Isomman aurinkokennon paikka purkkarissa?

Olen pähkäillyt kahden 50*100cm paneelin kiinnitystä purjeveneeseen. Sähkön tarve on iso ja nuo antava max 8A/24V. Täkillä puomin alla olisi paikka mutta aina varjoa. En myöskään usko myyntimiehiä jotka väittävät, että kennot kestävät kävellä päällä. Veneen sivulla olisi tilaa mutta tuntuu hankalalta ja aina varjoa. Lopulta päädyin biminin rakentamiseen kun putkea ja liittimiä oli varastossa odottamassa käyttöä. Samalla saa sateensuojan sekä paikan AIS ja VHF antenneille sekä tietysti pyykinkuivaustelineen :-) Onhan se samalla hyvä runko mahdolliselle tulevaisuuden pappateltalle.

Onko mielestänne syytä rakentaa kallistus jolla kennojen kulmaa voi säätää vai riittääkö vaaka-asennus?

Katoksi olen suunnitellut liimapuulevyä jota on helppo leikata ja taivuttaa. Kun muoto on löytynyt, niin sitten kuidutus ja topcoat päälle? Riittäisikö/kestääkö ja tarttuuko pelkkä topcoat liimapuulevyyn? Vai olisiko maalaus parempi?

Omassa marinassa on 300 paattia ja pienemmille kennoille vaikka mitä virityksiä mutta isommat biminin katolla. Millaisia telineitä ja kiinnityksiä olette rakentaneet isompia kennoja varten?

1

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pröötter

Mulla roikkuu suunnilleen saman kokoiset paneelit kaiteissa sitloodan molemmin puolin. Aina on yksi varjossa ja joskus kaksikin. Joskus siirrän toisen perän puolelle. En jaksa kauheasti värkätä näiden kanssa mutta sähkö on pääasiassa riittänyt. Kiinalainen Elfeland antaa parhaimmillaan jotain 4.5A luokkaa virtaa ja maksaa vähän toista sataa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      170
      2081
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      37
      1465
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1154
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      902
    5. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      846
    6. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      250
      814
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      792
    8. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      735
    9. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      713
    10. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      198
      634
    Aihe