Aurinkolataus ja akkujen eliniänodote?

Ylikapasiteetti

Hei,

Minua askarruttaa kysymys jatkuvasta akkujen lataamisesta aurinkopanelien kautta vs. myyntipuheisiin, miten hyvä aurinkolatailu onkaan akkujen terveydelle.

Toisaalla puhutaan, että akulle terveellistä olisi käyttää se noin puoleen ennen uutta latausta. Aurinkopaneli ja latauksensäädin kuitenkin pitävät akun kapasiteetin jatkuvasti äärirajoillaan. Kaikki, joilla on ollut useamman vuoden ikäinen kannettava tietokone tietävät, että se tuhoaa hitaasti akun "muistin" ja tekee siitä romua.

Itselläni on paneelien jatkeena ihan laadukas Victronin MPPT-säädin, mutta ominaisuuksista päätellen sen tehtävä on nimenomaan ladata akku tehokkaasti ja pitää se täynnä varsinaisen akun eliniän maksimoinnin sijaan.

Siispä mikä eteen? Aurinkopaneeli toimii jatkuvasti ja latailee akkujani nytkin. En ole kuullut järjestelmästä, joka antaisi kapasiteetin pudota puoleen ennen uutta lataussykliä. Onko siis ratkaisuna oikein mitoitettu akku (joka tulee säännöllisesti purettua puoleen) vai pitäisikö panelin voida kytkeä irti kun niiden palveluksia ei vielä tarvita?

11

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjaödkjöakjfa

      Et kai käytä aurinkopaneelien kanssa samanlaista akkua kuin kannettavissa tietokoneissa? Jos käytät normaalia, aurinkopaneelin kanssa toimivaksi suunniteltua lyijyakkua, niin tuo toimii aivan normaalisti. Joku käynnistysakku voi tykätä kyttyrää pidemmän päälle, mutta sekin toimii joten kuten.

    • Ylikapasiteetti

      No tietty jatkokysymys on, miksi kannettavan akut sitten lahoavat niin nopeasti? Tietoinen valinta?

      Mikä tekee lyijyakusta immuunin jatkuvalle latailulle, jos kannettavien (litium?) akut eivät sitä siedä?

      • Joakim1

        Miten nopeasti ne sitten lahoavat? Minulla on kannettava joka on pian 7-vuotias. Edelleen alkuperäisellä akulla ja toimii toista tuntia sillä. Ei se uutenakaan toiminut ainakaan kahta tuntia kauempaa. Tuota edeltävässä kannettavassa akku kyllä hyytyi kolmessa vuodessa ja konekin sekosi hiukan tuon jälkeen, mutta tuohan oli jo yli 10 vuotta vanhaa teknologiaa.

        Akkuja on kovin erilaisia. Kännyköissä ja kannettavissa on Li-ion akut, jotka viihtyvät parhaiten puoliksi ladattuna (tuo kannettavan akku on kyllä ollut täynnä 99% ajasta). Ennen niissä oli NiCd ja NiMH-akkuja. Erityisesti NiCd kärsi muisti-ilmiöstä eli se oli syytä purkaa kokonaan ja vasta sitten ladata.

        Veneissä taas akut ovat lähes aina erilaisia lyijyakkuja. Ne viihtyvät parhaiten täysinä ja kärsivät pahasti syväpurkauksista, varsinkin starttiakut ja halvemmat vapaa-ajan akut, jotka ovat käytännössä starttiakkuja. Noilla ei ole muisti-ilmiötä.

        Joissain veneissä on myös LiFePO4-akkuja, joita myös Li-ion tapaan kutsutaan litiumakuiksi, vaikka noiden välillä on varsin suuria eroja. Ei niilläkään ole muisti-ilmiötä.


    • Ylikapasiteetti

      Ok, Kiitos. Tuo selvempi hyvin tilannetta.

    • Toimiise

      Victron mppt säädin tipauttaa tietyn tason jälkeen latauksen ylläpitoon, olisko ne voltit ollu jotain 13, 4 v. Ainakin minun säätimessä voi valita tuon ylläpidon jännitteen. En jaksa uskoa, että jatkuva 100% latustila olisi jotenkin huono asia. Katselin latausvirtoja kun paatti oli ollut laiturissa viikon pääkytkimet auki. Taisi olla jotain 0,3 A eli hienosti toimi.

      • Luulin että säätimessä on jotakin vikaa kun jännite "parkkeeraa" vähän päälle13 V ja virta 0,1 A. Tämä siis kun jännite on ensin käynyt 14,5 V.


      • AkkuAnkka

        Jatkuva vakiojännite on pelkästään hyvä asia lyijyakulle, jännitteen suuruus jotain 13,8 - 14 volttia. Voi olla enemmänkin, riippuen akkutyypistä ( lyijyakkutyyppejä on nykyisin monenlaisia, riippuen lisäaineistuksesta.). Kannatta perehtyä akkuvalmistajan suosituksiin.
        Vajaassa latauksessa oleva akku pyrkii sulfatoitumaan, sitä enemmän mitä vajaampi akku, Sulfaattikiteet eivät osallistu akkukemiaan ja kapasiteetti ja virranantokyky heikkenee. Kunnolla sulfatoitunut akku on kaput ja ongelmajätettä. (On toki akun elvyttäjiä, joilla pyritään rikkomaan sulfaattikiteet.)
        Auton laturi antaa myös vakiojännitettä. Hyvä niin, jos laturin teho riittää pitämään akun suht.koht. täytenä.

        Ainakin ennen puhelinkeskuksessa oli lyijyakkurivistö, joita pidettiin vakiojännitelatauksessa. Elinikä oli varsin pitkä.


      • Joakim1
        AkkuAnkka kirjoitti:

        Jatkuva vakiojännite on pelkästään hyvä asia lyijyakulle, jännitteen suuruus jotain 13,8 - 14 volttia. Voi olla enemmänkin, riippuen akkutyypistä ( lyijyakkutyyppejä on nykyisin monenlaisia, riippuen lisäaineistuksesta.). Kannatta perehtyä akkuvalmistajan suosituksiin.
        Vajaassa latauksessa oleva akku pyrkii sulfatoitumaan, sitä enemmän mitä vajaampi akku, Sulfaattikiteet eivät osallistu akkukemiaan ja kapasiteetti ja virranantokyky heikkenee. Kunnolla sulfatoitunut akku on kaput ja ongelmajätettä. (On toki akun elvyttäjiä, joilla pyritään rikkomaan sulfaattikiteet.)
        Auton laturi antaa myös vakiojännitettä. Hyvä niin, jos laturin teho riittää pitämään akun suht.koht. täytenä.

        Ainakin ennen puhelinkeskuksessa oli lyijyakkurivistö, joita pidettiin vakiojännitelatauksessa. Elinikä oli varsin pitkä.

        Monissa paikoissa on lyijyakusto jatkuvassa latauksessa, mutta jännite tuskin on noin korkea. Akkutyypistä ja lämpötilasta riippuen 13,2-13,8 V.

        Autoissa ja veneissä moottorin laturin jännite on korkeampi, jotta akku saadaan ladattua nopeasti täyteen. Jatkuvaan ajoon niissä käytetyt 14-14,8 V on aivan liian korkea.


    • Vähän aiheen sivusta.Jääkaappiakku käy nyt äärirajoilla koska lämpötila veneessä nousi yli 32 deg. C. Akkujännite pyörii väliällä 12,1 12,5 . Odotan hetkeä koska kytkeytyy pois. Tiedän, minulla on liian pieni akku (90 Ah).

    • Akku.autossakin

      Autoissakin lyijyakku ja jatkuvasti täyteen ladattu, näin se lienee suunniteltukin olevaksi.

      • Näin asia taitaa olla. Autossa akku kestää vähintään viisi vuotta. Jos "täyteen ladattu" olisi väärin niin ei kestäisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      166
      10648
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      90
      7515
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      107
      7393
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7356
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      22
      7341
    6. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      42
      7279
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      113
      6687
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      29
      6516
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      88
      5733
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      48
      5515
    Aihe