Mistä erot erot SWE-FIN

Varför

Kesän havaintoja:
Ruottalaiset viihtyy luonnonsatamissa ja liikkuu purjeilla, suomalaiset ei, miks?!

27

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jdkdjfjd

      Suomalaiset on mukavuudenhaluisempia kuin ruotsalaiset. Ei kai se sen kummosempaa ole?

      • konemies.njet

        Ruotsissa on oikeita purjehtijoita enemmän, purjehdus on se juttu ja sen mukaan. Suomessa on laiturilla elvisteleviä konemiehiä enemmän, veneilijän imago on se juttu ja sen mukaan.


    • molemmatnähnyt

      Ruotsissa veneilykulttuuri on vanhempaa, eikä siellä veneilyn motiivina ole näyttäminen ja lokerointi, kuten suomessa.

      • ei.ymmärrä

        Miten se näyttäminen tai lokerointi tässä ilmenee? Purjeehtiiko joku näyttääkseen, että osaa purjehtia?


      • Macee

        No Ruotsi on kyllä paljon enemmän luokkayhteiskunta kuin Suomi. Erityisesti tukholmalaisille luokka on kaikki, se määrittää missä päin Tukholmaa asut, missä lapsesi käy päiväkotia ja koulua, missä vietät lomasi, ketkä ovat ystäviäsi, millä autolla ja veneellä ajat, mikä kello sinulla on ranteessa.


      • molemmatnähnyt
        ei.ymmärrä kirjoitti:

        Miten se näyttäminen tai lokerointi tässä ilmenee? Purjeehtiiko joku näyttääkseen, että osaa purjehtia?

        Ymmärrän ettet ymmärrä.
        Kun aloittaja sanoo ruotsalaisten viihtyvän luonnonsatamissa ja purjehtivan enemmän, jatko 'eikä siellä veneilyn motiivina olekaan näyttäminen ja lokerointi' viittaa suomalaisten tekevän jotakin muuta.
        Kun ruotsalainen lähtee itselleen sopivana aikana luonnonsatamasta purjein matkaa jatkamaan, liittyy suomalainen aamulla varhain palvelusatamasta seuraavaan matkaavaan moottorilla ajavaan letkaan. Siellä sitten paraatipaikalla liitetään vene maasähköön ja elvistellään navigointi- ja purjehdushärpäkkeillä asiaan kuuluvissa HL-vaatteissa.
        Ruotsalainen tervehtii vastaantulijaa kun taas suomalaisen halukkuus tervehdykseen riippuu vastaantulevasta veneestä ja sen koosta, perälipusta, saalinkien alla olevista lipuista tai niiden puuttumisesta, sopivan liiton katsastustarrasta tai sen puuttumisesta jne.jne.
        Esimerkkinä lokeroinnista mainittakoon, että vihreää lippua mastonkuljetusaluksessa kuljettava ei tervehdi purjehtivaa ei vihreälippuista. Poikkeustapaus: jos vihreälippuinen purjehtii, se tervehtii myös ei vihreälippuista purjehtivaa.


      • molemmatnähnyt kirjoitti:

        Ymmärrän ettet ymmärrä.
        Kun aloittaja sanoo ruotsalaisten viihtyvän luonnonsatamissa ja purjehtivan enemmän, jatko 'eikä siellä veneilyn motiivina olekaan näyttäminen ja lokerointi' viittaa suomalaisten tekevän jotakin muuta.
        Kun ruotsalainen lähtee itselleen sopivana aikana luonnonsatamasta purjein matkaa jatkamaan, liittyy suomalainen aamulla varhain palvelusatamasta seuraavaan matkaavaan moottorilla ajavaan letkaan. Siellä sitten paraatipaikalla liitetään vene maasähköön ja elvistellään navigointi- ja purjehdushärpäkkeillä asiaan kuuluvissa HL-vaatteissa.
        Ruotsalainen tervehtii vastaantulijaa kun taas suomalaisen halukkuus tervehdykseen riippuu vastaantulevasta veneestä ja sen koosta, perälipusta, saalinkien alla olevista lipuista tai niiden puuttumisesta, sopivan liiton katsastustarrasta tai sen puuttumisesta jne.jne.
        Esimerkkinä lokeroinnista mainittakoon, että vihreää lippua mastonkuljetusaluksessa kuljettava ei tervehdi purjehtivaa ei vihreälippuista. Poikkeustapaus: jos vihreälippuinen purjehtii, se tervehtii myös ei vihreälippuista purjehtivaa.

        Enpä malta olla sanomatta, että en ole havainnut mitään tuollaista ilmiötä, ettei vihreälippuiset tervehtisi, kuljin sitten koneella tai purjeilla (eikä minulla tosiaankaan ole sellaista lippua itselläni). En tosin kyllä kiinnitä huomiotakaan siihen, jos joku ei tervehdi. Sensijaan olen kuullut useammankin sanovan "vihreälippuisia ei kyllä meidän veneestä moikata!"
        Eipä sillä, ei nuo sinun muutkaan luokittelusi järin todellisuutta vastaavilta tunnu. Ainoa ero, jonka olen huonmannut suomalaisten ja ruotsalaisten välillä on se, että jälkimmäiset ajavat röyhkeämmin koneella purjeet ylhäällä.


      • kaikennähnyt
        10-14 kirjoitti:

        Enpä malta olla sanomatta, että en ole havainnut mitään tuollaista ilmiötä, ettei vihreälippuiset tervehtisi, kuljin sitten koneella tai purjeilla (eikä minulla tosiaankaan ole sellaista lippua itselläni). En tosin kyllä kiinnitä huomiotakaan siihen, jos joku ei tervehdi. Sensijaan olen kuullut useammankin sanovan "vihreälippuisia ei kyllä meidän veneestä moikata!"
        Eipä sillä, ei nuo sinun muutkaan luokittelusi järin todellisuutta vastaavilta tunnu. Ainoa ero, jonka olen huonmannut suomalaisten ja ruotsalaisten välillä on se, että jälkimmäiset ajavat röyhkeämmin koneella purjeet ylhäällä.

        Löytyipä taas se poikkeus, että voi olla samaa mieltä 10-14:n kanssa. Ja vastaavasti "molemmatnähnyt" kirjoittaa kaikilta osin täysin vastoin omia kokemuksiani. Siksi ymmärrän oikein hyvin, ettei häntä ymmärretä.

        Oma persoonallisuuteni on jakautunut yhtäältä kilpapurjehdukseen, toisaalta matkapurjehdukseen vihreän lipun kanssa. Uskoisin näin nähneeni varsinaisesti ne molemmat ja sekä Suomessa että Ruotsissa. Kun joskus vihreä lippu syystä tai toisesta on poissa, ei tervehtimisissä ole mitään eroa. Ainoa kerta kun siihen on reagoitu, oli Suomenlinnan vierassatamassa, jossa yksi häirikkö yritti ottaa satamakapteenin valtuuksia. Muut laiturillaolijat kyllä vaimensivat hänet tehokkaasti.


      • Huomattuon
        10-14 kirjoitti:

        Enpä malta olla sanomatta, että en ole havainnut mitään tuollaista ilmiötä, ettei vihreälippuiset tervehtisi, kuljin sitten koneella tai purjeilla (eikä minulla tosiaankaan ole sellaista lippua itselläni). En tosin kyllä kiinnitä huomiotakaan siihen, jos joku ei tervehdi. Sensijaan olen kuullut useammankin sanovan "vihreälippuisia ei kyllä meidän veneestä moikata!"
        Eipä sillä, ei nuo sinun muutkaan luokittelusi järin todellisuutta vastaavilta tunnu. Ainoa ero, jonka olen huonmannut suomalaisten ja ruotsalaisten välillä on se, että jälkimmäiset ajavat röyhkeämmin koneella purjeet ylhäällä.

        En ole varma mitä tarkoitat "röyhkeämmin koneella purjeet ylhäällä" mutta monet suomalaiset veneilijät näyttävät olevan tietämättömiä siitä että Ruotsissa on tehty ns kansallinen poikkeama kansainvälisestä kartionkäyttösäännöstä. Tämä tarkoittaa sitä että Ruotsissa alle 12m pituisen purjeveneen ei tarvitse käyttää kartiota vaikka ajaa koneella purjeet ylhäällä. Tosin suurin osa yli 12 m pituisista veneistä näyttää unohtaneen että poikkeus ei koske heitä...
        Tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus avata ties kuinka monennen kerran keskustelua kartion tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta vaan todeta lainsäädännön ero maiden välillä.


      • Ryhtiä.ja.Kuria
        Huomattuon kirjoitti:

        En ole varma mitä tarkoitat "röyhkeämmin koneella purjeet ylhäällä" mutta monet suomalaiset veneilijät näyttävät olevan tietämättömiä siitä että Ruotsissa on tehty ns kansallinen poikkeama kansainvälisestä kartionkäyttösäännöstä. Tämä tarkoittaa sitä että Ruotsissa alle 12m pituisen purjeveneen ei tarvitse käyttää kartiota vaikka ajaa koneella purjeet ylhäällä. Tosin suurin osa yli 12 m pituisista veneistä näyttää unohtaneen että poikkeus ei koske heitä...
        Tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus avata ties kuinka monennen kerran keskustelua kartion tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta vaan todeta lainsäädännön ero maiden välillä.

        Suomessa tulisi ottaa ryhtiliike. Hienoja rakenteita pitäisi kunnioittaa ja valtiokin voisi lisätä sääntelyä. Tarvittaisiin veneilyn oma Erdogan joka laiittaisi kartion joka pojan garderoobiin. Näin ei voi jatkua.


      • Huomattuon kirjoitti:

        En ole varma mitä tarkoitat "röyhkeämmin koneella purjeet ylhäällä" mutta monet suomalaiset veneilijät näyttävät olevan tietämättömiä siitä että Ruotsissa on tehty ns kansallinen poikkeama kansainvälisestä kartionkäyttösäännöstä. Tämä tarkoittaa sitä että Ruotsissa alle 12m pituisen purjeveneen ei tarvitse käyttää kartiota vaikka ajaa koneella purjeet ylhäällä. Tosin suurin osa yli 12 m pituisista veneistä näyttää unohtaneen että poikkeus ei koske heitä...
        Tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus avata ties kuinka monennen kerran keskustelua kartion tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta vaan todeta lainsäädännön ero maiden välillä.

        Ja unohtavat myös sen, että se on nimenomaan kansallisten sisävesisääntöjen poikkeama heillä eikä päde kv. vesillä eikä muiden maiden aluevesillä. Mutta en tarkoittanut pelkästään sääntöjen rikkomista kartion suhteen vaan ylipäätään tyyliä vetää kaikki rätit ylhäällä umpivastaiseen muita väistämättä. Ihan näppituntumalla se on ruotsalaisilla yleisempää kuin suomalaisilla.


      • on.vaikeaa
        10-14 kirjoitti:

        Ja unohtavat myös sen, että se on nimenomaan kansallisten sisävesisääntöjen poikkeama heillä eikä päde kv. vesillä eikä muiden maiden aluevesillä. Mutta en tarkoittanut pelkästään sääntöjen rikkomista kartion suhteen vaan ylipäätään tyyliä vetää kaikki rätit ylhäällä umpivastaiseen muita väistämättä. Ihan näppituntumalla se on ruotsalaisilla yleisempää kuin suomalaisilla.

        Kyllä, suomaalainen ei vaivaudu nostamaan purjeita. Vaikeaa.


      • E.Lvis
        ei.ymmärrä kirjoitti:

        Miten se näyttäminen tai lokerointi tässä ilmenee? Purjeehtiiko joku näyttääkseen, että osaa purjehtia?

        Elvistelyn ja lokeroinnin lyhyt peruskurssi:
        Minulla on vene = haluan näyttää olevani muita ylevämpi.
        Minulla on purjevene = lisäksi haluan näyttää että minulla on aikaa viettää merellä eikä raataa töissä.

        Tämä koskee siis elvistelijöitä. Suurin osa vesillä liikkuvista ovat tolkun ihmisisä.


    • Joakim1

      Tukholman saaristossa on valtavasti hyvin dokumentoituja ja helposti rantauduttavia luonnonsatamia. Saaristomerellä on vain muutama ja niissä kyllä on veneitäkin. Luulisin, että tuo selittää eron. Lisäksi veneitä on valtavasti ja vierrassatamia varsin rajallisesti.

      Ajetaanko Suomessa enemmän koneella? En ole tehnyt tilastoa. Ruotsissa moottoripurjehtiminen on varsin yleistä. Monesti olen ihmetellyt jonkun veneen hyvää vauhtia ja lähempänä sitten huomaa koneen olevan käynnissä. Suomessa tuo on hyvin harvinaista, ainakin niin, ettei heti huomaisi eli iso lepattaa tms.

      • Meneekö ihmiset Suomessa tosiaan vain niihin dokumentoituihin luonnonsatamiin? Itse valitsen merikortista luonnonsatamat. Kotini lähellä Paraisilla on reippaasti yli puolessa saarista joku ranta, johon pääsee purjeveneellä rantaan. Näin ollen veikkaisin, että mahdollisia paikkoja on saaristomerellä tuhansia aina kulloisellakin tuulensuunnalla. En ole huomannut, että täällä paljon enemmän ajettaisiin moottorilla. Ehkäpä tuo monen pakollinen siirtymä Helsinki-Kemiönsaari houkuttaa moottoroimaan, en tunne sitä reittiä kovin hyvin?


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Meneekö ihmiset Suomessa tosiaan vain niihin dokumentoituihin luonnonsatamiin? Itse valitsen merikortista luonnonsatamat. Kotini lähellä Paraisilla on reippaasti yli puolessa saarista joku ranta, johon pääsee purjeveneellä rantaan. Näin ollen veikkaisin, että mahdollisia paikkoja on saaristomerellä tuhansia aina kulloisellakin tuulensuunnalla. En ole huomannut, että täällä paljon enemmän ajettaisiin moottorilla. Ehkäpä tuo monen pakollinen siirtymä Helsinki-Kemiönsaari houkuttaa moottoroimaan, en tunne sitä reittiä kovin hyvin?

        Kyllä se madaltaa kynnystä, jos voi olla varma, että pääsee rantaan köliä kolhimatta, rannassa on kiinnityskoukkuja, vessa ja ei ole kenenkään mökkiranta.

        Aika harvassa on Suomessa luonnonsatamat, joista merikortista näkee ko. asiat. Puolet partiolaisten satamaoppaankin satamista on nykyään mökkirantoja. Kaikilta tuulilta suojaisia poukamia on erittäin harvassa.

        Ruotsissa noita riittää, mutta on niissä veneitäkin. Suosituimmissa varmaan toistasataa, joten omaa rauhaa ei ole samalla lailla kuin Suomessa.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä se madaltaa kynnystä, jos voi olla varma, että pääsee rantaan köliä kolhimatta, rannassa on kiinnityskoukkuja, vessa ja ei ole kenenkään mökkiranta.

        Aika harvassa on Suomessa luonnonsatamat, joista merikortista näkee ko. asiat. Puolet partiolaisten satamaoppaankin satamista on nykyään mökkirantoja. Kaikilta tuulilta suojaisia poukamia on erittäin harvassa.

        Ruotsissa noita riittää, mutta on niissä veneitäkin. Suosituimmissa varmaan toistasataa, joten omaa rauhaa ei ole samalla lailla kuin Suomessa.

        Ei tarvitse olla kaikilta tuulilta suojaisia, vaan vallitsevilta tuulilta suojaisia. Vuorokauden päähän osataan aika hyvin ennustaa tuulen suuntaa, etenkin kovan tuulen. Ja jos ei ihan rantaan pääse, voi jäädä ankkuriin. Se on helppoa, kun voi itselle sopivaan aikaan valita seuraavan yön sataman paljon suuremmasta valikoimasta. Viime kesänä esim. jäin kovalla länsituulella yhden hiekkarannan eteen ankkuriin Kihdin reunalle. Pian siellä oli 3 muutakin venettä, kun huomasivat minun esimerkkini. Ei tarvittu satamaoppaita.


      • Krysjävel

        Aivan varmasti suomessa juntataan enemmän koneella. Kryssiviä veneitä on vähän ylipäänsä kun ei osata, perhe ei tykkää jne bla bla... Jopa sivutuulilla näkee purjeiden tippuvan...

        Swedut osaa homman ja perhekin tykkää. Joku juttu siinä on. Ainakim veneet siellä on parempia ja erityisesti purjeet. Suomessa radiaalit on harvinaisuus, ruotsissa arkipäivää...


    • Hmm. Kun olen Ruotsin rannikolla liikkunut, niin useimmat vierassatamat ovat kyllä olleet aika lailla täysiä.

    • Fkfkfkfkfk

      Ruotsissa vierasvenesatamat ja luonnonsatamat on täynnä. Ja monessa ”luonnonsatamassa” keula on kiinni laiturissa.

    • se.totuus

      Kyllä luonnonsatamissa on tilaa sekä ruotsissa että suomessa vaikka kuinka jo kuukauden päästä. Ootte vain väärään aikaan olleet liikkeellä.

    • Ruorimies

      Siellä asuneena tiedän, ettei kannata yleistää. Kuitenkin Ruotsalaisilla tahtoo olla kehuminen ja näyttämisenhalu kapistuksistaan suurempi. Kaijakeskustelut "diskudera" höpöttelyä ja vertailuja enemmän. Käytännön syistä mm. Tukholman saaristossa, meidän on mietittävä tarkkaan, mihin vierasvenesatamaan mahdumme. Kuunarimme syvyys 3,5m min. ja pituus 26m. Vaatii tilaa. Septitankin tyhjennys, maasähkö, vedet yms. Töyjauksen jälkeen, sveedut on mykkiä eka päivän. Tämän jälkeen ihmiset on todella ystävällisiä ja avuliata, ihan asiassa kuin asiassa. Varovasti kyselevät speksejä ensin ja sitten matkan määrämpäätä. Meitä oli Kapu ja me 3 Däkkaria, joskus 98 tai 99 ja seuraava Legi Gotlantiin, jossa otettiin Charter matkustajat kyytiin ja 1 kansimies lisää. Määrämpää oli Fäärsaaret ja Skotlanti myös. Kyselivät sitten päämääräätä. Me vaan hitaina Suomalaisina todettiin, että "Till Fär Ööona". Siinä sitten sveedut vuorotellen nyökkäili ja hoki: juu, jassåå, såå. "Ni har mycket ryliga båten". Ei puhuttu matkustajista mitään. Pitivät sitä meidän kimppaveneenämme. Satama manooverit tehtyämme, lähettiin koneella irti ja päästettii julmetun suuri naftan pakokaasupilvi kiitokseksi haminaan. Sveedut heiluttelivat meille ja soittivat sumutorvea iloisena, toivottivat hyvää matkaa.

    • Etevä.naapurimme

      Suomen vahvuus on tukeva järjestötoiminta ja koulutus. Jäsenistö on osaavaa ja ei sorru turhamaisuuksiin.

      Ruotsin vahvuus on osaaminen yksilötasolla ja merkittävästi laadukkaampi kalusto.

      Kumpi on sitten parempi on makuasia. Itse olen kallellaan naapurin suuntaan, mutta ymmärrän myös hallintomiesten näkemyksiä.

    • hafenkino

      Toinen merkittävä ero on naapuriveljien rentous. Syödään lämpimässä auringonpaisteessa äyriäisiä ja patonkia, juodaan Roseeviiniä, Gin Toniceja ja seurustellaan naapurien kanssa pinnallisen taidokkaasti ja hyväntuulisesti.

      Nyt Suomiveneissä tätä harvemmin näkee, ulospäinsuuntautuneet kipparit pullistelee ja ähisee Audi lippiksessä ja H&L purjehduskuteissa Pirkkakalja tumpussa hitsauslasit päässä. Tai sitten ollaan hartaasti pissi sukassa ja paheksutaan kaikkia elämältä näyttävää sekä arvioidaan kriittisesti sisään tulevien veneilijöiden rantautumistaitoja ja yleensä muiden käytöstä.

      Vähän voisi relata meilläkin, ei tämä niin vakavaa ole.

      • elämänkirjo

        Ehkä sitten houkuttelevan tuntuine stereotypia ne kuteilla pullistelevat tyypit. Saattaa hyvinkin olla, että joskus 5 v sitten sellaisen venekunnan näin. Suunnilleen yhtä harvinaisia ne pissisukkaiset. Ihan normaali elämän kirjo tuolla vesillä liikkuu.


      • hafenkinoa2

        Ruotsalaiset ahmivat myös hyvällä ruokahalulla Entrecote-pihvejä ja Bearnaise kastiketta herkullisilla lisukkeilla. Itsetehdyt hampurilaiset myös maistuvat. Molemmat huuhdellaan alas laadukkaalla punaviinillä, jota on runsaasti tarjolla hyvän tunnelman varmistamiseksi.

        Audi-kippari tahollaan vetää keskeltä jäisiä Dr. Ötkereitä, tottakai vaalesankaiset hitsauslasit päässä. Viikonloppuna Pirkkakaljan sijasta kaatuu Karjalaa.


    • EF343

      Jotkut tuntuu aina huonon itsetuntonsa vuoksi vertaavan muihin. Etenkin ruotsalasisiin. Toiset tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe