Perhossyötti

KokkolanTOSIrealistia

Tein muutama päivä sitten perhossyötin, joka houkuttelee kaikkia lentäviä. Seurasin kun amiraali- perhonen tuli ruokailemaan. Uskokaa tai älkää. Hyönteisten keskuudessakin on "nokkimisjärjestys". Kesti noin kaksi minuuttia, kun perhonen oli saanut vatsansa täyteen. Sen jälkeen aterialle tulivat mantu- ja kalliokimalaiset, ampiaiset ja monet muut lentävät hyönteiset. Kerron "jatkossa" miten tämä syötti tehdään.

11

1815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokkolanRealisointi

      Kaikenmaailman itikatkin litkii samoja huonoja juomia, mitä Tosirealistikin.

    • AitoTOSIrealisti

      Perhossyötti valmistetaan seuraavasti: Pala vaahtomuovia (pesusienen osa 1/4). Noin puolen litran vetoinen "jätteisiin" menevä rasia . Fariinisokeria 2-300 g (se kaapin kovettunut pussukkakin kelpaa), siirappia 2 rl, hunajaa 2 rl, omenaviinietikkaa 0,2 dl, olutta 0,5 dl, hiukan kaavittua banaaninkuoren sisäosaa, 10 rusinaa, kaksi viinirypälettä pilkottuna, nokare hiivaa, ja päälle lämmintä vettä astia täyteen.
      Laita syötti aurinkoiselle, avaraan ja sateensuojaiselle paikalle. Syötti alkaa vaikuttaa parin-kolmen vuorokauden kuluttua. Voi sitä hyönteisten määrää mikä syötillä aterioi. Nuoruudessani pyydystin satoja perhosia tällä syötillä. Jos nyt viitsisin seurata öistä toimintaa, niin pyydyksessäni olisi takuulla harvinaisiakin yöperhosia, joita en poikavuosina tavoittanut, kun niintä ei silloin 1960- luvulla Suomessa edes ollut.
      Nyt on "ruokapisteessä käynyt lähes kaikki päiväperhoset, kimalaiset, mehiläiset ja ampiaiset yms, ja "kuhina" sen kuin yltyy. Syöttini on etuterassin grillin sivupöydällä...

      • AitoTOSIrealisti

        Seurasin pitkään syötin ympärillä tapahtuvaa "elämää". Totesin, että mm amiraali- verkko-, haapa- ja neitoperhonen joutuivat jatkuvasti "räpsyttelemään" siipiensä silmäkuvioita ym kuvioitaan (= pelottelumerkit) saadakseen syödä rauhassa. Ympärillä pörräsi parikymmentä ampiaista yrittäen tunkeutua apajille. Huomasin, että rauhalliset kimalaiset saivat ruokailla perhosten kanssa "kärsä kärsäkkäin".
        Muistin, että ampiainen himoitsee kala- ja liharuokaa. Laitoin tuoreen siianpään ja pyrstön lähelle perhossyöttiä. Kas kummaa. Pian kaikki kymmenet ampiaiset olivat siian kimpussa, ja muut lentävät saivat nauttia rauhassa tarjoamaani herkkuateriaa. Eräs mantukimalainen söi itsensä niin täyteen, että se joutui keräämään voimiaan ja haukkomaan henkeään (tulikohan ähky vai lievä sepelvalimoinfarkti) pari minuuttia läheisellä tuijapensaan oksalla, ennen kuin se lähti kohti pesäänsä...


    • landepaukunfani

      Kunikuusravit Rovaniemellä ensi viikonloppuna. Tammoille ja oriille jopa 90 000 palkinto rahat jos voittaa joka osa lähdön. Mukana myös muita mielenkiintoisia lähtöjä suomen hevosille sekä lämminverisille. Mukana mm. suursuosikkina Keski-Pohjanmaan hevonen Landen paukku. Yleisöä paikalla varmasti 40 000 ja mahtava tunnelma. Tervetuloa.

    • Hah, aito ja oikea tosirealistikin lähtee. Teen naisansan ja vietän viikonlopun nuoren ja kauniin neidon seurassa. Ansa koostuu jaloviinasta ja silmätipoista, hah hah haaa!!!...

    • AitoTOSIrealisti

      Ette voi uskoa mikä kuhina käy hyönteisruokapisteessäni. Päivän aikana syötillä ovat käyneet lähes kaikki päiväperhoset ja kimalaiset. Nyt "ruokatorin" ovat vallanneet sadat ampiaiset, vaan ei se menoa haittaa. Kun tarjosin käteni siihen kuhinan keskelle, niin käteeni istui muutama ampiainen, jotka pussasivat kättäni. Joten hyvät ihmiset. Hyönteisilläkin ovat tunteet, ja ne palkitsevat saamansa aterian vaikka "pussaamalla" isäntänsä kädelle...

      • KokkolanRealisointi

        Jaa,että pussasivat ampiaiset. Ampiainenhan ensimmäiseksi pistää ihmistä ja pistää varmuuden vuoksi.


    • AitoTOSIrealisti

      Itse kävin tänään pelastusarmeijan leipäjonossa. Sain moniviljapuurohiutaleita, makaroonia ja maitojauhetta. Lihava pelastusarmeijan majuri suuteli kättäni ja toivotti kuhinan keskellä hyvää kesän jatkoa. joten meillä majureillakin on tunteet ja ne palkitsevat antamansa elintarvikkeet vaikka miesten keskisellä suudelmalla, hah hah haaa!!!...

    • Realistinihailijatar

      Tosirealisti on nero ja nyt tuli minullekin yllätyksenä, että kaiken muun viisauden lisäksi mies tietää hyönteisistäkin lähes kaiken. Sen tiesin että hänellä oli koulussa aina 10 biologiassa ja että hän keräsi perhosia, heinäsirkkoja ja mitä lie ötököitä, pyydysti rapuja, kaloja ym.

      • KokkolanTOSIrealistia

        Ei voi kuin kiittää Börje!


      • Ressunihailijatar

        Ressu oli kouluaikoina jo kiinnostunut biologiasta ja antoi karamellejä alaluokan tytöille palkaksi lääkärileikeistä. Biologiasta sai aina kympin ja tiesi kaikkista ötököistä luteista ja täistä, joita toi monesti kouluun kotoaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe