Unettomuus ja mielenterveys

Zqsqrn

Kauanko unettomuutta ihminen kestää ennen kuin alkaa mielenterveysongelmat mennä vakavaksi? Sairastuin neljä vuotta sitten masikseen pitkäaikaisen stressin seurauksena ja sen jälkeen joka kevät uni karkaa ja olen käyttänyt ketipinoria pienellä annoksella noin 1,5- 2 kk ja vierottautunut siitä melatoniinin avulla. Olenkin tässä pohtinut että mitenkähän minun olisi käynyt ilman unilääkkeitä. Uni karkasi taas keväällä totaalisesti ja olin todella väsynyt. Aloitin taas ketipinorin käytön ja noin viikon päästä kokeilin että joko pärjäisi ilman, mutta en pärjännyt. Ketipinor on siitä kuitenkin hyvä jottei se ainakaan minua koukuta. Nyt olen taas vierottautumassa siitä melatoniinin avulla ja viisi viikkoa on pärjätty aivan sen avulla. Äidilläni aikoinaan puhkesi psykoosi pitkän unettomuuden jälkeen ja olenkin pohtinut omaa kohtaloani jotta voisiko unettomuus johtaa samaan myös minulla.

8

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ghkcv

Oisko jotai muuta unilääkkeeks ku Ketipinor? Antaaha se unta mutta neuroleptien maine on mitä on. Unta tosiaan tarvitaan ja se korostuu stressin ja muun vastaavan yhteydessä erityisesti. Melatoniinit ja luontaistuotteet auttanevat parhaiten.

• Zqsqrn

En ole muuta käyttänyt kuin ketipinoria ja mirtazapinia unettomuuteen neljän vuoden aikana ja mirtazapinista tuli zombimainen olo koko seuraavsksi päiväksi. Ja tosiaankin ketipinorista pääsee vierottautumaan vaivattomasti. Ostin 60 kappaleen rasian melatoniinia 1,9 mg vahvuisena ja otan niitä yhden aina iltaisin ennen nukkumaan menoa. Yli puolet on niistä jo otettu ja niinkuin kirjoitin että yli kuukausi on jo vierottauduttu. Kysymys olikin että kuinka pitkään ihminen kestää unettomuutta.

• fghh

"Ei koukuta mutta olet vieroittautumassa." Jos se ei koukuta niin lopeta seinään.

• Zqsqrn

No joo voi sen ymmärtää noinkin mut kysymys oli eri. Viime vuonna oli sama homma jotta melatoniinilla pääsin eroon ja joka on luontaistuote.

• gfhfghdfhfdhfh

Unettomuutta kestää huonommin, jos ongelmia on jo ollut. Huomaahan sen nyt helteiden aikaan. Ainakin itselläni hermot on kireellä kuin viulunkieli jo toisen levottoman yön jälkeen. Ja kaikki muut hermoja kuohuttavat asiat siihen päälle. En suosittele testaamaan, kauanko kestää nukkumatta. Luontaistuotteitahan voi kokeilla, vaihtoehtoja on varmasti muitakin kuin melatoniini. Päätös on kuintekin sinun. Hoidat itseäsi ehkä lääkkeillä tai ehkä päädyt nuppi sekaisin osastolle. Helle on yksi mielenterveysongelmia pahentava tekijä!

• Hyvä.elämä

Kyllä "unettomuutta" kestää vaikka kuinka kauan.
        Ns normi yöuni on 7-8 tuntia.
        Kuka p*rkele sen on määrittänyt?!
        Itse "nukun" n.5t/vrk.
        Jää paljon aikaa.
        Opiskelen nyt englantia, espanjaa, ranskaa ym kieliä.
        Ajattelin aloittaa astrofysiikan opiskelun.
        Miksi tuhlata aikaa nukkumiseen!!!!

• MitenMenee_
        Hyvä.elämä kirjoitti:

Kyllä "unettomuutta" kestää vaikka kuinka kauan.
        Ns normi yöuni on 7-8 tuntia.
        Kuka p*rkele sen on määrittänyt?!
        Itse "nukun" n.5t/vrk.
        Jää paljon aikaa.
        Opiskelen nyt englantia, espanjaa, ranskaa ym kieliä.
        Ajattelin aloittaa astrofysiikan opiskelun.
        Miksi tuhlata aikaa nukkumiseen!!!!

Tule kertomaan nukkumisestasi kymmenen vuoden välein. Kiitos

• Mansala

En valitettavasti osaa täsmällisesti vastata kysymykseesi, koska tarpeet ovat niin yksilöllisiä.
      Henk.koht. olen nukkunut 12h,15 min. 7 vuorokauden aikana ja alkaa olemaan erikoinen olo ( nukahtamislääkkeen -Tenox kuitenkin käytössä ).
      Kognitiiviset kyvyt romahtaneet -viime viikolla ehkä 20 h. Hb. 84.
      Horjuen jaksaa käydä lähikaupassa ( 40 metriä ). En muista korttini numeroa etc..
      Vastaukseni on valitettavasti tietämättömyys.
      Voi hyvin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7790
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3983
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3195
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2913
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe