Itä-Götanmaan rukoilevaiset

Onko sielläkin elävää uskoa? Oulussa talvella pidetyssä alustuksessa kerrottiin, että Ruotsin uskonpuhdistaja Olaus Petri oli Saksassa Lutherin opissa ja palasi sieltä uskovaisena miehenä.

Itä-Götanmaan rukoilevaiset ovat hänen jälkeläisiään, siellä on säilynyt Pyhän Hengen pappeus.

15

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mihin Hän sitten uskoi?

    • Meidän tietojen mukaan Ikean perustaja Ingvar Kamprad teki parannuksen Itä-Götanmaan rukoilevaisuuteen ennen kuolemaansa.

      • Minä kuulin Ingvarin kääntyneen ennen kuolemaansa markkinavoimien puoleen.


      • Parannus tehdään vain Jeesuksen, ei lahkoihin.


      • sinähänoletsynnitön
        Kesitas kirjoitti:

        Parannus tehdään vain Jeesuksen, ei lahkoihin.

        Parannus tehdään synneistä.


      • sinähänoletsynnitön kirjoitti:

        Parannus tehdään synneistä.

        Kyllä tehdään niistäkin, mutta keneen se tehdään? Eikä Paavalin tehnyt Jeesukseen.


    • Olisivielämahd

      Voi, kesitas elää. Olin jo kauhuissani, että hän on lähtenyt,.ilman elävää uskoa. Vielä on mahdollisuus tehdä parannus ja pyytää anteeksi pahoja puheita.

      • mitäänmuutaeivoisanoa

        voi pyhä yksinkertaisuus.


      • Olet hieman saatanallinen. Kirjoitat VOI - Kesistas?
        Tajuatko, että ytität kirota minut.

        Jeesuskin kirosi joitain kaupunkeja, - Voi sinua Gorasin?
        Miten kävi, koko kaupunki tuhoutui.

        Kuka tässä on anteeksipyytäjä, Sinä.


      • Olisivielämahd
        Kesitas kirjoitti:

        Olet hieman saatanallinen. Kirjoitat VOI - Kesistas?
        Tajuatko, että ytität kirota minut.

        Jeesuskin kirosi joitain kaupunkeja, - Voi sinua Gorasin?
        Miten kävi, koko kaupunki tuhoutui.

        Kuka tässä on anteeksipyytäjä, Sinä.

        Huolissaanhan olin sinusta, lähimmäisestä.


      • Olisivielämahd kirjoitti:

        Huolissaanhan olin sinusta, lähimmäisestä.

        Hyvä näin, mutta älä kiroa. Poista se.


      • etsivä-xxx
        Kesitas kirjoitti:

        Olet hieman saatanallinen. Kirjoitat VOI - Kesistas?
        Tajuatko, että ytität kirota minut.

        Jeesuskin kirosi joitain kaupunkeja, - Voi sinua Gorasin?
        Miten kävi, koko kaupunki tuhoutui.

        Kuka tässä on anteeksipyytäjä, Sinä.

        minä ainaakaan en sinua ole kiroamassa. En nyt vain ymmärrä miten huudahdus, jota pidän ihan tavallisena suomen kielen arki-ilmauksena, on nyt mielestäsi vain kirous. Jos sanon lapselleni (siis nyt kuvitteellinen keskustelu) voi sinua, ei kyse ole kiroamisesta, vaan lapselle puhumisesta esim jostakin "mogasta". "Voi sinua poloista" ei välttämättä ole uskonnollinen imaus ollenkaan vaan voi tarkoittaa myötätuntoa esim jonkun kokemaa epäonnea ja onnetonta maallistakin tilannetta kohtaan.

        Kielitoimiston ohjepankissa on mm tällainen ohje jossa tämä voi sinua on esimerkkinä:

        Sanajono, jossa on jälkiosana sana kulta, parka, poloinen, raasu, rassu, rassukka, raukka, ressukka, rukka tms. ja ensimmäisenä osana on perusmuodossa eli nominatiivissa oleva substantiivi (esim. Maija, lapsi), voidaan kirjoittaa joko yhteen tai erilleen. Merkityseroa ei käytännössä ole. Erilleen kirjoitettaessa kummallakin osalla on oma pääpaino.

        Pipsa-kulta ~ Pipsa kulta
        Voi Matti-ressukkaa ~ Matti ressukkaa!
        Voi lapsiparka ~ lapsi parka, minkä teit!

        Kun ensimmäinen sana on muussa kuin perusmuodossa (esim. sinua), osat kirjoitetaan erilleen:

        Voi sinua ressukkaa!


      • etsivä-xxx kirjoitti:

        minä ainaakaan en sinua ole kiroamassa. En nyt vain ymmärrä miten huudahdus, jota pidän ihan tavallisena suomen kielen arki-ilmauksena, on nyt mielestäsi vain kirous. Jos sanon lapselleni (siis nyt kuvitteellinen keskustelu) voi sinua, ei kyse ole kiroamisesta, vaan lapselle puhumisesta esim jostakin "mogasta". "Voi sinua poloista" ei välttämättä ole uskonnollinen imaus ollenkaan vaan voi tarkoittaa myötätuntoa esim jonkun kokemaa epäonnea ja onnetonta maallistakin tilannetta kohtaan.

        Kielitoimiston ohjepankissa on mm tällainen ohje jossa tämä voi sinua on esimerkkinä:

        Sanajono, jossa on jälkiosana sana kulta, parka, poloinen, raasu, rassu, rassukka, raukka, ressukka, rukka tms. ja ensimmäisenä osana on perusmuodossa eli nominatiivissa oleva substantiivi (esim. Maija, lapsi), voidaan kirjoittaa joko yhteen tai erilleen. Merkityseroa ei käytännössä ole. Erilleen kirjoitettaessa kummallakin osalla on oma pääpaino.

        Pipsa-kulta ~ Pipsa kulta
        Voi Matti-ressukkaa ~ Matti ressukkaa!
        Voi lapsiparka ~ lapsi parka, minkä teit!

        Kun ensimmäinen sana on muussa kuin perusmuodossa (esim. sinua), osat kirjoitetaan erilleen:

        Voi sinua ressukkaa!

        Oletko vai et, mutta minut kirottiin Raamatun mukaan.

        Jeesus käytti sitä äärimmäisissä tilanteissa ja aina objekti joko kuoli, tai kaupunki hävisi.
        Asia vaatii Raamatun tuntemusta.

        Näin se on, joku jopa kiroaa lapsensa, mutta suotakoon se mahdollisuus myös Sinulle.

        On hyvä, että etsit viisautta kielesi käyttöön, ehkä siitä jotain tuleekin, mutta saatanallisuus sekä tyhmyys on syvällä, työtä se teettää.


    • Tietotuusjaelämä

      Siis elävää uskoa Olaus Petriin? Kummallista uskomista.

    • Eikiitosjeesus

      Elävää uskoa voi vielä jossain esiintyä. Enimmäkseen se on jo kuollut kun ihmiset viisastuu ja alkavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä usko enää satukirjaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe