Yanmar 3gm30 ylilämpeneminen.

Pirkale81

Kysytään nyt täälläkin jos jollain olisi ollut sama ongelma.
Kyseessä olevan moottorin ylikuumenemisen merkkiääni menee välillä päälle pitkän käytön aikana.
Kuitenkaan kansi ei kuumene sen enempää etteikö siihen voisi koskea vähän aikaa. Letkut pysyvät käsillä helposti kiinni pidettävinä ja pakoputkesta tuleva vesi on kuumaa mutta ei polttavaa.
Merivesiletkusta tulee vettä ja impelleri on kunnossa. Avasin tänään termostaatin ja sekin avautuu ja sulkeutuu (saattoi tosin olla jumissa ennen kuin otin sen irti, avautui hiukan napsahtaen kun painoin sen auki. Aukeaa ja sulkeutuu noin 40 asteessa)
Hihnat on ok ja kiristetty. Öljyt ok.
Oma arvioni on että meriveden korkeahko lämpötila ja anturin alhainen kynnyslämpötila (65) saattavat aiheuttaa ongelman.
Hätähän ei ole suuri, purjeilla pääsee melkein mihin tahansa, mutta reilun viikon päästä pitäisi taas tehdä ylitys Virosta Suomeen ja täältä ei oikein tunnu löytyvän tyyppiä korjaamaan (varsinkaan kun vika ei ole kauhean ilmeinen) ja silloin varavoimanlähde olisi paikallaan.
Kysymys raadille. Otanko koko termostaatin irti ja annan koneen käydä tarvittaessa alilämmöllä, vai annanko termarin olla kiinni ja irroitan anturin ja seuraan motin lämpötilaa "käsikopelolla"? Myös hyvät vinkit jäähdytyksen huuhteluun laiturivehkeillä otetaan vastaan. Tottakai jos olen unohtanut jotain niin mitä voisi tarkistaa niin saa huomauttaa.

8

1961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hightempok

      Vastatuuleen kandee kryssii. Ei junttaa koneella, vehkeet hajoo viel.

      • Pirkale81

        Yksi piste ensimmäiselle nollakommentille.
        Vastatuuleen kryssitään, myötätuuleen ei. Välillä vaihdetaan keulaan itseskuuttaava että olisi tuon kolmivuotiaan kanssa vähän helpommalla.


      • strulesok
        Pirkale81 kirjoitti:

        Yksi piste ensimmäiselle nollakommentille.
        Vastatuuleen kryssitään, myötätuuleen ei. Välillä vaihdetaan keulaan itseskuuttaava että olisi tuon kolmivuotiaan kanssa vähän helpommalla.

        Kyllä kolmevuotias paatti vielä kestää. Anna mennä vaan, purjein. Ilman helpotusta.


    • Joakim1

      Omassa 1GM10:ssä oli vastaavaa ongelmaa kun ostin veneen aikanaan. Ongelma poistui kun otin termarin irti, puhdistin kanavistoja sen verran kuin siitä pystyi ja huuhtelin kanaviston kierrättämällä makeaa vettä koneessa. Annoin veden kuumeta reilusti yli hälytysrajan. Tuolloin veteen tuli selvästi kuonaa.

      Tein suljetun kierron laittamalla pakoputkeen menevän putken merivesisuodattimeen. Tuossa siis pari litraa makeaa vettä kiertää ja kone lämpiää parissa minuutissa. Ei varmaankaan ole ongelmia ylikuumenimisestä, kunhan ei vesi ala kiehumaan. Sen sijaan pakoputken alkupätkä voi kuumentua liikaa, koska sinne ei mene vettä.

      Tein vuosittain saman homman syksyisin, mutta irrottomatta termaria. Ensin huuhtelu pelkällä vedellä konetta kuumentaen ja sitten glykolit sisään ja uudestaan kuumennus, jotta termari varmasti aukeaa. Vene oli viisi vuotta eikä ko. ongelma enää uusiutunut.

      Noissa GM-sarjan koneissa on eri termostaatti ja hälytin makea- ja merivesijäähdytykselle. Merivesijäähdytyksessä molempien kytkentälämpötilat ovat n. 30 astetta alemmat, jotta merivesi ei aiheuttaisi liiallista korroosiota. Merivesijäähdytteisen hälyttimen huuto ei siis vielä ole merkki koneen ylikuumenimisesta muuten kuin merivesikanavien korroosion kannalta.

      Tuohon piti tutustua, kun myydessäni veneen ostaja halusi muuttaa sen makeavesijäähdytteiseksi.

      Tässä huoltomanuaali: http://www.jeanneau-owners.com/Manuals/3GM Engine Service Manual.pdf

      • Pirkale81

        Kiitos!
        Tästä on jo suuri apu. Manuaali löytyy myös veneestä mutta täytyy tarkistaa tuokin.


    • Kohtalotavarits

      Tyyppivika, jos koneen valmistusnumero on alle 6000. Näin luin jostain.

    • lämpöanturi

      Itselläni ei ole nykyveneessäni yanmaria, mutta oli "ylilämpeneminen" eli varoitusääni alkoi huutaa ja -valo palaa. Tein samat tarkastukset kuin aloittaja viestissään kuvasi. Vikaa ei löytynyt eikä moottori edes tuntunut kuumalta. Vika olikin lämpöanturissa. Kun vaihdoin uuden anturin (ei ole kallis osa), ongelma poistui.

    • sitruunahapollahoituu

      Tervehdys

      Kyseessä lienee raakavesijäähdytteinen kone? Jos näin on, niin jäähdytyskanavistoon kiinnittynyt kattilakivi voisi olla hyvä selitys oireisiin. Kattilakivi kun toimii eristeenä mootttorin jäähdytyskananvan pinnassa estäen koneen jäähtymistä.

      Itsellä 1GM oireili hälyttelemällä ylilämmöstä hieman pidemmän koneajon jälkeen, etenkin lämpöisen veden aikaan. Asian tilan korjasin huuhtelemalla jäähdytysjärjestelmän sitruunahapolla, johon kattilakivi kivasti liukenee.

      Apteekista ostin 2 pussia sitruuna happoa ( a' 100g?) ja otin mukaani sen lyhyen ohjeen kahvinkeittimien ja pesukoneiden käsittelyä varten. Veneessä irrotin imuletkun pohja venttiilistä, ja paluuletkun pakosarja mutkasta. Ydistin letkut jatkoletkuin ämpäriin, johon sekoitin vahvan sitruunahappo liuoksen (tuplasti väkevämpi kuin ohje pesukoneisiin) ja laitoin koneen käyntiin antaen liuoksen kiertää, kunnes lämpöhäly taas laukesi. Tämän jälkeen annoin koneen jäähtyä ja vaikuttaa tunnin ajan ja toistin uudelleen huuhtelukäytön hälyyn asti. Tämän jälkeen vaihdoin letkut takaisin oikeisiin paikoihin ja tein loppuhuuhtelun käyttämällä konetta puoli tuntia.

      Ämpärin vesi oli käsitteleyn jälkeen ruskean vihertävää ja ämpärin pohjalla oli hurja määrä epämääräistä koneesta irronnutta sakkaa. Lämpöhälyt lakkasivat kuin seinään, eikä niitä ole sen koommin veneessä kuultu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3025
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1432
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      41
      1260
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      979
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe