on polkimet ja ilman bensaa polkee sillä menemään kytkin pohjassa: on silloin polkupyörä.- väsynytttäjuttua
Ei ole aineksia koomikoksi. Huonot vitsit. Ei jatkoon.
- näinsanoolainkirjain
Jos on taskus tai selässäkin moottorisaha, polkiessa: kysymyksessä on mahdollinen moottoriajoneuvo, varsinkin jos moottorisaha on käynnissä, 6.2HP isolaippainen käynnissä kyydissä polkupyörällä ajellen, näin ollen moottorisahaa ei yleensäkään saisi kuljettaa ainakaan kävellen.
Sehän muuttaisi jo metsurinkin moottoripyöräksi, no polkupyörällä varsinkaan eivät metsurit saa kulkea, autoilla nyt ainakaan eivät saa kulkea, kun moottorisahan hevosvoimat saattavat ylittää verotusrajat auton hevosvoimissa, jolloin on laiton kulkuneuvo Suomen tieliikenteessä, vaatisi uudelleen katsastamisen jos auton tyyppihevosvoimat ylittävät noinkin paljon kuin 6bhp, välittömään ajokieltoon, toistaiseksi kaikki metsurit.
- jatkeet
Otsikosta. Ei ole mitään suojatien jatketta. Pyörätien jatke on.
- ajorataonjatke
Eikös suojatien jatke ole sellainen että jalankulkuväylä kulkee kokonaan suoraan ajoradan läpi ja kummassakin päässä ajorataa sekä ajoradan yli on suojatie?
Eli tuollainen on suojatien jatke, eli suojatie jatkuu ajoradan yli toiselle suojatielle suoraan.
Tuolloin ajorata on suojatien jatke.- Jalankulkija_
Miten joku ajorata voisi olla suojatien jatke? Kuka siinä ajaisi, koska suojatiellä ei ainakaan saa ajaa pyörällä kukaan.
Tämä sekoilu sen kuin pahenee. Mitään suojatien jatketta ei ole! - viimeisen_kerran
Kuten jo niin monta kertaa on todettu, niin mitään suojatien jatketta ei ole olemassakaan.
On vain suoatie sekä pyörätien jatke. Molemmat ovat itsenäisiä asioita ja voivat sijaita jossakin ihan yksinään ilman toista tai voivat sijaita tismalleen samassa kohtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424535- 932159
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi781935Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421552Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1051402- 751326
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109