Tumma/musta uloste

tyttö

Voiko uloste muuttua mustaksi esim. jos syö mustikoita ja salmiakkia? Niitä nimittäin tuli eilen popsittua aika paljon.

12

12175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninni

      voi tummua mainitsemistasi aineista. Rautalääkkeetkin tekevät ulosteesta tummempaa.
      Pissakin voi muuttua punertavaksi jos syö paljon punajuurta.

      • tyttö

        Luultavasti kärsin ärtyneestä suolesta tai ainakin näin olen päätellyt "tautiin" kuuluvien oireiden perusteella. Säikähdin siis aika paljon, kun huomasin, että ulosteeni oli mustaa. Ajattelin kuitenkin, että josko se johtuisi vain eilen syömistäni ruuista. En ole nimittäin pitkiin, pitkiin aikoihin syönyt mustikoita tai salmiakkia. Silti vähän pelottaa. Pitäisikö tarkkailla ulostetta vähän aikaa?


      • Doora
        tyttö kirjoitti:

        Luultavasti kärsin ärtyneestä suolesta tai ainakin näin olen päätellyt "tautiin" kuuluvien oireiden perusteella. Säikähdin siis aika paljon, kun huomasin, että ulosteeni oli mustaa. Ajattelin kuitenkin, että josko se johtuisi vain eilen syömistäni ruuista. En ole nimittäin pitkiin, pitkiin aikoihin syönyt mustikoita tai salmiakkia. Silti vähän pelottaa. Pitäisikö tarkkailla ulostetta vähän aikaa?

        Hei!

        Totta on, että jotkut ruoat ja lääkkeet vaikuttavat sekä virtsan että ulosteen väriin, jälkimmäisessä joskus myös koostumukseen. Onko sinulla ollut vatsavaivoja vai ymmärsinkö väärin? Jos kerrot vähän enemmän, voin ehkä auttaa eteenpäin eli pitääkö mennä tutkimuksiin (olen sh).


      • tyttö
        Doora kirjoitti:

        Hei!

        Totta on, että jotkut ruoat ja lääkkeet vaikuttavat sekä virtsan että ulosteen väriin, jälkimmäisessä joskus myös koostumukseen. Onko sinulla ollut vatsavaivoja vai ymmärsinkö väärin? Jos kerrot vähän enemmän, voin ehkä auttaa eteenpäin eli pitääkö mennä tutkimuksiin (olen sh).

        Kyllä, olen kärsinyt jo jonkin aikaa vatsavaivoista. Lähinnä vain paljon ilmaa suolistossa ja joskus ripulia ja vatsanväänteitä.


      • Doora
        tyttö kirjoitti:

        Kyllä, olen kärsinyt jo jonkin aikaa vatsavaivoista. Lähinnä vain paljon ilmaa suolistossa ja joskus ripulia ja vatsanväänteitä.

        En halua pelotella sinua, mutta mikäli ulosteen värin muuttuminen mustaksi/tummaksi ei johdu ruoasta tai lääkkeistä, voi syynä olla jokin haavauma suolistossa. Tumma veri viittaisi silloin siihen, että vuoto tulee ylhäältä suolistokanavassa (esim. mahalaukku tai pohjukaissuoli). Kirkkaampi, selkeä veri ulosteessa on useimmiten merkki peräpukamista. Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin ja kertoisin vatsavaivoista sekä tummista ulosteista. Parempi tutkia asia kunnolla kuin elää epätietoisuudessa! Rohkeutta, kyllä asia selviää ja saat apua.


      • tyttö
        Doora kirjoitti:

        En halua pelotella sinua, mutta mikäli ulosteen värin muuttuminen mustaksi/tummaksi ei johdu ruoasta tai lääkkeistä, voi syynä olla jokin haavauma suolistossa. Tumma veri viittaisi silloin siihen, että vuoto tulee ylhäältä suolistokanavassa (esim. mahalaukku tai pohjukaissuoli). Kirkkaampi, selkeä veri ulosteessa on useimmiten merkki peräpukamista. Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin ja kertoisin vatsavaivoista sekä tummista ulosteista. Parempi tutkia asia kunnolla kuin elää epätietoisuudessa! Rohkeutta, kyllä asia selviää ja saat apua.

        Kiitos neuvoista! Olenkin ajatellut käydä lääkärissä asian takia. Luuletko, että onko minun syytä pelätä mitään kauhean vakavaa? Olen 17-vuotias, joten mihinkähän tautiin oireet voisivat viitata?

        Entä onko mahdollista, että asia johtuisi kovasta stressistä? Olen ollut pari viikkoa aika stressaantunut koulun ja työn takia. Olin myös hiljattain flunssassa, jos se asiaan mitenkään vaikuttaa?


      • tyttö
        tyttö kirjoitti:

        Kiitos neuvoista! Olenkin ajatellut käydä lääkärissä asian takia. Luuletko, että onko minun syytä pelätä mitään kauhean vakavaa? Olen 17-vuotias, joten mihinkähän tautiin oireet voisivat viitata?

        Entä onko mahdollista, että asia johtuisi kovasta stressistä? Olen ollut pari viikkoa aika stressaantunut koulun ja työn takia. Olin myös hiljattain flunssassa, jos se asiaan mitenkään vaikuttaa?

        ..ja hän kysyi heti ensimmäiseksi, että olenko syönyt mustikoita. Kuulemma mustikoiden syönnin jälkeen voi uloste olla kolmekin päivää mustaa. Käski kuitenkin seurata ulostetta, ja jos sattuu kuumetta tai kovaa mahakipua tulemaan, niin sitten lääkäriin. Olen kyllä helpottunut, vaikka vielä ei voi mistään olla ihan varma. Mahakipua minulla ei kyllä ole paljon ollut, sekin helpottanut kun on käynyt vessassa, yleensä silloin tullut ripulia. Ilmaa on suolistossa kyllä ollut senkin edestä. Ja nyt varsinkin stressin aikana tuntunut koko ajan pientä kuplintaa vatsassa.


      • Doora
        tyttö kirjoitti:

        ..ja hän kysyi heti ensimmäiseksi, että olenko syönyt mustikoita. Kuulemma mustikoiden syönnin jälkeen voi uloste olla kolmekin päivää mustaa. Käski kuitenkin seurata ulostetta, ja jos sattuu kuumetta tai kovaa mahakipua tulemaan, niin sitten lääkäriin. Olen kyllä helpottunut, vaikka vielä ei voi mistään olla ihan varma. Mahakipua minulla ei kyllä ole paljon ollut, sekin helpottanut kun on käynyt vessassa, yleensä silloin tullut ripulia. Ilmaa on suolistossa kyllä ollut senkin edestä. Ja nyt varsinkin stressin aikana tuntunut koko ajan pientä kuplintaa vatsassa.

        Hyvä, että otit yhteyttä lääkäriin. Ajattelin, että jos sinulla on ollut pidempään epämääräisiä vatsavaivoja on hyvä tarkistaa etteivät ole mitään kummempaa. Olet kyllä sen verran nuori, että vakavammat vaivat ovat melkein poissuljettuja. Stressittömämpää tulevaisuutta ja rauhaisaa vatsaa :) !


    • alli
    • Anonyymi

      Moi, toivottavasti joku osaisi vastata tähän kysymykseen.. Kuukautisia ennen uloste oli normi väristä, yleensä kuukautisten aikana käyn kakkoshädällä, mutta nyt en, outoja kuukautiskivun tyylisiä kipuja ollut alavatsassa.. Nyt kuukautisten loputtua uloste oli osittain tummanruskeaa, ei kovaa tms, mutta vähän tervamaista.. Iha kun olisi tummaasuklaata syönyt. En ole siis mitään mustikoita syönyt tms. Ainosyastaan salmaria juonu ja domino keksiä kun oli kavereiden kanssa illanistujaiset😅 värjääkö nuo sitten ulosteen vai onko vain ärtynyt suoli kun en kuitenkaan reiluun 5 pv ole käynyt kakkoshädällä? Ekaa kertaa tälläinen käynyt, ei mitään vatsavaivoja ole ollut kuukautisia ennen eikä aikana/jälkeen. Ei ummetusta tms.. Vähän asia huolettaa

    • Anonyymi

      Mulla on hetken ollut kipua alaselässä joka on säteillyt vatsalihaksiin ja kylkiluihin. Pari päivää sitten vatsakipu oli niin kovaa että en voinut seistä selkä suorassa. Tänään kuitenkin huomasin kun kävin vessassa, että uloste oli todella tummaa, miltei mustaa..tottakai googlasin asian ja en osaa nyt sanoa hakeudunko lääkäriin. Olen kokkikoulussa joten syön paljon eri ruokia, mutta mitään ulostetta värjäävää en ole syönyt, söin kyllä kolme pensas mustikkaa mutta eikai uloste siitä värjäydy ? Olen ennenkin vetänyt mustikoita kulho tolkulla ja uloste ollut ihan normaalia. Ja nyt yliajattelen tietysti ja yhdistän jokaisen vaivan tähän.
      Terv. 17 vuotias tyttö !

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe