Vaaleat kasvit

Make

Hei,

Mistä johtuu, että kasvien lehdistä "puuttuu" lehtivihreää eli lehdet ovat tosi haaleita siihen
verrattuna mitä ne ovat ennen olleet?

Mikä aineosa puuttuu akvaariosta ja miten palautan sen?

Kiitos!

9

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hessu

      Mangaanin tai raudan puutos ainakin. Millä lannoitat kasvejasi, onko se tarpeeksi tasapainoinen lannoite? Millaisia lannoitemääriä käytät ja kuinka usein ja minkä kokoiseen altaaseen? Missä kasveissa puutos ilmenee? Onko valoa tarpeeksi? Tiedätkö nitraattipitoisuutta?

      • Make

        Lannoitin sellaisilla sormenpään kokoisilla kuulilla, joiden kuulemma piti kestää vuoden verran.

        Minulla on kaksi akvaariota ja molemmat voivat oikein hyvin kunnes muutimme. Molemmissa altaissa oli miekkalehti-kasvi ja muuttaessamme lisäsin molempiin altaisiin lannotekuulan. Tämän jälkeen, muut kasvit alkoivat kasvamaan vielä paremmin, mutta miekkalehdet alkoivat tummentua ja kadota kokonaan pois. Olen poistanut kuulat ja imuroinut pohjalle levinnyttä lannoitetta pois.

        Muut kasvit kasvavat edelleen hyvin ja nyt "puhdistusoperaantion" jälkeen miekkalehdetkin ovat alkaneet kasvaa, mutta ne kasvavat erittäin vaaleina, mutta nopeasti.

        1x 120L ja 1x100L, 1-2 lannoitekuulaa, valoa on riittävästi. Nitraatti pitoisuus on ollut muistaakseni 30-50 tienoilla.

        Toisesta altaasta menetyi myös kupari- ja helmimonni ilman mitään syytä. Mieleeni juolahti silloin silloin jokin myrkytys.


      • JuuLia
        Make kirjoitti:

        Lannoitin sellaisilla sormenpään kokoisilla kuulilla, joiden kuulemma piti kestää vuoden verran.

        Minulla on kaksi akvaariota ja molemmat voivat oikein hyvin kunnes muutimme. Molemmissa altaissa oli miekkalehti-kasvi ja muuttaessamme lisäsin molempiin altaisiin lannotekuulan. Tämän jälkeen, muut kasvit alkoivat kasvamaan vielä paremmin, mutta miekkalehdet alkoivat tummentua ja kadota kokonaan pois. Olen poistanut kuulat ja imuroinut pohjalle levinnyttä lannoitetta pois.

        Muut kasvit kasvavat edelleen hyvin ja nyt "puhdistusoperaantion" jälkeen miekkalehdetkin ovat alkaneet kasvaa, mutta ne kasvavat erittäin vaaleina, mutta nopeasti.

        1x 120L ja 1x100L, 1-2 lannoitekuulaa, valoa on riittävästi. Nitraatti pitoisuus on ollut muistaakseni 30-50 tienoilla.

        Toisesta altaasta menetyi myös kupari- ja helmimonni ilman mitään syytä. Mieleeni juolahti silloin silloin jokin myrkytys.

        Kannattaa niitä kuulia pistää niiden miekkakasvien juurille ainakin yks per kasvi...

        Kaloista sen verran että tapahtuivatko nämä kuolemat pian muuton jälkeen? Miten akvaarioiden muuton toteutitte?


      • Hessu
        Make kirjoitti:

        Lannoitin sellaisilla sormenpään kokoisilla kuulilla, joiden kuulemma piti kestää vuoden verran.

        Minulla on kaksi akvaariota ja molemmat voivat oikein hyvin kunnes muutimme. Molemmissa altaissa oli miekkalehti-kasvi ja muuttaessamme lisäsin molempiin altaisiin lannotekuulan. Tämän jälkeen, muut kasvit alkoivat kasvamaan vielä paremmin, mutta miekkalehdet alkoivat tummentua ja kadota kokonaan pois. Olen poistanut kuulat ja imuroinut pohjalle levinnyttä lannoitetta pois.

        Muut kasvit kasvavat edelleen hyvin ja nyt "puhdistusoperaantion" jälkeen miekkalehdetkin ovat alkaneet kasvaa, mutta ne kasvavat erittäin vaaleina, mutta nopeasti.

        1x 120L ja 1x100L, 1-2 lannoitekuulaa, valoa on riittävästi. Nitraatti pitoisuus on ollut muistaakseni 30-50 tienoilla.

        Toisesta altaasta menetyi myös kupari- ja helmimonni ilman mitään syytä. Mieleeni juolahti silloin silloin jokin myrkytys.

        Siis ne JBL:n 7 balls:it on tarkoitettu isojen miekkojen juurille ja pienet melalehdet ei paljoa hyödy jos jossain kaukana on kuula... Itse istutan joka ikisen melalehden taimen hiekkaan lannoitetablettimurusen kanssa ja annan myös nestemäistä lannoitetta. Mutta vain hiekkaan koska SORASSA nuo kuulat vaan liukenee veteen ja hajoaa.

        Anna hyvä mies nestemäistä lannoitetta, melalehdet käyttävät myös sitä. Ja vaihda sitä vettä koska tuollaiset nitraattipitoisuudet ovat aika huimia ja kalat jo kärsii! Itse pidän nitraatin n. 10 mg/l ja yli sen alkaa leviä tulla.


      • Make
        Hessu kirjoitti:

        Siis ne JBL:n 7 balls:it on tarkoitettu isojen miekkojen juurille ja pienet melalehdet ei paljoa hyödy jos jossain kaukana on kuula... Itse istutan joka ikisen melalehden taimen hiekkaan lannoitetablettimurusen kanssa ja annan myös nestemäistä lannoitetta. Mutta vain hiekkaan koska SORASSA nuo kuulat vaan liukenee veteen ja hajoaa.

        Anna hyvä mies nestemäistä lannoitetta, melalehdet käyttävät myös sitä. Ja vaihda sitä vettä koska tuollaiset nitraattipitoisuudet ovat aika huimia ja kalat jo kärsii! Itse pidän nitraatin n. 10 mg/l ja yli sen alkaa leviä tulla.

        Kuulat olivat miekkojen juuressa ja miekat alkoivat voimaan huonosti tämän jälkeen. Olen
        käyttänyt myös nestemäistä kasvisravinnetta. En käytä mitään muita kuin JBL:n tuotteita.

        Miekkalehdet olivat ennen valtavia, tosi suuria ja upeita. Minulla on ns. sora altaissa, joten
        kuulat eivät ole siihen hyviä?

        Vaihdan joka viikko vähintään(!) kolmas osan akvaarioon. Katselin lokia ja arvot ovat olleet nitraatilla 10-30 (ei ole ollut ongelmia levästä). Olen seurannut miekkoja nyt viikon ja ovat pallukoiden hävittämisen jälkeen alkaneet kasvamaan eivätkä lehdet ole sulaneet.

        Kalat ja muut kasvit ovat terveitä ja voivat hyvin. Molemmat monnit menehtyivät pallukoiden lisäämisen jälkeen.


      • ....
        Make kirjoitti:

        Kuulat olivat miekkojen juuressa ja miekat alkoivat voimaan huonosti tämän jälkeen. Olen
        käyttänyt myös nestemäistä kasvisravinnetta. En käytä mitään muita kuin JBL:n tuotteita.

        Miekkalehdet olivat ennen valtavia, tosi suuria ja upeita. Minulla on ns. sora altaissa, joten
        kuulat eivät ole siihen hyviä?

        Vaihdan joka viikko vähintään(!) kolmas osan akvaarioon. Katselin lokia ja arvot ovat olleet nitraatilla 10-30 (ei ole ollut ongelmia levästä). Olen seurannut miekkoja nyt viikon ja ovat pallukoiden hävittämisen jälkeen alkaneet kasvamaan eivätkä lehdet ole sulaneet.

        Kalat ja muut kasvit ovat terveitä ja voivat hyvin. Molemmat monnit menehtyivät pallukoiden lisäämisen jälkeen.

        Kuinka usein lappoat pohjaa ja onko pohja mahdollisesti pilaantunut? eli nouseeko sieltä pahaa hajua?


      • Make
        .... kirjoitti:

        Kuinka usein lappoat pohjaa ja onko pohja mahdollisesti pilaantunut? eli nouseeko sieltä pahaa hajua?

        Vähintään kerran viikossa, ei haise eikä ole muita ongelmia. On "puhdas". Hoidan altaita "oppikirjan" ja terveen järjen mukaisesti.

        Kun miekkalehdet hajosivat totaalisesti, otin pois lannotepallot, imuroin pohjan puhtaaksi niistä kohdin, nyt lehdet kasvavat, mutta vaaleina.
        Vesi arvot ovat hyvät!

        Mutta uskon Hessua, ja tarkastelen hieman tota nestemäisen ravinteen käyttöä.


    • mekkis

      Kokeile näit ravinnetabletteja: http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/myynti.htm

      Mulla on ollut samanlaisia mutta akvaarioliikkeestä kalliilla ostettuja. 7 sellasta palloa makso jotain 7e!! Mulla ne akvaarioliikkeestä ostetut ainakin toimivat ja kasvit sai värit.

      • Make

        Kiitos, pitää kokeilla. Olen käyttänyt JBL tuotteita. Lisäsin nestemäistä lannoitetta ja nyt alkas vihertään. Niissä palluikoissa oli kyllä jotain erikoista. Nyt kalat on alkanut voimaan hyvin ja kasvit kasvaa, kun luovuin palloista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe