Hei,
Minua askarruttaa kysymys jatkuvasta akkujen lataamisesta aurinkopanelien kautta vs. myyntipuheisiin, miten hyvä aurinkolatailu onkaan akkujen terveydelle.
Toisaalla puhutaan, että akulle terveellistä olisi käyttää se noin puoleen ennen uutta latausta. Aurinkopaneli ja latauksensäädin kuitenkin pitävät akun kapasiteetin jatkuvasti äärirajoillaan. Kaikki, joilla on ollut useamman vuoden ikäinen kannettava tietokone tietävät, että se tuhoaa hitaasti akun "muistin" ja tekee siitä romua.
Itselläni on paneelien jatkeena ihan laadukas Victronin MPPT-säädin, mutta ominaisuuksista päätellen sen tehtävä on nimenomaan ladata akku tehokkaasti ja pitää se täynnä varsinaisen akun eliniän maksimoinnin sijaan.
Siispä mikä eteen? Aurinkopaneeli toimii jatkuvasti ja latailee akkujani nytkin. En ole kuullut järjestelmästä, joka antaisi kapasiteetin pudota puoleen ennen uutta lataussykliä. Onko siis ratkaisuna oikein mitoitettu akku (joka tulee säännöllisesti purettua puoleen) vai pitäisikö panelin voida kytkeä irti kun niiden palveluksia ei vielä tarvita?
Aurinkolataus ja akkujen eliniänodote?
11
450
Vastaukset
- lkjaödkjöakjfa
Et kai käytä aurinkopaneelien kanssa samanlaista akkua kuin kannettavissa tietokoneissa? Jos käytät normaalia, aurinkopaneelin kanssa toimivaksi suunniteltua lyijyakkua, niin tuo toimii aivan normaalisti. Joku käynnistysakku voi tykätä kyttyrää pidemmän päälle, mutta sekin toimii joten kuten.
- Ylikapasiteetti
No tietty jatkokysymys on, miksi kannettavan akut sitten lahoavat niin nopeasti? Tietoinen valinta?
Mikä tekee lyijyakusta immuunin jatkuvalle latailulle, jos kannettavien (litium?) akut eivät sitä siedä?- Joakim1
Miten nopeasti ne sitten lahoavat? Minulla on kannettava joka on pian 7-vuotias. Edelleen alkuperäisellä akulla ja toimii toista tuntia sillä. Ei se uutenakaan toiminut ainakaan kahta tuntia kauempaa. Tuota edeltävässä kannettavassa akku kyllä hyytyi kolmessa vuodessa ja konekin sekosi hiukan tuon jälkeen, mutta tuohan oli jo yli 10 vuotta vanhaa teknologiaa.
Akkuja on kovin erilaisia. Kännyköissä ja kannettavissa on Li-ion akut, jotka viihtyvät parhaiten puoliksi ladattuna (tuo kannettavan akku on kyllä ollut täynnä 99% ajasta). Ennen niissä oli NiCd ja NiMH-akkuja. Erityisesti NiCd kärsi muisti-ilmiöstä eli se oli syytä purkaa kokonaan ja vasta sitten ladata.
Veneissä taas akut ovat lähes aina erilaisia lyijyakkuja. Ne viihtyvät parhaiten täysinä ja kärsivät pahasti syväpurkauksista, varsinkin starttiakut ja halvemmat vapaa-ajan akut, jotka ovat käytännössä starttiakkuja. Noilla ei ole muisti-ilmiötä.
Joissain veneissä on myös LiFePO4-akkuja, joita myös Li-ion tapaan kutsutaan litiumakuiksi, vaikka noiden välillä on varsin suuria eroja. Ei niilläkään ole muisti-ilmiötä.
- Ylikapasiteetti
Ok, Kiitos. Tuo selvempi hyvin tilannetta.
- Toimiise
Victron mppt säädin tipauttaa tietyn tason jälkeen latauksen ylläpitoon, olisko ne voltit ollu jotain 13, 4 v. Ainakin minun säätimessä voi valita tuon ylläpidon jännitteen. En jaksa uskoa, että jatkuva 100% latustila olisi jotenkin huono asia. Katselin latausvirtoja kun paatti oli ollut laiturissa viikon pääkytkimet auki. Taisi olla jotain 0,3 A eli hienosti toimi.
Luulin että säätimessä on jotakin vikaa kun jännite "parkkeeraa" vähän päälle13 V ja virta 0,1 A. Tämä siis kun jännite on ensin käynyt 14,5 V.
- AkkuAnkka
Jatkuva vakiojännite on pelkästään hyvä asia lyijyakulle, jännitteen suuruus jotain 13,8 - 14 volttia. Voi olla enemmänkin, riippuen akkutyypistä ( lyijyakkutyyppejä on nykyisin monenlaisia, riippuen lisäaineistuksesta.). Kannatta perehtyä akkuvalmistajan suosituksiin.
Vajaassa latauksessa oleva akku pyrkii sulfatoitumaan, sitä enemmän mitä vajaampi akku, Sulfaattikiteet eivät osallistu akkukemiaan ja kapasiteetti ja virranantokyky heikkenee. Kunnolla sulfatoitunut akku on kaput ja ongelmajätettä. (On toki akun elvyttäjiä, joilla pyritään rikkomaan sulfaattikiteet.)
Auton laturi antaa myös vakiojännitettä. Hyvä niin, jos laturin teho riittää pitämään akun suht.koht. täytenä.
Ainakin ennen puhelinkeskuksessa oli lyijyakkurivistö, joita pidettiin vakiojännitelatauksessa. Elinikä oli varsin pitkä. - Joakim1
AkkuAnkka kirjoitti:
Jatkuva vakiojännite on pelkästään hyvä asia lyijyakulle, jännitteen suuruus jotain 13,8 - 14 volttia. Voi olla enemmänkin, riippuen akkutyypistä ( lyijyakkutyyppejä on nykyisin monenlaisia, riippuen lisäaineistuksesta.). Kannatta perehtyä akkuvalmistajan suosituksiin.
Vajaassa latauksessa oleva akku pyrkii sulfatoitumaan, sitä enemmän mitä vajaampi akku, Sulfaattikiteet eivät osallistu akkukemiaan ja kapasiteetti ja virranantokyky heikkenee. Kunnolla sulfatoitunut akku on kaput ja ongelmajätettä. (On toki akun elvyttäjiä, joilla pyritään rikkomaan sulfaattikiteet.)
Auton laturi antaa myös vakiojännitettä. Hyvä niin, jos laturin teho riittää pitämään akun suht.koht. täytenä.
Ainakin ennen puhelinkeskuksessa oli lyijyakkurivistö, joita pidettiin vakiojännitelatauksessa. Elinikä oli varsin pitkä.Monissa paikoissa on lyijyakusto jatkuvassa latauksessa, mutta jännite tuskin on noin korkea. Akkutyypistä ja lämpötilasta riippuen 13,2-13,8 V.
Autoissa ja veneissä moottorin laturin jännite on korkeampi, jotta akku saadaan ladattua nopeasti täyteen. Jatkuvaan ajoon niissä käytetyt 14-14,8 V on aivan liian korkea.
Vähän aiheen sivusta.Jääkaappiakku käy nyt äärirajoilla koska lämpötila veneessä nousi yli 32 deg. C. Akkujännite pyörii väliällä 12,1 12,5 . Odotan hetkeä koska kytkeytyy pois. Tiedän, minulla on liian pieni akku (90 Ah).
- Akku.autossakin
Autoissakin lyijyakku ja jatkuvasti täyteen ladattu, näin se lienee suunniteltukin olevaksi.
Näin asia taitaa olla. Autossa akku kestää vähintään viisi vuotta. Jos "täyteen ladattu" olisi väärin niin ei kestäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822