Kumma juttu!

Psykoterapeutitar

”Perussairaudet!” Onko teillä paljon perussairauksia ja jos on, niin mistä tiedätte? Mittaamalla! Miksi, miten, missä ja mistä syystä?
Hammaslekuri kysyi, että onko minulla perussairauksia ja sanoin etten tiedä.

78

1037

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tohtori.fissä määritellään näin: perustauti, perussairaus: aiemmin ilmaantunut hallitseva sairaus suhteessa myöhemmin ilmaantuneisiinlääkärin tekemä ja tutkimuksiin perustuva diagnoosi.

Mututuntumalla itse tehty diagnoosi ei liene perussairaus vaan kyllä niihin vissiin pitää olla ihan

• Oho, rivit hyppeli.

Tohtori.fissä määritellään näin: perustauti, perussairaus: aiemmin ilmaantunut hallitseva sairaus suhteessa myöhemmin ilmaantuneisiin lääkärin tekemä ja tutkimuksiin perustuva diagnoosi.

Mututuntumalla itse tehty diagnoosi ei liene perussairaus vaan kyllä niihin vissiin pitää olla ihan
        lääkärin tekemä ja tutkimuksiin perustuva diagnoosi.

• Psykoterapeutitar

Niin just, että soitan nykyiseen "hyvinvointikeskukseen" ja sanon, että en ole sairas, mutta haluan kuitenkin tietää, onko minulla "perussairauksia". Vai miten pitää toimia, että saa "perussairautensa" tietoonsa?

• Psykoterapeutitar kirjoitti:

Niin just, että soitan nykyiseen "hyvinvointikeskukseen" ja sanon, että en ole sairas, mutta haluan kuitenkin tietää, onko minulla "perussairauksia". Vai miten pitää toimia, että saa "perussairautensa" tietoonsa?

No yleensä ihmiset osaavat sanoa kysyttäessä sairautensa mutta jos tunne olosi epävarmaksi niin voihan tietysti aina soittaa :D.

• Psykoterapeutitar

En tunne itseäni mitenkään sairaaksi! Joku "perussairaushan" voi olla "piilevänä", mutta mistä sen tietää, jos ei mitata?

En tunne itseäni mitenkään sairaaksi! Joku "perussairaushan" voi olla "piilevänä", mutta mistä sen tietää, jos ei mitata?

Piilevä diagnosoimaton sairaus ei ole viel ihmisen perussairaus :).

• perus-tavaa-laatua

Pitää liittyä perussuomalaisiin ensin. Sitten alkaa haalia sairauksia. Mutta sairaudet tietää vain perusterveydenhoito. Heillä listat mikä tauti on vapaana. Sairauksille pitää tehdä varaus. Ottaisin tuon akuutin ripulin ensi viikolla, sopisiko torstaina. Jne.

• Psykoterapeutitar

Tota suunnilleen tarkoitin, että mistä niitä kehitetään. Systerillä saatiin diaknoosiksi asma ja mitattavilla viitearvoilla. Kaikki taputimme käsiämme onnistuneelle työrajoitteelle, joka taas nopeuttaa eläkkeelle pääsyä. Muuten ei mitään, mutta herralle kiitos viitearvoista!

Tota suunnilleen tarkoitin, että mistä niitä kehitetään. Systerillä saatiin diaknoosiksi asma ja mitattavilla viitearvoilla. Kaikki taputimme käsiämme onnistuneelle työrajoitteelle, joka taas nopeuttaa eläkkeelle pääsyä. Muuten ei mitään, mutta herralle kiitos viitearvoista!

Ei kai astma tänä päivänä ole työrajoite. Sehän on niin yleinen tauti vauvasta vaariin.

• Psykoterapeutitar

Riippuu duunista ja mihin tautidiaknooseilla pyritään!

Riippuu duunista ja mihin tautidiaknooseilla pyritään!

No teillä näytään pyrkivän eläkkeelle :). Melkoinen astma saa olla että sillä eläkkeelle pääsisi. Uudelleenkoulutukseen tai työpaikan vaihtoon ehkä paremminkin.

• Psykoterapeutitar

Höh! Vasta ensimmäinen diaknoosi ja siitä on hyvä lähtee! Olet mainio; yli kuusikymppinen yli neljäkymmentävuotta työelämää ja eiku uudelleenkoulutukseen tai olemattomien työpaikkojen vaihtoon. Ehei kuule; aikansa kutakin!

Höh! Vasta ensimmäinen diaknoosi ja siitä on hyvä lähtee! Olet mainio; yli kuusikymppinen yli neljäkymmentävuotta työelämää ja eiku uudelleenkoulutukseen tai olemattomien työpaikkojen vaihtoon. Ehei kuule; aikansa kutakin!

Minähän en ole selvännäkijä mutta tuolla diagnoosilla muutoin perusterve ei taida päästä elökkeelle. Siis jon on muutoin terve hs oireeton.

• Psykoterapeutitar

Kirjoitinhan, että vasta ensimmäinen! Diaknooseja täytyy kerätä vaan lisää, niin kyllä se sitten siitä!

Kirjoitinhan, että vasta ensimmäinen! Diaknooseja täytyy kerätä vaan lisää, niin kyllä se sitten siitä!

Siitä on hyvä keräillä😁

• suvenkorento123
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

Muistan aikanaan. kun edesmennyt mieheni sairastui, heidän työterveyshoitajansa sanoi: "Noilla diagnooseilla et vielä pääse eläkkeelle. Mutta jos panet huopatossun narun päähän, ja alat vedellä sitä tuossa konttorin käytävällä, niin on paremmat mahdollisuucdet."

• suvenkorento123 kirjoitti:

Muistan aikanaan. kun edesmennyt mieheni sairastui, heidän työterveyshoitajansa sanoi: "Noilla diagnooseilla et vielä pääse eläkkeelle. Mutta jos panet huopatossun narun päähän, ja alat vedellä sitä tuossa konttorin käytävällä, niin on paremmat mahdollisuucdet."

Nii. Pelkät diagnoosinumerot eivät riitä eläkkeelle pääsyyn vaan merkitystä on sillä miten ne oireilevat eli miten haittaavat selviytymistäsi työssä.

• ö-Öö

"Perusterve"

Mut luokiteltu perusterveeksi. Joo, ehkä verenpaineet joskus korkeat, tai sokerit liialliset. Vaan, ei ole raajoja poikki, ei sydämentahdistimia, ei tappavaa syöpääkään.

Koko asia kuin talokaupoissakin. Tai autokaupoissa. Kuka haluaa ostaa vähänkäytetyn miehen uudenveroisena? Hö, kaikki rispaantuu reissussa.

Noit perussairaudet mun käsittääkseni sairauksia, jotka vaikuttaa muitten sairauksien hoitamiseen. Noin periaatteessa, jokin flunssa voi olla sairaus, jonka takia jotain hoitotoimenpidettä ei voi tehdä. Perussairaus kuitenkin krooninen elikkäs aina päällä. Siinä ero mun käsitääkseni. Perussairaus niinkuin ominaisuus, mille ei voi mitään mikä sitten vaikuttaa muihin juttuihin kans

Hunkille terveisiä, narsismi ei ole mikään perussairaus, se on luonteenpiirre. Kuten tyhmyyskin. :DDDD

=DW=

• Hopi-hopi-heti

Meitsiflikka on perusterve koska mulla ei ole verenpainetta eikä sokeriarvot yläkantissa. Jos sulla on, niin ne kannattaa hoitaa ja pitää hyvällä tasolla ettei tule isompia 'ongelmia', ts. perussairauksia.

• Minä ajattelen, että se on sairaus, johon on määrätty lääkitys ja jossa on jonkinasteinen seuranta.
      Hammaslääkäriä kiinnostanee mahdolliset allergiat ja verenohennuslääkkeet.

• Minulla on perussairaus joka aiheuttaa tai ainakin vaikuttaa kaikkiin muihinkin sairauksiin ja se on nimeltään MBO. Painoni on nyt normaalirajoissa samoin veren rasvat ja vyötärönympärys alle rajan, mutta verensokeri kimpoilee vielä normaalin ylärajalla tai hieman ylikin, vaikka otan insuliinipiikin joka ilta.
      Korkea verenpaine, liikapaino (keskivartalolihavuus) veren rasvahappojen määrä ja koostumus ja sokerin kerääntyminen vereen ovat kaikki estettävissä terveellisellä ruokavaliolla ja riittävällä päivittäisellä liikunnalla. Nämä elintasosairaudet ovat (lähes kaikki) itse hankittuja, mutta harvalla riittää niin paljon tarmoa, määrätietoisuutta ja kiinnostusta oman itsensä hoitamiseen että välttyisi näiltä perussairauksilta, jotka sitten iän lisääntyessä kaatavat ojaan vääjäämättömästi.
      Mutta sitä ennen voimme yrittää elää ja jopa nauttia elämästämme ja monella on vielä joutsenlaulun aikakin edessä.

• flegmaatti

Tuosta sinun luettelostasi minulla olivat muut paitsi korkea sokuri. Lisänä minulla oli lupaava alkoholismi ja kokonaisrappeuma ulottuen jossakin määrin myös psyykepuolelle.

Täysin itsekkäistä syistä muutin elintapaani kuukautta vaille 6-kymppisenä.
        Olimme tarkoituksella "eläköityneet"etuajassa mutta tuon 3:n vuoden rappiojakson loppupuolella aloin huolestumaan suunniteltujen eläkepäivien laadusta ja jopa määrästäkin. Myös hiipumista osoittanut mieskuntoni auttoi päätöksen teossa.
        Kukaan ei ole soimannut minua itsekkyydestä.
        Itsestään huolehtiminen on parasta huomaavaisuutta elinkumppaniaan kohtaan.

Puolessa vuodessa pääsin lääkkeettömäksi ja verenpaineeni ja kolestrolini olivat paremmat kuin ronskilla lääkityksellä. Niin, ovat edelleenkin 14 vuoden jälkeen.
        Levitän mielelläni kuntoilevan, stressittömän ja melkein raittiin elämäntavan ilosanomaa.

• Lääkäri mukaan olen perusterve ja sairaudentunnoton.

• adhdvanhus

Mitä ovat perussairaudet? Sellaisiako, jotka ovat olleet henkilöllä syntymästä saakka eli koko eliniän.

Minulla on ADHD. Diagnostisoitiin valitettavasti vasta yli viisikymppisenä. Valitettavan vähän tehtävissä enää siinä vaiheessa. Nykyisin nuorilla on Nepsy-valmennusta ja muuta, jotta he selviytyvät opinnoistaan ja saavat ammatin kohtuuajassa. ADHD-ihmisillä on yleensä myös paljon liitännäisoireita. Mutta ei tällaisista paljoa huudella. Ihmiset ovat ymmärtämättömiä. Somaattisista vaivoista puhutaan tuntikausia, uhriudutaan ja haetaan hyvitystä.

Toki itseänikin harmittaa, kun ei ollut vanhempia tai muita aikuisia, jotka olisivat kiinnittäneet lapseen tai nuoreen huomiota, kun tämä voi huonosti ja koulu meni yli hilseen. Mutta eihän me voida valita, mihin synnytään ja synnytäänkö edes toivottuina vaiko vahingossa. Sillä mitä on saatu, niin sillä mennään.

Huonomminkin tosin voisi olla asiat. Se mikä eniten harmittaa on pieni eläke, mikä karttui kun meni vuosikymmeniä hukkaan turhassa koulunkäynnissä. Ja palkat kun hyppii alalta toiselle on ollet pienet. Muutoin pärjäsin työelämässä hyvin.

Onneksi ei ole tai tule todennäköisesti olemaan lapsenlapsia. Kierros on katkaistava. Tällaisethan ovat vahvasti periytyviä. Keneltä minä olen perinyt, ei harmainta hajua taustasta. Jos olisi lapsenlapsia, tarkkailisin hysteerisesti oireiden ilmenemistä.

Elinkelvottomat puut kuolevat, huonot oksat katkaistaan. Parempi niin. Maailma on aika kova paikka, on kaikille parempi, kun ei ole ylimääräisiä rasitteita. Joku kutsui minua täällä kerran näistä ajatuksista natsiksi ja rodunjalostajaksi. Todennäköisesti kyseisellä henkilöllä ei ollut omakohtaista kokemusta monistakaan asioista.

• Minusta tietämys tämän tyyppisistä sairauksista - jos ne sairauksiksi katsotaan - lisääntyy koko ajan ja esim erityisherkkyys nähdään nykyisin eri valossa kuin aikaisemmin. Ei riesana ja taakkana vaan myös lahjana ja rikkautena, joka voi antaa kantajalleen paljon.

• adhdvanhus

Ei ADHD ole sairaus, vaan oireyhtymä. Mutta ihan todellinen elämää rajoittava tekijä.

Eikä se mikään rikkaus ole, että puoli elämää mennyt hukkaan turhissa opinnoissa ja koulunkäynnissä, kun kukaan ei kiinnittänyt minuun minkäänlaista huomiota. Ja meillä ADHD-oireyhtymän omaavilla on nimenomaan oma toiminnanohjaus hukassa. Nykyään koulussa pärjäämättömyyteen kiinnitetään huomiota ja jos opinnoissa ei menesty millään suunnalla, niin kyllä siihenkin apua löytyy. Minulle psykologi jauhoi vain äitisuhdetta ja sanoi, ettei pysty auttamaan ja jätti minut itsekseni makaamaan. Ketään läheisiä ei ollut. Liitännäisoireet kehittyivät sitten sairauksiksi. No, kun jätin opinnot kesken ja oli pakko mennä työhön pysyvästi taloudellisista syistä, niin elämä alkoi sujua jotenkuten.

Vaikea sanoa, onko oireytymästä ollut mitään hyötyä tai positiivisia puolia. Niitä minussa kyllä on, mutta näen niiden kehittyneen olosuhteista. En ole mitenkään muutosvastainen, päinvastoin. Olen myös hyvin suurpiirteinen enkä nipota. Lisäksi minun on helppo hyväksyä erilaisia ihmisiä, elleivät he riko minun rajojani.

Mutta kaiken jälkeen olen erittäin koulu- ja opiskeluvihamielinen. Kaiken koulutuksen pitäisi tähdätä ammattiin ja työelämään, ei mitään filosofista hömpänpömppää. Jos nyt olisin parikymppinen tällä ymmärryksellä, hankkisin itselleni pari ammatillista tutkintoa heti ensi alkuun, se toisi joustavuutta työelämään ja mahdollistaisi vaihtelun. ja myöhemmin elämässä voisin taas hankkia lisää ammattitaitoa. Mutta ei todellakaan kirjoja lukemalla.

• Varmasti ADHD kuten tämä erityisherkkyyskin ovat rajoittamassa elämää, jos tahtoo siitä jonkin standardin mukaista.
        Harva ns normaaleistakaan saavuttaa sitä mitä tahtoi vaan joutuu tyytymään vähempään. Heiltä yleensä kuitenkin arki sujuu ja he todennäköisesti pystyvät myös pitkäjänteiseen opiskeluun ja muuhun tavoitteelliseen toimintaan paremmin kuin ADHD tai erityisherkät.
        Totta kai heidät tulisi huomioida jo varhaisessa vaiheessa, mutta kun näitä erityistä huomiota tarvitsevia on yhä kasvava joukko niin uskon , etteivät he koskaan saa itselleen räätälöityä palvelua vaan joutuvat sinnittelemään enemmistön ehdoilla, erilaisina, ehkä kiusattuina, leimattuina ainakin.

Minusta he kuitenkin kehittävät juuri noita ominaisuuksia mitkä itse listasit. Ja ne ovat mielestäni juuri niitä mitä tänä päivänä peräänkuulutetaan.
        Että huonomminkin voisi olla...

• flegmaatti

Yhden juurihoidetun hampaan juuren olemattoman pieni tulehdus riitti kunnalliselle hammaslääkärille johon olin mennyt rutiinitarkastukseen.
      Oireeton tulehduspesäke oli hampurille perussairaus joka johti kyseisen hampaan poistamiseen.
      Hammas oli sillan toisen pään tukihammas joten koko hammassilta sai kyytiä.

Taustaa. Olin pakoputken loppupään korroosion poiston jälkiseurannassa ja hampuri havaitsi tilanteen tiedostosta, ilmeisesti konsultoi korroosiolekuria ja he päätyivät kyseiseen ratkaisuun.
      Labrassa olivat tehneet rankan munauksen. Syöpäindeksikseni oli määritetty 226 viitearvon maksimin ollessa muistaakseni 5 tai jotain sellaista.
      Alle 3kk aikaisemmin lukema oli 2,1.
      Jos tuo 226 olisi pitänyt paikkansa niin ilmeisesti olisin joutunut systostaattihoitoon jolloin elimistössä ei saa olla mitään tulehdusta.

Teetätin kokeen uusiksi ja lukema oli tuo aikaisempi 2,1. Ilmoitin tuloksen korroosiolekurille mutta sen asemesta, että julkinen olisi itse uusinut kokeen, minut pantii puolen vuoden kontrolliputkeen jossa tehtiin 10 toimenpidettä mm. kaksi tietokonetomografiaa, yksi tähystys, yksi keskikropan kuvaus ja verikokeita.
      Edelleen CEA tuo sama 2,1.

Tämän yhteiskunnalle kalliin ja tarpeettoman revohkan seurauksena kustansin itse suuhuni implantit ja sillan.

Pitkän, katkeran lätinän viesti on se, että havaitsematon, oireeton hampaan juuritulehdus saattaa olla vakaviin seurauksiin johtava perussairaus! PERKELE!

• tööttt

-onhan niitä - vammojen ohella -lääkärienkin toteamina. Joku lääkärimkerran kysyi suvun historiikkiä erityisesti sydäntautien tiimoilta . Sanoin että ei varmaankaan olla pitkäikäistä väkeä kun aivoverenvuotoon ja syöpään nuorina menehtyi miespuolisia, isäkin ja äidilläkin oli imsolmukesyopä - jolla hieno nimi -hodkinin tauti.

• e.lä.mä

Kaksi syöpää poistettu, sydän korjattu, kaksi kasvohalvausta, lääkkeitä paljon. Muuten kaikki kunnossa.

• vfihimsf

- alkoholismi ja osalla hmisist huumeet pitkälti sukujen ongelmaa
      - tai oikeampi nimike olis varmaan erilaiset riippuvuusongelmat tai sairaudet.

• Epätarkkailmaisu

Mitähän mahdat tarkoittaa ekalla vaihtoehdolla: " alkoholismi ja osalla hmisist huumeet pitkälti sukujen ongelmaa " ?

Että alkoholismi ja huumeiden käyttö periytyvät vai että kun suku on pahin ja kamala ja pelkkä riesa niin täytyy käyttää em. aineita?

• Lainausmerkeissäkin
        Epätarkkailmaisu kirjoitti:

Mitähän mahdat tarkoittaa ekalla vaihtoehdolla: " alkoholismi ja osalla hmisist huumeet pitkälti sukujen ongelmaa " ?

Että alkoholismi ja huumeiden käyttö periytyvät vai että kun suku on pahin ja kamala ja pelkkä riesa niin täytyy käyttää em. aineita?

Kyllä ne vaan saattavat periytyä jos malli tulee suoraan kotoa.

• Eilainauksia

Tai sitten ei jos "malli" ei miellytä, tavat eivät periydy jos ne inhottavat perillistä tarpeeksi. Oikea periytyvyys taas tarkoittaa geenejä, joita niitäkin voi narrata - jos osaa.

• e.lä.mä

On se kumma kun viina ei maistu? Luulen täällä on hyvin moni huume kirjoittaja tavalla tai toisella, humala syntymästä lähtien.

• Syntymähumalassa

Arvelusi osui oikeaan: viinasta ei tarvitse humalaa hakea kun on syntymähumalainen. Ja se taas tarkoittaa, että on humaltanut saamastaan elämästä vaikka totta puhuen tässä kohrassa taitaa olla jo laskuhumala elämästä(kin).

• Minä ymmärrän perussairauksiksi sellaiset, johon on jatkuva lääkitys, niin kuin minulla tuohon sydänjuttuun.. No on minulla vielä pölyalergiaakin, mutta siihen ei ole lääkitystä..
      En kyllä näistä sairaustermeistä niin tiedä.
      Nivelvaivat kai ei ole sairauksia, nimittäin kulumat. Reuma on tieten sairaus.
      On se tieten ongelmallinen termi, perusairaus. Jos vaikka syöpä on leikattu onnistuneesti, niin onko se enää perusairaus.

• kylmätotuus

Syöpää ei pidetä perussairautena, jos se on onnistuttu nujertamaan leikkauksella tai lääkityksellä, eikä se uusi seuranta-ajan (5-7 vuotta) aikana. Seuranta- aikana se katsotaan perussairaudeksi ja siitä pitää mainita kaikissa hoitotoimenpiteissä. Seurannan päätyttyä henkilö katsotaan terveeksi, eikä mitään varotoimia tarvita.

Sydän- ja verisuonisairaudet, joihin on jatkuva lääkitys, ovat perussairauksia.

• EnOleLääkäri
        kylmätotuus kirjoitti:

Syöpää ei pidetä perussairautena, jos se on onnistuttu nujertamaan leikkauksella tai lääkityksellä, eikä se uusi seuranta-ajan (5-7 vuotta) aikana. Seuranta- aikana se katsotaan perussairaudeksi ja siitä pitää mainita kaikissa hoitotoimenpiteissä. Seurannan päätyttyä henkilö katsotaan terveeksi, eikä mitään varotoimia tarvita.

Sydän- ja verisuonisairaudet, joihin on jatkuva lääkitys, ovat perussairauksia.

Vaimollani todettiin melanooma luomesta otetun koepalan perusteella. Sitten leikattiin selkään aukko ja tarkistukset ensin kaksi kertaa vuodessa 10 vuoden ajan. Sitten kerran vuodessa viiden vuoden ajan. Viides vuositarkistus oli helmikuussa eikä mitään löydetty. Huhtikuussa samana vuonna löysi itse patin kainalosta ja mentiin sairaalaan. Syöpä oli levinnnyt imusolmukkeisiin ja taas leikatttiin. Hoitojakin annettiin, kunnes syöpä oli röntgenkuvan mukaan levinnyt maksaan ja keuhkoihin. Vaimo kuoli seuraavan vuoden helmikuussa ilmeisesti terveenä, eikä mihinkään perussairauteen.

• kylmätotuus

Kaikkien ikäistemme pitäisi käydä lääkärissä vuosittain.
      Perustutkimuksensa jälkeen. esim. verenpaineen mittaus, sydämen-ja keuhkojen kuuntelu hän useimmiten laittaa lähetteen labrakokeisiin, jotka paljastavat monia juttuja terveydestämme tai mahdollisista sairauksistamme.

Tuntuu oudolle, että näitä terveysasioita täällä jatkuvasti kysellään.
      Ei millään pahalla.

Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja tutkimuksiin, jos tietoa haluatte!
      Täältä ette vastauksia kysymyksiinne löydä.

• Psykoterapeutitar

En kysellyt mitään "terveysasioita", vaan "perussairauksista" ja miten ne ovat tulleet ilmi. Ei sinne lekuriin nyt noin vain mennä ja sanota, että haluan "perussairaustutkimuksiin". Paitsi tietysti yksityiselle, joka tekee rahasta mitävaan!

En kysellyt mitään "terveysasioita", vaan "perussairauksista" ja miten ne ovat tulleet ilmi. Ei sinne lekuriin nyt noin vain mennä ja sanota, että haluan "perussairaustutkimuksiin". Paitsi tietysti yksityiselle, joka tekee rahasta mitävaan!

Perusverikokeet, sydänfilmin ja lääkärin tutkimuksen voi teetättää vuosittain. Siellä ne piilevätkin ja oireettomat perussairaudet löytyvät. Järjenkäyttö on sallittua tässäkin asiassa ja luulenkin että pikkasen provoilet eli kirjoitat kirjoittamisen ilosta. Vai kui?

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

Perusverikokeet, sydänfilmin ja lääkärin tutkimuksen voi teetättää vuosittain. Siellä ne piilevätkin ja oireettomat perussairaudet löytyvät. Järjenkäyttö on sallittua tässäkin asiassa ja luulenkin että pikkasen provoilet eli kirjoitat kirjoittamisen ilosta. Vai kui?

Vuosittain ja oman arvion mukaan.

Kun jouduin julkisen puolen 3:n vuoden karenssiin eturauhaseni vuoksi ( liian oireeton ) yli 65:na teetin vuosittain PSA:n yksityisellä sekä tunnustelutin muussa yhteydessä yksityislekurilla. Hän havaitsi tuossa tilanteessa pakoputkeni korroosion.

Tuntemusten muutosten seurauksena olen käynyt yksityisklinikalla tarkistamassa, PSA:n lisäksi, Hb:n ja S-Teston.

Kevätkesä on ollut hieman tavanomaista "nihkeämpää" aikaa joten kävin antamassa verinäytteet ja saan huomenna tulokset vapaasta testosta ja kortisolista.

Perussairauteni, pakoputken poistetun korroosio-osan CEA seuranta on elokuussa ja alustava suunnitelma on tähystyksestä 2021v.

Jos olisin 50 vuotta sitten ollut yhtä kiinnostunut terveydestäni niin minähän olisin nyt hyvässä kunnossa. Menneinä vuosikymmeninä vähemmän alkoa ja punaista lihaa olisi saattanut vaikuttaa korroosion kehittymiseen. Tiedä häntä. On asioita joihin ei voi vaikuttaa joten on keskityttävä niihin joille voi tehdä jotain.
        Tunnin kuluttua olen nostamssa sykettä ja kuormittamassa mm. olkaniveliä.

• flegmaatti kirjoitti:

Vuosittain ja oman arvion mukaan.

Kun jouduin julkisen puolen 3:n vuoden karenssiin eturauhaseni vuoksi ( liian oireeton ) yli 65:na teetin vuosittain PSA:n yksityisellä sekä tunnustelutin muussa yhteydessä yksityislekurilla. Hän havaitsi tuossa tilanteessa pakoputkeni korroosion.

Tuntemusten muutosten seurauksena olen käynyt yksityisklinikalla tarkistamassa, PSA:n lisäksi, Hb:n ja S-Teston.

Kevätkesä on ollut hieman tavanomaista "nihkeämpää" aikaa joten kävin antamassa verinäytteet ja saan huomenna tulokset vapaasta testosta ja kortisolista.

Perussairauteni, pakoputken poistetun korroosio-osan CEA seuranta on elokuussa ja alustava suunnitelma on tähystyksestä 2021v.

Jos olisin 50 vuotta sitten ollut yhtä kiinnostunut terveydestäni niin minähän olisin nyt hyvässä kunnossa. Menneinä vuosikymmeninä vähemmän alkoa ja punaista lihaa olisi saattanut vaikuttaa korroosion kehittymiseen. Tiedä häntä. On asioita joihin ei voi vaikuttaa joten on keskityttävä niihin joille voi tehdä jotain.
        Tunnin kuluttua olen nostamssa sykettä ja kuormittamassa mm. olkaniveliä.

Nykyäänhän voi ostaa verikokeita ilman lääkärin määräystä kuten marketista ikään. Julkisella puolella lääkäri määrää tarpeen mukaan, ja se tarve on hänen käytettävissään olevien tietojen pohjalta.

• RealistiN

Minä olen viiden vuoden välein varannut terkkarista ajan lääkärile, joka sitten on tehnyt labralähetteen kokeista joilla tarkastetaan onko kaikki on kunnossa. Viisikymppisenä oli verenpaine ja sokeri hieman koholla, mutta ne sain kuriin pienillä ruokailutottumusten muutoksilla, näitä molempia seuraan itse kuukausittain omilla mittareilla.

• Psykoterapeutitar

Hyvä idea, jos itseä kiinnostaa! Itse en ala mittaamaan! Verenpaine nousee jo mittarin nähdessäni. En muutenkaan mitään pitkää ikää tavoittele ja "perussairauksia" sairastele. Tässäkin alkaa olla jo liikaa!

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

Nykyäänhän voi ostaa verikokeita ilman lääkärin määräystä kuten marketista ikään. Julkisella puolella lääkäri määrää tarpeen mukaan, ja se tarve on hänen käytettävissään olevien tietojen pohjalta.

Helppoa! Olen käyttänyt läheisen, noin 100m:n päässä olevan klinikan palveluja.
        Tarvitessani tietoa kävelen sen labraan, koputan seinään ja jos sisällä on asiakas niin jään odottamaan. Useimmiten pääsen suoraan. Mammat ottavat haluamani näytteet ja kertovat milloin saan tulokset.
        Ei vähäisintäkään byrokratiaa.

Samassa yhteydessä on mm. yleis- ja urheilulekurin vastaanotto. Pisimmillään olen joutunut odottamaan aikaa vuorokauden yli.

Julkinen puoli on niuhottanut pahemman kerran ja tulos on ollut vähemmän vakuuttava!

Nyt kävin vaihteen vuoksi salia vastapäätä olevalla klinikalla.
        Kokeet toisaviikon perjantaina. Tänä aamuna sain tulokset.
        Helppoa ja hauskaa vaikkain hieman kalliimpaa kuin julkisella jossa ei edes tehdä kaikkia halluamiani kokeita.

Yksityisen kustannukset.
        Kortisoli 59,70€
        S-Testo-V 86,60€. Sisältää myös pelkän S-Teston.
        Tulokset antoivat mielenrauhan luultavasti ensi kevääseen mikäli tuntemukset olossa eivät muutu.

• flegmaatti kirjoitti:

Helppoa! Olen käyttänyt läheisen, noin 100m:n päässä olevan klinikan palveluja.
        Tarvitessani tietoa kävelen sen labraan, koputan seinään ja jos sisällä on asiakas niin jään odottamaan. Useimmiten pääsen suoraan. Mammat ottavat haluamani näytteet ja kertovat milloin saan tulokset.
        Ei vähäisintäkään byrokratiaa.

Samassa yhteydessä on mm. yleis- ja urheilulekurin vastaanotto. Pisimmillään olen joutunut odottamaan aikaa vuorokauden yli.

Julkinen puoli on niuhottanut pahemman kerran ja tulos on ollut vähemmän vakuuttava!

Nyt kävin vaihteen vuoksi salia vastapäätä olevalla klinikalla.
        Kokeet toisaviikon perjantaina. Tänä aamuna sain tulokset.
        Helppoa ja hauskaa vaikkain hieman kalliimpaa kuin julkisella jossa ei edes tehdä kaikkia halluamiani kokeita.

Yksityisen kustannukset.
        Kortisoli 59,70€
        S-Testo-V 86,60€. Sisältää myös pelkän S-Teston.
        Tulokset antoivat mielenrauhan luultavasti ensi kevääseen mikäli tuntemukset olossa eivät muutu.

Joop. Itseotetuissa verikokeissa on vain se huono puoli että kukaan ei suomenna mitä tulokdet juuri si un kohdallasi tarkoittavat.

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

Joop. Itseotetuissa verikokeissa on vain se huono puoli että kukaan ei suomenna mitä tulokdet juuri si un kohdallasi tarkoittavat.

Itseotetut verikokeet? Mitähän tarkoitat?

Jokaisessa tulosteessa on viitearvot joiden numerot ovat "suomenkieliset"!
        Juuri minun kohdallani ymmärrän nuo numerot ja kunkin kokeen viitearvoalueen.

Kun kortisolin tulos on melko tarkasti alueen keskellä, siis ei lähelläkään ylärajaa, niin jopa minä uskallan vetää siitä johtopäätöksen, etten ole ylikuormittunut missään suhteessa.

Testotaso tyydyttää minua ollessaan S-Testona yli ikäluokkani ylärajan ja vapaa S-Testo-V yli 61 vuotisen ylärajan yläpuolella 1,8 kertaisesti. Iästä riippumattoman maksiminkin peittoan 1,41 kertaisesti! 74v ukko on vielä jonkin sortin kunnossa ainakin tuloksista päätellen.

Jos kortisoli olisi ollut lähellä ylärajaa tai/ja testo alarajoilla niin olisin saattanut mennä u-lekurin juttusille.
        Ei tämä ole tämän vaikeampaa! Seuraan myös eturauhasen PSA lukemaa josta on ikäsidonnaiset viitearvot eikä sitä tarvitse tulla suomentamaan. CEA:n todistusvoima ei ole ehdoton. Sen vuoksi tunnustelun tekee lekuri.
        Syövän CEA otetaan nykyisin julkisella puolella kerran vuodessa mutta siitäkin on olemassa viitearvot.

Mitähän minun pitäisi pelätä tässä omatoimisuudessa.

Kun haen tulosteet itse niin paikalla oleva hoitsu kommentoi niitä joka tapauksessa ja jos ne olisivat viitearvojen rajoillakin niin luultavasti kommentti sisältäisi kehoituksen lekurin vastaanotolle.
        Nyt voit alaan syvästi perehtyneenä sanoa, että saahan ne tulokset netistäkin. Niin saa, mutta labra aiheuttaa salimatkaani noin 2 x 20 metrin mutkan jonka jaksan kävellä.

• flegmaatti kirjoitti:

Itseotetut verikokeet? Mitähän tarkoitat?

Jokaisessa tulosteessa on viitearvot joiden numerot ovat "suomenkieliset"!
        Juuri minun kohdallani ymmärrän nuo numerot ja kunkin kokeen viitearvoalueen.

Kun kortisolin tulos on melko tarkasti alueen keskellä, siis ei lähelläkään ylärajaa, niin jopa minä uskallan vetää siitä johtopäätöksen, etten ole ylikuormittunut missään suhteessa.

Testotaso tyydyttää minua ollessaan S-Testona yli ikäluokkani ylärajan ja vapaa S-Testo-V yli 61 vuotisen ylärajan yläpuolella 1,8 kertaisesti. Iästä riippumattoman maksiminkin peittoan 1,41 kertaisesti! 74v ukko on vielä jonkin sortin kunnossa ainakin tuloksista päätellen.

Jos kortisoli olisi ollut lähellä ylärajaa tai/ja testo alarajoilla niin olisin saattanut mennä u-lekurin juttusille.
        Ei tämä ole tämän vaikeampaa! Seuraan myös eturauhasen PSA lukemaa josta on ikäsidonnaiset viitearvot eikä sitä tarvitse tulla suomentamaan. CEA:n todistusvoima ei ole ehdoton. Sen vuoksi tunnustelun tekee lekuri.
        Syövän CEA otetaan nykyisin julkisella puolella kerran vuodessa mutta siitäkin on olemassa viitearvot.

Mitähän minun pitäisi pelätä tässä omatoimisuudessa.

Kun haen tulosteet itse niin paikalla oleva hoitsu kommentoi niitä joka tapauksessa ja jos ne olisivat viitearvojen rajoillakin niin luultavasti kommentti sisältäisi kehoituksen lekurin vastaanotolle.
        Nyt voit alaan syvästi perehtyneenä sanoa, että saahan ne tulokset netistäkin. Niin saa, mutta labra aiheuttaa salimatkaani noin 2 x 20 metrin mutkan jonka jaksan kävellä.

Pelkkiin viitearvoihin vertaaminen ei tee sinusta lääketieteen asiantuntijaa.

• siilenämää kirjoitti:

Ja pelosta en ole puhunut mitään.

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

Toivoisin muutamaa täsmennystä.
        Itse otetut verikokeet jäivät ilman selvitystä! En tunne ketään joka ottaisi itse verikokeensa!
        Ja suomentaminen? Tulokset on ilmaistu yksiselitteisesti ymmärrettävillä numeroilla ja tarvittaessa täydennetty suomalaisilla teksteillä.

Tyrmäät viitearvojen merkityksen. Miksi niiden ylitykset tai alitukset sitten aiheuttavat lääkärien taholta toimenpiteitä? Pahimmillaan johti siihen, että turhan hyvä PSA lukema aiheutti 3:n vuoden karenssin ko. kokeeseen. Kyseiseen tulosteeseen hra lekuri vahvisti sen omakätisellä huomautuksella, päiväyksellä ja allekirjoituksella.

Verenkuvassa kaikki arvoni ovat viitealueella lukuun ottamatta yllä mainitsemaani testoa jota en pidä haitallisena vaan päin vastoin olen siihen tyytyväinen.
        Jos testoarvot olisivat olleet viitealueen alapuolella niin olisin pikaisesti varannut ajan urheilulekurille.
        Kuten myös kortisoli. Lukema ylärajan tuntumassa olisi myös aiheuttanut u-lekurikäynnin.

Käsittääkseni en missään kohdassa väittänyt itseäni lääketieteen asiantuntijaksi mutta jonkin sortin tuntumaa on tiettyihin asioihin.

Täytyy tunnustaa, että asenteesi "moukka maallikko >< kaikkitietävä lääkäri" provosoi minut tähän pitkään kilkutteluun.
        Juu. Kyllä. Et käyttänyt sanoja moukka, maallikko, kaikkitietävä lääkäri, mutta eihän kaikkea tarvitse sanoa suoraan.

• flegmaatti kirjoitti:

Toivoisin muutamaa täsmennystä.
        Itse otetut verikokeet jäivät ilman selvitystä! En tunne ketään joka ottaisi itse verikokeensa!
        Ja suomentaminen? Tulokset on ilmaistu yksiselitteisesti ymmärrettävillä numeroilla ja tarvittaessa täydennetty suomalaisilla teksteillä.

Tyrmäät viitearvojen merkityksen. Miksi niiden ylitykset tai alitukset sitten aiheuttavat lääkärien taholta toimenpiteitä? Pahimmillaan johti siihen, että turhan hyvä PSA lukema aiheutti 3:n vuoden karenssin ko. kokeeseen. Kyseiseen tulosteeseen hra lekuri vahvisti sen omakätisellä huomautuksella, päiväyksellä ja allekirjoituksella.

Verenkuvassa kaikki arvoni ovat viitealueella lukuun ottamatta yllä mainitsemaani testoa jota en pidä haitallisena vaan päin vastoin olen siihen tyytyväinen.
        Jos testoarvot olisivat olleet viitealueen alapuolella niin olisin pikaisesti varannut ajan urheilulekurille.
        Kuten myös kortisoli. Lukema ylärajan tuntumassa olisi myös aiheuttanut u-lekurikäynnin.

Käsittääkseni en missään kohdassa väittänyt itseäni lääketieteen asiantuntijaksi mutta jonkin sortin tuntumaa on tiettyihin asioihin.

Täytyy tunnustaa, että asenteesi "moukka maallikko >< kaikkitietävä lääkäri" provosoi minut tähän pitkään kilkutteluun.
        Juu. Kyllä. Et käyttänyt sanoja moukka, maallikko, kaikkitietävä lääkäri, mutta eihän kaikkea tarvitse sanoa suoraan.

"Tyrmäät viitearvojen merkityksen. Miksi niiden ylitykset tai alitukset sitten aiheuttavat lääkärien taholta toimenpiteitä? "

Väärä tulkinta puoleltasi, en tyrmää viitearvojen merkitystä vaan sen että maallikko otatta verikokeita ja lääkärin osuus jää maallikon varaan. Toisaalta yksittäiset verikokeet eivät kerro mitään. Toisaalta saahan sitä otattaa jos mitä kokeita ja olla tyytyväinen jos ne vitearvoissa, oma valinta.

Sinun tulkintasi oli moukka, minä en sitä tarkoittanut. Jos väännän rautalangasta kuitenkin niin pelkkä verikoke ja se että se on viitearvoissa ei riitä uneentuuditautumiseen että kaikki on hyvin vaan pitää olla myös lääkärin tarkastus, vuosittain. Sitä tarkoitin. Muutoinhan julkisella puolellakin otettaisiin vain verikokeet eikä lääkärissä tarvitsisi käydä ollenkaan.

• "Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja tutkimuksiin, jos tietoa haluatte!
        Täältä ette vastauksia kysymyksiinne löydä", kirjoitti kylmätotuus.

Hyvä kehotus ja hyvä toteamus silloin, kun vielä kulkee terveen kirjoissa tai mahdolliset sairaudet ovat hyvin hallinnassa.

Ihminen, kuten minä, voi kuitenkin joutua tilanteeseen, jossa oma status muuttuu hetkessä perusterveestä "pitkäaikaissairaaksi".

Silloin voi joutua näkemään, että vaikka meillä sairauksien hoito on maailman huippua, lääkärintyötä ja siinä avustavia tehtäviä suorittavat kuitenkin ihmiset, jotka elävät vähintäinkin kohtaisessa työ- ja kustannuspaineissa.

Tehdyt diagnoosit, määrätty lääkitys ja hoito-ohjeet eivät välttämättä osu kohdalleen ja siksi niiden omakohtainen tarkastelu, vaikka sitten flegmaatin tapaan, ja kokemusten jakaminen vertaisten kanssa, on minusta hyvinkin paikallaan.
        Ikäänkuin sitä omaa vastuunkantoa.

Tietenkin lääkärin sana painaa paljon, mutta myös yli- ja alidiagnosointi ovat käsittääkseni hyvinkin yleisiä Jos siis kokemansa, kuulemansa ja lukemansa ottaa huomioon...

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

"Tyrmäät viitearvojen merkityksen. Miksi niiden ylitykset tai alitukset sitten aiheuttavat lääkärien taholta toimenpiteitä? "

Väärä tulkinta puoleltasi, en tyrmää viitearvojen merkitystä vaan sen että maallikko otatta verikokeita ja lääkärin osuus jää maallikon varaan. Toisaalta yksittäiset verikokeet eivät kerro mitään. Toisaalta saahan sitä otattaa jos mitä kokeita ja olla tyytyväinen jos ne vitearvoissa, oma valinta.

Sinun tulkintasi oli moukka, minä en sitä tarkoittanut. Jos väännän rautalangasta kuitenkin niin pelkkä verikoke ja se että se on viitearvoissa ei riitä uneentuuditautumiseen että kaikki on hyvin vaan pitää olla myös lääkärin tarkastus, vuosittain. Sitä tarkoitin. Muutoinhan julkisella puolellakin otettaisiin vain verikokeet eikä lääkärissä tarvitsisi käydä ollenkaan.

"Julkiset lekurit" ovat tehneet perheemme kohdalla niin monta mammuttimaista munausta, että luottamukseni heihin on kadonnut täysin ja siinä sivussa osittain yksityisiinkin.

Mm. Isäni kuolema virheellisen diagnoosin vuoksi.
        Esikoisemme perusteeton kuolemantuomio.
        Vaimoni aivohalvaukset koska "julkinen lekuri" ei osannut vetää oikeita johtopäätöksiä pilviin nousseesta Hb:sta. Hb192 oli lopullinen raja ja johti ensimmäiseen aivohalvaukseen.
        "Julkiset lekurit" tunaroivat vielä sen verran, että tuota ensimmäistä seurasi 3 halvausta joista viimeinen samana iltana jolloin olin hakenut vaimoni pois sairaalasta edellisen halvauksen jäljiltä.
        Silloin kun vaimoni Hb alkoi jyrkästi nousemaan niin olisi pitänyt mennä tuloksen kanssa "oikealle" lääkärille. Tuokin opetti lukemaan labratuloksia.
        Oman peräsuolisyöpäni täydellinen tunarointi.
        Hammasjutun olen selittänyt.
        Polveni täydellisen munauksen vuoksi jäin työttömäksi ja vasta useiden yritysten jälkeen se suostuttiin 6:n viikon kuluttua kuvaamaan ja leikkaamaan. Olipa muuten viimeinen kerta kun yritin hoitaa asiaa "julkisen lekurin" kautta.
        Pikkuasoita, kuten olkapäätäni yms.pientä en viitsi mainitakaan.

Haluan tietää itse oman olotilani kokeiden tulosten perusteella ja arvioidessani tarpeelliseksi, menen tietojen kanssa lekurille, todennäköisesti yksityiselle spesialistille.
        Tuki- ja liikuntaelinten ongelmissa tallon suoraan urheilulekurin juttusille. Tapaamani "julkiset lekurit" eivät ymmärrä alueesta hevon persettä ja jos joku sattuu jotain ymmärtämään, niin ei välitä.

Tässä liikutaan sellaisella alueella jossa minusta kyllä saa riitakumppanin.
        Yksi ruumis, yksi perätön kuolemantuomio, 4 aivohalvausta jne. taustalla.

• flegmaatti kirjoitti:

"Julkiset lekurit" ovat tehneet perheemme kohdalla niin monta mammuttimaista munausta, että luottamukseni heihin on kadonnut täysin ja siinä sivussa osittain yksityisiinkin.

Mm. Isäni kuolema virheellisen diagnoosin vuoksi.
        Esikoisemme perusteeton kuolemantuomio.
        Vaimoni aivohalvaukset koska "julkinen lekuri" ei osannut vetää oikeita johtopäätöksiä pilviin nousseesta Hb:sta. Hb192 oli lopullinen raja ja johti ensimmäiseen aivohalvaukseen.
        "Julkiset lekurit" tunaroivat vielä sen verran, että tuota ensimmäistä seurasi 3 halvausta joista viimeinen samana iltana jolloin olin hakenut vaimoni pois sairaalasta edellisen halvauksen jäljiltä.
        Silloin kun vaimoni Hb alkoi jyrkästi nousemaan niin olisi pitänyt mennä tuloksen kanssa "oikealle" lääkärille. Tuokin opetti lukemaan labratuloksia.
        Oman peräsuolisyöpäni täydellinen tunarointi.
        Hammasjutun olen selittänyt.
        Polveni täydellisen munauksen vuoksi jäin työttömäksi ja vasta useiden yritysten jälkeen se suostuttiin 6:n viikon kuluttua kuvaamaan ja leikkaamaan. Olipa muuten viimeinen kerta kun yritin hoitaa asiaa "julkisen lekurin" kautta.
        Pikkuasoita, kuten olkapäätäni yms.pientä en viitsi mainitakaan.

Haluan tietää itse oman olotilani kokeiden tulosten perusteella ja arvioidessani tarpeelliseksi, menen tietojen kanssa lekurille, todennäköisesti yksityiselle spesialistille.
        Tuki- ja liikuntaelinten ongelmissa tallon suoraan urheilulekurin juttusille. Tapaamani "julkiset lekurit" eivät ymmärrä alueesta hevon persettä ja jos joku sattuu jotain ymmärtämään, niin ei välitä.

Tässä liikutaan sellaisella alueella jossa minusta kyllä saa riitakumppanin.
        Yksi ruumis, yksi perätön kuolemantuomio, 4 aivohalvausta jne. taustalla.

Minä en riitele lausun vaan eriävän mielipiteen ja kysymyksiä. Lääkäreissä, ei yksityisillä kuin julkisillakaan mene aina niin kuin Strömsössä. Ihmisiäne on lääkäritkin ja heille tulee virheitä kuin muillekin. Ja se että heilläkään ei ole kristallipalloa siitä mitä ihmiselle seuraavaksi tapahtuu vrt vaimosi uusunut aivoinfarkti.

• kylmätotuus
        demeter1 kirjoitti:

"Menkää hyvät ihmiset lääkäriin ja tutkimuksiin, jos tietoa haluatte!
        Täältä ette vastauksia kysymyksiinne löydä", kirjoitti kylmätotuus.

Hyvä kehotus ja hyvä toteamus silloin, kun vielä kulkee terveen kirjoissa tai mahdolliset sairaudet ovat hyvin hallinnassa.

Ihminen, kuten minä, voi kuitenkin joutua tilanteeseen, jossa oma status muuttuu hetkessä perusterveestä "pitkäaikaissairaaksi".

Silloin voi joutua näkemään, että vaikka meillä sairauksien hoito on maailman huippua, lääkärintyötä ja siinä avustavia tehtäviä suorittavat kuitenkin ihmiset, jotka elävät vähintäinkin kohtaisessa työ- ja kustannuspaineissa.

Tehdyt diagnoosit, määrätty lääkitys ja hoito-ohjeet eivät välttämättä osu kohdalleen ja siksi niiden omakohtainen tarkastelu, vaikka sitten flegmaatin tapaan, ja kokemusten jakaminen vertaisten kanssa, on minusta hyvinkin paikallaan.
        Ikäänkuin sitä omaa vastuunkantoa.

Tietenkin lääkärin sana painaa paljon, mutta myös yli- ja alidiagnosointi ovat käsittääkseni hyvinkin yleisiä Jos siis kokemansa, kuulemansa ja lukemansa ottaa huomioon...

Vastuunkantoa omasta terveydestään on juuri se, että käy vuosittain lääkärintarkastuksessa ja labrakokeissa. Tärkeää on myös hoidattaa hampaansa, tutkituttaa näkönsä ja huolehtia elintavoistaan.

Tässäkin ketjussa on nähty, ettei täältä vastauksia terveyskysymyksiin löydy.

Yksi uskoo ainoastaan yksityislääkäreihin ja toinen tk-lääkäreihin.

Minulla on kokemuksia molemmista ja lähes aina olen saanut hyvää hoitoa.
        Hyvin monet erikoislääkärit työskentelevät keskussairaaloissa, mutta samalla myös yksityisellä puolella.
        Eivätköhän he hoida potilaitaan samoilla tiedoilla ja taidoilla, riippumatta siitä kummalla puolella ovat milloinkin.

On tosiasia, että virheitä sattuu lääkäreillekin, tekivätpä he työtään missä tahansa.

• kysynn

Otin yhteyttä oman terveyskeskuksen sairaanhoitajapäivystykseen ja kaks nuorta ja virkeää ihmistä ambulansila kävi tsekkaaamassa tilanteeen. ongelmia ennenkin oman sairauden lisäksi on ollut erään kolmiolääkkeen ja joskus muidenkn lääkkeiden salaperäinen katoaminen kaaapista - kaappiini ilmestyneet vieraat vanhentuneet lääkkeet vein apteekkiin hävitettäviksi.
      Noilla erilaisilla riippuvuusongelmilla sukulaistenkin kohdalla tarkoitin sitä sotasukupolven lasten perintöä kun rintamamiehillä ja naisillakin aikoinaan oli käytössä kuuluisa metamfetamiinivalmiste pervitin - joillakin vanhuksilla erilaisten sotatarvikkeiden ohella myös vanhoja varastoja tostakin aineesta.
      Yleensä uskovaisiks itteään nimittävät tuttavat ja sukulaiset käy lähinnä tsekkaamassa mikä on varallisuustilanne- onko juopottelua tai huoraamista huushollissa tms.
      Ei siinäkän mitään uutta sinällään kun perheelämä ja avioliittokin lähnnä täys fiasko.

• tööttt

Raaka ja armoton suku- ja perheväkivaltakin sukupolvesta seuraavin on ihan tosi ongelmarikasta - naisilta aina vaadittu elinikäistä tyoorjuutta ja seuraavavana vaiheena kuvioissa huseeraajat kulkee tyhjentämässä pankkitilit liki nollille.

• Eipä ole mitään pysyvää vain nivelrikkoa, sekin on lievää, voisi olla pahemminkin. Eiköhän sitä liene kaikilla tämän ikäisillä jonkin verran.

• tietoparantaa

Palstan viimeaikaisten juttujen perusteella voi todeta lähes jokaisen sairastavan suomalaisten kansantautia, kateutta.

• flegmaatti

Anoppini pisimmät puhelu koskivat hänen kinaamistaan sisarensa kanssa siitä kumpi heistä on sairaampi.
        En paljoakaan lukenut kommentteja mutta niissä vähissä lukemissani en havainnut kateutta.

Yhtä en huomannut mainita tuolle siilenämäälle. Jokaisen pitemmän "rentoutumisjakson" jälkeen käyn tarkistamassa Hb tasoni. Muutaman viikon rentoutuminen laskee sekä Hb tasoa, että painoa.
        4vkoa niin Hb167 > 161 tai tuota luokkaa. Paino laskee samana aikana 3kg. Olen kokeillut vuosittain kahdesti.
        En viitsi ryhtyä tilaamaan aikaa tk:sta selittäen, että ryyppäsin ja laiskottelin 4 viikkoa. Ressukka laihduin ja onkohan verikin ohentunut?

• Mitä-tilalle-saisi

"Palstan viimeaikaisten juttujen perusteella voi todeta lähes jokaisen sairastavan suomalaisten kansantautia, kateutta."

Olen kateellinen kun joillakin on sairauksia vähemmän tai enemmän mutta itselläni ei mitään.
        Enkä voi mennä läääkäriinkään. Jos menen ja hän löytää vikoja vähemmän tai enemmän, kateus aspektini poistuu.

• Sukkelampi

Tuolla hemoglobiinitason erolla ei ole mitään merkitystä mihinkään. Eikä painon laskullakaan, koska jos tankkaat vain alkoholia, niin se kuivattaa elimistöä.

• flegmaatti kirjoitti:

Anoppini pisimmät puhelu koskivat hänen kinaamistaan sisarensa kanssa siitä kumpi heistä on sairaampi.
        En paljoakaan lukenut kommentteja mutta niissä vähissä lukemissani en havainnut kateutta.

Yhtä en huomannut mainita tuolle siilenämäälle. Jokaisen pitemmän "rentoutumisjakson" jälkeen käyn tarkistamassa Hb tasoni. Muutaman viikon rentoutuminen laskee sekä Hb tasoa, että painoa.
        4vkoa niin Hb167 > 161 tai tuota luokkaa. Paino laskee samana aikana 3kg. Olen kokeillut vuosittain kahdesti.
        En viitsi ryhtyä tilaamaan aikaa tk:sta selittäen, että ryyppäsin ja laiskottelin 4 viikkoa. Ressukka laihduin ja onkohan verikin ohentunut?

"Jokaisen pitemmän "rentoutumisjakson" jälkeen käyn tarkistamassa Hb tasoni"
        Minkä ihmeen takia?

• flegmaatti
        siilenämää kirjoitti:

"Jokaisen pitemmän "rentoutumisjakson" jälkeen käyn tarkistamassa Hb tasoni"
        Minkä ihmeen takia?

Koska haluan tuoltakin osalta olla selvillä tuhon suuruudesta. Hb:n lasku, joka pahimmillaan oli 169 > 157, selittää osan uudelleen aloitettavan, askeettisen elämän parin alkuviikon hankaluuksista ja hieman ohjaa kuntoutumisen kuormittavuutta.

Kuurin jälkeen seuraan myös verenpainettani pari viikkoa. Tuona aikana popsin ramiprilliä 5 - 2,5mg pitääkseni paineet kohdallaan.

Paino putoaa aina huolimatta normaalista ruokailusta.

• flegmaatti
        flegmaatti kirjoitti:

Koska haluan tuoltakin osalta olla selvillä tuhon suuruudesta. Hb:n lasku, joka pahimmillaan oli 169 > 157, selittää osan uudelleen aloitettavan, askeettisen elämän parin alkuviikon hankaluuksista ja hieman ohjaa kuntoutumisen kuormittavuutta.

Kuurin jälkeen seuraan myös verenpainettani pari viikkoa. Tuona aikana popsin ramiprilliä 5 - 2,5mg pitääkseni paineet kohdallaan.

Pitäisiköhän vääntää rautalankaa? Esimerkiksi Hb:n lasku. Mainitsemissani rajoissa muutoksella ei itsessään ole merkitystä mutta se on signaali aiheuttajasta!

Aivan samoin, kehon koostumustieto kertoo nimensä mukaisesti millaista "tavaraa"on missäkin kehon osassa ja jokaisen on itse vedettävä siitä johtopäätökset elintapojen liuttamisesta johonkin suuntaan tai sitten ei. Tuo viimeinen vaihtoehtohan on paras.

Reippaampi koostumuksen muutos alkaa näkymään myös terveydessä kuten verenpaineissa, kolestroleissa ja sokereissa. Muutos jälleen suuntaan tai toiseen. Toivottuun tai vähemmän toivottuun.

Valtaosa terveys- ja kuntohöheltäjistä kilkuttelee mutu periaatteella ilman edes objektiivisuuteen pyrkivää pohjaa.
        Asialliset, luotettavat analyysit ja numeroita tiskiin!

• flegmaatti kirjoitti:

Syötkö ramiprilia kuureina?

• siilenämää kirjoitti:

Syötkö ramiprilia kuureina?

Ja elimistössäsi voi olla muitakin muuttujia kuin tuo rasituksesi tai laiskottelusi. Mistä voit olla varma että kymmenen pykälän hb lasku on juuri mainitsemastasi asiasta? Jopa nesteiden nauttiminen näkyy hb::ssa. Jos juot enemmän, hb laimenee hieman. Jos juot vähemmän, hb saattaa vähän nousta.

• Psykoterapeutitar

Ihmiset mittaavat verenpaineitaan jatkuvasti ja paineiden muuttuessa soittelevat hätäkeskukseen hädissään! Sairasta touhua koko mitattavat arvot! Ruumiintoimintojen mittaamiseenkin voi tulla addikti!

• flegmaatti

Ihmiset mittaavat verenpaineitaan jatkuvasti ja paineiden muuttuessa soittelevat hätäkeskukseen hädissään! Sairasta touhua koko mitattavat arvot! Ruumiintoimintojen mittaamiseenkin voi tulla addikti!

Todella sairaan touhua mutta vaimollani on häntä vuosikaudet hoitaneen lääkärin kehoitus mitata paineet viikoittain. Solumyrkyt, verenohennus, kaksi verenpainelääkettä ja jotain vatsansuojia.

Emme riitele vaimoani alusta alkaen hoitaneen lääkärin ( "julkinen" ) kanssa.
        Käytimme kotimittarimme Instrun kautta maahantuojan tarkistuksessa. Poikkeama 2% = 0.
        Kuukausittaisten verikokeiden perusteella tapahtuu tarvittavat lääkityksen säädöt.
        Jos kotimittaus antaa, tarkistustenkin jälkeen poikkeavia arvoja niin yhteys vakiohoitsuun ja sitä kautta lekuriin tai sitten ei.

Sama lekuri kehoitti jo revohkan alkutaipaleella vaimoani hankkimaan painoa lisää. 6kg:n nousuun oli tyytyväinen.

Mitä tulee kehon toimintojen mittailuun niin olen aikaisemmin elänyt muutaman varan vuoden jolloin olisi ollut paikallaan kiinnostua tapahtuvista muutoksista.
        Kehon reaktioiden perusteella olen hiljalleen tehnyt muutoksia kahdesti vuodessa pitämieni rentoutumisjaksojen sisältöön. Testitulokset antavat nopeamman ja luotettavamman kuvan taphtumista kuin ahterituntuma.

• flegmaatti
        flegmaatti kirjoitti:

Todella sairaan touhua mutta vaimollani on häntä vuosikaudet hoitaneen lääkärin kehoitus mitata paineet viikoittain. Solumyrkyt, verenohennus, kaksi verenpainelääkettä ja jotain vatsansuojia.

Emme riitele vaimoani alusta alkaen hoitaneen lääkärin ( "julkinen" ) kanssa.
        Käytimme kotimittarimme Instrun kautta maahantuojan tarkistuksessa. Poikkeama 2% = 0.
        Kuukausittaisten verikokeiden perusteella tapahtuu tarvittavat lääkityksen säädöt.
        Jos kotimittaus antaa, tarkistustenkin jälkeen poikkeavia arvoja niin yhteys vakiohoitsuun ja sitä kautta lekuriin tai sitten ei.

Sama lekuri kehoitti jo revohkan alkutaipaleella vaimoani hankkimaan painoa lisää. 6kg:n nousuun oli tyytyväinen.

Mitä tulee kehon toimintojen mittailuun niin olen aikaisemmin elänyt muutaman varan vuoden jolloin olisi ollut paikallaan kiinnostua tapahtuvista muutoksista.
        Kehon reaktioiden perusteella olen hiljalleen tehnyt muutoksia kahdesti vuodessa pitämieni rentoutumisjaksojen sisältöön. Testitulokset antavat nopeamman ja luotettavamman kuvan taphtumista kuin ahterituntuma.

Eräs yksittäinen tarkastelukohde joka ei kiinnostane naisia ja harvoja miehiäkään.
        Kortisolin ja testosteronin tasojen keskinäinen suhde ja vuorovaikutus.
        Toukokuusta alkaen olen todennut tekemisessäni jonkin sortin nihkeyttä ja, vaikka olenkin hieman keventänyt harrastukseni rasittavuutta, epäilin kortisolin kohonneen ja vastaavasti testotason laskeneen. Noiden tasojen määritys valaisi tilannetta ja mieltä rauhoittaen antoi osviittaa lähitulevaisuudelle.

• tööttt

Mit' enempi hoitamattomia fyysisiä vammoja infektioportteina elimistöön vuosien aikana kertyy sitä kurjemmista sairauksista kyse.

• näinsennä

Nämä keskusteluaiheet sen verran henkilökohtaisia, että olen alkanut epäillä jonkun keräävän kortistoa palstalle kirjoittavista. Tiedetään jo asuinpaikat, perhesuhteet, varat, mieltymykset, jopa sairaudet. Suorastaan täydellistä urkintaa verkossa niin ettei uhriksi joutuva sitä ymmärrä.

• Bengalitikku

Vähän samaa pähkäillyt välillä.
        Mutta. Mutta.
        Mitä siitä saa jos utsii. Ihan oikeasti.

• flegmaatti

Mitenkäs tämä uhriutuminen näkyy? Miten "stasi" siitä hyötyy?
        Olen maininnut aikaisemminkin, että tuttavani tunnistavat takuulla minut jos luumuilevat palstalla. Entä sitten? Kukaan ei ole tullut sanomaan, että valehtelisin tai liioittelisin.

Olen myös paljastanut taloudellisen tilanteeni mutta toisella palstalla. Tosin tilinumeron paljastaminen ei oikeastaan ole hirmuinen "paljastus". Valitettavasti seurauksia ei ole näkynyt.

• iughgb

Tuota humanismiä silloin tällöin miettinyt,,joillakin tuntuu edenneen sairauden asteelle lähestulkoonsa.Onneksi itse olen säästynyt moiselta . Ilmeisesti älykkyys korreloi..pois tuollaisen "rappeuman" turhana.

• tööttt

vanha nilkkkavammakin vaivaa - ei sitäkäkään aikanaaan pystytty korjaamaan
      jalka meni veltoksi ja veteläksi - mistään aivovuodosta silti kyse.
      Mietin miten elossa eteenpäin jos jalka katkaistaisiin ja tilalle jalkaproteesi
      Ajattelin että terveyskeskusten sairaanhoitajien kriisipäivystys maan vanhusväestoä kiertelevän ambulanssin kera - tosi hyvä idea ja hanke - hatunnosto suomalaisille sairaanhoitajille asiasta ja aiheesta.
      - aiempi suunnitelma sosiaalihoitajan kanssa että juostaan hoidon lopuksi cuuperin testi yhdessä
      ei enää taida multa onnistua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      268
      9653
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6836
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      74
      1705
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1421
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      94
      1297
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1161
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1079
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      41
      882
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      756
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      313
      748
    Aihe