Ilmalämpöpumppu kerrostaloon

hallitus

Nyt se on tapahtunut, ensimmäinen osakas on ilmoittanut haluavansa asennuttaa asuntoonsa ilmalämpöpumpun.
Mitä kaikkia kuvioita ja teknisiä vaatimuksia pitää edellyttää tämän ennakkotapauksen tiimoilta.
Ei ilmeisesti voi suoralta kädeltä kieltääkään?

31

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

      Päätettäviä asioita ovat:

      1) kondenssivesien pois johtaminen
      2) melu
      3) tärinä
      4) taloyhtiön valvontavastuun käyttäminen.

      • ei_kaadu.yhtiön_syliin

        5) huolto- ja kunnossapitovastuu (rasite) osakkeiden omistajille kirjattuna yhtiöjärjestykseen.


    • Parhain.terveisin

      Veden poisto, ei siitä melua tule.
      Asuntojen arvo nousee enemmän kuin pumpun hinta.

      • ongelmiatiedossa

        Veden poisto on suurin ongelma. Kun katselee millaisilla rimpulaputkilla niitä linjataan, voi olla varma ettei putkistot pitkään pysy kuosissaan. Vesivuotoja on odotettavissa vuosien mittaan.


    • Asennus

      Tuttu asennutti ammattifirmalla ilmalämpöpumpun omakotitaloon, aika kallis euroisa. Kun oli käytössä niin resonointi kuului sisälle kun oli seinässä kiinni. Huomasin heti itsekin ja sanoin siitä. Valitti niin sanoivat että noin asentavat aina.

      Minä amatöörinä otin sen pois ja tein telineen jonka upotin maahan seinän viereen sekä ostin oikeaa paksua kumia 4cm paksua jotka vaimentaa tärinää sekä laitoin vielä ilmalämpöpumpun kuorien väliin solumuovia jossa resonoi.

      Nyt ei kuulu kuin pieni humina vieressä, sisälle ei ollenkaan.

    • kauppa.käy
      • Viileä_tuuli

        Suomalaiset vähän hitaita tuollaisessa.Jjenkeissä noita on liki joka kämpän seinässä, myös kerrostaloissa.


      • villilänsi
        Viileä_tuuli kirjoitti:

        Suomalaiset vähän hitaita tuollaisessa.Jjenkeissä noita on liki joka kämpän seinässä, myös kerrostaloissa.

        Ei taida jenkeissä olla omistusasuntoja kerrostaloissa, joten ei ole mitään vastuitakaan asujilla kötöksistään.


      • Viileä_tuuli
        villilänsi kirjoitti:

        Ei taida jenkeissä olla omistusasuntoja kerrostaloissa, joten ei ole mitään vastuitakaan asujilla kötöksistään.

        No ihan varmasti on, Floridasta saat jopa halvalla verrattuna Suomen tasoon omistuskämpän kerrostalosta, jopa sellaisesta jossa on taloyhtiön uima-allas pihassa ...Omistusasuntoja sieltä löytyy joka lähtöön ja valikoima on paljon laajempi kuin täällä, samoin on vuokra-asuntojen suhteen, löytyy laidasta laitaan, mutta sinänsä erikoista on että nimenomaan vuokra-asunnot kyllä ovat monille tuloihin nähden melko kalliita.


      • NickNailer

        Tosi on. Tuttavan asunto Floridassa oli vuokrattu. Vuokralainen päätti vuokrasuhteen yllärinä, katkaisi sähköt ja lähti. Koska ilmastointi ei ollut päällä, kukki asunnossa pienen hetken jälkeen home. Kaikki pinnat oli pakko uusia.

        Ilmastointi on lämpimissä ja kosteissa osavaltioissa pakkopullaa.


      • kylmääjaviileää
        NickNailer kirjoitti:

        Tosi on. Tuttavan asunto Floridassa oli vuokrattu. Vuokralainen päätti vuokrasuhteen yllärinä, katkaisi sähköt ja lähti. Koska ilmastointi ei ollut päällä, kukki asunnossa pienen hetken jälkeen home. Kaikki pinnat oli pakko uusia.

        Ilmastointi on lämpimissä ja kosteissa osavaltioissa pakkopullaa.

        Puhutaan ilamastoinnoista ja viilennyksestä, viilentimiä löytyy jopa kylmän New Yorkin vanhoista kerrostalojen osakekämpistä ja toissan, myös vuokrakämpistä, poru on suuri jos laite ei toimi kesähelteellä ja vuokrananataja kuulee siitä melko nopeasti, talvella ei niin väliä.


      • NickNailer
        kylmääjaviileää kirjoitti:

        Puhutaan ilamastoinnoista ja viilennyksestä, viilentimiä löytyy jopa kylmän New Yorkin vanhoista kerrostalojen osakekämpistä ja toissan, myös vuokrakämpistä, poru on suuri jos laite ei toimi kesähelteellä ja vuokrananataja kuulee siitä melko nopeasti, talvella ei niin väliä.

        Kysymys on ilmalämpöpumpusta. Se toimii sekä lämmityksessä että viilennyksessä.

        Myös maalämpöpumppu toimii viilennyksessä. Puhutaan jopa ilmaiskylmästä, mikä on harhanjohtavaa.


    • Greisii

      Jos me laitta jääkylmä vesi kiertämään pattereihin, niin pollakin viileenee.

      • sumiasentajalle

        Liika vaikeeta olla se.


      • kuollut.idea

        Ei se sentään noin onnistu.


      • 12-asteista
        kuollut.idea kirjoitti:

        Ei se sentään noin onnistu.

        Toi toimii, itse tehdyistä kolmen kympin virityksistä saa jopa lähettää kujvia sivulle joita siellä jo onkin aika paljon.

        "Tee-se-itse jäähdytyslaite - Askel askeleelta ohjeet

        -Tässä versiossa on myös se etu toisin kuin perinteisessä kompressorijäähdyttimessä, että se ei tuota kuumaa ilmaa joka pitää johtaa jonnekin asunnon ulkopuolelle. "

        https://www.geniem.fi/tee-se-itse-jaahdytyslaite-askel-askeleelta-ohjeet/


      • vain_patteri_puuttuu
        12-asteista kirjoitti:

        Toi toimii, itse tehdyistä kolmen kympin virityksistä saa jopa lähettää kujvia sivulle joita siellä jo onkin aika paljon.

        "Tee-se-itse jäähdytyslaite - Askel askeleelta ohjeet

        -Tässä versiossa on myös se etu toisin kuin perinteisessä kompressorijäähdyttimessä, että se ei tuota kuumaa ilmaa joka pitää johtaa jonnekin asunnon ulkopuolelle. "

        https://www.geniem.fi/tee-se-itse-jaahdytyslaite-askel-askeleelta-ohjeet/

        Ei ollut patteria siinä...


      • jo.on.konstit
        12-asteista kirjoitti:

        Toi toimii, itse tehdyistä kolmen kympin virityksistä saa jopa lähettää kujvia sivulle joita siellä jo onkin aika paljon.

        "Tee-se-itse jäähdytyslaite - Askel askeleelta ohjeet

        -Tässä versiossa on myös se etu toisin kuin perinteisessä kompressorijäähdyttimessä, että se ei tuota kuumaa ilmaa joka pitää johtaa jonnekin asunnon ulkopuolelle. "

        https://www.geniem.fi/tee-se-itse-jaahdytyslaite-askel-askeleelta-ohjeet/

        Tuollaisia sitten ihmiset joutuvat väsäilemään, kun asunnoista puuttuu kunnollinen jäähdytys/ilmanvaihto.


      • helppohalapa
        12-asteista kirjoitti:

        Toi toimii, itse tehdyistä kolmen kympin virityksistä saa jopa lähettää kujvia sivulle joita siellä jo onkin aika paljon.

        "Tee-se-itse jäähdytyslaite - Askel askeleelta ohjeet

        -Tässä versiossa on myös se etu toisin kuin perinteisessä kompressorijäähdyttimessä, että se ei tuota kuumaa ilmaa joka pitää johtaa jonnekin asunnon ulkopuolelle. "

        https://www.geniem.fi/tee-se-itse-jaahdytyslaite-askel-askeleelta-ohjeet/

        Ämeriikan malli

        "How to make air conditioner at home , 10 °C max cool"

        https://www.youtube.com/watch?v=lJxVnGekbWo


      • pattereita

    • voikieltää

      Kyllä voi kieltää suoralta kädeltä! Sekoittaisi talon ilmastointijärjestelmän josta kärsisivät kaikki muuta asukkaat.

      • kysynvaan

        Miten ilmalämpöpumppu voi sekoittaa talon mitään ilmajärjestelmää?


      • mitähäh

        "! Sekoittaisi talon ilmastointijärjestelmän josta kärsisivät kaikki muuta asukkaat. "

        Tarkoitatko niitä lämpimällä totaalisesti hyödyttömiä ja toimimattomia ilmastointivirityksiä joita jostain syystä mm. kerrostaloihin kalliilla rakennetaan.?


      • jotain.puuttuu
        mitähäh kirjoitti:

        "! Sekoittaisi talon ilmastointijärjestelmän josta kärsisivät kaikki muuta asukkaat. "

        Tarkoitatko niitä lämpimällä totaalisesti hyödyttömiä ja toimimattomia ilmastointivirityksiä joita jostain syystä mm. kerrostaloihin kalliilla rakennetaan.?

        Just niitä, niitä jotka eivät oikein toimi kun tulee lämmintä, niistä puuttuu se viilennyshomma joita kyllä on olemassa...


      • alkoi_kiinnostua
        jotain.puuttuu kirjoitti:

        Just niitä, niitä jotka eivät oikein toimi kun tulee lämmintä, niistä puuttuu se viilennyshomma joita kyllä on olemassa...

        Kerro lisää.


      • Sivustahuomio
        alkoi_kiinnostua kirjoitti:

        Kerro lisää.

        Löyhtyyhän nuita erilaisia ratkaisuja, vaikkapa hakusanoilla:

        >ilmastoinnin jäähdytyslaitteet>

        Saa itse hake, mainostamaan kun en viitsi alkaa.


      • arvaamitäajattelin
        Sivustahuomio kirjoitti:

        Löyhtyyhän nuita erilaisia ratkaisuja, vaikkapa hakusanoilla:

        >ilmastoinnin jäähdytyslaitteet>

        Saa itse hake, mainostamaan kun en viitsi alkaa.

        Ei se google osaa arvata mitä sinun pääkopassa liikkui.


      • Mä.sivusta.arvaan
        arvaamitäajattelin kirjoitti:

        Ei se google osaa arvata mitä sinun pääkopassa liikkui.

        Ilamstointiin voidaan liittää erilaisia jäähdytysjärjestelmiä, sellaiset mestat joissa niitä oli meni käsistä äskeisellä helteellä ja vielä hyvällä hinnallakin.


    • Plusmiinus

      Jospa mietittäisiin ensin kuinka talojen lämpökuormaa voitaisiin pienentää.
      Kuumaa käyttövettä kierrätetään huonosti eristetyissä putkistoissa ja useimmissa kerrostaloissa ei lämmitystä katkaista helteidenkään ajaksi.

      Tuntuu niin pöljältä jäähdyttää kalliisti lämmitettyä taloa.

      • vain_kylmiä_suihkuja

        Pitäisikö muka kuuma käyttövesi sulkea kesän ajaksi ???
        Kaipa sitä tulisi kesähelteillä toimeen pelkällä kylmällä vedellä.


      • Plusmiinus
        vain_kylmiä_suihkuja kirjoitti:

        Pitäisikö muka kuuma käyttövesi sulkea kesän ajaksi ???
        Kaipa sitä tulisi kesähelteillä toimeen pelkällä kylmällä vedellä.

        Aikomus oli kertoa, että esim putkirempoissa, kuumavesiputket pitäisi eristää paljon paremmin kuin nykyisin tehdään.
        Myös kylpyhuoneiden vesikiertoiset rättipatterit, joita ei kuulemma määräysten mukaan saa kylmentää, voitaisiin korvata muilla keinoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2323
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1834
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      43
      1707
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1455
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1374
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1225
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1099
    9. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      924
    Aihe