Kun vene plaanaa 10hv moottorilla josta ilmeisesti lähtee 12hv oikeasti kuka ties niin mikä on sähkömoottorin voima että pääsee möyrintä nopeuden yli ja alkaa plaanaus?
aivan täyttä kaasua ei nytkään tarvita plaanaukseen päästäkseen ja hiukan saa vielä pudottaa kun plaaniin on päästy kuten veneiliät tietääkin.
Suora vertaus 10kw moottoritehoon on ylimitoitettu selvä asia.
Plaanaus nopeus on riittävä eikä sen ihmeempää huippua tarvitakkaan. Sähkökoneethan ei ole muutenkaan nopeita pois lukien ultrakalliit sheikkitason koneet miljardööri akustoineen.
Ehkä moottoriteho on 8hv jolla möyritään aallon läpi plaaniin. Sähkökone saattaa olla vahvimmillaan vielä siinä nopeudessa.
http://www.haswing.com.au/protruarh9.html
Tuosta ainakin 120A malli ja kenties myös 90A mallikin riittää. Protruar 5.0G malli 200lbs riittävyys on arvoitus ja pessimistit teilaa heti. Akku on kallis koska lyijyä ei mukana ole ja sen huomaa painossa.
55lbs vie venettä hyvin ja valovuoden päässä ajatuksestakin plaanaus. Muistuu vain mieleen ISO perä aalto kun leikitteli 10hv koneella plaanin rajamailla. On siinä sähkölle kulutusta mutta helpotushan on kun plaani alkaa jonkin verran paljonko on helpotus ? 20% 30% kas siinäpä kysymys.
Akku 48v painaa 85kg ja 24v 43kg perämoottori painaa n44kg ja sähkönä n 29kg 48v tai 24v 14,5kg akustokin kevyempi 43kg tai 28.8kg.
Plaanaus voima sähkömoottorilla?
15
1052
Vastaukset
- hdalkjfhlkadjsh
Ensin myötätuulessa tai jonkun isomman veneen peräaallossa alamäkeen plaaniin, ja sitten vain hidastamatta perille ;)
Ilmeisesti potkuri ja pitäisi mitoittaa juuri tuon möyrintänopeuden ylärajalle, jotta pääsisi pienimmällä mahdollisella teholla liukuun. Koska näin ei ole tehty, on moottoreiden vertailu aika hankalaa. Tiedetään siis vain millä varmasti pääsee liukuun ja millä varmasti ei pääse. Tuohon väliin jää 5 tai jopa 10 hp harmaa alue. - hienostunuttehoresrevi
Tosiaan puuttuu tietoa maailmalta tai ainakin suomen kielellä tai ei vain löydy googlella liukukynnyksen yli mittaus tietona.
Olisihan se mielenkiintoista tieto jokin normi veneitä/muotoja saada tieto ,nopeus,teho vaikka 500w välein milloin kuormittaa ja paljonko ja miten ne muuttuu kun vene alkaa plaanata ja miten teho putoaa plaanissa .
Kaikki pitäs ite tehä. Autossani asia ratkesi rankalla virittämisellä tekniikan vaihdolla , ylitehoinen ja kulkeepa keveästi ja pysyy nipussakin kokonaisuus. Veneeseen en ai kuitenkaan haaskat rahaa kuin juuri tarpeellisen. Sitä ei nyt vain tiedä sitä kw ja akku setin määrää,vielä. - Joakim1
Tuossa on jotain teholukemia Torqeedon 10 kW mallille: http://linder.se/wp-content/uploads/2017/01/Linder445Max_TorqeedoCruise_Batliv_5-161.pdf
5 kW:llä nopeus on 7,5 solmua 1 ja 6,2 solmua 2 hengen kuormalla eli ehdottomasti ei plaanaa sillä. Huippunopeudet vastaavasti 17 ja 15 solmua.
Tässä sama runko 15 hv perämoottorilla: https://www.yamaha-motor.eu/uk/binary/Linder 445_tcm230-683331.pdf
2 hengen kuormalla 19,5 solmua. 13,6 solmussa kulutus 64% täyden kaasun lukemasta, joten tehoa luultavasti n. 10 hv. "Yllättäin" nopeuskin on silloin kutakuinkin sama kuin 10 kW sähkömoottorilla. Huippunopeus on tuolla 15 hv koneella vielä 4 hengen kuormalla 16,2 eli enemmän kuin 10 kW sähkömoottorilla kahden hengen kuormalla.
Torqeedon mukaan tuo 10 kW malli vastaa 20 hv perämoottoria, jolla ko. vene kulkee jo 21,6 solmua 2 hengen kuormalla.
Koska ko. vene plaanaa 4 hengen kuormallakin 15 hv koneella, plaanaa se aivan varmasti myös 10 hv koneella. 7,5 kW teholla sähkömoottorilla ei näytä plaanaavan, ainakaan kunnolla. - Electrigboogie
Voi mätä, kyllä sähköveneily on tehty erittäin kalliiksi. Huvittavaa torqeedon 4akkua yli 10000€ . Pitäisi saada koettaa moottoria pikaisesti millä oma vene kulkee tarvittavasti.
On turhaa esim investoida 5,8 kw moottoriin ja akkuihin jos se ei plaanaa van möyryää keulaa kohottaen tehden muhkeaa peräaaltoa vain . Oikea riittävä koneteho voi olla 2kw jolla kulkee jo nätisti tehden vain siedettävää aaltoa. Akku ja kone on tonneja edullisempia.- elektrolyytti
Akkuinvestointi ei välttämättä edes ole ainutkertainen menoerä vaan akuillakin on käyttöikänsä niin ajallisesti kuin latauskertojen määränä. Oikein käytettyinä litiumakut kai kestävät 1000-3000 latauskertaa vähän teknologiasta riippuen, AGM-akuilla pääsisi 500 kertaan ja tavallisilla vapaa-ajan akuilla joku 200-250 kertaa.
Sitten sopiikin pohtia, montako vuotta akut kestävät ennen kuin hiipuvat vanhuuteen. Joku 5-10 vuotta lienee realistista. Etenkään lyijyakkuja ei oikeastaan pitäisi ladata säännöllisesti pikalatauksena, joten päivässä saa akut ajettua tyhjiksi kerran tai enintään kahdesti. Aika hyvä munkki täytyy säiden kanssa käydä, että vesille lähtee vaikka satana päivänä vuodessa - jos kyse on kumminkin harrastuksesta. Äkkiä ollaankin tilanteessa, jossa akku on loppu vanhenemisen seurauksena eikä siksi, että se olisi kulunut loppuun. Ihan kivasti tulee ajokerralle hintaa, jos 10 k€ akusto on kaput alle 1000 syklin jälkeen.
Lisäbonuksena bugaava akkulaturi tai muu väärä käyttö voi tappaa akun nopeastiksin.
- ajdölkjöaklfja
Ylivoimaisesti halvin ratkaisu olisi ostaa kolaroitu prius tms, ja ottaa siitä moottori veneen sisälle asennettavaksi ja tietenkin myös akusto. Ei maksa montaa tonnia ja kyllä meinaan plaanaa.
- Mestaaja
Mistä näitä prius huumorimiehiä oikein sikiää? Saisipa noita lyödä kurveellä päähän .
- kajdölkfajödlkfja
Ahdistaako perämoottorikauppiasta, kun joku ei halua maksaa 20 000 euroa sähkömoottorista akkuineen?
- Sähköllätoimiikaikki
Missä kohtaa joku vaikuttaa kauppiaalta? Turhia asiaakuulumattomia kommentteja kun ei olisi niin olisi asiat paremmin.
Ahdistaa eniten turhat tyhmät kommentit. Lapsellista.
- newtoni
Mitäs pelleilyä tämä on, että sähkömoottoreille ilmoitetaan useinkin pelkkä voima eikä tehoa ollenkaan?
Voiman ja tehon välistä suhdetta voi toki haarukoida itsekin perusfysiikasta lähtien:
Venettä kuljettava Teho (W) = Voima (N) * Nopeus (m/s)
Lisäksi pitää huomioida potkurin hyötysuhde, ravistellaan hihasta että se voisi olla vaikka 70%, ts.
Venettä kuljettava teho (W) = Hyötysuhde (0.7) * Moottoriteho (W)
Oletetaanpa, että liukuun pääsemiseksi tarvitaan täysi moottoriteho (12hv) vaikka 8 solmun nopeudella.
Venettä kuljettava teho = 0.7 * 12 hv/1.36 (kW/hv) = 6200 W
Nopeus = 8 kt = 4.1 m/s
Voima = 6200 W/4.1 m/s = 1500 N
... eli noin 150 kiloa vastaava paino.- Joakim1
Jos puhutaan 10 hv perämoottorista, jonka potkuri on valittu liukunopeudelle, on kierrokset 8 solmussa selvästi alle huipputehon kierrosten ja potkurin hyötysuhde ehkä 40%. Heitetään tehoksi ko. tilanteessa 8 hv, jolloin propulsioteho olisi 2,4 kW ja työntövoima 600 N eli 60 kg eli 130 lbs.
Tuolloin ollaan samassa suurusluokassa kuin mitattu paaluveto: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://media.torqeedo.com/downloads/tests/sailing_today_072012.pdf&ved=2ahUKEwjy5MiD77LcAhVChqYKHYQ0AmUQFjAAegQIABAB&usg=AOvVaw1AIQUehP9mQCh4fnoxkAib
1500 N työntövoimaan voi päästä 10 hv sisäkoneella ja suurella potkurilla 8 solmun vauhdissa. Perämoottorin pieni nopeasti pyörivä potkuri vaatii n. 20 hv.
Ko. testissä 4 kW Torqeedolla saavutettiin suurempi työntövoima kuin 10 hv perämoottoreilla. Tämä on kuitenkin paaluveto eli veneen ollessa paikallaan. 8 solmun vauhdissa työntövoima on jotain aivan muuta, varsinkin sähkömoottoreilla.
- Sähköllätoimiikaikki
Onko tuo 150 kg siis jos olisi naru ja vaaka 150 kg vetoa veneen keulasta arvo?
Entä lbs arvo suhteutettuna 150 kg?
8hv sähkömoottorina on vaikea tuo voima,teho,mikä lieneekään nyt oikea nimi tuohon ilmoitettunakaan. - Eivaankannata
Sähkömoottoria on vaikka millaista, mutta laskepanhuviksesi vaadittava akkujen määrä.
- Lihfliyluhclihcliyc
8 kpl on n 2200€ 200ah. Työntö on 200lbs.
- Joakim1
Lihfliyluhclihcliyc kirjoitti:
8 kpl on n 2200€ 200ah. Työntö on 200lbs.
200 lbs työntövoimalla markkinoitu sähköperämoottori ei taatusti riitä plaanivauhteihin veneellä, joka on vaatinut n. 10 hv koneen. Se vaatii vaikkapa Torqeedo 10 kW mallin, jolle ilmoitetaan 405 lbs. Torqeedolla ilmoitukset ovat yleensä olleet tarkkoja, monella muulla todellinen työntö on 50-60% ilmoitetusta.
Mikä akusto on 8 kpl 200 Ah? Siis 8 kpl 12 V 200 Ah akkuja? 275 €/kpl saa vasta halvahkoja lyijyakkuja, jotka painavat tolkuttomasti ja vievät viimeisenkin toivon plaanauksesta. Tuollainen määrä tarvitaan, jotta voi ajaa n. tunnin n. 5 kW teholla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän381590Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61341- 91279
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11275Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411258Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41253Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01234Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11200Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21170Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11146