Purjelentäjää ei määräykset koske!

Repesin. Eipä oo asiat muuttunu muutamas kymmenessä vuodessa, edelleenkään ei mikään määräys koske ilmojen haltijaa, purjelentäjää.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005759233.html

Tällä kertaa siis Hornet kävi käskyttää alas. Onneksi oli kaverilla radio, eli siis se mitä purjelentokoneessa ei ees tarvi olla.
Ilmoita

Eipä ne koske virkistyspörrääjääkään! Vaaratitilanteet ja ilmatilaloukkaukset vantaalle ,malmin korpikentältä vahvasti lisääntyneet.Eipä naurata!!
2 VASTAUSTA:
Vaaratitilanne on itselläs. Naurattaa ihan.
TITILANNE kirjoitti:
Vaaratitilanne on itselläs. Naurattaa ihan.
Trafissa ei naureskella ja itsekin naureskelet kohta Pyhtäällä tai Nummelassa;)
+Lisää kommentti
Onko IS jo julkaissut korjausta uutiseensa?
Ilmoita
Nyt on korjaus tullut:
"Helsinkiin julistettiin huippukokouksen ajaksi lentokieltoalue, mutta se ei koskenut Nummelaa.
Hornet kävi maanantaina tarkistamassa Nummelan lentokentälle laskeutuvan TMG-moottoripurjekoneen."
1
Ilmoita
Lentäjän hämmästyksen selittää se, että Vihti ei sijainnut viranomaisten ilmoittamalla lentokieltoalueella. Presidenttien vierailun aikana olivat voimassa tiukennetut lentomääräykset, mutta ne oli otettu Nummelan lentokentällä huomioon.

– Olimme tehneet lentosuunnitelman ja lähettäneet sen eteenpäin aluelennonjohtoon kaksi tuntia ennen lentoa. Nummelan lentokenttä on valvomaton kenttä, joten teemme aina lentosuunnitelmat jokaiselle lennolle. Tiesimme, että päivä on erikoinen, mutta totesimme, että kun teemme kaiken ohjekirjan mukaan, niin estettä lennolle ei ole.
1
Ilmoita
Hornet hätisti Matin moottoripurjekoneen taivaalta huippukokouksen aikana: Pelottava paikka, kun Hornet välähtää viereen.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hornet-hatisti-koneen-taivaalta-huippukokouksen-aikana-nyt-puhuu-moottoripurjekoneen-lentaja/6998092#gs.kmlHzAE
1 VASTAUS:
Ihan normaali tunnistamiskeikka, samoin kuin jos esim. venäläinen kone loukkaa Suomen ilmatilaa, niin se käydään tunnistamassa.
+Lisää kommentti
kkkkkkkkkkkkkkkk
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/makita-bcf050-14,4v-18v-kyparatuuletin-runko
Ilmoita
Aloittajalle vielä. Tämä Nummelan tapaus nyt oli vaan väärinkäsitys, jota vielä lietsoi poliisin harkitsematon lausunto.

Muuten, on asiat varmaan vuosikymmenissä muuttuneet, jos ne silloin ovat olleet huonosti... Nykyään matkaa lentävät purjelentäjät ovat paljon kokeneempia ja valitettavasti paljon vanhempia kuin silloin, taitaa olla enimmäkseen samoja kavereita!

Purjekoneisiin on tullut hyvät karttanäytöt, joiden avulla purjelentäjä tietää sijaintinsa eri ilmatiloihin nähden. On helppoa pysytellä oikealla puolella viivaa ja riittävän alhaalla. Paljon tarkempaa ja helpompaa kuin paperikartalla. No, joskus sattuu pieniä vahinkoja.

Lähes kaikissa matkalentoihin käytettävissä purjekoneissa on FLARM-laitteet jotka lähettävät paikkatietoa. Purjelentäjät ovat itse rakentaneet vastaanotinverkon pitkin Etelä-Suomea. Koneiden paikat ja korkeudet näkee "Spot the Gliders!" palvelusta tai jopa FR24:stä.

Olen kuullut huhun että esimerkiksi Utin torni seuraa aktiivisesti näitä palveluita, ja on siis selvillä purjekoneidenkin sijainnista. Varmasti oikein hyödyllistä, jos näin on. Ja tieto tästä tarkkailusta vielä lisää purjelentäjien tahtoa lentää valvotussa ilmatilassa vain luvan kanssa.
1 VASTAUS:
Kaikesta huolimatta etenkin kokeneilla purjelentäjillä on näkölentosääolosuhteissa tapana lentää lähes pilvenpohjissa kiinni, vaikka ilmailumääräykset kieltävät tämän kaltaisen toiminnan ilman eri lupaa ja vaativat pilvenpohjiin tiettyjä vähimmäislentoetäisyyksiä.
+Lisää kommentti
Purjelentäjät muovisissa kusipulkissaan on niinku pyöräilijät kaupungissa; ei sääntöjä eikä rajotuksia, minä vaan aina ensin, minä, minä...
Hyödyllisiin töihin tommoset, jos osaavat ees sitä. Tai sitten johonkin terapiaan.
10 VASTAUSTA:
Tollainen koko ajan valittaja kuin sinä sitä terapiaa taidat tarvita. Ei vaan taida enää auttaa.
Poikaystäväsi on eri mieltä. Molemmat.
Poikapaini on kivaa.
EFES_ATC sulla ei taida olla minkäänlaista lupakirjaa voimassa.
Kusipulkka kirjoitti:
EFES_ATC sulla ei taida olla minkäänlaista lupakirjaa voimassa.
SEP, SET, MEP, MET, ATPL, ja muutamia heavy-tyyppikelpuutuksia. Mites Kusipulkalla?
EFES_ATC kirjoitti:
SEP, SET, MEP, MET, ATPL, ja muutamia heavy-tyyppikelpuutuksia. Mites Kusipulkalla?
Voi kun joku kertoisi mullekin mikä se MET rating on? Joku säähavaintokelpuutus vai?

Jos koneessa on >1 turbiinia siihen tarvitaan TR.
AAAAhahahaha, nice, valepilottipaljastuu...

SEP, CPL , CFI, MEP, CPLG (ei taida monella olla Suomessa), CFIG, reilut 6000h.
CPLG siis suomalaisella. Ei Suomessa.
Laskuvarjohyppääjään provo.
Alla_pilven kirjoitti:
Laskuvarjohyppääjään provo.
Kerrotko vielä miksi joku laskuvarjohyppääjä vaivautuisi provoamaan tässä teidän säälittävässä nahistelussanne?
+Lisää kommentti
Miksi poikien miekkailusta unelmoivat eivät voi esiintyä omalla nimellään? Varmasti seuraakin löytyisi helpommin! Minä en siis unelmoi.
1
Ilmoita
Ostin uuren lennokin ja liimaa. Oon tämmöttis hoopo muuteskii.
1 VASTAUS:
Lennokki oli arf ja liima haistelua varten. Taidat olla sukua ei yksin jyväskylän hölmölle vaan myös malmin kauppiaalle, nykyiselle poliitikolle

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

+Lisää kommentti
Mullaki om lennokkiliimatuupit siaraimis koko ajan. Oom purjelentäjä eikä ees seiso. Ees miästem kaa.
Ilmoita
Miulla om JRGTSMGSB monimoottorityypeil. Revi vittu siitä.
Ilmoita

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Ilmailupalsta. Joopa joo
1 VASTAUS:
Tykkääks poikien käsi töistä tai muista semmosista saman suku puolen jutuist?

Hyvää alkanutta vuotta palstan lukijoille.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Purjelentäjää ei määräykset koske!

Repesin. Eipä oo asiat muuttunu muutamas kymmenessä vuodessa, edelleenkään ei mikään määräys koske ilmojen haltijaa, purjelentäjää.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005759233.html

Tällä kertaa siis Hornet kävi käskyttää alas. Onneksi oli kaverilla radio, eli siis se mitä purjelentokoneessa ei ees tarvi olla.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta