Mulla on nyt noin 1v 4kk aikana kolmas lambda-anturi menossa. Onko kellään hajonnut näitä näin tiuhaan? Ensin vaihdettu kesti vuoden, seuraava 4kk ja taas on uusi ruuvattu paikoilleen!
Viallinen oirehtii tavallista isompana bensan kulutuksena (nyt mennyt noin 8.5 l/100km, aiemmin ehkä 7.3 näin talvisaikaan). Kone käy tietenkin oletusarvoilla rikkaana, vaikka tulpat oli kyllä ihan siistin näköiset, kun tsekkasin muutama viikko sitten. Nyt juuri hajonnut lambda ei kyennyt nostamaan säätöjännitettä muuten kuin tyhjäkäynnillä, uusi taas vetää siististi 0.5V molemmin puolin kaikilla kierroksilla. Lambdan lämmitys oli ok.
Tällä kertaa pajalla tutkittiin muitakin antureita tarkemmin, samoin ohjausboksia. Lämpöanturin vaihdoin jo itse aiemmin. Ei löytynyt syytä lambdan hajoamiseen, ei ilmavuotojakaan.
Maahantuojan korjaamo on kyllä avulias ja hoitaa tosiaan varaosatakuuseen nämä tutkimukset ja vaihdot. Silti olisi kiva kuulla, mikä voisi aiheuttaa lambdan hajoamista näin pian vanhassa 1.6L 55kW koneessa. Lambdojen vaihto vähän väliä syö ihan turhaan resursseja, vaikka itsekin sen pystyisin tekemään! Ja kaasujalka mielestäni ei ole turhan raskas - kesällä menee jopa alle 6.5 l/100km. Ja talvellakaan en aja ihan lyhyitä lenkkejä - moottori ehtii lämmetä normaaliin asti.
Lambda-anturit
8
3958
Vastaukset
- kulutustavaraa?
Sitten muistui mieleen vielä se, että takimmainen äänenvaimennin on vaihdettu toissa kesänä Bosal-merkkiseen tarvikevaimentimeen - Skodan oma systeemi olisi vaihdattanut keskimmäisenkin pöntön.
Voiko mitenkään olla mahdollista, että kehnolaatuinen (?) takapönttö voisi aiheuttaa lambdan nopean menon ja karstoittumisen? Anturihan sijaitsee sentään ennen kattia. - ...........
voisin veikata että ilmamäärämittari rikki.voi antaa vikakoodin lambdasta!
- kuin myös
Mulla oli Seat Cordoba -00 samalla koneella ja todellakin lambda-anturi oli kulutustavaraa. Kolmessa vuodessa vaihettiin anturi kolmesti. Varmaan ois vaihettu useemminkin jos ois vian selkeesti huomannut. Kulutus kasvoi salakavalasti, ilmeisesti anturi toimi välillä jollain tavalla. Eka katsastuksessakin tuli hylky päästöjen takia kun anturi oli pimeänä.
Muuten toi moottori on mukava käyttää vaikka tehoa ei paperilla ole mutta vääntää mukavasti alakierroksilla. - kulutustavaraa?
Vaihdettu lambda-anturi sitten pudotti selkeästi kulutusta. Nyt oli mennyt 7.0 l/100km kun ennen vaihtoa meni tuollaiset 8.5 l/100km. Rikkaallahan se kone käy jos lambda ei pelaa, ihan nokinen se vanha sitten olikin. Mulla on pääasiassa työmatka-ajoa taajamassa nämä talvikulkemiset.
Tuo hajoileminen nyppii nyt sen verran, että pitäisi varmaan rakennella joku hälytin lambda-anturille. Toki sen hajoamisen huomaa nytkin bensankulutuksesta ...
Ei olisi mikään mutkikas kytkentä sellainen, joka valvoo, että lambdan antama jännite vaihtelee säännöllisesti 0.5V molemmin puolin. Oikeastaan riittäisi liitäntä vaikka yleismittarille, että saisi mitattua silloin tällöin lambdan kuntoa vaivattomasti. Nythän lambdan signaaliin löytää joko auton alla liittimeltä tai ohjausboksin johdotuksesta. Jälkimmäiseenkään ei pääse käsiksi kuin irroittamalla muovit tuulilasin alaosasta, ainakin toisen pyyhkijänkin joutuu irroittelemaan akseliltaan. - ocanen
Ensimäisen kerran. Vm 00 ajettu 80 tkm. Huomasin tyhjäkäynnin epätasaisuudesta ja sitten loppui kylmätyhjäkäynti kokonaan. Käyntikin oli jo roplausta =/ nyt sen tajusi kun ajeli puhtaalla koneella.. MUTTA, se kylmänä tyhjäkäynti ei sitten tullut takaisin, maanantaina takaisin huoltoon. Juuri kirjoittelin ylös tuossa kun töihin ajelin että jarruttaessa se alkaa se tyhjäkäynti heijjaamaan ja tuolla kun kyselin aikaisemmin niin alipaine letku jarrulta ilmeisesti kyseessä.
Tulipas sitten tuosa mieleen että kuinka paljon tämä ajelu maanantaihin asti tekee hallaa autolle? Eihän se mene ja riko jarruja tai siis niiden osia sitten edelleen.. Ja miten lienee tulppien vaihto tuon lambdan yhteydessä? Onko siihen mitään syytä..
Ajoa tulee nyt varmasti noin 300Km maanantaihin mennessä. Hajottaakohan se alipaine sitten uudelleen jotain.. Jos se nyt on se..
Phaah, potuttaahan tuo- kulutustavaraa?
Tuohon tyhjäkäyntiin voi olla syynä myös lämpöanturi, jonka vaihdoin itse ennen lambda-anturin vaihtoa. Ilmeisesti turhaan.
Aikös se jarrutehostimen putki ole aivan näkyvissä siinä tehostimen ja imusarjan välissä. Jos se pihisee, niin ehkäpä murtuneeseen kohtaan voisi heittää jotakin tukevaa teippiä tms.? Ja koetapas tuota resetointijuttua, kuumalla mooottorilla virrat päälle yli 10s ajaksi, sitten virrat pois ja sen jälkeen tavallinen startti. Itsellä tuo aiheutti vaeltelevan tyhjäkäynnin ihmeparantumisen! Ehkäpä akun irroittaminen saa samantapaisen ilmiön aikaan?
Itse ajelin viallisilla lambda-antureilla yhteensä useamman kuukauden jo loppusyksystä lähtien - en voinut eka kerralla uskoa sen menevän alle vuodessa hajalle (ja toisen sitten enemmänkin viikoissa!). Etsiskelin itse vikaa ilmavuodoista, bensaletkuista, antureista - bensankulutuksen äkkinäinen kasvu oli ainut oire jostakin viasta. Kaikki sytytystulpatkin irroittelin jokin aika sitten ja ne oli oikein siistit, aivan vaalean ruskea keskieriste ja ei elektrodeissakaan merkkiä liian rikkaasta seoksesta! Ja silti se tiltannut lambda olikin ihan nokinen ja seos siis rikkaalla! - ocanen
kulutustavaraa? kirjoitti:
Tuohon tyhjäkäyntiin voi olla syynä myös lämpöanturi, jonka vaihdoin itse ennen lambda-anturin vaihtoa. Ilmeisesti turhaan.
Aikös se jarrutehostimen putki ole aivan näkyvissä siinä tehostimen ja imusarjan välissä. Jos se pihisee, niin ehkäpä murtuneeseen kohtaan voisi heittää jotakin tukevaa teippiä tms.? Ja koetapas tuota resetointijuttua, kuumalla mooottorilla virrat päälle yli 10s ajaksi, sitten virrat pois ja sen jälkeen tavallinen startti. Itsellä tuo aiheutti vaeltelevan tyhjäkäynnin ihmeparantumisen! Ehkäpä akun irroittaminen saa samantapaisen ilmiön aikaan?
Itse ajelin viallisilla lambda-antureilla yhteensä useamman kuukauden jo loppusyksystä lähtien - en voinut eka kerralla uskoa sen menevän alle vuodessa hajalle (ja toisen sitten enemmänkin viikoissa!). Etsiskelin itse vikaa ilmavuodoista, bensaletkuista, antureista - bensankulutuksen äkkinäinen kasvu oli ainut oire jostakin viasta. Kaikki sytytystulpatkin irroittelin jokin aika sitten ja ne oli oikein siistit, aivan vaalean ruskea keskieriste ja ei elektrodeissakaan merkkiä liian rikkaasta seoksesta! Ja silti se tiltannut lambda olikin ihan nokinen ja seos siis rikkaalla!Onhan tässä aikaa testata tuota resetointia, Teen heti aamulla kunhan pääsen ajelemaan kotia ja sitten lämpöisellä koneella sen teen.
No minä vaihdatin kans lämpöanturin kun ei enää suostunut näyttämään minulle kuin silloin tällöin missä mennään. Joten mulla oli silloin tehnyt tuon tyhjäkäynti jutun kerran tai pari, mutta eivät mittauksissa nähneet mitään.. Nyt oli sitten vika oikein kunnolla päällä, mutta ei sekään auttanut =D
Saavat katsoa huollossa nuo putket. Tässä tarkastelin niitä mekaanikon kanssa pari viikkoa taaksepäin eikä mitään erikoista kyllä äkkiseltään huomattu.. Lohduttavaa kuulla ettei siitä mahdollisesti tule mitään suurempaa. Toivon parasta, en jaksaisi odotella autoa kauaa huollosta. Lupasivat samalle illalle takaisin.
Kunhan vain vika saataisi korjattua.. Muuta en toivo.
- Weitikka
Kolmas anturi menossa. 176000 km taulussa. Huollossa kiistivät osan olevan kulutustavaraa. " kyllähän ne kuluu, kun ne koko ajan on toiminassa vaihtelevissa oloissa". Joopa joo, mutta kun ne maksaa 200 € kappale... Täytyy kuitenkin muistaa, että osatakuu on olemassa. Laitatin huoltokirjaan merkinnän ko. osan vaihdosta, mutta se ei kuulemma riitä vaan täytyy olla kuitti tallella, mikäli osaa joudutaan vaihtamaan osatakuun perustella. Ihmeellistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016223
- 2163443
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183365Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663308Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162525Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242514Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282363- 2732134
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441706Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po281484