Auto megane II muuten hyvä, mutta harmittaa jarrujen vinkuminen. Varsinkin kevyesti jarruttaessa, johtuneeko jarrupalan materiaalista vai mistä. Onko niille mitään tehtävissä? Vai pitäisikö palat vaihtaa joihinkin tarvikepaloihin?
Vinkuvat jarrut
14
4209
Vastaukset
- Todennäköisesti
vaihtaa jarrupalat, tai sitten kosteutta on jäänyt jarrulevyille, koska vesi ei ole päässyt poistumaan omaa tietänsä, koska veden poistoputkeen on kiviä ym likaa kertynyt.
- Mri
Palat voidaan käsitellä kemiallisella aineella ja minulla ainakin on toiminut hyvin. Megane ajettu nyt 64000 km ja palojen käsittelyn jälkeen n 6000 km.
- Mra
Mitä se mainitsemasi kemiallinen aine on ja mistä sitä saa? Miksi se sitten ei lopu jarrupinnasta kun pintaa kuluu - imeytyykö se läpi koko palan (miten?). Luulisi että jarrutusominaisuudet muuttuvat myös. Vaikuttaako käsittely takuuseen (vastaan itse: takuulla vaikuttaa, jos maahantuoja saa tietää ja jarruihin tulee takuaaikana mitä hyvänsä vikaa)
Renaultien, varsinkin Megane II / Scenic II:n jarrujen vinkuminen on suorastaan kestoaihe. Ei ainosataan Suomessa, vaan muuallakin. Minulle vaihtoivat ensihuollossa Scenic II:een jarrupalat, sekä laittoivat vaimenninsarjan. Viikon verran auttoi. Sen olen huomannut jo aikaisemmin, että pakkasessa vinkuvat enemmän. Kesällä voi loppua kokonaan.
Joku mainitsi että vinkumiseen auttaa kun pyöristää tai viistää jarrupalojen tulosärmän, vinkuminen on jonkunlainen resonanssi ja tämä estää sen. Perussyy jarrujen vinkumiseen on asbestin käytön kieltäminen (onneksi!) EU:ssa. Jotain piti keksiä tilalle ja näyttävät keksineen hiilikuidun. Sen seurauksena vanteet on kausivaihtoon mennessä sisäpuolelta täynnä hiilipölyä. Mieluummin kuitenkin hiilipölyä kuin asbestipölyä. - Vesku
Mra kirjoitti:
Mitä se mainitsemasi kemiallinen aine on ja mistä sitä saa? Miksi se sitten ei lopu jarrupinnasta kun pintaa kuluu - imeytyykö se läpi koko palan (miten?). Luulisi että jarrutusominaisuudet muuttuvat myös. Vaikuttaako käsittely takuuseen (vastaan itse: takuulla vaikuttaa, jos maahantuoja saa tietää ja jarruihin tulee takuaaikana mitä hyvänsä vikaa)
Renaultien, varsinkin Megane II / Scenic II:n jarrujen vinkuminen on suorastaan kestoaihe. Ei ainosataan Suomessa, vaan muuallakin. Minulle vaihtoivat ensihuollossa Scenic II:een jarrupalat, sekä laittoivat vaimenninsarjan. Viikon verran auttoi. Sen olen huomannut jo aikaisemmin, että pakkasessa vinkuvat enemmän. Kesällä voi loppua kokonaan.
Joku mainitsi että vinkumiseen auttaa kun pyöristää tai viistää jarrupalojen tulosärmän, vinkuminen on jonkunlainen resonanssi ja tämä estää sen. Perussyy jarrujen vinkumiseen on asbestin käytön kieltäminen (onneksi!) EU:ssa. Jotain piti keksiä tilalle ja näyttävät keksineen hiilikuidun. Sen seurauksena vanteet on kausivaihtoon mennessä sisäpuolelta täynnä hiilipölyä. Mieluummin kuitenkin hiilipölyä kuin asbestipölyä.Itse olen saanut monesta autosta vaivan pois, laittamalla jarrupalan taustaan männän kohdalle kupari tai alumiini rasvaa.
Eli rasvana käytetään jotain lämpöä kestävää tahnaa.
Itsellä toiminut palojen käyttöiän ilman vaivoja. - Mra
Vesku kirjoitti:
Itse olen saanut monesta autosta vaivan pois, laittamalla jarrupalan taustaan männän kohdalle kupari tai alumiini rasvaa.
Eli rasvana käytetään jotain lämpöä kestävää tahnaa.
Itsellä toiminut palojen käyttöiän ilman vaivoja.Mikähän se "vaimennussarja" on minkä asensivat minulle ensihuollossa? Onko se männän ja palan välissä vai missä? Jos homma noin helposti hoituu eli Cu- tai Al-tahnaa männän ja palan väliin, niin luulisi että Biliassakin jo tietäisivät? Meganen jarrujen kirskuminen on sen verran yleinen asia.
Meillä on töissä lämmönkestäviä Cu- ja Al-pastoja jotka on tarkoitettu kierteiden juuttumisen estämiseen höyrypannuissa ym. kuumalaitteissa - sellaistako laitoit? Mihin se sitten perustuu, resonoiko jarrupala jotenkin mäntää vasten? - Vesku
Mra kirjoitti:
Mikähän se "vaimennussarja" on minkä asensivat minulle ensihuollossa? Onko se männän ja palan välissä vai missä? Jos homma noin helposti hoituu eli Cu- tai Al-tahnaa männän ja palan väliin, niin luulisi että Biliassakin jo tietäisivät? Meganen jarrujen kirskuminen on sen verran yleinen asia.
Meillä on töissä lämmönkestäviä Cu- ja Al-pastoja jotka on tarkoitettu kierteiden juuttumisen estämiseen höyrypannuissa ym. kuumalaitteissa - sellaistako laitoit? Mihin se sitten perustuu, resonoiko jarrupala jotenkin mäntää vasten?Juuri kirkas vinkuminen johtuu siitä.
Kitinän vaimennussarja tulee juuri palan ja männän väliin ja se on usein kumitettu pellinpalanen.
Sen kesto on aika heikko, mutta kestää yleensä hyvin jarrupalojen ajan ruostumatta pois.
Mutta jos vaihdat itse paloja laita rohkeasti tahnaa kun voitelisit näkkärin eikä sen jälkeen kitise.
Parasta siinä on toimivuus eikä palojen muodolla ole väliä eli käy joka autoon ja toimii myös palojen käyttö iän.
Varothan ettei kitkapinta imaise sitä.
Sitä miksi merkkiliikkeet eivät sitä laita johtuu varmaan kitinäpeltien tarjonnasta lähes joka merkkiin ja asiakashan sen loppujelopuksi maksaa katteineen merkkiliikkeelle.
- ongelman
poistamiseksi on ajaa sulalla tiellä,reipasta vauhtia ja jarruttaa VIELÄ reippaammin. Toista tämä muutaman kerran,niin lasittunut palan pinta lähtee vex,auttaa muutamaksi viikoksi ja sitte taas uudestaan!Kokeiltu on ja toimii. jk.jarrutus pitää olla tosireilu joten jätä tekarit kotiin ja käytä turvavyötä!!!!
- Meksu II
Pikahuollossa "hoitivat jarrut kuntoon", mutta vinkuu edelleen ehkä hieman pienemmällä voluumilla. Homma meni näin hiottiin keskelle jarrupalan pintaan ura ja viistettiin reunat. Jotenkin nämä rellun huollot alkavat näyttämään nyrkkipaja hommilta! V.....aa jarrutella liikennevaloissa kun kaikkien päät kääntyy!! Tuskimpa ne ihailevat, että ompa komia rellu? Toisaalta jos jotain hyvää pitäisi hakea niin onhan se hyvä varoitusmerkki että "pois tieltä täällä tullaan".
- Renu
Mulle vaihtovat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jotkut vaimentimet....ei ole vinkunu sen jälkeen...
- Mra
Renu kirjoitti:
Mulle vaihtovat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jotkut vaimentimet....ei ole vinkunu sen jälkeen...
Ainakin minulla. Vaihtoivat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jonkun vaimentimen. (joka on kumitettu peltipala jarrumännän ja jarrupalan välissä). Alkoi vinkua jo muutaman päivän päästä. Lisäksi Scenic II:ssa on erikoisominaisuus jota Meganessa ei tunnu olevan: jarrut natisee pysäköidessä. Natinan voi jopa tuntea jarrupolkimessa. - Se on sama ilmiö kun liikutat sormeasi vasten puupöytää: sopivalla voimalla alkaa natisemaan.
- Renu
Mra kirjoitti:
Ainakin minulla. Vaihtoivat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jonkun vaimentimen. (joka on kumitettu peltipala jarrumännän ja jarrupalan välissä). Alkoi vinkua jo muutaman päivän päästä. Lisäksi Scenic II:ssa on erikoisominaisuus jota Meganessa ei tunnu olevan: jarrut natisee pysäköidessä. Natinan voi jopa tuntea jarrupolkimessa. - Se on sama ilmiö kun liikutat sormeasi vasten puupöytää: sopivalla voimalla alkaa natisemaan.
Niin, palat ym. releet vaihdettiin marraskuussa, ajettu 5t. sen jälkeen...ei vingu.
- Clio -03
Mra kirjoitti:
Ainakin minulla. Vaihtoivat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jonkun vaimentimen. (joka on kumitettu peltipala jarrumännän ja jarrupalan välissä). Alkoi vinkua jo muutaman päivän päästä. Lisäksi Scenic II:ssa on erikoisominaisuus jota Meganessa ei tunnu olevan: jarrut natisee pysäköidessä. Natinan voi jopa tuntea jarrupolkimessa. - Se on sama ilmiö kun liikutat sormeasi vasten puupöytää: sopivalla voimalla alkaa natisemaan.
Olet kyllä Mra hemmetinmoinen vastarannankiiski ja väität aina kokemuksesi mukaan tietäväsi asioita, mutta kakkaa puhuit niin vuosihuollosta kuin nyt myös vinkuvista jarruista. Ei se aina takoita sitä, että jos sinulla ei auttanut niin muilla ei voisi auttaa. Renuhan totesi vastauksessaan ettei ole 5 tkm vinkunut? Ehkä eivät tehneet sinulla hommaa kunnolla. Ja ole mies ja korjaa väärät väittämäsi. Ai niin mutta ethän ole mitään väärää väittänyt. Sinullahan on viiden vuosihuollon ja 2 rellun kokemus asioista?
t: Clio -03 - SC04
Clio -03 kirjoitti:
Olet kyllä Mra hemmetinmoinen vastarannankiiski ja väität aina kokemuksesi mukaan tietäväsi asioita, mutta kakkaa puhuit niin vuosihuollosta kuin nyt myös vinkuvista jarruista. Ei se aina takoita sitä, että jos sinulla ei auttanut niin muilla ei voisi auttaa. Renuhan totesi vastauksessaan ettei ole 5 tkm vinkunut? Ehkä eivät tehneet sinulla hommaa kunnolla. Ja ole mies ja korjaa väärät väittämäsi. Ai niin mutta ethän ole mitään väärää väittänyt. Sinullahan on viiden vuosihuollon ja 2 rellun kokemus asioista?
t: Clio -03Älä nyt ole niin kiihkeä. Ei se tarkoita että Mra puhuisi palturia, vaikka joillakin olisi ongelma hävinnyt (tai ei esiintynyt ollenkaan).Tämä saattaa olla hyvinkin riippuvainen myös levyjen ja palojen yhteensopivuudesta -> eli jotkin palat vain sopivat paremmin yhteen tietyn valmistussarjan levyjen kanssa.
Painin itse saman ongelman kanssa reilu vuosi sitten, eikä ensimmäinen palojen vaihto auttanut. Toisella kertaa löysivät sopivat palat MINUN Scenic II-maliini (1,9 dci). Tämä tarkoittaa sitä, että minulla tämä ongelma on ollut historiaa jo n.30 tkm:n ajan (samoin kuin vilkun "yliherkkyys") -> Nämä ongelmat on ratkaistu kiitettävällä tavalla Auto-Ilveksessä, jonne Bilia minut ohjasi ;)
- Meksu II
Jarrut vinkuvat edelleen. Tänään vasemman puolen etujarru piti todella mahtavaa ääntä,narskunaa,kirskuntaa jne. aivankuin kivi hankaisi jarrulevyyn. Ääni katosi muutaman kilometrin ajon ja jarruttelun jälkeen. Jarrulevy näytti ulospäin siistiltä eikä uria. Jarrupalat ovat edessä Bosch-merkkiset ja takana renault-merkkiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis915160Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1724869BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2114078- 2153255
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1143105Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main992960- 1251810
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok151649Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1431594- 611359