Miten hoidan mun hamsteria

Juupjuup

Olis kiva saada jotain vastauksia ja vinkkejä mun hamsterin hoitoon :). Eli mulla on noin puoltoista-vuotias syyrianhamsteri ja oon tullu miettineeksi paria asiaa: kuinka paljon tuoretta ruokaa hamsterille saa/pitää antaa? Ite annan lähes päivittäin jotain kuten salaattia, kurkkua, omenaa, joskus pari pensasmustikkaa tai hernettä, välillä vähän mansikoita, vadelmia, porkkanaa, parsakaalia, voikukan lehtiä ja muuta. Onko ne kaikki täysin turvallisia vai pitäisikö niitä joitain jollain lailla annostella? Ja sillä on aina niitä hamsterinruokia syötävänä. Pitääkö paikkaansa, ettei kaalia saa antaa? Haittaako jos en ole koskaan antanut lihaa tai kalaa? Saako hamsulle antaa herneen varsia ja kuoria, pinaattilettuja, juustoa, hunajameloonia, kirsikkaa, mitään muuta leipää kun näkkäriä tai hapankorppua, mehukeittoja tai kananmunaa? Sitten hamsterin "koti" on sellainen akvaario, mikä on 68x40x40 (en tiiä kirjotinko oikein xd) mutta onko se liian pieni? Mun hamsteri on täysin terveen olonen ja virkeä aina iltaisin joten en usko että se on millään lailla sairas. Pidän sitä myös mun huoneessa lähes joka päivä noin 1,5h. Vaihdan sille aina välillä sen kotiin järjestystä. sen tavaroihin kuuluu juoksupyörä, juomapullo, vessa, sen nukkumakoppi joka on vissiin tarkoitettu marsuille niin en tiiä onks se vähän turhan iso sen terraarioon verrattuna, ruokakuppi, sellanen ihme korkee mökkijuttu ja purukivi ja mietin että puuttuuko siltä jotain tai onko joku turhaa sille? Suositteletteks te jotain mitä mun kannattais hankkia sille :)? Ja kuten varmaan huomaatte se on mun eka hamsteri xd. Ois kiva jos ees joku jaksais vastata niihin joihinkin kysymyksiin ja kiitti kun jaksoitte lukee (:.

2

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hamsuilija555

      Hyvältä kuulostaa:) Kannattaisi kyllä jotain eläinproteiinia antaa, vaikkapa jauhomatoja tai kuivattuja heinäsirkkoja. Tuoreita annan itse joka toinen päivä. Mehukeittoa en kyllä laittaisi hamsterille, mutta nuista muista en tiedä.

    • Hamsu

      Kannattaisi hankkia tuubeja (jos ei mahdu nii suosittelisin vaihtamaan sen marsunkopin pienempään jos se vie liikaa tilaa), ja vaikka jotain jossa se vois kiipeillä, tikapuita, kiipeilytarvikkeita, tämmösii. Kannattaa kattoo kans että sen hamsun selkä on suorassa eikä kaarella kun se juoksee juoksupyörässä, jos se kaartuu nii pyörä on liian pieni.
      Ei kai haittaa jos et ole antanut lihaa, mutta suosittelisin hankkimaan kuivattua katkarapuja tai jauhomatoja, mutta älä anna liikaa niitäkään kun niissä on kai aika paljon rasvaa.
      Ja kananmunaa saa antaa, en tiedä muista. Keitettynä, paistettuna, älä vaan lisää mausteita ja suolaa ja se on ok. Tietääkseni myös kaurapuuroa voi antaa.
      Häkkisi ei näytä olevan liian pieni mutta isompi on parempi ja jos vaan viitsit käyttää rahaa laajentamiseen nii siitä vaan, ei voi olla pahaksikaan.
      Ja hamsterit on kans vähän semmosia eläimiä että ne ei hirveesti näytä sairauttaan, joten kannattaa kummiski tarkkailla vähän painoo, käyttäytymistä yms.
      Hampaita ja kynsiäkin kannattaa pitää silmällä, jos ne alkaa näyttää pitkiltä nii anna vaikka kynsille juomapullon alle kiviä ja hampaille hamsterin puruleluja. (Googlaa jos et tiedä minkälaisia ne on.)
      Saan kans ekan hamsterin pian ja oon yrittäny imee mahdollisimman paljon tietoo aivoihin. :'D
      Syrkki sekin tulee olemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe