DIABETES JA HOITOTARVIKEJAKELU

huolellisuutta

Onko muilla ollut tälläisiä ongelmia? Kun haen neuloja (4), niin Tampereelta ei saanut samaa merkkiä. Oli kuulemma tilaus myöhässä? Työntekijä ehdotti 5!!! En voi käyttää, kun vatsa on ihan musta ja veri lentää jos käytän vahvémpaa!! Siihen ĥän ei osannut vastata mitään??? Taas vaihtui neula, nyt painetaan neula, ennen kierrettiin!! Miten vanha ihminen voi muistaa? Aika pelleilyä, ei ollut ensimmäinen kerta. Kaupunki varmaan hankkii aina halvemmat. Moni neula ollut viallinen!

18

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv27

      Eivätköhän nuo osta aina halvimpia kilpailutuksen kautta. Mitäköhän karkoittaa tuo ja 5? Omat ovat 6mm ja 0.23 mm.

      • sattuusattuu

        On varmaan halvempia, niissä neuloissa on ollut vikoja! Miksi ne aina vaihtuu?


      • hpv27
        sattuusattuu kirjoitti:

        On varmaan halvempia, niissä neuloissa on ollut vikoja! Miksi ne aina vaihtuu?

        No toimittajat tekevät välillä parempia ja välillä huonompia tarjouksia. Meilläpäin on käytössä Insu­pen:in neuloja ja ne ovat muutaman euron halvempia kuin muut. Eivät myöskään ole erityisen hyviä.

        Liian pitkiä neuloja ei saisi käyttää. Minullakin vaihdettiin 8 mm neulasta 6 mm.


    • eimuuta

      Tiedä häntä noista neuloista, mutta mittaliuskoja yks päivää kohti ja haluaisin tai aikaisemmin useampia. Hoitsu kiukkusena notta purkki maksaa viiskymppiä??? Jos potilas joutuis itse kustantamaan niin harkitsisivat tarkempaan. Niin se sama liuskapurkki netissä kolomekymppiä joten hoitsu alehteli tahi heillä on hankinnassa "välitaskuja"

      • hpv27

        Tarkoista hinnoista ei ole tietoa mutta luulisin että puhutaan kyllä huomattavasti pienemmistä hinnoista eli jotain 30 snt/kpl tai paljon vähemmänkin kun halvimmat mittaliuskat maksavat kuluttajalle 40 snt/kpl (tai vähemmänkin).

        Jos on tablettihoidolla niin ei kyllä ole oikein tarvetta mitata verensokeria jatkuvasti kun lääkitykseen ei kykene itse vaikuttamaan mutta ainakin itseä kiinnostaa parimittauksien tulokset.


    • Lisenssiaatti

      Rasvaton maito ja rasvattomat maitotuotteet ovat syy 1-tyypin diabeteksen räjähdysmäiseen kasvuun. Suurin ero Suomen ja muiden euroopan maiden ruokailutottumuksissa on maidon juominen. 1980- luvulla juotiin paljon kevytmaitoa mm. kouluissa ja diabetes oli harvinainen. Rasvattoman maidon ja maitotuotteiden kulutuskäyrä ja diabeteksen esiintymiskäyrä Suomessa ovat yhteneväiset. Tästä ei puhuta, koska Valio.

    • LäskiLähtee

      Diabetes on osin itse hankittu tauti.
      Siten on käsittämätöntä, että sen hoito maksatetaan yhteiskunnalla.
      Ainakin jos painoindeksi on yli 30, pitäisi itse maksaa hoitokulut. Jos painoindekisi 30-25, korvaus 25%. Ja jos alle 25, mikä osoitta, että on edes yrittänyt itse hoitaa itseään, normaali Kelan erityiskorvaus.

      • hpv27

        Myös työtapaturmat, onnettomuudet ja urheiluvammat kuin monet muutkin ovat itse hankittuja. Niiltäkin voitaisiin poistaa kelakorvaus.

        Oikeastaan koke yhteiskunnan tuki voitaisiin poistaa. Jos hommaat lapsia niin maksat niiden koulutuksen jne. ja jos synnytys tehdään keisarinleikkauksella niin maksat sen 16 000 € mitä se maksaa Yhdysvalloissa.

        Hoitotarvikkeet ovat ihan olematon osa diabeteksen kustannuksista. Edes lääkkeet eivät ole kovin kalliita . Lantus maksaa 110 € per 3000 yksikköä eli jos päiväannos on 30 yksikköä niin euron päivässä. Sairaalavuorokauden hinta on sitten satoja euroja ilman mitään toimenpiteitä. Ennenaikaisesta eläköitymisestä tulee sitten kymmenien tuhansien lasku.

        Trollihan tuo vastaamani viesti tietysti oli.


      • Ykkönen_erikseen

        Juurihan lääkitys siirrettiin alemmalle erityiskorvattavuudelle ja diabeetikon kulut nousi reippaasti. Tuolla "itseaiheutetulla diabeteksellä" tarkoitetaan yleensä kakkostyyppiä ja he käyttävät enimmäkseen noita huonosti korvattavia lääkkeitä, eikä tarvita insuliinia ja neuloja. Pillerihoidolla ei nykyisin anneta edes mittausliuskoja kuin poikkeuksellisesti.


      • soilikki1

        Tämä on niin tietämättömien juttuja,kun kirjoitatte pankaa siihen selvästi puhutteko 1 vai2 tyypin diabeteksestä.1tyypin diabetes on geeiperimässä kulkeva autoimmuni sairaus ja siihen et voi elämäntavoilla vaikuttaa yhtään.Kun haima sippaa ilman insuliinia et elä,tämä ihmisten syyllistäminen sairauksista tuntuu tosi pahalta.Toivon että nämä kirjoittaja saisvat omalla kohdallaan kokea jonkin sairauden johon ilman lääkitystä joutuu horsmaa lykkäämään.


      • LäskiLähtee
        hpv27 kirjoitti:

        Myös työtapaturmat, onnettomuudet ja urheiluvammat kuin monet muutkin ovat itse hankittuja. Niiltäkin voitaisiin poistaa kelakorvaus.

        Oikeastaan koke yhteiskunnan tuki voitaisiin poistaa. Jos hommaat lapsia niin maksat niiden koulutuksen jne. ja jos synnytys tehdään keisarinleikkauksella niin maksat sen 16 000 € mitä se maksaa Yhdysvalloissa.

        Hoitotarvikkeet ovat ihan olematon osa diabeteksen kustannuksista. Edes lääkkeet eivät ole kovin kalliita . Lantus maksaa 110 € per 3000 yksikköä eli jos päiväannos on 30 yksikköä niin euron päivässä. Sairaalavuorokauden hinta on sitten satoja euroja ilman mitään toimenpiteitä. Ennenaikaisesta eläköitymisestä tulee sitten kymmenien tuhansien lasku.

        Trollihan tuo vastaamani viesti tietysti oli.

        Kyllä siellä nytkin joku reilusti ylipainoinen läski vetää grillimakraa, sipsejä, munkeja, jätskiä,.. ja ilmaista insuliinia yhtäaikaa!

        Yrittäkää edes!


      • hpv27
        soilikki1 kirjoitti:

        Tämä on niin tietämättömien juttuja,kun kirjoitatte pankaa siihen selvästi puhutteko 1 vai2 tyypin diabeteksestä.1tyypin diabetes on geeiperimässä kulkeva autoimmuni sairaus ja siihen et voi elämäntavoilla vaikuttaa yhtään.Kun haima sippaa ilman insuliinia et elä,tämä ihmisten syyllistäminen sairauksista tuntuu tosi pahalta.Toivon että nämä kirjoittaja saisvat omalla kohdallaan kokea jonkin sairauden johon ilman lääkitystä joutuu horsmaa lykkäämään.

        Eiköhän tuo ollut ikan puhdas trolli. Kakkostyypin diabeteskin periytyy hyvin vahvasti eli jos molemmilla vanhemmilla on kakkostyypin diabetes niin riski sairastua on noin 70%. Kakkostyypin diabetes siis periytyy huomattavasti tehokkaammin kuin ykkönen.

        Suomessa systeemi on siinä suhteessa fiksu, että satsataan ennaltaehkäisyyn ja hoitoon joten vältetään huomattavasti kalliimmat hoidot sitten myöhemmin.


      • Kaleville
        LäskiLähtee kirjoitti:

        Kyllä siellä nytkin joku reilusti ylipainoinen läski vetää grillimakraa, sipsejä, munkeja, jätskiä,.. ja ilmaista insuliinia yhtäaikaa!

        Yrittäkää edes!

        No on se hyvä että on jotain ilmaista.
        Rahat menee noihin " kaljaan, grillimakraan, sipseihin, munkkiin ja jätskiin",


      • hpv27
        Kaleville kirjoitti:

        No on se hyvä että on jotain ilmaista.
        Rahat menee noihin " kaljaan, grillimakraan, sipseihin, munkkiin ja jätskiin",

        Itse taisin syödä yhden grillimakkaran juhannuksena ja paketin eli neljä kappaletta joskus toukokuussa mökillä. 5 grillimakkaraa siis tämän vuoden puolella. Sipsejä en muista syöneeni sitten uuden vuoden. Jätskipuikko (Eskimo) tuli syötyä kolme viikkoa sitten, samaten minimukki. Olutta on 3 viikossa mennyt 9 tuoppia.

        Noita minimunkkeja tulee syötyä pari viikossa. Olisikohan painoa 30 g tms ja energiaa 120 kcal tms..

        Itsellä on rasvaprosentti jossain hiukan alle 25 eli miesten normaalialueella. Tuo on kylläkin arvio kun mittasin sen kaliiberilla joskus keväällä ja se oli 26% mutta olen laihtunyt sen jälkeen viitisen kiloa.


    • yutgyugugyi

      Mitähän nuo numerot (4 ja 5) tarkoittaa? Omat neulani on aina ollut merkitty paksuudeltaan standardoidulla tavalla, nykyiset (Pharmanova) 31G, eli 0,25 mm ja pituus 6 mm.

      Ainahan nuo kynäneulat ovat tainneet olla kierrettäviä, mutta jotkut hoitajat ohjeistaa painamaan neulan kynään kierteiden "yli". Neula saadaan pois kiertämällä kuin ruuvia auki. Itse kyllä ruuvaan neulan kiinnikin.

    • Ernesti

      Kun mä käyn diabeteshoitajan luona, se kysyy tartenks mä neuloja ja liuskoja. -No joo.
      Se lataa siniseen kassiin pari laatikkoa 0,5mm. neuloja ja pari/kolme purkkia liuskoja sen kummemmin noteeraamatta.
      Koska mää käytän sitä lantusta ihka yksin, niin mää pidän sen saman neulan siinä kynässä niinkauan kuin siinä lantusta riittää. Siinähän on se tulppa suojana.
      Ei ne neulat tylsy käytettäessä kun ei ole sarvikuonon nahka.

      • hpv27

        Kyllä ne neulat tylsyvät. Pariin otteeseen on pitänyt käyttää samaa neulaa useamman kerran ja vanhalla neulalla pitää painaa huomattavasti lujemmin. Tuo toki riippuu annostuksesta eli kun itselle insuliinia riittää noin 10 päiväksi yhdestä kynästä ja pistän sen kahdessa erässä niin pistokertoja tulee noin 20 kpl per kynä.

        Tuossa on myös infektioriski.


      • guhigihikuhgkug

        Hoitosi on aika huonossa tyylissä jos käyt hoitajalla jatkuvasti, itse käyn vain kerran vuodess terveyskeskuksessa ja tarvikkeet haen jakelusta. Melkoisia "röörejä" hoitsu antaa sinulle! Ei yleensä käytetä noin paksuja neuloja, joten mahtaako hoitaja tietää käyttötapasi ja paksumpi neula ei ehkä tukkeudu niin helposti. Jos neuloja annetaan laatikkokaupalla, mitä teet niillä kymmenillä ylijäävillä neuloilla kun käytät vain yhden neulan kynää kohden. Tuo pari laatikkoahan riittää puoleksi vuodeksi vaikka vaihtaisi neulan joka pistoskerralla. Vai onko Lantus-annostuksesi niin suuri että kynä riittää vain pariin-kolmeen käyttökertaan.

        Olen nyt pitkällä lomamatkalla ja unohdin ottaa riittävästi neuloja mukaan, joten olen käyttänyt samaa neulaa kaksi kertaa. Irroitan sen kynästä pistosten väliajaksi, sillä lämpötilamuutokset aiheuttaa insuliinin vuotoa tai ilman pääsyn sisään. Näin pari kertaa pistäminen tuntuisi toimivan, mutta kunhan olen taas kotona, jatkan kertakäyttöä.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe