Kesälomatuuraaja väittää tukeni lasketun väärin

nopodi

Oletan että uusimman toimeentulotukipäätökseni on tehnyt joku nuukemmanpuoleinen tuuraaja sillä hän väittää että minulle on liki 2 vuotta maksettu liikaa tukea.

Kaikki aikaisemmat päätöksentekijät (jopa kelan erityisasiantuntijat) ovat olleet siis väärässä. Mukavana esittäytyvä nainen ilmoittaa että kela ei aio kuitenkaan periä näitä väärin myönnettyjä rahoja takaisin.

Vuokrani on huomioitu tähän saakka kokonaisuudessaan menoksi ttt:ssa mutta nyt yhtäkkiä ttt putosi 200 euroa / kk. - Uusin päättäjä ei huomioi sitä että minä en saa uutta vuokra-asuntoa jonka hinta häntä miellyttäisi.
Laitoin jo postia kelaan sillä puhelinpalvelussa oli ruuhkaa.

20

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kela.on.paska

      Multa alennettu 2kk putkeen toimeentulotukea 20% ilman omaa syytä,eivät tajua vaikka kuinka niille olen selittänyt ja nyt eivät enään keskustele ku tein oikaisuvaatimuksen.Päätös tulee varmaan 3kk kuluttua,kiva kun rahat ei nyt riitä.Jos tulee kielteinen päätös niin ei auta muu kuin valittaa hallinto-oikeuteen,mukava laitos tuo Kela

      • nopodi

        Minun perusttt:a ei ole prosentuaalisesti alennettu vaan vuokrasta otettiin yli 200 e pois.

        Vissiin pakolaisille säästetään sekin raha.
        Kun ttt siirtyi kelaan, puhelimessa käsittelijä sanoi ettei ketään heitetä kadulle mutta nyt on muoti muuttunut.


      • nopodi

        Tmt on katkolla koska työkkäri ei hyväksynyt tk:n sairauslomatodistusta. Jos tmt alenee niin en saa edes vuokrarahoja kokoon, puhumattakaan ruuasta.


    • 167-176

      "Mukavana esittäytyvä nainen ilmoittaa että kela ei aio kuitenkaan periä näitä väärin myönnettyjä rahoja takaisin."
      Mukavana on tuossa kiva olla kun ei olisi laillisesti edes mahdollista periä Kelan hölmöyttään maksamaa liikatukea takaisin, toimeentulotuessa on eri sääntö kun muissa tuissa.

      "Vuokrani on huomioitu tähän saakka kokonaisuudessaan menoksi ttt:ssa mutta nyt yhtäkkiä ttt putosi 200 euroa / kk."
      Ei voi ihan suoraan pudottaa tukea vaan ensin pitää tehdä kehotus hakea halvempaa asuntoa ja sen etsimisajan pitää vuokra maksaa kokonaan ja senkin jälkeen ellei normin mukaista asuntoa ole saatavissa. Eivät tosin ehkä korjaa päätöstä muuten kun oikaisuavaatimusmenettelyn tai vasta hallinto-oikeuden kautta joten sinne on nyt turha soitella tai lähettää muuta postia kun oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksen käsittely kestää noin 5 kuukautta ja tulos saattaa olla kuinka mielivaltainen tahansa.
      Minulla on nyt yksi alle kympin lasku hallinto-oikeudesa ja valheita tuli sekä ensimmäisessä päätöksesä ja oikaisuvaatimuspäätöksessä, valhe vaihtui välillä. Saas nähdä mitä satuja kertovat hallinto-oikeudelle, tosin valehtelu hallinto-oikeudelle on sitten jo vakavampi juttu ja kaikki tämä vain alle kympin laskun vuoksi joka tulee kerran vuodessa. Veronmaksajat maksaa tuon teatterin ja tyhmimmät taputtaa vaikka eivät näe edes koko esitystä. Touhu ei ole halpaa eikä lystiäkään.

    • sdfsad

      Kyllä on nyt erikoinen avaus. Ensinnäkin 2 vuotta ei ole toimeentulotuki ole edes ollut Kelalla ja toisekseen joka kunnalla on ne normit ja tosiaan etuusohjeen mukaan on annettava 3-6 kk aikaa muuttoon jos yli normien.
      Esim itse olin Hesassa 7 kuukautta yli 900 euron vuokralla yksin ja muutin sitten pois kun oli vain kuukausi luvattu maksaa korkeaa vuokraa täysmääräisesti.

      Itsellä siis se vieteri olisi ollut tosiaan 8 kk mutta se varmaan vaihtelee riippuen muusta elämäntilanteesta mutta että ei ollenkaan aikaa niin ilman muuta valitus päälle ja kannattaa myös harkinnavaraista kokeilla.

      • nykysuomessa

        Harkinnanvaraisuus on vain mamuille.


      • nopodi

        Kun ttt siirtyi kelaan, kaikki alkoi ikäänkuin alusta. Oli vain tyhjä paperi .
        Nyt yhtäkkiä väitetään että se onkin ollut yhtä suurta virhettä.


    • Lalaa

      Kyllä sulle on annettu aikaa ettii halvempi asunto, koska olet sinne jo selvittänyt, ettei halvempaa asuntoa ole. Taas kerrotaan vaan oma puoli asiasta.. Nyyh.. Ole vaan onnellinen, että olet saanut tukea noinkin kauan liian suurena eikä sitä ees peritä takaisin. Mulla toi edullisemman asunnon etsimisaika oli huomattavasti lyhyempi.. Onkohan tämä taas näitä yhen pölvästi aloituksia...

      • nopodi

        Kelan aloittaessa ttt-asiat sinne piti toimittaa kunnan viimeisin ttt-päätös joten kela on tasan tarkkaan tietänyt kunnan päätökset. Tämä nyt on yhden sooloilijan tekemä päätös johon pyysin jo korjausta.


      • Lawetorder

        Ei tarvitse hakea halvempaa asuntoa, jokaisella on oikeus asua sellaisessa asunnossa kuin itse haluaa, perustuslain 9§, 22§ ja 73§.

        Perusoikeuksia ei voida rajoittaa ilman perustuslaissa olevaa lakivaraumaa, lisäksi perustuslain säätämisjärjestys ei anna oikeutta säätää perustuslakia tai sen oikeuttamia oikeuksia rajoittavaa lakia.

        Perustuslain 73§ Ehdotus PERUSTUSLAIN säätämisestä, muuttamisesta taikka PERUSTUSLAKIIN (illatiivi = Mihin) tehtävästä rajatusta poikkeuksesta, jne., eli tarkoittaa sitä, että tuo rajatty poikkeus voidaan tehdä vain ja ainoastaan PERUSTUSLAKIIN, eikä niin, että säädetään jokin laki joka rajoittaa perustuslakia tai sen antamia oikeuksia, esim. "perustuslakia rajoittavaa laki voidaan säätää" tai "perustuslaista poiketen voidaan, jne." tai jotenkin muutoin

        Jos tuossa pykälässä lukisi eri tavalla, niin tällöin voitaisiin tehdä perustuslakia rajoittava alempi laki perustuslainsäätämisjärjestyksessä, mutta kun siinä on se illatiivi, eli mihin tuo rajoitus pitää tehdä, eli rajoitus pitää tehdä itse siihen lakiin mistä on kyse ja nythän ei ole niin.

        Jos tuo perustuslain kohta luetaan väärin, niin tulee käsitys, että perusoikeuksia voidaan rajoittaa perustuslakia alemmalla lailla perustuslain säätämisjärjestyksessä, niin on aivan väärä.

        Mikä kummallisinta, perustuslain 23§ taas rajoittaa niitä tilanteita jolloinka voidaan säätää alemmalla lailla rajoituksia ja poikkeuksia perusoikeuksiin.


      • 167-176
        Lawetorder kirjoitti:

        Ei tarvitse hakea halvempaa asuntoa, jokaisella on oikeus asua sellaisessa asunnossa kuin itse haluaa, perustuslain 9§, 22§ ja 73§.

        Perusoikeuksia ei voida rajoittaa ilman perustuslaissa olevaa lakivaraumaa, lisäksi perustuslain säätämisjärjestys ei anna oikeutta säätää perustuslakia tai sen oikeuttamia oikeuksia rajoittavaa lakia.

        Perustuslain 73§ Ehdotus PERUSTUSLAIN säätämisestä, muuttamisesta taikka PERUSTUSLAKIIN (illatiivi = Mihin) tehtävästä rajatusta poikkeuksesta, jne., eli tarkoittaa sitä, että tuo rajatty poikkeus voidaan tehdä vain ja ainoastaan PERUSTUSLAKIIN, eikä niin, että säädetään jokin laki joka rajoittaa perustuslakia tai sen antamia oikeuksia, esim. "perustuslakia rajoittavaa laki voidaan säätää" tai "perustuslaista poiketen voidaan, jne." tai jotenkin muutoin

        Jos tuossa pykälässä lukisi eri tavalla, niin tällöin voitaisiin tehdä perustuslakia rajoittava alempi laki perustuslainsäätämisjärjestyksessä, mutta kun siinä on se illatiivi, eli mihin tuo rajoitus pitää tehdä, eli rajoitus pitää tehdä itse siihen lakiin mistä on kyse ja nythän ei ole niin.

        Jos tuo perustuslain kohta luetaan väärin, niin tulee käsitys, että perusoikeuksia voidaan rajoittaa perustuslakia alemmalla lailla perustuslain säätämisjärjestyksessä, niin on aivan väärä.

        Mikä kummallisinta, perustuslain 23§ taas rajoittaa niitä tilanteita jolloinka voidaan säätää alemmalla lailla rajoituksia ja poikkeuksia perusoikeuksiin.

        Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen ratkaisussa EOAK/5626/2017 on asiaa myös noista asumiskulujen kohtuullistamisista ja Kela-raukka saa taas moitteita töppäilystään.

        https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/5626/2017
        "Asumismenojen suuruus on arvioitava kussakin tapauksessa toimeentulotuen hakijan
        yksilöllisten olosuhteiden ja tarpeiden edellyttämällä tavalla. Lainsäädännössä ei ole erikseen
        määritelty asumismenojen kohtuullista euromäärää. Kansaneläkelaitos voi sinänsä määritellä
        esimerkiksi ohjeissaan sen, mitä kunnassa on pidettävä kohtuullisen suuruisina asumismenoina. Tällainen ohjeistus ei kuitenkaan saa aiheuttaa sitä, että henkilön oikeus lakisääteiseen toimeentuloturvaan vaarantuu"

        Kela evää muuttoavustuksen ja vuokratakuun laittomasti jos muuttoon ei Kelan ohjeen ja virkanilin mielestä ole hyväksyttävää syytä tai vuokra ylittää mielivaltaisesti määrätyn kohtuullisen tason. Tuollainen Kelan ohje on täysin laiton eikä ole edes hiihtoliiton hyväksymä.


      • Kysynsvaaan

        Itse olen jonottanut halpaa kaupungin asuntoa jo 4 vuotta, en ole vieläkään saanut. Ja ainoa kriteeri asunnolle on, että vuokra on alle kelan maksimirarajan. Eivät anna, en kuulema ole kiireinen tapaus, sillä minulla on jo asunto. Ja yksityiseltä on turhaa asuntoa on edes kysyä, eivät vuokra työttömälle. Ja vuokrat ovat huomattavasti korkeampia kuin kaupungilla. Joten miten sen halvemman asunnon saa?


      • kokeilemuualta

        Lähtemällä kehyskuntiin, pois kaupunnista. Jos ei ole aivan pakko olla kaupunnissa.


    • ex-vuokranantaja

      Ellet voi saada edullisempaa asuntoa niin valitusta asiassa hallinto-oikeuteen jos oikaisuvaatimuksen jälkeen eivät täyttä vuokraa maksa.
      Viittaa valituksessa juurikin noihin seikkoihin joista täällä kirjoitat!

    • Hhhhmmmmm

      Oliko kaupungin sossu aikoinaan kohtuullistanut vuokrasi ja sitten kela tehnyt vahingossa 1.1.2017 alkaen päätökset täydellä vuokralla virheellisesti ja nyt palasivat tuohon vanhaan takaisin?

    • nopodi

      Asia on nyt oikaistu ja tuuraajan virhe korjattu.

    • 123-321

      "2.11.2017
      EOAK/5626/2017
      Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen
      Esittelijä: Esittelijäneuvos Tapio Räty"

      Eikö tämän Pölösen päätöksen mukaan ainakin suuri osa "ylikalliin" asunnon riitelyissä ole voitettavissa Haossa järjestäin, jos paikkakunnan tosiasiallinen hintataso on sellainen, että kelan normeihin mahtuvaa asuntoa ei ole saatavissa? Tuo Pölösen teksti on yllättävän selvää, eikä mitään saivartelua suuntaan ja toiseen.

      Kuinkahan paljon kaikkiaan on jo ollut tästä asiasta aineutuneita juttuja Haossa ja mahdollisesti KHOssa, ja miten niissä on käynyt. Oletan, että jo heti 1.1.2017 on alettu tehdä muutoksenhakuja tämän asian osalta. Nyt tuosta on kulunut noin 1v 7kk, joten Haosta pitäisi alkaa vähitellen putkahdella noita juttuja ulos, sikäli, kun niitä on riitautettu.

      • 167-176

        Voi olla etteivät uskalla laskea noita juttuja HaO:een eikä varsinkaan KHO:een. Jos ja kun "pataan" tulee niin joutuvat nostaman noita muka "kohtuullisia" normeja joita ei laki edes tunne. Katselin tuossa alkuvuodesta noita normeja niin ne oli nousseet vain n, 30 suurimmassa kaupungissa ja vain perheellisten osalta, vain Turussa oli yhden hengen ruokakunnan normia nostettu vaikka vuokrat on nousseet varmaan joka kunnassa. Tuolla tavalla alentavat tukia laittomasti ja normit ei koske niitä jotka valittaa, tuollainen toiminta ei ole edes hiihtoliiton hyväksymää.


    • vittujee

      "Itse olen jonottanut halpaa kaupungin asuntoa jo 4 vuotta".

      Tuolta varmaan on turha hakea edes asuntoa, alkaa ihmisten jutut olla sitä luokkaa muutenkin etteipä noista ketää jaksa kauaa kuunnella. Duunit ja kämpät tosta vaan,,heh heh joo.

    • exetuuskäsittelijä

      Jos paikkakunnalla ei ole kohtuuhintaista asuntoa saatavilla ja tästä esim. toimitettu sos. toimen lausunto vuokra pitäisi ottaa huomioon todellisen suuruisena. Asiakkaan tulee kuitenkin etsiä edullisempaa asuntoa ja asia tarkistetaan tietyin väliajoin. Huomioitavaa vuokraa ei saa suoriltakäsin alentaa, vaan ensin pitää selvittää: onko asunto edelleen haussa ja tarviessa pyytää sos. toimen päivitetty lausunto. Ja tähän antaa taas aikaa, ennen kuin kohtuullistetaan.
      Tietyillä paikkakunnilla voi olla vuosien jonot.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe