Meri vhf nykypäivän ominaisuudet

Hölmö

Moi.

Ajattelin käydä ostamassa vhf-puhelimen ja käydä vhf-kursseilla.
Veneellä on tehty matkoja meren ylitse ja turvallisuutta ajatellen vhf kiinnostaa.

Puhelimissa "pakollinen" ominaisuus tuntuu olevan dsc.
Miten ais, gps ja muut ominaisuudet?
Veneessä ei ole GPS:ää, vaan navigointi on tapahtunut ja tapahtuu perinteisin menetelmin.

19

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sealine1
    • Aissi

      AIS tulis kyllä näppärästi samassa paketissa. Näkyy ehkä vhf:n omassa näytössä tai jos plotteri on uudehko, sen näytöllä.

    • Tyrnäväntorpedo

      Elektroniikka on valtava hyppäys kohti tätä päivää. Kannattaa miettiä onko valmis siihen, että tietää oman olinpaikkansa myös sumussa.

      Hankkisin kokonaisuuden, jossa on kaikki nykyajan kotkotukset eli vhf, gps, ais, dsc ja navtec sekä plotteri. Jos virrasta on pulaa, niin sitten kannattaa miettiä vain epirbiä koska se ei osallistu navigointiin kuin vahingossa.

      • Perunanvarretkasvaa

        Ja Tyrnävällähän näitä vermeitä ei tarvita vesivehkeissä vaan ne on jalostettu maanviljelyskäyttöön gps:llä valmetti osaa saranpäässä kääntyä ihan itsestään ja sontalentää.Navitecin asiaa ajaa kun työntää kuontalonsa ovesta ulos,plotteri tulostaa EU:n Virkamiehille suoraan kylvetyn pellon neliöt ja lajikkeet,meri vhf:ää siellä ei tarvitakkaan koska sen käyttö maalla on vain viranomaisilla.Matti on maalla Matti mutta merellä sillä ei tee mitään.


      • Tyrnäväntorpedo
        Perunanvarretkasvaa kirjoitti:

        Ja Tyrnävällähän näitä vermeitä ei tarvita vesivehkeissä vaan ne on jalostettu maanviljelyskäyttöön gps:llä valmetti osaa saranpäässä kääntyä ihan itsestään ja sontalentää.Navitecin asiaa ajaa kun työntää kuontalonsa ovesta ulos,plotteri tulostaa EU:n Virkamiehille suoraan kylvetyn pellon neliöt ja lajikkeet,meri vhf:ää siellä ei tarvitakkaan koska sen käyttö maalla on vain viranomaisilla.Matti on maalla Matti mutta merellä sillä ei tee mitään.

        Kas, siinä ääneen pääsi taas luonnonoikku eli mies, jolla on PMS oireita :D

        Tyrnävällä on peräti kolme jokea, tai ainakin puroa sekä pari järveä. Merelle on alle 10 km joten olen varmasti lähempänä aavaa ulappaa kuin sinä Espoon keskusken kunnan asunnossa asuva transsukupuolinen olento :D


      • stadilainen_
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kas, siinä ääneen pääsi taas luonnonoikku eli mies, jolla on PMS oireita :D

        Tyrnävällä on peräti kolme jokea, tai ainakin puroa sekä pari järveä. Merelle on alle 10 km joten olen varmasti lähempänä aavaa ulappaa kuin sinä Espoon keskusken kunnan asunnossa asuva transsukupuolinen olento :D

        Kunhan ensin kerrot, miten Navtecin rod-vantit liittyvät tarpeelliseen elektroniikkaan. Hyvät ne kyllä on, vaikka aika huonot sähkönjohtavuudeltaan.


      • anttiparia

        Muuten kyllä tekis mieli noita, mutta käden joutuu laittamaan niin syvälle taskuun että se tulee jo ulos lahkeesta. Rahhaa tarvitaan siis paljon.


    • Benkku-82

      Pari kesää sitten hommasin Standard Horizon gx2200:n, jossa vhf:n ohella myös gps, dsc ja ais. Mukava on ajella esim. Tallinnaan, kun tietää laivojen sijainnin, nopeuden ja suunnan yms. ja voi laittaa hälyt päälle, jos huvittaa. Mielestäni kohtuuhintainen laite. Päätöstä avitti se, ettei aikaisemmin ollut erillistä gps:ää.

      • Ikänäkö

        Ääni tälle. Sen jälkeen voi edelleen navigoida perinteisillä menetelmillä ilman typerää elektroniikkaa, muttet DSC:n toimii peremmin kun VHF:llä on sijainti tiedossa. Kätevä esim hätätilanteesessa. Itsellä on Standardi Horizonin VHF ja täyden kympin laite (kun lukulasit on silmillä).


      • Toinen ääni! Viitatussa laitteessa se kauneus, ettei ole mistään muusta laitteesta riippuvainen. Eikä mikään veneen muista laitteista ole siitä riippuvainen. Samassa kuoressa siis dsc-vhf, gps ja ais vastaanotin ja alkeellinen ais -"plotteri". Laitteen näytöltä voi seurata muuta liikennettä. Ei tarvitse integroida erilliseen plotteriin tai tietokoneeseen.


    • VHFainoaMeriKommu

      Täältä kanssa ääni modernille VHF:lle. Ei ihan kauhea hinta kun vaikkapa tuollainen: Lowrance Link-8 VHF Radio with AIS & NMEA 2000 Connectivity maksaa englannista tilattuna postikuluineen alle 400€. Paljon rahaa mutta myös melkoinen turvavärkki.

      • VyöJaHenkselit

        Onkohan Link-8 brittiversiossa oikeat VHF-kanavat suomalaiseen/pohjoismaiseen käyttöön? Näissä kun on pieniä kansallisia eroja Euroopan sisälläkin. Suomessa Link-8 näkyy olevan 430€ eräässä kotimaisessa yleisteknisessä kauppaketjussa.

        Kun aloittajalla ei ollut veneessä mitään GPS:ää, niin Link-8:n lisäksi tarvitaan erillinen GPS-vastaanotin, koskapa Link-8 ei sitä sisällä. GPS-signaali taas on tarpeen, jotta AIS tai DSC toimivat mitenkään järkevästi.

        Jos veneessä on erillinen GPS-vastaanotin VHF:ää varten ja karttaplotteri niin navigointiin tulee kivasti moninkertaista varmuutta. Jos plotteri kaatuu niin sijainnin saa VHF:ltä ja kääntäen. Kun mukana on vielä magneettinen kompassi ja paperiset merikortit, niin navigointikyky ei katoa ihan helposti.


      • Briteillaeioo

        Puuttuu todennäköisesti hivivenekanavat L1-L3 koska ne ovat pohjoismaalaiset.


      • SäästöäVäärässäPaikassa

        Ei radiolaitteita kannatta juuri tilata ulkomailta. Taajuudet ovat kansallisia, eivät esim. EU-tasoisia. Tilaamalla ulkomailta voit ehkä säästää jonkin euron mutta pahimmillaan sotket muiden radioliikennettä ja vielä pahimmillaan viranomaisverkkoja. Siitä on odotettavissa todella kalliit rapsut ja jopa ihmishenkien menetyksiä.. Suosittelen ostamista kotimaasta, ellet ole 100% varma mitä teet, eli ymmärrät radioliikenteen standardien päälle. Täsmälleen samanlainen tuote voi kuitenkin


      • PlussaaPlussaa
        SäästöäVäärässäPaikassa kirjoitti:

        Ei radiolaitteita kannatta juuri tilata ulkomailta. Taajuudet ovat kansallisia, eivät esim. EU-tasoisia. Tilaamalla ulkomailta voit ehkä säästää jonkin euron mutta pahimmillaan sotket muiden radioliikennettä ja vielä pahimmillaan viranomaisverkkoja. Siitä on odotettavissa todella kalliit rapsut ja jopa ihmishenkien menetyksiä.. Suosittelen ostamista kotimaasta, ellet ole 100% varma mitä teet, eli ymmärrät radioliikenteen standardien päälle. Täsmälleen samanlainen tuote voi kuitenkin

        Kyllä täällä osataan joskus antaa oikeitakin neuvoja ja opastusta.Eikä kysyvä tieltä eksy!Sillä ole mitään tekemistä tyhmyyden kanssa,kaikki ei vain tiedä kaikesta kaikkea.


      • onnistunee

        Ei ole täsmällistä tietoa Lowrancesta, mutta melkein poikkeuksetta kanavat saa ohjelmoitua kansallisten säädösten mukaisiksi joko jo tilattaessa tai täkäläisellä maahantuojalla.


      • MitaanTietamaton
        SäästöäVäärässäPaikassa kirjoitti:

        Ei radiolaitteita kannatta juuri tilata ulkomailta. Taajuudet ovat kansallisia, eivät esim. EU-tasoisia. Tilaamalla ulkomailta voit ehkä säästää jonkin euron mutta pahimmillaan sotket muiden radioliikennettä ja vielä pahimmillaan viranomaisverkkoja. Siitä on odotettavissa todella kalliit rapsut ja jopa ihmishenkien menetyksiä.. Suosittelen ostamista kotimaasta, ellet ole 100% varma mitä teet, eli ymmärrät radioliikenteen standardien päälle. Täsmälleen samanlainen tuote voi kuitenkin

        Meillä merivhf:ssä on kansainväliset kanavat käytössä. Miten ihmeessä onnistuisin muuten saamaan yhteyden ulkomaiseen alukseen? Lisäksi Suomessa voisi olla käytössä hupi L1-L3 ja fisustus F1-F3, mutta ainakaan meillä ei ole niille tarvetta eikä niiden mukana olo liene pakollista.

        Miksei merivhf:ää kannata tilata ulkomailta? Itse keksin syyksi CE-merkinnän puutteen, mutta usein se on laitteeseen merkattu.


      • Len-Setä

        Kanavat voi yleensä ohjelmoida itse tietokoneen ja välikaapelin avulla


    • Eikös Lowrancella ole vain EU ja US -mallit vhf-puhelimissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      336
      7412
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      77
      4769
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3225
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3117
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      76
      2016
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1896
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      220
      1841
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1597
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1558
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1478
    Aihe