Meri vhf nykypäivän ominaisuudet

Hölmö

Moi.

Ajattelin käydä ostamassa vhf-puhelimen ja käydä vhf-kursseilla.
Veneellä on tehty matkoja meren ylitse ja turvallisuutta ajatellen vhf kiinnostaa.

Puhelimissa "pakollinen" ominaisuus tuntuu olevan dsc.
Miten ais, gps ja muut ominaisuudet?
Veneessä ei ole GPS:ää, vaan navigointi on tapahtunut ja tapahtuu perinteisin menetelmin.

19

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sealine1
    • Aissi

      AIS tulis kyllä näppärästi samassa paketissa. Näkyy ehkä vhf:n omassa näytössä tai jos plotteri on uudehko, sen näytöllä.

    • Tyrnäväntorpedo

      Elektroniikka on valtava hyppäys kohti tätä päivää. Kannattaa miettiä onko valmis siihen, että tietää oman olinpaikkansa myös sumussa.

      Hankkisin kokonaisuuden, jossa on kaikki nykyajan kotkotukset eli vhf, gps, ais, dsc ja navtec sekä plotteri. Jos virrasta on pulaa, niin sitten kannattaa miettiä vain epirbiä koska se ei osallistu navigointiin kuin vahingossa.

      • Perunanvarretkasvaa

        Ja Tyrnävällähän näitä vermeitä ei tarvita vesivehkeissä vaan ne on jalostettu maanviljelyskäyttöön gps:llä valmetti osaa saranpäässä kääntyä ihan itsestään ja sontalentää.Navitecin asiaa ajaa kun työntää kuontalonsa ovesta ulos,plotteri tulostaa EU:n Virkamiehille suoraan kylvetyn pellon neliöt ja lajikkeet,meri vhf:ää siellä ei tarvitakkaan koska sen käyttö maalla on vain viranomaisilla.Matti on maalla Matti mutta merellä sillä ei tee mitään.


      • Tyrnäväntorpedo
        Perunanvarretkasvaa kirjoitti:

        Ja Tyrnävällähän näitä vermeitä ei tarvita vesivehkeissä vaan ne on jalostettu maanviljelyskäyttöön gps:llä valmetti osaa saranpäässä kääntyä ihan itsestään ja sontalentää.Navitecin asiaa ajaa kun työntää kuontalonsa ovesta ulos,plotteri tulostaa EU:n Virkamiehille suoraan kylvetyn pellon neliöt ja lajikkeet,meri vhf:ää siellä ei tarvitakkaan koska sen käyttö maalla on vain viranomaisilla.Matti on maalla Matti mutta merellä sillä ei tee mitään.

        Kas, siinä ääneen pääsi taas luonnonoikku eli mies, jolla on PMS oireita :D

        Tyrnävällä on peräti kolme jokea, tai ainakin puroa sekä pari järveä. Merelle on alle 10 km joten olen varmasti lähempänä aavaa ulappaa kuin sinä Espoon keskusken kunnan asunnossa asuva transsukupuolinen olento :D


      • stadilainen_
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kas, siinä ääneen pääsi taas luonnonoikku eli mies, jolla on PMS oireita :D

        Tyrnävällä on peräti kolme jokea, tai ainakin puroa sekä pari järveä. Merelle on alle 10 km joten olen varmasti lähempänä aavaa ulappaa kuin sinä Espoon keskusken kunnan asunnossa asuva transsukupuolinen olento :D

        Kunhan ensin kerrot, miten Navtecin rod-vantit liittyvät tarpeelliseen elektroniikkaan. Hyvät ne kyllä on, vaikka aika huonot sähkönjohtavuudeltaan.


      • anttiparia

        Muuten kyllä tekis mieli noita, mutta käden joutuu laittamaan niin syvälle taskuun että se tulee jo ulos lahkeesta. Rahhaa tarvitaan siis paljon.


    • Benkku-82

      Pari kesää sitten hommasin Standard Horizon gx2200:n, jossa vhf:n ohella myös gps, dsc ja ais. Mukava on ajella esim. Tallinnaan, kun tietää laivojen sijainnin, nopeuden ja suunnan yms. ja voi laittaa hälyt päälle, jos huvittaa. Mielestäni kohtuuhintainen laite. Päätöstä avitti se, ettei aikaisemmin ollut erillistä gps:ää.

      • Ikänäkö

        Ääni tälle. Sen jälkeen voi edelleen navigoida perinteisillä menetelmillä ilman typerää elektroniikkaa, muttet DSC:n toimii peremmin kun VHF:llä on sijainti tiedossa. Kätevä esim hätätilanteesessa. Itsellä on Standardi Horizonin VHF ja täyden kympin laite (kun lukulasit on silmillä).


      • Toinen ääni! Viitatussa laitteessa se kauneus, ettei ole mistään muusta laitteesta riippuvainen. Eikä mikään veneen muista laitteista ole siitä riippuvainen. Samassa kuoressa siis dsc-vhf, gps ja ais vastaanotin ja alkeellinen ais -"plotteri". Laitteen näytöltä voi seurata muuta liikennettä. Ei tarvitse integroida erilliseen plotteriin tai tietokoneeseen.


    • VHFainoaMeriKommu

      Täältä kanssa ääni modernille VHF:lle. Ei ihan kauhea hinta kun vaikkapa tuollainen: Lowrance Link-8 VHF Radio with AIS & NMEA 2000 Connectivity maksaa englannista tilattuna postikuluineen alle 400€. Paljon rahaa mutta myös melkoinen turvavärkki.

      • VyöJaHenkselit

        Onkohan Link-8 brittiversiossa oikeat VHF-kanavat suomalaiseen/pohjoismaiseen käyttöön? Näissä kun on pieniä kansallisia eroja Euroopan sisälläkin. Suomessa Link-8 näkyy olevan 430€ eräässä kotimaisessa yleisteknisessä kauppaketjussa.

        Kun aloittajalla ei ollut veneessä mitään GPS:ää, niin Link-8:n lisäksi tarvitaan erillinen GPS-vastaanotin, koskapa Link-8 ei sitä sisällä. GPS-signaali taas on tarpeen, jotta AIS tai DSC toimivat mitenkään järkevästi.

        Jos veneessä on erillinen GPS-vastaanotin VHF:ää varten ja karttaplotteri niin navigointiin tulee kivasti moninkertaista varmuutta. Jos plotteri kaatuu niin sijainnin saa VHF:ltä ja kääntäen. Kun mukana on vielä magneettinen kompassi ja paperiset merikortit, niin navigointikyky ei katoa ihan helposti.


      • Briteillaeioo

        Puuttuu todennäköisesti hivivenekanavat L1-L3 koska ne ovat pohjoismaalaiset.


      • SäästöäVäärässäPaikassa

        Ei radiolaitteita kannatta juuri tilata ulkomailta. Taajuudet ovat kansallisia, eivät esim. EU-tasoisia. Tilaamalla ulkomailta voit ehkä säästää jonkin euron mutta pahimmillaan sotket muiden radioliikennettä ja vielä pahimmillaan viranomaisverkkoja. Siitä on odotettavissa todella kalliit rapsut ja jopa ihmishenkien menetyksiä.. Suosittelen ostamista kotimaasta, ellet ole 100% varma mitä teet, eli ymmärrät radioliikenteen standardien päälle. Täsmälleen samanlainen tuote voi kuitenkin


      • PlussaaPlussaa
        SäästöäVäärässäPaikassa kirjoitti:

        Ei radiolaitteita kannatta juuri tilata ulkomailta. Taajuudet ovat kansallisia, eivät esim. EU-tasoisia. Tilaamalla ulkomailta voit ehkä säästää jonkin euron mutta pahimmillaan sotket muiden radioliikennettä ja vielä pahimmillaan viranomaisverkkoja. Siitä on odotettavissa todella kalliit rapsut ja jopa ihmishenkien menetyksiä.. Suosittelen ostamista kotimaasta, ellet ole 100% varma mitä teet, eli ymmärrät radioliikenteen standardien päälle. Täsmälleen samanlainen tuote voi kuitenkin

        Kyllä täällä osataan joskus antaa oikeitakin neuvoja ja opastusta.Eikä kysyvä tieltä eksy!Sillä ole mitään tekemistä tyhmyyden kanssa,kaikki ei vain tiedä kaikesta kaikkea.


      • onnistunee

        Ei ole täsmällistä tietoa Lowrancesta, mutta melkein poikkeuksetta kanavat saa ohjelmoitua kansallisten säädösten mukaisiksi joko jo tilattaessa tai täkäläisellä maahantuojalla.


      • MitaanTietamaton
        SäästöäVäärässäPaikassa kirjoitti:

        Ei radiolaitteita kannatta juuri tilata ulkomailta. Taajuudet ovat kansallisia, eivät esim. EU-tasoisia. Tilaamalla ulkomailta voit ehkä säästää jonkin euron mutta pahimmillaan sotket muiden radioliikennettä ja vielä pahimmillaan viranomaisverkkoja. Siitä on odotettavissa todella kalliit rapsut ja jopa ihmishenkien menetyksiä.. Suosittelen ostamista kotimaasta, ellet ole 100% varma mitä teet, eli ymmärrät radioliikenteen standardien päälle. Täsmälleen samanlainen tuote voi kuitenkin

        Meillä merivhf:ssä on kansainväliset kanavat käytössä. Miten ihmeessä onnistuisin muuten saamaan yhteyden ulkomaiseen alukseen? Lisäksi Suomessa voisi olla käytössä hupi L1-L3 ja fisustus F1-F3, mutta ainakaan meillä ei ole niille tarvetta eikä niiden mukana olo liene pakollista.

        Miksei merivhf:ää kannata tilata ulkomailta? Itse keksin syyksi CE-merkinnän puutteen, mutta usein se on laitteeseen merkattu.


      • Len-Setä

        Kanavat voi yleensä ohjelmoida itse tietokoneen ja välikaapelin avulla


    • Eikös Lowrancella ole vain EU ja US -mallit vhf-puhelimissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe