Vinkuvat jarrut

Meksu II

Auto megane II muuten hyvä, mutta harmittaa jarrujen vinkuminen. Varsinkin kevyesti jarruttaessa, johtuneeko jarrupalan materiaalista vai mistä. Onko niille mitään tehtävissä? Vai pitäisikö palat vaihtaa joihinkin tarvikepaloihin?

14

4117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todennäköisesti

vaihtaa jarrupalat, tai sitten kosteutta on jäänyt jarrulevyille, koska vesi ei ole päässyt poistumaan omaa tietänsä, koska veden poistoputkeen on kiviä ym likaa kertynyt.

• Mri

Palat voidaan käsitellä kemiallisella aineella ja minulla ainakin on toiminut hyvin. Megane ajettu nyt 64000 km ja palojen käsittelyn jälkeen n 6000 km.

• Mra

Mitä se mainitsemasi kemiallinen aine on ja mistä sitä saa? Miksi se sitten ei lopu jarrupinnasta kun pintaa kuluu - imeytyykö se läpi koko palan (miten?). Luulisi että jarrutusominaisuudet muuttuvat myös. Vaikuttaako käsittely takuuseen (vastaan itse: takuulla vaikuttaa, jos maahantuoja saa tietää ja jarruihin tulee takuaaikana mitä hyvänsä vikaa)

Renaultien, varsinkin Megane II / Scenic II:n jarrujen vinkuminen on suorastaan kestoaihe. Ei ainosataan Suomessa, vaan muuallakin. Minulle vaihtoivat ensihuollossa Scenic II:een jarrupalat, sekä laittoivat vaimenninsarjan. Viikon verran auttoi. Sen olen huomannut jo aikaisemmin, että pakkasessa vinkuvat enemmän. Kesällä voi loppua kokonaan.

Joku mainitsi että vinkumiseen auttaa kun pyöristää tai viistää jarrupalojen tulosärmän, vinkuminen on jonkunlainen resonanssi ja tämä estää sen. Perussyy jarrujen vinkumiseen on asbestin käytön kieltäminen (onneksi!) EU:ssa. Jotain piti keksiä tilalle ja näyttävät keksineen hiilikuidun. Sen seurauksena vanteet on kausivaihtoon mennessä sisäpuolelta täynnä hiilipölyä. Mieluummin kuitenkin hiilipölyä kuin asbestipölyä.

• Vesku
        Mra kirjoitti:

Mitä se mainitsemasi kemiallinen aine on ja mistä sitä saa? Miksi se sitten ei lopu jarrupinnasta kun pintaa kuluu - imeytyykö se läpi koko palan (miten?). Luulisi että jarrutusominaisuudet muuttuvat myös. Vaikuttaako käsittely takuuseen (vastaan itse: takuulla vaikuttaa, jos maahantuoja saa tietää ja jarruihin tulee takuaaikana mitä hyvänsä vikaa)

Renaultien, varsinkin Megane II / Scenic II:n jarrujen vinkuminen on suorastaan kestoaihe. Ei ainosataan Suomessa, vaan muuallakin. Minulle vaihtoivat ensihuollossa Scenic II:een jarrupalat, sekä laittoivat vaimenninsarjan. Viikon verran auttoi. Sen olen huomannut jo aikaisemmin, että pakkasessa vinkuvat enemmän. Kesällä voi loppua kokonaan.

Joku mainitsi että vinkumiseen auttaa kun pyöristää tai viistää jarrupalojen tulosärmän, vinkuminen on jonkunlainen resonanssi ja tämä estää sen. Perussyy jarrujen vinkumiseen on asbestin käytön kieltäminen (onneksi!) EU:ssa. Jotain piti keksiä tilalle ja näyttävät keksineen hiilikuidun. Sen seurauksena vanteet on kausivaihtoon mennessä sisäpuolelta täynnä hiilipölyä. Mieluummin kuitenkin hiilipölyä kuin asbestipölyä.

Itse olen saanut monesta autosta vaivan pois, laittamalla jarrupalan taustaan männän kohdalle kupari tai alumiini rasvaa.
        Eli rasvana käytetään jotain lämpöä kestävää tahnaa.
        Itsellä toiminut palojen käyttöiän ilman vaivoja.

• Mra
        Vesku kirjoitti:

Itse olen saanut monesta autosta vaivan pois, laittamalla jarrupalan taustaan männän kohdalle kupari tai alumiini rasvaa.
        Eli rasvana käytetään jotain lämpöä kestävää tahnaa.
        Itsellä toiminut palojen käyttöiän ilman vaivoja.

Mikähän se "vaimennussarja" on minkä asensivat minulle ensihuollossa? Onko se männän ja palan välissä vai missä? Jos homma noin helposti hoituu eli Cu- tai Al-tahnaa männän ja palan väliin, niin luulisi että Biliassakin jo tietäisivät? Meganen jarrujen kirskuminen on sen verran yleinen asia.

Meillä on töissä lämmönkestäviä Cu- ja Al-pastoja jotka on tarkoitettu kierteiden juuttumisen estämiseen höyrypannuissa ym. kuumalaitteissa - sellaistako laitoit? Mihin se sitten perustuu, resonoiko jarrupala jotenkin mäntää vasten?

• Vesku
        Mra kirjoitti:

Mikähän se "vaimennussarja" on minkä asensivat minulle ensihuollossa? Onko se männän ja palan välissä vai missä? Jos homma noin helposti hoituu eli Cu- tai Al-tahnaa männän ja palan väliin, niin luulisi että Biliassakin jo tietäisivät? Meganen jarrujen kirskuminen on sen verran yleinen asia.

Meillä on töissä lämmönkestäviä Cu- ja Al-pastoja jotka on tarkoitettu kierteiden juuttumisen estämiseen höyrypannuissa ym. kuumalaitteissa - sellaistako laitoit? Mihin se sitten perustuu, resonoiko jarrupala jotenkin mäntää vasten?

Juuri kirkas vinkuminen johtuu siitä.
        Kitinän vaimennussarja tulee juuri palan ja männän väliin ja se on usein kumitettu pellinpalanen.
        Sen kesto on aika heikko, mutta kestää yleensä hyvin jarrupalojen ajan ruostumatta pois.
        Mutta jos vaihdat itse paloja laita rohkeasti tahnaa kun voitelisit näkkärin eikä sen jälkeen kitise.
        Parasta siinä on toimivuus eikä palojen muodolla ole väliä eli käy joka autoon ja toimii myös palojen käyttö iän.
        Varothan ettei kitkapinta imaise sitä.
        Sitä miksi merkkiliikkeet eivät sitä laita johtuu varmaan kitinäpeltien tarjonnasta lähes joka merkkiin ja asiakashan sen loppujelopuksi maksaa katteineen merkkiliikkeelle.

• ongelman

poistamiseksi on ajaa sulalla tiellä,reipasta vauhtia ja jarruttaa VIELÄ reippaammin. Toista tämä muutaman kerran,niin lasittunut palan pinta lähtee vex,auttaa muutamaksi viikoksi ja sitte taas uudestaan!Kokeiltu on ja toimii. jk.jarrutus pitää olla tosireilu joten jätä tekarit kotiin ja käytä turvavyötä!!!!

• Meksu II

Pikahuollossa "hoitivat jarrut kuntoon", mutta vinkuu edelleen ehkä hieman pienemmällä voluumilla. Homma meni näin hiottiin keskelle jarrupalan pintaan ura ja viistettiin reunat. Jotenkin nämä rellun huollot alkavat näyttämään nyrkkipaja hommilta! V.....aa jarrutella liikennevaloissa kun kaikkien päät kääntyy!! Tuskimpa ne ihailevat, että ompa komia rellu? Toisaalta jos jotain hyvää pitäisi hakea niin onhan se hyvä varoitusmerkki että "pois tieltä täällä tullaan".

• Renu

Mulle vaihtovat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jotkut vaimentimet....ei ole vinkunu sen jälkeen...

• Mra
        Renu kirjoitti:

Mulle vaihtovat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jotkut vaimentimet....ei ole vinkunu sen jälkeen...

Ainakin minulla. Vaihtoivat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jonkun vaimentimen. (joka on kumitettu peltipala jarrumännän ja jarrupalan välissä). Alkoi vinkua jo muutaman päivän päästä. Lisäksi Scenic II:ssa on erikoisominaisuus jota Meganessa ei tunnu olevan: jarrut natisee pysäköidessä. Natinan voi jopa tuntea jarrupolkimessa. - Se on sama ilmiö kun liikutat sormeasi vasten puupöytää: sopivalla voimalla alkaa natisemaan.

• Renu
        Mra kirjoitti:

Ainakin minulla. Vaihtoivat Biliassa kaikki palat ja lisäsivät jonkun vaimentimen. (joka on kumitettu peltipala jarrumännän ja jarrupalan välissä). Alkoi vinkua jo muutaman päivän päästä. Lisäksi Scenic II:ssa on erikoisominaisuus jota Meganessa ei tunnu olevan: jarrut natisee pysäköidessä. Natinan voi jopa tuntea jarrupolkimessa. - Se on sama ilmiö kun liikutat sormeasi vasten puupöytää: sopivalla voimalla alkaa natisemaan.

Niin, palat ym. releet vaihdettiin marraskuussa, ajettu 5t. sen jälkeen...ei vingu.

• Clio -03
        Mra kirjoitti:

Olet kyllä Mra hemmetinmoinen vastarannankiiski ja väität aina kokemuksesi mukaan tietäväsi asioita, mutta kakkaa puhuit niin vuosihuollosta kuin nyt myös vinkuvista jarruista. Ei se aina takoita sitä, että jos sinulla ei auttanut niin muilla ei voisi auttaa. Renuhan totesi vastauksessaan ettei ole 5 tkm vinkunut? Ehkä eivät tehneet sinulla hommaa kunnolla. Ja ole mies ja korjaa väärät väittämäsi. Ai niin mutta ethän ole mitään väärää väittänyt. Sinullahan on viiden vuosihuollon ja 2 rellun kokemus asioista?

t: Clio -03

• SC04
        Clio -03 kirjoitti:

Olet kyllä Mra hemmetinmoinen vastarannankiiski ja väität aina kokemuksesi mukaan tietäväsi asioita, mutta kakkaa puhuit niin vuosihuollosta kuin nyt myös vinkuvista jarruista. Ei se aina takoita sitä, että jos sinulla ei auttanut niin muilla ei voisi auttaa. Renuhan totesi vastauksessaan ettei ole 5 tkm vinkunut? Ehkä eivät tehneet sinulla hommaa kunnolla. Ja ole mies ja korjaa väärät väittämäsi. Ai niin mutta ethän ole mitään väärää väittänyt. Sinullahan on viiden vuosihuollon ja 2 rellun kokemus asioista?

t: Clio -03

Älä nyt ole niin kiihkeä. Ei se tarkoita että Mra puhuisi palturia, vaikka joillakin olisi ongelma hävinnyt (tai ei esiintynyt ollenkaan).Tämä saattaa olla hyvinkin riippuvainen myös levyjen ja palojen yhteensopivuudesta -> eli jotkin palat vain sopivat paremmin yhteen tietyn valmistussarjan levyjen kanssa.

Painin itse saman ongelman kanssa reilu vuosi sitten, eikä ensimmäinen palojen vaihto auttanut. Toisella kertaa löysivät sopivat palat MINUN Scenic II-maliini (1,9 dci). Tämä tarkoittaa sitä, että minulla tämä ongelma on ollut historiaa jo n.30 tkm:n ajan (samoin kuin vilkun "yliherkkyys") -> Nämä ongelmat on ratkaistu kiitettävällä tavalla Auto-Ilveksessä, jonne Bilia minut ohjasi ;)

• Meksu II

Jarrut vinkuvat edelleen. Tänään vasemman puolen etujarru piti todella mahtavaa ääntä,narskunaa,kirskuntaa jne. aivankuin kivi hankaisi jarrulevyyn. Ääni katosi muutaman kilometrin ajon ja jarruttelun jälkeen. Jarrulevy näytti ulospäin siistiltä eikä uria. Jarrupalat ovat edessä Bosch-merkkiset ja takana renault-merkkiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe