Onks jollain vinkkejä/kokemusta tällaisesta viasta?!? Kahvajarrun työsylinteri alkoi jumittamaan, jarrut laahasi ja jopa lukkiutu totaalisesti. Olen puhdistanut jarrusatulat, putket, irrottanut kahvan työsylintelin ja putsannut jarrunesteellä säiliön sekä jarruputken reiän. Hetken toimi nyt sama juttu, laahaa, jumittaa ja kun putkea tai ilmausruuvia avaa niin jarru löysää.
Onkohan jokin tärkeä kikka, toimenpide jäänyt mulla huomioimatta??? T: Vietänkö kesän pyörää katsellessa :-o
Suzuki GS 1000G kahvajarru jää laahaamaan/jumii
10
158
Vastaukset
- äreevanhaukko
Joo,,erikoinen tapaus että omia aikojaan jarruttelee. Saattaisi olla jarrusatulan työsylinterien liukupinnoissa hapettumaa/patinaa jumimista,,tai liukutappeihin kulunut kolot joihin tarttuu jarrupala. Tutkisin tuollaista itse siten,että jarrusatula irti,,ja työsylinterin painaisin sisään,senjälkeen tarkastelu palojen liikkumisesta. SInänsä vaikea uskoa miksikään "henkimaailman" ongelmaksi,koska mekaaninen/hydraulinen liike jarrussa. Toivottavasti syy selviää!
- äreevanhaukko
Tovi nettikaverin kanssa mietittynä toi tuloksen:jarruletkut vaihtokunnossa,,päästää paineen ,mutta jumittaa kun löysätään. Näin.
- J-Sylinteri
Moi, juu, vika rempan (työsylinterin) putsauksen jälkeen kaikki toimi ok ja kun kahvaa puristi niin se tuntui normaali pehmeältä huomasi miten satulasylinteri "liikkui" sisään / ulos eikä laahannut, Kun taas jumittui niin jarrukahvakin on sillai epänormaalia kovempi.
Mielessä käynyt myös jarrunesteen vähentäminen säiliöstä, huomenna kokeilen. Taas noi jarruletkut ehkä pois suljettu koska kun kahvasylinterin letkua löysää ja puristaa satulansylinteriä niin j-nesteet tulee sitä kautta pois ja sylinteri painuu sisään suht helposti.
Kiitti vinkeistä ja lisääkin saa laittaa, ja mahdollisesti voin jotakin jossain vaivassa myös jeesata kun olen -84 lähtien noita ruuvaillut. :) - äreevanhaukko
J-Sylinteri kirjoitti:
Moi, juu, vika rempan (työsylinterin) putsauksen jälkeen kaikki toimi ok ja kun kahvaa puristi niin se tuntui normaali pehmeältä huomasi miten satulasylinteri "liikkui" sisään / ulos eikä laahannut, Kun taas jumittui niin jarrukahvakin on sillai epänormaalia kovempi.
Mielessä käynyt myös jarrunesteen vähentäminen säiliöstä, huomenna kokeilen. Taas noi jarruletkut ehkä pois suljettu koska kun kahvasylinterin letkua löysää ja puristaa satulansylinteriä niin j-nesteet tulee sitä kautta pois ja sylinteri painuu sisään suht helposti.
Kiitti vinkeistä ja lisääkin saa laittaa, ja mahdollisesti voin jotakin jossain vaivassa myös jeesata kun olen -84 lähtien noita ruuvaillut. :)Niin,,minäkin taisin aloittaa joskus 60-luvun lopussa noiden kaksipyöräisten kanssa ropaamisen,ensimmäinen taisi olla CZ-150cc vuodelta -54
Edelleenkin ihan mukava ajaa ja joskus myös tehdä sille mopolle tarpeellisia huoltotoimenpiteitä. - J-Sylinteri
Juu, kivan haastavaa noita on remppailla / huoltaa. No itse aloittelin -70 luvun lopulla suzuki 80cc jossa ei ollut ns."tuorevoitelua" eli erillistä kaksitahti öljysäiliötä. Sit tuli -80 alussa Kawasaki 350... kuuluisa kolmienkärkinen kärjensäätö "hirviö". Sit kawa H2 750 mach IV, no tällä sit kolaroitiin ja kävin pietarin portilla mutta palauttivat. Nyt toi 1000 suzu ollut kauan ja tosiaan vähällä käytöllä josta toi jarru ongelmakin juontaa oireita.
Vara "mopona" on hiljattain hankittu suzu GSX 750 F .. kämmen pohjat puutuu ihan järjettömästi :( muuten kivan ärhäkkä peli.
- volvoton
Liikaa nestettä säiliössä. Neste laajenee lämmetessään ja puristaa jarrupaloja taas lisää. Testaa.
- J-Sylinteri
Moro. Mietin tos aikaisemminkin tota jarruneste määrää ja kokeilisi sitä vähentää. No huomenna sekin sit kokeillaan ja samalla mahdollisesti koko työsylinteri irti ja josko vielä puhdistusta tarvii :)
- mpman
Oli aikoinaan Opelin jarruletkussa tällainen vika, letkussa sisällä ikäänkuin palkeenkieli, päästi nesteen sylinterille, mutta ei takaisinpäin, kyllä siinäkin vikaa haettiin, ja osia putsailtiin.. oli itelläni aikoinaan GS 1100 GK.. hyvä laite!
- Pää
Auton kanssa vastaavaa vaivaa ihmeteltiin, uudella satulalla veti vaan tiukemmin etupyörän jumiin. Pääsylinterin vaihtamalla vaiva hävisi.
- J-Sylinteri
Moro kaikille. Ongelma oli se ett liikaa jarrunestettä?!? Kaikkeen outoihin ilmiöihin sitä joutuu... no taas yksi ongelma selvitetty ja toivottavasti muillekkin jotka vastaavaan törmäävät.
Sunnuntaina nesteen vähensin ja edelleen toimii normaalisti, ihan ala-rajaan vähensin joten täytyy pikkusen lisätä 1/4 osa säiliöstä täyttää ala- ja ylämerkkien välistä.
Edellisen kahvasylinterin puhdistuksen jälkeen se toimi vain päivän.
Kiitokset vinkeistä ja avusta. :) T: E.R.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä522854Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5312696- 481875
- 321857
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1191758SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3011689Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91342Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,611149Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.891135Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221112