Jätti kanien ruokinnasta?

Jättienomistaja

Eli miten Belgianjätin ja ranskanlupan sekoituksia kuuluisi ruokkia ja miten itse ruokitte? Nää on nyt vajaa 4kk. Paljonko kuuluisi painaa tämän ikäisenä? Voin kertoa sit miten ruokin tällä hetkellä jos se auttaa teitä neuvomaan :)
Kiitos jos joku vastaa! (Noiku on vie kasvu iässä että ruokkisin sit varmasti oikein)

6

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupu96

Itselläni on samanrotuinen kani :) Oon Antanut burgess exceliä vapaasti 6kk asti. Sen jälkeen säännöstellyt 1ruokalusikallisen aina painokiloa kohden. Oma kanini on nyt 6kk ja painaa 3,8kg :) Annan lisäksi kauraa ruokalusikallisen päivässä.

• Jättejenomistaja

Meillä viimeksi kuin punnitsin niin toinen painoi 3,3 ja toinen 3,1 onko ihan ok?
        oon antanut tähän mennessä pellettiä kokoajan tarjolla ja välillä myös kauraa.

• Lisätiedotaiheellisia
        Jättejenomistaja kirjoitti:

Meillä viimeksi kuin punnitsin niin toinen painoi 3,3 ja toinen 3,1 onko ihan ok?
        oon antanut tähän mennessä pellettiä kokoajan tarjolla ja välillä myös kauraa.

Saat kauralla aikaiseksi järkyt leukapussit ja sisäelimet rasvoittumaan. Pellettiäkään en pitäisi vapaaruokinnassa, mutta toki nyt sitten riippuu mitä pellettiä syötät. Jos "pelletti" on joku hevos-/vasikkarehu, kuten noille jäteille usein tupataan syöttämään, niin ei mulla sitten tämän enempää...

• ranskis96

Itse en syötä enkä pidä siitä että kaneille syötetään jtn muuta kuin kaneille tarkoitteua pellettiä. Ja leukapussi ei liity mitenkään lihomiseen tai kauraan. Se rippuu kanin geeneistä. Ja kun kauraa antaa sopivissa määrin se ei myöskään rasvoita sisäelimiä :) Annan itse vielä lisäksi rkl auringonkukansiemeniä,se hillitsee karvanlähtöä ja pitää turkin kiiltävänä sekä pehmeänä. Annan n. 1,5rkl aamulla pelletien sekaan :)

• Älähöpise
        ranskis96 kirjoitti:

Itse en syötä enkä pidä siitä että kaneille syötetään jtn muuta kuin kaneille tarkoitteua pellettiä. Ja leukapussi ei liity mitenkään lihomiseen tai kauraan. Se rippuu kanin geeneistä. Ja kun kauraa antaa sopivissa määrin se ei myöskään rasvoita sisäelimiä :) Annan itse vielä lisäksi rkl auringonkukansiemeniä,se hillitsee karvanlähtöä ja pitää turkin kiiltävänä sekä pehmeänä. Annan n. 1,5rkl aamulla pelletien sekaan :)

Ei muuten pidä paikkaansa, joten opiskeles sinäkin enemmän ennen kuin keskustelupalstalla muita neuvot.

Kaura kerääntyy leukapussiin, piste. Mitä enemmän syötät, sitä enemmän leukapussia tulee. Leukapussi myös liittyy OLENNAISESTI lihomiseen. Sitä ei esiinny hoikilla kaneilla, vaan nimenomaan lihavilla. Geenit sitten määrittelevät sen, kerääntyykö se läski sinne leukapussiin vai ei, ja kerääntyykö sitä muualle ollenkaan. Samalla tavalla meillä ihmisilläkin joillakin ylimääräinen menee vain takapuoleen ja toisilla kaikkialle tasaisesti jne.

Ja mitä tule sisäelinten rasvoittumiseen, niin aivan TAATUSTI niin kaura, auringonkukan siemenet kuin muutkin viljat ja siemenet sellaisenaan sitä kaneille tekevät, ja tähän ei sinänsä liity määrä mitenkään. Saman tapaan toimii mm. kolesteroli ihmisellä; sait sitä ravinnostasi sitten vähän taikka paljon, niin se kerääntyy kyllä verisuoniisi, mutta paljon syötynä se vain vie nopeammin hengen. Kani EI OLE SIEMENSYÖJÄ RUOANSULATUSELIMISTÖLTÄÄN, mistä pitäisi vähän tollommankin osata tehdä päätelmiä siitä, miten hyvin ne kaneille sopivat.

• pupumutsi

Meidän jättityttö syö heinää, ja kesäaikaan tietenkin ulkona tuoretta ruohoa, pellettiä, jonkin verran salaattia talviaikaan ja pätkän porkkanaa iltapalaksi. Herkkuina päärynää tai banaania (ei joka päivä) ja silloin tällöin muutama pähkinä. Lisäksi myös jyrsijän herkkutikkuja välillä. Lisäksi pupujen hiekkalaatikoissa käytän olkipellettiä, jote ne näyttävät välillä napsivan istunnollaan :). Kani on roteva, muttei läski, ja erittäin terve. Muut puput ovat kääpiöitä ja syövät samaa, mutta hedelmiä annan heille vielä harvemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe