Voi v luulin et kuulo männöö

Mölynen

Olin huomaavinani et pikkuhiljaa kuulo oli heikentynyt ja ajattelin et kohta tartten kuulolaitteen. No nyt näillä helteillä saunottuani niin maan perusteellisesti huomasin etten kuule oikealla korvalla mitään. Mutta keksin käydä puhdistuttamassa korvat ja ihme, ihme kuulo palautui aika hyvin. Ei täsä nyt vielä mitään kojeita korviin tartteta. Et olin iloinen ja nauratti et tähän on tultu. Kärsin alenavasta kuulosta puolisen vuotta eikä sytyttänyt ku vasta nyt kun mölyaukot muurautui umpeen helteillä.
Sanoo nimimerkki ”vahat korvissa ”

15

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jännä-ilmiö-kyllä

      Korvakäytävät kannattaisi huuhteluttaa säännöllisesti muulloinkin kuin helteillä.
      Itselläni sama lukkiutunut, humiseva ongelma kahtena aamuna peräkkäin.
      Tänä aamuna pieraisin niin korva aukesi. Juu, en tiedä johtuiko paukusta mutta niin tapahtui.
      Eilen aamulla temmoin korvanlehteä eri suuntiin niin jotain tapahtui ja kuulo tuntui palaavan.
      Menen huuhteluun jahka ehdin. Nyt on kesäkiirettä mennä hoitajille kuluttamaan aikaa josta ei ole hyötyä. Ummetkoon korvat, eihän minun tarvitse kuunnella ketään saati ottaa käskyjä. Puhelut voi hoitaa tekstiviesteillä.

      • Bengalitikku

        Jokin ihme pöpö iski. Kurkkuun sattuu toispuoleisesti niellessä ja samanpuolen korva on kipeä. Alilämpöä. Taidan olla viileämpi kun tämä helle.
        Tutuilla ollut samaa tautia, kuumetta ja yskääkin.
        Todella kivaa.


      • Lisää-jänniä-outouksia
        Bengalitikku kirjoitti:

        Jokin ihme pöpö iski. Kurkkuun sattuu toispuoleisesti niellessä ja samanpuolen korva on kipeä. Alilämpöä. Taidan olla viileämpi kun tämä helle.
        Tutuilla ollut samaa tautia, kuumetta ja yskääkin.
        Todella kivaa.

        Näissä helle ja kosteus lukemissa mikä vaan pöpötin saattaa iskeä tärkeille alueille; suuhun, nenään, silmään. Tyypillisintä kurkun kipeytyminen vaikka ei ole angiina tai muukaan, edes flunssa.
        Itselläni kropan lämpö huitelee yli lukemissa vaikka ei ole mitään kuumetta. Illalla kihelmöi jalat. Joskus olen niitä pitänyt kylmävesi vadissa. Joskus istun parvekkeella, jopa syksyllä paljain jaloin, että ne viilenevät. Talvella on hetkiä, että muu kroppa kuuma mutta jalat tarvii villasukat.
        Nyt on vaara saada mätäkuun taudit. Haavatkaan ei parane herkästi. Saattaa mätiä kuin made.


    • Korvakäytävien huuhtelut opin hoitamaan jo lapsuuden kodissa. Hyllyllä on nytkin muutama kertakäyttöinen kaarimalja ja punainen pyöreä kumipumppu, jossa on ohut, pitkähkö suutinosa. Korvakäytävät huuhdellaan muutamaan kertaan ihonlämpöisellä saippuavedellä, jonka mukana korvasta tulee ulos saippuaveden liuottamia kullanruskeita rasvapalleroita. Päätä voi kääntää ensin niin, että saippuavesi pysyy korvakäytävässä vähän aikaa ja sitten kääntää päätä toiselle puolelle kallelleen niin, että vesi valuu kaarimaljaan.

      En tietenkään ryhdy huuhtelemaan korvia, elleivät ne ole ehjät ja muuten terveet. En myöskään suosittele muita tekemään omatoimihuuhteluita kotona. Lapsuudenperheessä ja myöhemmin omassanikin, teimme huuhteluita toistemme korvakäytäviin.

      Joskus olen pyyhkinyt korvakäytävän reunoja myös topsilla tai muulla pumpulitikulla. Niiden kanssa pitää olla varovainen, ettei vaha siirry korvatulpaksi. Saunan tai suihkun jälkeen voin välillä kuivata korvakäytävän paperinenäliinan kulmasta käärityllä pehmeällä paperimytyllä.


      • Tärykalvo.fuskaa

        Mistä tiedät että korva on ehjä ja terve?
        Eihän omaan korvaansa näe sisälle.


      • Katso yllä oleva lnkki, ja mene lääkäriin, jos korvasi on kipeä. Tuntoaisti toimii varmaankin.

        Ethän näe sisäelimiäsikään, mutta kyllä kipu ja muut vaivat tuntuvat.


      • Tärykalvo.fuskaa
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Katso yllä oleva lnkki, ja mene lääkäriin, jos korvasi on kipeä. Tuntoaisti toimii varmaankin.

        Ethän näe sisäelimiäsikään, mutta kyllä kipu ja muut vaivat tuntuvat.

        Jos tärykalvossa on reikä ei korvaan saa laskea vettä. Eikä korva ole kuitenkaan kipeä.


      • AikuinenMiäsMää

        Kuuletko korvalla, jos tärykalvossa on reikä?


      • Tärykalvo.fuskaa
        AikuinenMiäsMää kirjoitti:

        Kuuletko korvalla, jos tärykalvossa on reikä?

        Kuulee ellei kuulo ole muuten mennyt. Ennen korvatulehduksen hoidossa tärykalvo puhkaistiin eikä sekään kuuloa vienyt.


    • Se on puhujan vika, jos kuulija ei kuule

    • Enm

      Remowax kerran kuukaudessa pitää luurit auki. Itse en lähtisi korvia huuhtelemaan jollain pumpulla voi mennä kuulo lopullisesti.

      • Apteekin ohjeessa käsketään huuhtelemaan korvakäytävät lämpimällä vedellä hoidon päätteeksi. Katso linkki yläpuolella.

        Eihän avoimeen korvakäytävään vesihuuhtelulla mitään painetta synny, mutta ei sinun tietenkään tarvitse tehdä omatoimisia huuhteluita, ellet halua.

        Itse en ole tarvinnut mitään lääkkeitä enkä vesihuuhteluita korvakäytäviini moniin vuosiin. Toivottavasti toimivat hyvin edelleen. Välillä tuntuu siltä, että sekä kuulo- että hajuaistini toimivat joskus turhankin hyvin. ;)


      • Opettelemaan

        Tarttee harjoitella. En olisi ikinä uskonut että alan 60 v ja rapiat huuhtelemaan korviani. Mutta ehkä senkin vielä oppii. Vierivä kivi jne. Kiitos kannustuksesta!


      • Ennen huuhtelua mihinkään kokeisiin ei kannata hakeutua.
        Saattaa olla, että kuullun ymmärtämisessä muodostuu vaikeuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe