Itä-Götanmaan rukoilevaiset

Onko sielläkin elävää uskoa? Oulussa talvella pidetyssä alustuksessa kerrottiin, että Ruotsin uskonpuhdistaja Olaus Petri oli Saksassa Lutherin opissa ja palasi sieltä uskovaisena miehenä.

Itä-Götanmaan rukoilevaiset ovat hänen jälkeläisiään, siellä on säilynyt Pyhän Hengen pappeus.

15

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mihin Hän sitten uskoi?

    • Meidän tietojen mukaan Ikean perustaja Ingvar Kamprad teki parannuksen Itä-Götanmaan rukoilevaisuuteen ennen kuolemaansa.

      • Minä kuulin Ingvarin kääntyneen ennen kuolemaansa markkinavoimien puoleen.


      • Parannus tehdään vain Jeesuksen, ei lahkoihin.


      • sinähänoletsynnitön
        Kesitas kirjoitti:

        Parannus tehdään vain Jeesuksen, ei lahkoihin.

        Parannus tehdään synneistä.


      • sinähänoletsynnitön kirjoitti:

        Parannus tehdään synneistä.

        Kyllä tehdään niistäkin, mutta keneen se tehdään? Eikä Paavalin tehnyt Jeesukseen.


    • Olisivielämahd

      Voi, kesitas elää. Olin jo kauhuissani, että hän on lähtenyt,.ilman elävää uskoa. Vielä on mahdollisuus tehdä parannus ja pyytää anteeksi pahoja puheita.

      • mitäänmuutaeivoisanoa

        voi pyhä yksinkertaisuus.


      • Olet hieman saatanallinen. Kirjoitat VOI - Kesistas?
        Tajuatko, että ytität kirota minut.

        Jeesuskin kirosi joitain kaupunkeja, - Voi sinua Gorasin?
        Miten kävi, koko kaupunki tuhoutui.

        Kuka tässä on anteeksipyytäjä, Sinä.


      • Olisivielämahd
        Kesitas kirjoitti:

        Olet hieman saatanallinen. Kirjoitat VOI - Kesistas?
        Tajuatko, että ytität kirota minut.

        Jeesuskin kirosi joitain kaupunkeja, - Voi sinua Gorasin?
        Miten kävi, koko kaupunki tuhoutui.

        Kuka tässä on anteeksipyytäjä, Sinä.

        Huolissaanhan olin sinusta, lähimmäisestä.


      • Olisivielämahd kirjoitti:

        Huolissaanhan olin sinusta, lähimmäisestä.

        Hyvä näin, mutta älä kiroa. Poista se.


      • etsivä-xxx
        Kesitas kirjoitti:

        Olet hieman saatanallinen. Kirjoitat VOI - Kesistas?
        Tajuatko, että ytität kirota minut.

        Jeesuskin kirosi joitain kaupunkeja, - Voi sinua Gorasin?
        Miten kävi, koko kaupunki tuhoutui.

        Kuka tässä on anteeksipyytäjä, Sinä.

        minä ainaakaan en sinua ole kiroamassa. En nyt vain ymmärrä miten huudahdus, jota pidän ihan tavallisena suomen kielen arki-ilmauksena, on nyt mielestäsi vain kirous. Jos sanon lapselleni (siis nyt kuvitteellinen keskustelu) voi sinua, ei kyse ole kiroamisesta, vaan lapselle puhumisesta esim jostakin "mogasta". "Voi sinua poloista" ei välttämättä ole uskonnollinen imaus ollenkaan vaan voi tarkoittaa myötätuntoa esim jonkun kokemaa epäonnea ja onnetonta maallistakin tilannetta kohtaan.

        Kielitoimiston ohjepankissa on mm tällainen ohje jossa tämä voi sinua on esimerkkinä:

        Sanajono, jossa on jälkiosana sana kulta, parka, poloinen, raasu, rassu, rassukka, raukka, ressukka, rukka tms. ja ensimmäisenä osana on perusmuodossa eli nominatiivissa oleva substantiivi (esim. Maija, lapsi), voidaan kirjoittaa joko yhteen tai erilleen. Merkityseroa ei käytännössä ole. Erilleen kirjoitettaessa kummallakin osalla on oma pääpaino.

        Pipsa-kulta ~ Pipsa kulta
        Voi Matti-ressukkaa ~ Matti ressukkaa!
        Voi lapsiparka ~ lapsi parka, minkä teit!

        Kun ensimmäinen sana on muussa kuin perusmuodossa (esim. sinua), osat kirjoitetaan erilleen:

        Voi sinua ressukkaa!


      • etsivä-xxx kirjoitti:

        minä ainaakaan en sinua ole kiroamassa. En nyt vain ymmärrä miten huudahdus, jota pidän ihan tavallisena suomen kielen arki-ilmauksena, on nyt mielestäsi vain kirous. Jos sanon lapselleni (siis nyt kuvitteellinen keskustelu) voi sinua, ei kyse ole kiroamisesta, vaan lapselle puhumisesta esim jostakin "mogasta". "Voi sinua poloista" ei välttämättä ole uskonnollinen imaus ollenkaan vaan voi tarkoittaa myötätuntoa esim jonkun kokemaa epäonnea ja onnetonta maallistakin tilannetta kohtaan.

        Kielitoimiston ohjepankissa on mm tällainen ohje jossa tämä voi sinua on esimerkkinä:

        Sanajono, jossa on jälkiosana sana kulta, parka, poloinen, raasu, rassu, rassukka, raukka, ressukka, rukka tms. ja ensimmäisenä osana on perusmuodossa eli nominatiivissa oleva substantiivi (esim. Maija, lapsi), voidaan kirjoittaa joko yhteen tai erilleen. Merkityseroa ei käytännössä ole. Erilleen kirjoitettaessa kummallakin osalla on oma pääpaino.

        Pipsa-kulta ~ Pipsa kulta
        Voi Matti-ressukkaa ~ Matti ressukkaa!
        Voi lapsiparka ~ lapsi parka, minkä teit!

        Kun ensimmäinen sana on muussa kuin perusmuodossa (esim. sinua), osat kirjoitetaan erilleen:

        Voi sinua ressukkaa!

        Oletko vai et, mutta minut kirottiin Raamatun mukaan.

        Jeesus käytti sitä äärimmäisissä tilanteissa ja aina objekti joko kuoli, tai kaupunki hävisi.
        Asia vaatii Raamatun tuntemusta.

        Näin se on, joku jopa kiroaa lapsensa, mutta suotakoon se mahdollisuus myös Sinulle.

        On hyvä, että etsit viisautta kielesi käyttöön, ehkä siitä jotain tuleekin, mutta saatanallisuus sekä tyhmyys on syvällä, työtä se teettää.


    • Tietotuusjaelämä

      Siis elävää uskoa Olaus Petriin? Kummallista uskomista.

    • Eikiitosjeesus

      Elävää uskoa voi vielä jossain esiintyä. Enimmäkseen se on jo kuollut kun ihmiset viisastuu ja alkavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä usko enää satukirjaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      207
      5448
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      129
      3296
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2475
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      343
      2411
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1586
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1561
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1250
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe